Elektrisch schakelen extra lampen op ID19 2e neus
ID66
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 742
Geregistreerd: 26-08-2004

Gepost: 12 april 2006 03:48 PM

Ik heb nog een setje Cibié Oscars liggen met verschillende lenzen. Aan te brengen als extra dimlicht/grootlicht met gele Duplo’s of als verstralers met H1 tot 100W. Kan altijd weer aangepast worden. Ik wou ze monteren zoals op de DS21 van Jaap van den Broek.

Dat gaat wel lukken en dan nog op een manier dat het ook weer te demonteren is. Ik zit een beetje met hoe nu “origineel” op ID19’s de Marchal en Cibié extra lampen geschakeld werden. Elektrische schema’s (met relais) heb ik wel van de 2e neus Pallassen, maar hoe zat het nu met het schakelaartje? Is in een Pallas dat schakelaartje rechts naast de licht/claxon-schakelaar daarvoor bedoeld? En is dat in eenzelfde uitvoering als de ID-schakelaartjes van het 2e dashboard?

En werd dat dan ook zo aangebracht op de ID’s of waren daar andere oplossingen voor? Eventueel nog andere slimme oplossingen?

Alvast bedankt voor reacties,

PeTeR

On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!

XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966

Profiel  
 
ID66
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 742
Geregistreerd: 26-08-2004

Gepost: 17 april 2006 02:07 AM
  [ # 1 ]

Heren, dames,

even weer onder de aandacht brengen. Als ik alleen al op de parkeerplaats van de veemarkthallen kijk tijdens de Citromobile dan zie ik genoeg ID’s 1e of 2e neus met 2e dashboard die extra lampen gemonteerd hebben. Tussen de bezitters zitten toch ook wel lezers van dit forum? Iemand kan toch wel vertellen hoe dit origineel opgelost werd met de uitvoering en de plaatsing van het extra schakelaartje? En nogmaals andere oplossingen en tips zijn ook welkom.

Anders komende Citromobile er maar achter zien te komen door lekker overal binnen te gluren,

PeTeR

On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!

XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966

Profiel  
 
langevelsloo
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005

- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
Gepost: 17 april 2006 03:39 AM
  [ # 2 ]

Hallo Peter,

Ik zie deze post nu pas voor het eerst en ik houd de ID/DS rubriek goed in de gaten… Misschien dat er iets mis ging de eerste keer.

Wat betreft die extra lampen: Die zou ik met nieuwe draden direkt op de accu aansluiten met een relais en een zekering(!) er tussen. Door de oude originele bedrading zou ik geen grote stromen laten lopen.

Of er een charmante oplossing is voor het schakelaartje weet ik niet.

Groet, Rob

DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03

Profiel  
 
ID66
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 742
Geregistreerd: 26-08-2004

Gepost: 17 april 2006 04:54 AM
  [ # 3 ]
langevelsloo schreef:

Hallo Peter,

Ik zie deze post nu pas voor het eerst en ik houd de ID/DS rubriek goed in de gaten… Misschien dat er iets mis ging de eerste keer.

Wat betreft die extra lampen: Die zou ik met nieuwe draden direkt op de accu aansluiten met een relais en een zekering(!) er tussen. Door de oude originele bedrading zou ik geen grote stromen laten lopen.

Of er een charmante oplossing is voor het schakelaartje weet ik niet.

Groet, Rob

Bedankt. Op de Pallassen met enkele lampen werd elke extra lamp met een relais geschakeld. Er was ook nog een extra schakeling, ook weer met een relais, om even te kunnen flitsen. Dat laatste hoef ik niet. Ik ga natuurlijk nieuwe gezekerde bedrading leggen met dubbel relais. Maar hoe deden ze dat nou toch met dat schakelaartje?

PeTeR

On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!

XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966

Profiel  
 
vikingo
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 736
Geregistreerd: 10-05-2005

Gepost: 17 april 2006 12:36 PM
  [ # 4 ]

Je takt een draadje (parallel) af van je grootlichten en gebruikt dit voor het schakelen van een relais. (dus aan het spoeltje)
Het kontakt van de relais komt recht van de batterij via een zekering, en schakelt de lampen.
In deze opstelling branden natuurlijk al je grootlichten tegelijkertijd. Maar je hebt geen extra schakelaartje nodig.
En wat zou het nut zijn de lampen afzonderlijk te laten branden?

groeten Vik

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 17 april 2006 07:05 PM
  [ # 5 ]
vikingo schreef:

Je takt een draadje (parallel) af van je grootlichten en gebruikt dit voor het schakelen van een relais. (dus aan het spoeltje)
Het kontakt van de relais komt recht van de batterij via een zekering, en schakelt de lampen.
In deze opstelling branden natuurlijk al je grootlichten tegelijkertijd. Maar je hebt geen extra schakelaartje nodig.
En wat zou het nut zijn de lampen afzonderlijk te laten branden?

groeten Vik

ik geloof in belgie dat het zelfs verboden is om verstralers of dergelijke appart te kunnen laten branden!! jouw oplossing lijkt me ook de eenvoudigste!! bedien je ze gewoon met het verlichtingspookje!! Wink

Profiel  
 
Mr DS
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 396
Geregistreerd: 17-03-2006

- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
Gepost: 17 april 2006 08:01 PM
  [ # 6 ]

Op mijn pallas 23 ie had ik ook Cibié Oscars, deze waren aangesloten zoals door anderen al is aangegeven, de parkeerlichtjes waren bij mij niet aangesloten en de dimlichten weer wel maar wel via een schakelaar.
De schakelaar die ik daarvoor gebruikte was tijdconform.
Dit soort schakelaars is o.a. te koop bij:  

Gert

Van Citroën Traction Avant, via DS 23 pallas 23ie naar CX 2500 GTi Turbo2 en weer terug.

Profiel  
 
ID66
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 742
Geregistreerd: 26-08-2004

Gepost: 18 april 2006 02:31 AM
  [ # 7 ]
vikingo schreef:

En wat zou het nut zijn de lampen afzonderlijk te laten branden?

Ik heb nog Duplo lampen met 45W groot licht. Da’s niet echt groot. Daar kan ik in veel situaties mee rijden zonder dat anderen daar echt last van hebben. Dat wordt wat anders als ik er 2 x 45 tot 2 x 100 W bijschakel. Ik wil dus gewoon beide mogelijkheden hebben: 2 x 45 W standaard groot licht en bijschakelen van extra groot licht. En voor dat bijschakelen heb ik natuurlijk een schakelaartje nodig dat de relais van de extra lampen activeert.

Gewoon maar het schakelaartje van mijn binnenverlichting gebruiken? Die gebruik ik toch nooit,

PeTeR

On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!

XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook