onderhoud ds 21 i.e.
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 19 april 2006 11:33 PM

welke motor olie word er meestal in de ds gekiept?? ik bedoel de dikte van de olie en de kwaliteit!! minerale of synthetische of wat dan ook?? is ds olie nog gemakkelijk te vinden in belgie??en hoeveel liter gaat er in een 21 i.e in met oliefilter?? en als koelvloeistof,wat mag er daar van in?? water met antivries of van dat voorbereid koelvoeistof zo te koop in de handel en wat word er gedaan bij een klein onderhoud en om de hoeveel kms?? en hetzelfde bij een groot onderhoud?? en ik las hier al in verschillende draadjes dat er moet gesmeerd worden met een vetpomp!! wat en welke onderdelen moeten gesmeerd worden??? en alle hoeveel?? is het interessant om een 123 ignition te plaatsen?wat zijn de voordelen hier van?? hoe weet je bij vervanging van de verdeler door een 123 systeem welke bougiekabel naar welke bougie moet?? wat valt er in ‘t algemeen nog zoal te onderhouden??? en waar vind ik van die zwarte verf voor bvb de kofferbak eens op te frissen en de deurstijlen?? hoe demonteer je de voorste spatborden?? is dit even simpel als de achterste? ik vraag dit om de motor er weer als nieuw te laten uitzien!! hoe en met wat reinig je de motor en zijn onderdelen,zonder corosie te veroorzaken??

Profiel  
 
Mink
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 182
Geregistreerd: 10-05-2005

Gepost: 20 april 2006 12:24 AM
  [ # 1 ]

Gelukkig heb je niet zo heel veel vragen in één topic.
Ik weet zeker dat wanner je de zoekfuntie in dit forum goed gebruikt je een hoop antwoorden zal kunnen vinden. Succes.

Profiel  
 
superpetur
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 914
Geregistreerd: 16-01-2004

Gepost: 20 april 2006 01:23 AM
  [ # 2 ]

Awel, ik kan op alle vragen wel een antwoord verzinnen, maar….. een groot deel van mijn vakliteratuur ligt in de DS, en zij staat met de kap omhoog nog steeds bij de garagist ivm onderhoud, wat ikz elf grotendeels doe.
Verwijdern voorspatborden is heelp simpel, maar minder simpal als de achterspatborden.
Merk de kabelbomen links en rechts, zodat je weet welke stekkertjes bij elkaar horen, de originel kleuren kunnen na verloop van tijd moeilijk zichtbaar zijn. Maak de kabelboom los, verijderder de stangen voor de meedraaiende koplampen en reservewielsteun, maak de motorkap ontgrendelingskabels los en trek de kabels door de ronde gaten in het spatbord anders blijf je later weer hangen, maak de luchtslangen los aan de voorkant en aan de kachel/passagierskant.
Maak de slang los van de ruitenwisserpomp naar het sproeirtje, en verwijder alvast het tankje met de ruitenwisservloeistof. Denk erom, day tankje blijft niet mooi staan uit zichzelf…..
Pas nu heb je gereedschap nodig. Voor de voorwilen zit een boet met meor, deze moet je losnemen, en vlak bij de plek waar de motorkapvergrendeling zit zit ook een moer (sleuteltje 14) die je moet losnemen. Nu kun je voorzicht het spatbord een cm of 5-7 naar voren schuiven. Blijft dat spatbord ergens hangen, kijk dan even wat er nog meer los moet. Daarna naar boven tillen en klaar. Heb dit vanmiddag nog bij de eigen dame gedaan, en echt als je het een keer gedaan hebt is het een klusje van 5 minuten. daar kun je veel plezier van beleven!
Laatste waarschuwing Evil or Very Mad  schrik niet…. je kunt noggal wat troep tegenkomen, roest etc., etc.
Desalniettemin, heel veel suc6. Wat betreft vragen over hoeveelheden olie enzo, kijk eens of je een olyslagers boekje op de kopp kunt tikken. LHM is ongeveer 5.2 Liter, olie is met nieuw filter 5 liter, koelvloeistof weet ik niet precies, in de 23ie gaat 13 liter, maar ik heb het blok nog nooit volkomen leeg gehad, en ik ga dat pas vrijdag weer bijvullen.
Smeerpunten staan ook in olyslagers.

MVG, Peter

DS 23 ie Pallas 1973   Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!

Profiel  
 
ID66
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 742
Geregistreerd: 26-08-2004

Gepost: 20 april 2006 01:25 AM
  [ # 3 ]
Mink schreef:

Gelukkig heb je niet zo heel veel vragen in één topic.
Ik weet zeker dat wanner je de zoekfuntie in dit forum goed gebruikt je een hoop antwoorden zal kunnen vinden. Succes.

Goede raad!

Nog meer goede raad:

1. Wordt lid van de ID/DS Club Nederland. Daarmee krijg je toegang tot de downloadsectie van hun website en daar kom je allerlei documentjes tegen waarin eenvoudig en duidelijk beschreven staat hoe je een DS moet onderhouden. O.a. doorsmeren met de benodigde gereedschappen en materialen, vervangen lekzakken enz. enz.,

2. Ga naar de komende Citromobile en schaf reparatiehandboeken aan. In die voor de laatste types staat duidelijk met foto’s toegelicht hoe je onderdelen moet demonteren, repareren, vervangen, afstellen enz. enz. O.a. Chyparse heeft een hele collectie. Je kunt verschillende handboeken ook downloaden, maar die zijn dan meestal in het Engels. In de downloadsectie van dit forum kun je een Nederlands gedeelte vinden (maar nog steeds niet het complete handboek),

3. Enorm veel onderhoud aan een DS is natuurlijk niet anders als bij andere oude auto’s. Ben je echt onervaren schaf dan een boek aan met algemene wetenswaardigheden over werking, storingen, onderhoud enz. Het ANWB “het beste autohandboek” is heel informatief en kom je voor 10 - 20 Euro wel tegen op marktplaats.nl,

4. Ga gewoon aan de gang. Met wat eenvoudig gereedschap krijg je heel wat los van een DS. Begin maar met dingen loshalen, schoonmaken, smeren enz. Je wordt er vanzelf handig in,

5. Volg een basiscursus onderhoud van de ID/DS Club Nederland,

6. Gebruik internet en vooral dit forum om antwoorden op je vragen te zoeken. Vooral eerst zoeken en als je het echt niet tegenkomt pas vragen,

Ik kan nog wel meer verzinnen, maar dit lijkt me voorlopig genoeg. En pas op: een DS blijft een auto met karakter, je zult haar nooit helemaal leren kennen,

PeTeR

On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!

XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 20 april 2006 03:15 AM
  [ # 4 ]
ID66 schreef:
Mink schreef:

Gelukkig heb je niet zo heel veel vragen in één topic.
Ik weet zeker dat wanner je de zoekfuntie in dit forum goed gebruikt je een hoop antwoorden zal kunnen vinden. Succes.

Goede raad!

Nog meer goede raad:

1. Wordt lid van de ID/DS Club Nederland. Daarmee krijg je toegang tot de downloadsectie van hun website en daar kom je allerlei documentjes tegen waarin eenvoudig en duidelijk beschreven staat hoe je een DS moet onderhouden. O.a. doorsmeren met de benodigde gereedschappen en materialen, vervangen lekzakken enz. enz.,

2. Ga naar de komende Citromobile en schaf reparatiehandboeken aan. In die voor de laatste types staat duidelijk met foto’s toegelicht hoe je onderdelen moet demonteren, repareren, vervangen, afstellen enz. enz. O.a. Chyparse heeft een hele collectie. Je kunt verschillende handboeken ook downloaden, maar die zijn dan meestal in het Engels. In de downloadsectie van dit forum kun je een Nederlands gedeelte vinden (maar nog steeds niet het complete handboek),

3. Enorm veel onderhoud aan een DS is natuurlijk niet anders als bij andere oude auto’s. Ben je echt onervaren schaf dan een boek aan met algemene wetenswaardigheden over werking, storingen, onderhoud enz. Het ANWB “het beste autohandboek” is heel informatief en kom je voor 10 - 20 Euro wel tegen op marktplaats.nl,

4. Ga gewoon aan de gang. Met wat eenvoudig gereedschap krijg je heel wat los van een DS. Begin maar met dingen loshalen, schoonmaken, smeren enz. Je wordt er vanzelf handig in,

5. Volg een basiscursus onderhoud van de ID/DS Club Nederland,

6. Gebruik internet en vooral dit forum om antwoorden op je vragen te zoeken. Vooral eerst zoeken en als je het echt niet tegenkomt pas vragen,

Ik kan nog wel meer verzinnen, maar dit lijkt me voorlopig genoeg. En pas op: een DS blijft een auto met karakter, je zult haar nooit helemaal leren kennen,

PeTeR


1. ben ik sinds gisteren,vandaag bevestiging van gekregen
2. ga ik zowel 6 als 7 mei naartoe
3. zal ik overwegen
4. losgooien is niks maar begrijpen wat je aan ‘t doen bent is iets moeilijker
5. zal ik steevast doen het was trouwens mijn grootste doel om lid te worden om mijn Dame te kunnen onderhouden en op termijn te restaureren
6. doe ik regelmatig

er komt een dag(en) dat ik ze eens helemaal uiteengooi vervangen of herstellen wat nodig is en weer in mekaar flansen!! en zien dat ik geen stukken over heb Laughing

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook