1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Even een lampje vervangen bij de C4
edotax
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 21
Geregistreerd: 29-12-2004

Gepost: 21 april 2006 11:26 PM

Wie zich dit weekend verveeld een tip: probeer voor de gein eens een lampje te verwisselen in de koplamp. Wat een gepruts zeg….. ik ben er 1 1/2 uur mee bezig geweest.  Voor twee van die kl*te lampjes.

Rechtsvoor kom je helemaal nergens bij. Het boekje van de C4 toont netjes de achterkant van de koplampbehuizing. Nou, ik heb zo hem niet kunnen vinden onder de motorkap. Dan moet je eerst een kunststof kap en een leiding weghalen. Volgens mij hebben ze alle onderdelen waarvoor ze nog een plekje zochten in het motorcompartiment, expres achter die lamp gemonteerd: buizen, tankjes, en zaken waarvan ik geen idee heb wat ze in mijn auto te zoeken hebben(ik heb ze maar wel laten zitten). Alleen al voordat ik doorhad hoe die kunstof plaat over die ruitenvloeistoftank los kan. Wist ik veel dat die plugjes losspringen, als je in het midden met een schroevendraaier prikt. Ok en je moet even de dop van de koelvloeistof losdraaien om de plaat er af te kunnen halen.

Dan heb je dus eindelijk de achterkant van de koplamp in zicht. De zwarte afdekdop is snel gevonden. (Lijkt gelukkig precies op het plaatje in het boekje van de C4) Door het gat eronder moet je bij de lamp zien te komen. Misschien wel als je heeeeele dunne Franse handjes heb, maar mijn hand paste niet in het gat. Dus dan sta je eerst uitgebreid met een spiegeltje in het gat te kijken, en probeer je te onthouden waar wat zit. Net als een gynaecoloog die voor het eerst een spiraaltje moet zetten zet. Over andere k*tklusjes gesproken.

Vervolgens probeer je met je vingers bij het lampje te komen. Als je dan zo goed als zo kwaad je vingers in het gat hebt, voel je tussen je vingertoppen net het kapje met de elektrische aanslutingen. Maar natuurlijk net te ver weg om er goed bij te kunnen. Volgens mij hebben ze er in de fabriek secondenlijm op gesmeerd, want dat kapje zit echt muurvast. Je durft natuurlijk ook niet zo hard te trekken, bang zijnde dat je alleen de elektrische draden in je hand overhoudt.  Maar het kapje moet er echt af, anders lukt het niet.

Als je het kapje eindelijk los hebt, moet je een klein metaal beugeltje loswippen waarmee het lampje op de plek gehouden wordt. Dat ding zit nog dieper in het gat verstopt, en ook deze zit muurvast. Op een gegeven moment heb je het beugeltje eindelijk los,... Ok, in mijn geval spong hij helemaal los en donderde ergens onder in de behuizing van de koplamp. Ik kon hem gelukkig nog wel vinden, maar dat ding er weer goed inkrijgen was een ander verhaal. Weer 10 minuten verder. Goed, dan heb je de helft van de operatie er op zitten, want de lamp heb je eruit gekregen.

Vervolgens moet de nieuwe lamp er weer in. Dan kom je tot de ontdekking dat dat je niet opgelet hebt hoe de lamp eruit gekomen is. Er zit een lipje aan de lamp, maar welke kant moet hij exact opwijzen??? De gedachte dat de lamp maar op 1 manier past, is helaas niet correct: die lamp past eigenlijk op geen enkele manier lekker. Omdat je het lampje voorzichtig tussen je vingertoppen houdt, zit hij iedere keer scheef. En iedere keer tikt hij daarbij tegen de behuizing van de koplamp aan. Ik was bang dat mijn lampje al zou sneuvelen voordat ik hem goed en wel vastgezet had. Uteindelijk zat het lampje er goed in, en moest dat stomme beugeltje er weer omheen. Leuk, maar en een lampje vasthouden, en een beugeltje vastklikken, door een gat waar je nieteens met drie vingers in kan….... Dus ja hoor, daar zat mijn lampje weer scheef, en konden we opnieuw beginnen. Op een gegeven moment heb je het voor elkaar. Maar dan ben je dus wel ruim een half uur aan het etteren geweest. Dan mag het kabeltje er er op. En…. kom je tot de ontdekking dat die mooie kunstof afdekdop, ergens in het motorcompartiment gevallen moet zijn. Daar waar hij lag, lag hij nu ineens niet meer. Ok, dop terug gevonden (met het spiegeltje), en alle onderdelen weer op de oude plek gemonteerd. En gelukkig de lamp deed het. Voor hetzelfde geld is de lamp alweer kapot en kan je opnieuw beginnen.

Over opnieuw beginnen gesproken, men had mij geadviseerd om altijd beide lampen te vervangen. Dus begon het hele verhaal opnieuw voor de andere koplamp. Ik moet zeggen, het ging dit keer een stuk sneller. Ik zal jullie het verhaal besparen, maar ik heb weer twee werkende koplampen. Vraag me alleen niet of de lampen nog wel goed uitgericht zijn. Ik had ook geen zin meer om ernaar te kijken.

Dus voor wie niets te doen heeft dit weekend….. monteer eens een lampje. En als het niet direct lukt, kijk vooral eens in het boeje van de C4 . Daar staat exact uitgelegd (2 regels) hoe eenvoudig het eigenlijk is. (voor een gynaecoloog met heeeeeeeeele kleine handjes)

Succes,

Profiel  
 
wijnand 16v
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 128
Geregistreerd: 05-01-2006

- BX SPORT
- DS 3 Sport Chic 1.6 blueHDI 120
Gepost: 30 april 2006 02:55 PM
  [ # 1 ]

Dit valt nog mee. Er zijn duitse auto’s waar om een lampje te kunnen vervangen de gehele voorbumper moet worden gedemonteerd. En dan nog is het prutswerk.

Profiel  
 
PSA
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 582
Geregistreerd: 03-11-2005

- GS/GSA GSpecial 1015
Gepost: 01 mei 2006 11:48 PM
  [ # 2 ]
wijnand 16v schreef:

Dit valt nog mee. Er zijn duitse auto’s waar om een lampje te kunnen vervangen de gehele voorbumper moet worden gedemonteerd. En dan nog is het prutswerk.

Is ook de officiele weg bij een C5

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 01 mei 2006 11:52 PM
  [ # 3 ]

Gelukkig hoef je bij een xantia alleen de grille eraf te halen en de koplampen te verwijderen. Rolling Eyes

Bij een BX gaat het trouwens wel makkelijk, als je eenmaal doorhebt hoe het klemmetje van je lampje te halen is…

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
saxoxsara
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 25-11-2005

- C5 1.8 16V Ligne Business
Gepost: 02 mei 2006 12:11 AM
  [ # 4 ]

Ben met de C5 ook al eens een uur bezig geweest en sloopte en passant ook nog de beschermkap van de accu Evil or Very Mad

Profiel  
 
Willibrord
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1547
Geregistreerd: 01-02-2005

- C1 Shine Airscape ETG
- DS 3 Performance Black Special
Gepost: 02 mei 2006 03:18 AM
  [ # 5 ]

Bij een C3 is het ook een ramp! Een vriend van mij heeft er eentje en vroeg of ik het lampie even wilde verwisselen… Ik heb het geweten. Ook ik gebruikte een spiegeltje, was een half uur aan het pielen en hield er schrammen op m’n hand aan over. Of het bij een C2 ook kl*te is weet ik niet. Heb nog niet bij de mijne gekeken… m’n lampen doen het ook nog prima!

Profiel  
 
Yanti
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 12-08-2005

Gepost: 02 mei 2006 01:21 PM
  [ # 6 ]

Zo stond ik laatst bij me’n dealer waar een man zich verschrikkelijk druk maakte omdat ie 60 euro moest betalen voor een lampje te vervangen….....ik begin te begrijpen waarom !  Confused

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 02 mei 2006 01:31 PM
  [ # 7 ]
Yanti schreef:

Zo stond ik laatst bij me’n dealer waar een man zich verschrikkelijk druk maakte omdat ie 60 euro moest betalen voor een lampje te vervangen….....ik begin te begrijpen waarom !  Confused

Even Surprisedfftopic
Garage Caers???

Profiel  
 
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 02 mei 2006 01:35 PM
  [ # 8 ]
Simpele Ziel schreef:

Gelukkig hoef je bij een xantia alleen de grille eraf te halen en de koplampen te verwijderen. Rolling Eyes

Bij een BX gaat het trouwens wel makkelijk, als je eenmaal doorhebt hoe het klemmetje van je lampje te halen is…

Confused  grille loshalen?

De xantia die ik had werkte het zelfde als de bx hoor.
1 minuut om beide lampjes te verwisselen

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
Yanti
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 12-08-2005

Gepost: 02 mei 2006 01:37 PM
  [ # 9 ]

Surprisedfftopic Nope, die in Herentals.

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 04 mei 2006 06:10 PM
  [ # 10 ]

De prijs van de vooruitgang. Dat soort rariteiten kent een CX/DS/GS/BX niet.

Wel weer andere rariteiten Very Happy

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
Signée
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 118
Geregistreerd: 07-01-2006

Gepost: 04 mei 2006 06:57 PM
  [ # 11 ]

Is het niet mogelijk dat je bij de C4 een koplamp moet vervangen langs de wielkas…?
Dit is de vaste werkwijze bij de Renault Mégane van mijn vrouw, waarbij onder de motorkap alles “netjes” afgedekt zit. Zelfs de batterij is niet zichtbaar!

ZX 4 ever!

Profiel  
 
FLYING DUCKMAN
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 22-03-2005

- 2CV 2cv6
- C3 1.6 e-Hdi
Gepost: 04 mei 2006 07:05 PM
  [ # 12 ]

Dat is de ellende van moderne auto’s, je kunt echt nergens meer bij. Zelfs al bij wat minder moderne auto’s. Zo had een collegatje laatst dat ze maar 2 van de 3 cylinders gebruikte van haar Arosa, of 3 van de 4, affijn, 1 blik onder de motorkap zei me genoeg, als je hier even snel wat wilt controleren moet je alles losschroeven.

Dat is zelfs al zo met de Kangoo van ons werk, even een v-snaar aanspannen dacht ik…pfffff.

geef mij dat oude grut maar en bij voorkeur een eend, binnen 10 minuten kun je overal bij!

Groeten Flying Duckman

Citroen 2CV6 Zwart (08-1982)
DS 3 So Chic (08-2017)

(en nog een Saab 900i)

Profiel  
 
hogervp
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004

- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Gepost: 04 mei 2006 07:17 PM
  [ # 13 ]
M&M schreef:
metro2005 schreef:
Simpele Ziel schreef:

Gelukkig hoef je bij een xantia alleen de grille eraf te halen en de koplampen te verwijderen. Rolling Eyes

Bij een BX gaat het trouwens wel makkelijk, als je eenmaal doorhebt hoe het klemmetje van je lampje te halen is…

Confused  grille loshalen?

De xantia die ik had werkte het zelfde als de bx hoor.
1 minuut om beide lampjes te verwisselen

Inderdaad , zelfs bij m’n Xantia V6 ( en die zat echt stampvol ) was het mogelijk Very Happy ( vaak genoeg gedaan , echt geen probleem )
Bij de C5 met wat handigheid ( de dealer Laughing  )  trouwens ook binnen 5 à 10 minuten Wink

Maar niet bij alle Xantia’s helaas. De TD die ik heb (ex-SZ zoals een aantal intimi wel zullen weten Wink ) is heerlijk volgebouwd, met o.a. een standkachel. Nou heb ik kleine vingers, maar zelfs mij lukt het niet zonder te demonteren en te monteren van de grill.
Nee dan de ZX of de Berlingo: 5 minuutjes…..klaar.
Patrick

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
HDI
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 24-07-2004

Gepost: 18 juni 2006 05:46 PM
  [ # 14 ]

Bij de Berlingo makkelijk?? Shocked

Ik ben aan de linkerkant toch wel meer dan 5 minuutjes bezig, met altijd schrammen op mijn handen. Als je een benzine motor of een 1.9D hebt zal het wel makkelijker gaan, dan heb je meer ruimte denk ik.

Het is inderdaad raar dat je bij sommige auto’s niet eens zelf de lamp kunt verwisselen, zeker omdat je het wel verplicht bent om dat onderweg zelf te kunnen doen (als je door wil rijden). Er staat zelfs een boete op.

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 30 juli 2006 05:28 PM
  [ # 15 ]

Ik werk zaterdags en tijdens vakanties bij een Citroën dealer en moet ook altijd die lampjes vervangen Evil or Very Mad . Bij een C4 heb ik het nog niet gedaan de rest wel en gaat allemaal niet makkelijk. We waren ook Fiat en Alfa dealer geweest (gelukkig niet meer!) en daarvan zijn de lampjes eienlijk helemaal niet van te doen. Ook wij gebruiken spielgels en een looplamp om iets te kunnen zien en voelen, maar hoe vaker je het doet hoe beter het gaat. Als je geen moteur bent en dit niet eerder hebt gedaan lukt het bijna niet en al helemaal niet als de politie je aanhoudt voor zoiets….dit geldt ook voor achterlichten jammer genoeg.

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
 
1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook