Auto lijkt op twee brandstoffen tegelijk te lopen..
Mitch
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 312
Geregistreerd: 12-05-2005

Gepost: 14 april 2006 12:20 AM

Mensen,

Na een aantal keren met een slecht of niet startende Xantia te maken hebben gehad toch maar eens even naar de garage geweest. Het gaat om een 2.0i 8 klepper op LPG3/benzine. Auto koud bij de garage neergezet en zo konden ze zelf ervaren dat-ie helemaal niet meer wilde starten. Eerste verdachte was de bobine omdat de vonk wat zwak leek. Na proberen met een nieuwe bobine, geen resultaat. Auto kreeg voldoende benzine en dus ook een acceptabele vonk. Toen maar eens de stekker van de verdamper/gasklep losgetrokken en meteen starten en goed lopen. Laatste tijd viel het me al op dat ook bij het rijden op gas het wel leek of de benzinemeter langzaam zakte. Voorzichtige conclusie: Auto snoept van twee brandstoffen tegelijk met als gevolg dat hij al bij de eerste startpoging verzuipt. Het starten moest ik eerst dus doen met een “spelend” gaspedaal, dan sloeg hij wel aan maar liep niet uit zichzelf stationair, moest echt een beetje gas blijven geven. Het lijkt mij dat er na het overschaklen op gas een klep in benzineleiding moet sluiten of dat de brandstofpomp wordt uitgeschakeld. Iemand een helder idee waar ik zou kunnen beginnen, of moet ik maar naar een gasspecialist?
Groet en alvast een lekker lang weekend!

Mitchel

Profiel  
 
Mitch
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 312
Geregistreerd: 12-05-2005

Gepost: 15 april 2006 01:14 AM
  [ # 1 ]

Er is nog meer!

Nou na 180 km goed gereden te hebben dacht ik het lek boven te hebben, niet dus. Vanmiddag zomaar weer afslaan bij warme motor. Toerental valt al een blok terug en wordt niet op tijd opgepikt, dit dus bij rijden op benzine.  Dit euvel had hij eerst alleen op gas. Stappenmotors zijn schoongemaakt zonder verbetering. Lijkt geen patroon in te ontdekken, wie o wie???

Mitch

Profiel  
 
Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1611
Geregistreerd: 04-12-2003

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 15 april 2006 01:40 AM
  [ # 2 ]

Re: Er is nog meer!

Hoe is het met de klepspeling? Wat is je huidige km.stand?

Profiel  
 
Mitch
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 312
Geregistreerd: 12-05-2005

Gepost: 15 april 2006 01:32 PM
  [ # 3 ]

Huidige stand 263000, kleppen zijn december 2005 gesteld, bij ongeveer 255000

Mitch

Profiel  
 
snah1954
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 101
Geregistreerd: 06-10-2005

Gepost: 17 april 2006 02:36 PM
  [ # 4 ]

Re: Er is nog meer!

Mitch schreef:

Nou na 180 km goed gereden te hebben dacht ik het lek boven te hebben, niet dus. Vanmiddag zomaar weer afslaan bij warme motor. Toerental valt al een blok terug en wordt niet op tijd opgepikt, dit dus bij rijden op benzine.  Dit euvel had hij eerst alleen op gas. Stappenmotors zijn schoongemaakt zonder verbetering. Lijkt geen patroon in te ontdekken, wie o wie???

Mitch

Mitch,

Op dat moment had je zo snel mogelijk (want op temperatuur) de stekker van de gas-regelaar eraf moeten trekken en opnieuw moeten starten, dan kijken wat ie doet en daarna de stekker erop om te zien wat ie dan weer doet. Het zou kunnen wezen dat er op een-of-andere manier zowel de benzine- en gas-afsluitklep spanning krijgen (alhoewel bijna onmogelijk) Neem een spanningmeter mee onderweg. Meer aannemelijk is dat een klep niet goed afsluit maar uit jouw verhaal zouden dan beide afsluiters niet goed sluiten.
Vreemde toestand onder je motorkap Rolling Eyes

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 17 april 2006 03:53 PM
  [ # 5 ]

G3 met injectoren toch?
dito met benzine.
er zijn veel dingen welke je kan doen,maar ik zou deze overwegen.

1,vervang de gas en benzine afsluiters, die kosten geen vermogen,en zijn eenvoudig te wisselen.
controleer ook de stekkers en meet of ze ook dezelvde spanning krijgen als je accu heeft.

2,demonteer alle injectoren, dus benzine en LPG, en breng ze weg naar iemand die ze ultrasoon kan reinigen.
als mogenlijk,laat ze testen.

3, doe een flesje brandstofsysteemreiniger in je benzine tank.

verder zou ik eerst even bovenstaande afwachten qua resultaat,alvorens verder te gaan sleutelen.

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
Mitch
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 312
Geregistreerd: 12-05-2005

Gepost: 08 mei 2006 10:36 PM
  [ # 6 ]

Daar zijn we weer: Auto heeft bij elkaar drie weken bij twee verschillende garages gestaan waarvan één Citroendealer. Tot nu toe is er gekeken naar stappenmotoren, alle sensoren geven de juiste waarden aan, gasklephuis is schoongemaakt, brandstofpomp is gecontroleerd en goed bevonden. Kleppen zijn gesteld, een aantal stond te krap. Dit bleek na het testen van de compressie. Volgens de laatste garagist start ie met koude motor goed en zou weer in orde zijn. Na 40 km. gereden te hebben en de motor uitgezet te hebben moest ik na 5 minuten weer weg: auto startte niet, ja weer met veel geklooi met het gaspedaal. Bij gasgeven en loslaten valt het toerental naar 2, 300 toeren en wordt soms opgepakt maar meestal niet en slaat weer af. Probleem is bij gas hetzelfde als op benzine. Auto gaat morgen weer terug naar de garage. Iemand nog een geweldig idee waar deze monteur kan zoeken? Oh, ja benzine computer is tijdelijk gewisseld met een ander exemplaar, gaf geen verbetering: ik ben er onderhand ziek van. Bij elke flauwe bocht of kruising kan ik opnieuw starten en dat is met een automaat niet zo’n lolletje…HELP!

Mitch

P.s. Het is inderdaad een G3 installatie maar niet met aparte gasinjectoren en het probleem is bij gas en benzine hetzelfde.

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 08 mei 2006 11:49 PM
  [ # 7 ]

als het probleem op gas dito is met benzine is er eigenlijk maar 1 weg.
eerst zorgen dat het benzine verhaal goed werkt.
gas draaid over het benzine circuit dus is secundair daaraan.

benzine niet goed, dan is dezelvde klacht in meer of mindere mate aanwezig op gas.

als er al echt gekeken is naar de klacht, dan rust er garantie op de gedane reparatie.
dus ik zou opteren voor terug gaan, en eisen dat het opgelost word.

wil je dat niet of ten dele , dan staat mn kennis en kunnen ter beschikking as Zondag.
Zaterdag is zoonlief jarig en voor de middag moet ik op cursus.
gaarne een Pb als je op bezoek wilt komen.

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
Mitch
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 312
Geregistreerd: 12-05-2005

Gepost: 09 mei 2006 01:04 AM
  [ # 8 ]

Tuurlijk ga ik terug, er kan niet eens sprake zijn van garantie op een reparatie: er is nog niets gerepareerd. Wanneer ik gebruik wil maken van je diensten laat ik het even weten, alvast heel erg bedankt voor je betrokkenheid en het meedenken! We laten deze garagist eerst nog maar even verder puzzelen!
Groet,

Mitch

Profiel  
 
Mitch
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 312
Geregistreerd: 12-05-2005

Gepost: 31 mei 2006 12:43 AM
  [ # 9 ]

Sad Na vele uren puzzelen en nog maar eens aan de computer leek een temperatuursensor de boosdoener. Ander gasklephuis er op en het leek te werken. Tot na 50 km. het gezeik van voren begon. Heb de wagen laten staan en met wat bijbetalen een net zo oude XM gekocht met veel minder kilometers in een welhaast nieuwe staat. Al met al heeft het geld gekost maar we zweven weer en nu echt! Very Happy

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook