Oliedruklampje flikkert bij stationair
ernst23
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004

- C1 Ambiance
- CX Gti
Gepost: 04 april 2006 12:58 AM

Heeft iemand dit weleens meegemaakt? De familiale doet het alleen bij stationair met warme motor en dus dunne olie. Er zit genoeg olie in en de juiste olie is gebruikt (10W40).
Ik kreeg als tip de drukzender vervangen, maar de bestaande lekt niet en ziet er nieuw uit. Verder kreeg ik tweemaal hetzelfde advies van twee onafhankelijke personen: Stationair iets hoger stellen.

Ik wil dit verhaal graag even checken bij jullie, omdat het me niet lekker zit. Ik heb altijd begrepen dat alleen het acculampje mag branden bij stationair en niet het oliedruklampje. Dit ging trouwens wel om mijn motorfiets, maar dat terzijde.

De motor loopt als een zonnetje en het is een 2.0 uit 1984.

Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 04 april 2006 01:30 AM
  [ # 1 ]

Als alles in orde is gaat het oliedruklampje pas erg laat branden (bij een druk <0.5 bar ofzo toch?). Ik hoop dus voor je dat je motor te weinig toeren draait stationair of dat toch de druksensor is overleden..

Profiel  
 
BX19trs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 21-10-2005

- BX 19 trs
Gepost: 04 april 2006 01:39 AM
  [ # 2 ]

Dit lijkt me een duidelijk verhaal, laat eerst even de oliedrukken controleren met een oliedrukmeter, stationair en met deellast (3000 o/m)
Als deze goed zijn moet je de sensor vervangen.

Emiel

Profiel  
 
furio
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 03-04-2006

Gepost: 04 april 2006 02:22 AM
  [ # 3 ]

Het zou zomaar kunnen dat de oliepomp te weinig druk levert. (Dit is dan het eerst bij stationair toerental op te merken) Dit is een ouderdomskwaal en hiervoor zou je de oliepomp moeten vervangen.
Of heb je recent het oliefilter vervangen? Is deze van het juiste type en van een bekend merk? (bv Purflux, Mann, Fram) In het filter zit namelijk een terugslag klep die ook verantwoordelijk is van de (olie)druk opbouw.
Als één van deze dingen niet klopt dan heeft de sensor niet gelogen.

Arjan

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 04 april 2006 02:34 AM
  [ # 4 ]

mogenlijke oorzaken.

krukas en drijfstang lagers zijn (bijna) versleten.
oliedrukzender.
oliepomp.
drukregelaar (en die zit niet in je oliefilter)((dat is de olieretourafsluiter die ervoor zorgt dat de olie in het filter blijft, zodat na het starten er sneller oliedruk is, ipv eerst het filter te moeten vullen))..

een lekkend onderdeel in je oliedruk circuit.

bij lage of te lage oliedruk (als niet de zender) is gehele demontage van de motor noodzakenlijk.
als geen duidelijke oorzaak gevonden kan worden, bv losgelopen onderdeel of versleten lagerschalen,dan is deel of algehele revisie noodzakenlijk.


ik had laatst een Berlingo met soortgelijke klacht.

 
dat is de draad van het berlingo verhaal.
hieronder is de link van zijn oliepomp,welke de boosdoener was.

 


en daar was dus de pomp de boosdoener, een asje eruit gelopen.
als je goed kijkt zie je dat het losse tandwiel vrolijk het huisje uitgevreten heeft.
dito klacht als de jouwe, bij stationair oliedruklampje aan.
ietwat gas en de lamp was uit, en de motor liep ook als een zonnetje.

mvgr wupke

sorry ti’s niet anders Crying or Very sad  Wink

Profiel  
 
wannabee
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 202
Geregistreerd: 16-01-2005

Gepost: 04 april 2006 08:26 PM
  [ # 5 ]

Ja ik heb dit meegemaakt, in het begin af en toe brandend later wanneer de motor warm was en even uit was gezet, constant.Nog later begon de CX te lekken. Op de brug was duidelijk te zien dat de lekkage bij de oliedruksensor vandaan kwam. Vervangen van de drukzender heeft de problemen verholpen.

Hoop voor jou op dezelfde uitkomst!
suc6

Profiel  
 
wannabee
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 202
Geregistreerd: 16-01-2005

Gepost: 08 april 2006 02:17 PM
  [ # 6 ]

Hallo Ernst23,
Ik was benieuwd, heb je al een diagnose omtrent het oliedruklampje.
Ben benieuwd.
grtz

Profiel  
 
ernst23
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004

- C1 Ambiance
- CX Gti
Gepost: 09 april 2006 06:41 PM
  [ # 7 ]

Nog niet aantoe gekomen de afgelopen week. Maar wees niet bang, ik zal mijn bevindingen zeker melden.

wannabee schreef:

Hallo Ernst23,
Ik was benieuwd, heb je al een diagnose omtrent het oliedruklampje.
Ben benieuwd.
grtz

Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”

Profiel  
 
ernst23
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004

- C1 Ambiance
- CX Gti
Gepost: 18 september 2007 12:31 AM
  [ # 8 ]

Surprisedops:

Ik dacht toch echt dat ik het ergens had gepost… Nou ja. Komtie:
Het bleek in de motor te zitten, en helaas heb ik dat niet tijdens de proefrit gemerkt. De oliedruk is gemeten met een goede meter en was slecht. De motor was van binnen ontzettend vervuild en daarom hebben we besloten er een andere motor in te hangen.

Dat was het eigenlijk Wink

CxDeMio schreef:
ernst23 schreef:

Nog niet aantoe gekomen de afgelopen week. Maar wees niet bang, ik zal mijn bevindingen zeker melden.

wannabee schreef:

Hallo Ernst23,
Ik was benieuwd, heb je al een diagnose omtrent het oliedruklampje.
Ben benieuwd.
grtz

Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook