1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Luchtmassameter + LPG + GTi =
CX-power
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 665
Geregistreerd: 10-06-2005

Gepost: 30 maart 2006 10:57 PM

Deze onderdelen zitten beiden op de CX 25 GTi. Heb verhalen gehoord dat dit niet samengaat, omdat LPG op een GTi voor backfires zorgt. Hierdoor wil het gebeuren dat de luchtmassameter een knal geeft. Defect dus. (Na ongeveer 10.000 km) Aan de andere kant hoor ik ook verhalen dat het wel samengaat en dat het dus lekker goedkoop is rijden.

Op moment weet ik niet wat ik moet: LPG-systeem eraf schoppen, of erop laten zitten. (Luchtmassameter moet volgens mij wel vervangen worden, want van het zomer probeerde ik de auto een keer te starten, maar hoorde ik een flinke knal. Niet uit de uitlaat iig) Dus wat moet ik doen?

There’s always something going wrong, that’s the only guarantee.

Profiel  
 
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 30 maart 2006 11:07 PM
  [ # 1 ]

Op een BX16V zit ook een luchtmassameter. Het klopt dat deze sneuvelt door een backfire, echter backfire treedt niet zomaar op. Dit heeft een oorzaak. Haal je de oorzaak weg, dan rijdt het prima op LPG en maakt het niet uit of je nu wel of niet een luchtmassameter hebt.
Mijn BX16V rijdt prima op LPG.

Profiel  
 
Ds23man
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1240
Geregistreerd: 30-05-2005

Gepost: 30 maart 2006 11:56 PM
  [ # 2 ]

Een aantal gasfabrikanten pasten een systeem toe,dat de stuwschijf van de luchtmassameter volopen werdt gezet ( motortje met een kettinkje).

Met dit systeem heb je nooit een kapotte meter!

GRG

.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)

Profiel  
 
CX-power
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 665
Geregistreerd: 10-06-2005

Gepost: 31 maart 2006 12:41 AM
  [ # 3 ]

Een aantal gasfabrikanten pasten een systeem toe,dat de stuwschijf van de luchtmassameter volopen werdt gezet ( motortje met een kettinkje).

Maar dan krijgt de motor toch te veel lucht, waardoor de compressie weer niet goed verloopt? (Hoe dat zit, weet ik ook niet precies)

There’s always something going wrong, that’s the only guarantee.

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 31 maart 2006 12:46 AM
  [ # 4 ]

ik heb eens zo’n CX gezien ,met tussen de luchtweger en het inlaatspruitstuk een afblaasklep, gemaakt van een ALU afdek deksel van je trekhaakstekker.

eea was met een strakkere veer uitgevoerd, en een zuiver pasvlak van rubber.
de veerdruk en de onder druk(vacuum) zorgden ervoor dat er geen valse lucht was, mocht het systeem een backfire te verduren krijgen, dan ging die klep vrolijk open, en was er geen schade..

mvgr wupke
Wink

Profiel  
 
Ds23man
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1240
Geregistreerd: 30-05-2005

Gepost: 31 maart 2006 01:17 AM
  [ # 5 ]

Ik heb er een plaatje van, als iemand die kan plaatsen pb me even.

GRG

.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 31 maart 2006 01:20 AM
  [ # 6 ]
Ds23man schreef:

Ik heb er een plaatje van, als iemand die kan plaatsen pb me even.

GRG

pb verzonden
Wink

Profiel  
 
Mr DS
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 396
Geregistreerd: 17-03-2006

- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
Gepost: 31 maart 2006 01:24 AM
  [ # 7 ]

Zoals Eric al schrijft, backfire heeft een oorzaak. Meestal een ver versleten verdeler of de afstelling van de ontsteking als geheel die roet in het eten gooit. Ook een oudere verdamper met een (te) kleine capaciteit wil wel eens roet in het eten gooien, zeker als ie vol met sludge zit.

Ik had met mijn DS 23 Pallas ie ook een enorm probleem met backfire; om de haverklap vloog het spruitstuk eraf. Daar heb ik het volgende aan gedaan; originele verdeler vervangen door een 123 ignition voor injectie en ik heb een nieuwe verdamper laten plaatsen met een grotere gasdoorvoercapaciteit.

De resultaten zijn perfect, alweer 6500 km gereden en geen enkele keer backfire gehad, dat was voordien wel anders.

Volgens mijn gasspecialist moet je in een GTI om problemen te voorkomen bij voorkeur een gasinjectiesysteem gebruiken dat werkt feilloos.
Ga ik binnenkort uittesten want ik heb er een mooie CX GTI bijgekocht en die wil ik absoluut op gas hebben. Waarover later in een andere post meer.

Gert

Van Citroën Traction Avant, via DS 23 pallas 23ie naar CX 2500 GTi Turbo2 en weer terug.

Profiel  
 
CX-power
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 665
Geregistreerd: 10-06-2005

Gepost: 31 maart 2006 01:25 AM
  [ # 8 ]

Ben benieuwd naar het plaatje.

Misschien dan toch wat modificaties aan de CX toevoegen om vrolijk door te blijven rijden op gas.

Over modificaties gesproken, zeg.
Vorige eigenaar heeft boven de linker veerbol (onder motorkap gezien) een plaatje gemaakt met daaraan een paar relais. Moet nog ff uitzoeken waar die voor dienen en dan ff verplaatsen, als dat kan. Want dit ziet er onprofisorisch uit.

There’s always something going wrong, that’s the only guarantee.

Profiel  
 
CX-power
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 665
Geregistreerd: 10-06-2005

Gepost: 31 maart 2006 01:28 AM
  [ # 9 ]

@mr Ds: Er zit geen verdelerkap op de CX. De bougie krijgt zijn vonk direct van de bobine. Dit omdat het een VEO-systeem is dat dubbel werkt, dus een dubbele bobine heeft.

There’s always something going wrong, that’s the only guarantee.

Profiel  
 
Ds23man
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1240
Geregistreerd: 30-05-2005

Gepost: 31 maart 2006 01:29 AM
  [ # 10 ]
CX-power schreef:

Ben benieuwd naar het plaatje.

Misschien dan toch wat modificaties aan de CX toevoegen om vrolijk door te blijven rijden op gas.

Over modificaties gesproken, zeg.
Vorige eigenaar heeft boven de linker veerbol (onder motorkap gezien) een plaatje gemaakt met daaraan een paar relais. Moet nog ff uitzoeken waar die voor dienen en dan ff verplaatsen, als dat kan. Want dit ziet er onprofisorisch uit.

Plaatje is verzonden naar Wupke, effe geduld. Komt uit het boekje Autogas van Kleinsmit uitgegeven door Kluwer, handig boekje.

GRG

.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)

Profiel  
 
Ds23man
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1240
Geregistreerd: 30-05-2005

Gepost: 31 maart 2006 01:37 AM
  [ # 11 ]

Aan het logo is te zien dat het waarschijnlijk van Vialle is, maar het wachten is op Wupke.

GRG

.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 31 maart 2006 01:42 AM
  [ # 12 ]

  <<de foto>>
mvgr wupke Wink

Profiel  
 
CX-power
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 665
Geregistreerd: 10-06-2005

Gepost: 31 maart 2006 02:06 AM
  [ # 13 ]

Moet je dan niet gaan boren in die LMM? L-Jetronic en K-Jetronic zijn niet echt gelijk aan elkaar, geloof ik.

There’s always something going wrong, that’s the only guarantee.

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 31 maart 2006 02:23 AM
  [ # 14 ]

Ik zag laatst ook ergens dat je een soort dopjes kon kopen. Je kan gaatjes boren waar deze dopjes in kunnen, ze zitten aan een touwtje vast, dus bij backfire knallen ze er uit en schieten ze niet je motorruimte in. Maar backfire voorkomen is natuurlijk beter.

Profiel  
 
Gepost: 31 maart 2006 08:59 AM
  [ # 15 ]

Het probleem met de CX 25 GTI is dat de onsteking per cylinder 2 maal vonkt ( 2 cylinder bougies staan in serie via de bobine ). Zodoende zal er altijd backfire optreden met alle risico van dien. Ik heb in de zeventiger / tachtiger jaren honderden duizenden kilometers op gas gereden met GS’en en CX’en behalve in de CX 25 GTI. Is me altijd afgeraden door de garages.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook