3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
Even een lampje vervangen bij de C4
Melchior
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 838
Geregistreerd: 06-07-2005

Gepost: 11 februari 2012 04:09 PM
  [ # 31 ]

Herkenbaar dat gepruts. En dat zo’n 4 tot 5 keer per jaar. Inmiddels kan ik het redelijk snel. Overigens vervangt mijn dealer de lampjes gratis. Maar ze gaan altijd op een onhandig moment stuk, dus dan sta je toch maar weer zelf te pielen.
In mijn geval zit de unit van de gasinstallatie ook nog eens strak tegen de linkerkoplamp gebouwd. Die moet ik dus ook eerst losmaken. Ik heb er maar vleugelmoertjes op gezet, dat gaat sneller.

C1 Seduction LPG 2009, C4 Cactus 110 pk 2015

‘Je mist meer dan je meemaakt’

Profiel  
 
Tazsz
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 04-06-2011

- C4 (2004-heden) COUPE 1.6 HDI 16V
Gepost: 01 maart 2012 09:36 AM
  [ # 32 ]

Gisteren ook een lamp proberen te vervangen van m’n C4.
Wat een drama, en ik kreeg het voor elkaar om een beugeltje (wat het lampje tegenhoud) blijkbaar niet goed vast te zetten en later geheel te verliezen. Geen probleem dacht ik, haal ik toch een nieuwe bij de dealer….... Niet dus, nee die hadden ze niet en konden ook niet los besteld worden. Lekker dan, dus nu moet ik omdat ik een beugeltje van maximaal een paar euro mis een hele nieuwe unit gaan kopen. Ik denk het voorlopig nog niet, eerst maar eens zien of er een andere mogelijkheid is.

Profiel  
 
C4yourself
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 29-06-2007

- DS 4 1.6 THP EGS 155 So Chic
Gepost: 01 maart 2012 07:05 PM
  [ # 33 ]
Tazsz schreef:

Gisteren ook een lamp proberen te vervangen van m’n C4.
Wat een drama, en ik kreeg het voor elkaar om een beugeltje (wat het lampje tegenhoud) blijkbaar niet goed vast te zetten en later geheel te verliezen.

Hoe krijg je dat nou voor elkaar? huh Als de voetjes goed in de gaatjes zitten kan hij er nooit uit vallen, hooguit los raken en blijft hij hangen. Maar goed, het is dus toch gebeurd. Ligt hij niet gewoon los in de unit? (of is deze open aan de onderkant?)

Profiel  
 
Tazsz
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 04-06-2011

- C4 (2004-heden) COUPE 1.6 HDI 16V
Gepost: 02 maart 2012 04:23 PM
  [ # 34 ]

Ja, het is me gelukt, heb v.z.m. in de unit gekeken maar kon niets zien liggen.
Heb nu zelf van het beugeltje van een oude H2 lamp wat gebogen, maar is nog niet ideaal.
Geeft wel wat meer tijd om een passend beugeltje te zoeken

Profiel  
 
MDC
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 446
Geregistreerd: 08-08-2006

- (Grand) C4 Picasso 1.6 VTi Selection
Gepost: 04 maart 2012 12:00 AM
  [ # 35 ]

Heb vorrig weekend Xenon ingebouwd , dan moeten beide klipjes los en met de xenonlamp in de fitting weer vast , dat lukte in 45 minuten, een normaal lampje vervangen duurt een goede minuut ?

Profiel  
 
Frie
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 528
Geregistreerd: 16-02-2011

Gepost: 04 maart 2012 11:29 AM
  [ # 36 ]

De laatste keer dat ik een koplamp-lamp heb vervangen is al ff geleden.
Bij die auto (Octavia) kon je de hele koplamp losmaken en naar buiten schuiven. Heel handig, maar daarvoor moest wel de stekker er af en daar kon je weer slacht bij. En je moest precies weten waar je moest drukken om deze stekker te ontgrendelen.
Al met al gehannes totdat de lampunit er uit was. Daarna kon je “aan de keukentafel” de lamp vervangen.

Klempbeugeltjes van die lampen zaten aan de scharnierkant ook niet echt vast. Dus wat Tazsz gebeurd is kan ik me wel iets bij voorstellen. Maar er zat wel een rubber dop op de unit zodat je het beugeltje iig nooit kon verliezen.

Citroen verleden: BX, Xantia 1.8i, Xantia 2.0i, Xantia 1.8i, DS4

Profiel  
 
Indy
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 18-03-2012

Gepost: 18 maart 2012 02:35 PM
  [ # 37 ]
edotax schreef:

Wie zich dit weekend verveeld een tip: probeer voor de gein eens een lampje te verwisselen in de koplamp. Wat een gepruts zeg….. ik ben er 1 1/2 uur mee bezig geweest.  Voor twee van die kl*te lampjes.

Rechtsvoor kom je helemaal nergens bij. Het boekje van de C4 toont netjes de achterkant van de koplampbehuizing. Nou, ik heb zo hem niet kunnen vinden onder de motorkap. Dan moet je eerst een kunststof kap en een leiding weghalen. Volgens mij hebben ze alle onderdelen waarvoor ze nog een plekje zochten in het motorcompartiment, expres achter die lamp gemonteerd: buizen, tankjes, en zaken waarvan ik geen idee heb wat ze in mijn auto te zoeken hebben(ik heb ze maar wel laten zitten). Alleen al voordat ik doorhad hoe die kunstof plaat over die ruitenvloeistoftank los kan. Wist ik veel dat die plugjes losspringen, als je in het midden met een schroevendraaier prikt. Ok en je moet even de dop van de koelvloeistof losdraaien om de plaat er af te kunnen halen.

Dan heb je dus eindelijk de achterkant van de koplamp in zicht. De zwarte afdekdop is snel gevonden. (Lijkt gelukkig precies op het plaatje in het boekje van de C4) Door het gat eronder moet je bij de lamp zien te komen. Misschien wel als je heeeeele dunne Franse handjes heb, maar mijn hand paste niet in het gat. Dus dan sta je eerst uitgebreid met een spiegeltje in het gat te kijken, en probeer je te onthouden waar wat zit. Net als een gynaecoloog die voor het eerst een spiraaltje moet zetten zet. Over andere k*tklusjes gesproken.

Vervolgens probeer je met je vingers bij het lampje te komen. Als je dan zo goed als zo kwaad je vingers in het gat hebt, voel je tussen je vingertoppen net het kapje met de elektrische aanslutingen. Maar natuurlijk net te ver weg om er goed bij te kunnen. Volgens mij hebben ze er in de fabriek secondenlijm op gesmeerd, want dat kapje zit echt muurvast. Je durft natuurlijk ook niet zo hard te trekken, bang zijnde dat je alleen de elektrische draden in je hand overhoudt.  Maar het kapje moet er echt af, anders lukt het niet.

Als je het kapje eindelijk los hebt, moet je een klein metaal beugeltje loswippen waarmee het lampje op de plek gehouden wordt. Dat ding zit nog dieper in het gat verstopt, en ook deze zit muurvast. Op een gegeven moment heb je het beugeltje eindelijk los,... Ok, in mijn geval spong hij helemaal los en donderde ergens onder in de behuizing van de koplamp. Ik kon hem gelukkig nog wel vinden, maar dat ding er weer goed inkrijgen was een ander verhaal. Weer 10 minuten verder. Goed, dan heb je de helft van de operatie er op zitten, want de lamp heb je eruit gekregen.

Vervolgens moet de nieuwe lamp er weer in. Dan kom je tot de ontdekking dat dat je niet opgelet hebt hoe de lamp eruit gekomen is. Er zit een lipje aan de lamp, maar welke kant moet hij exact opwijzen??? De gedachte dat de lamp maar op 1 manier past, is helaas niet correct: die lamp past eigenlijk op geen enkele manier lekker. Omdat je het lampje voorzichtig tussen je vingertoppen houdt, zit hij iedere keer scheef. En iedere keer tikt hij daarbij tegen de behuizing van de koplamp aan. Ik was bang dat mijn lampje al zou sneuvelen voordat ik hem goed en wel vastgezet had. Uteindelijk zat het lampje er goed in, en moest dat stomme beugeltje er weer omheen. Leuk, maar en een lampje vasthouden, en een beugeltje vastklikken, door een gat waar je nieteens met drie vingers in kan….... Dus ja hoor, daar zat mijn lampje weer scheef, en konden we opnieuw beginnen. Op een gegeven moment heb je het voor elkaar. Maar dan ben je dus wel ruim een half uur aan het etteren geweest. Dan mag het kabeltje er er op. En…. kom je tot de ontdekking dat die mooie kunstof afdekdop, ergens in het motorcompartiment gevallen moet zijn. Daar waar hij lag, lag hij nu ineens niet meer. Ok, dop terug gevonden (met het spiegeltje), en alle onderdelen weer op de oude plek gemonteerd. En gelukkig de lamp deed het. Voor hetzelfde geld is de lamp alweer kapot en kan je opnieuw beginnen.

Over opnieuw beginnen gesproken, men had mij geadviseerd om altijd beide lampen te vervangen. Dus begon het hele verhaal opnieuw voor de andere koplamp. Ik moet zeggen, het ging dit keer een stuk sneller. Ik zal jullie het verhaal besparen, maar ik heb weer twee werkende koplampen. Vraag me alleen niet of de lampen nog wel goed uitgericht zijn. Ik had ook geen zin meer om ernaar te kijken.

Dus voor wie niets te doen heeft dit weekend….. monteer eens een lampje. En als het niet direct lukt, kijk vooral eens in het boeje van de C4 . Daar staat exact uitgelegd (2 regels) hoe eenvoudig het eigenlijk is. (voor een gynaecoloog met heeeeeeeeele kleine handjes)

Succes,

Profiel  
 
C4yourself
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 29-06-2007

- DS 4 1.6 THP EGS 155 So Chic
Gepost: 18 maart 2012 06:27 PM
  [ # 38 ]
Indy schreef:

Vervolgens moet de nieuwe lamp er weer in. Dan kom je tot de ontdekking dat dat je niet opgelet hebt hoe de lamp eruit gekomen is. Er zit een lipje aan de lamp, maar welke kant moet hij exact opwijzen???

Naar de BOVENKANT think

Profiel  
 
MDC
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 446
Geregistreerd: 08-08-2006

- (Grand) C4 Picasso 1.6 VTi Selection
Gepost: 19 maart 2012 10:16 PM
  [ # 39 ]

ik weet niet wat het probleem is hoor , 5 minuten vervang ik ze beide ..
je kunt ook moeilijkheden maken zeg ..

en idd lipje naar de bovenkant

Profiel  
 
C4yourself
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 29-06-2007

- DS 4 1.6 THP EGS 155 So Chic
Gepost: 20 maart 2012 06:32 PM
  [ # 40 ]
saxodriver85 schreef:

ik weet niet wat het probleem is hoor

Ik wel…...
Ten eerste kun je er slecht bij en kun je niet zien waar je zit te klooien. ahh
Ten tweede wil de connector slecht van het lampje. angry red
Ten derde wil het borgveertje moeilijk naar de zijkant opschuiven.crying

Maar positief blijven, dus…... vaak lampjes vervangen.
De tweede keer weet je wat je aan het doen bent.
De tweede keer gaat de connector soepeler van het lampje af.De tweede keer gaat het borgveertje ook een stuk eenvoudiger naar de zijkant.

Zal wel iets met corrosie/stroefheid te maken hebben, en natuurlijk het leerproces.
BTW…. nu red ik het nu ook wel in 5 minuten…..bravo

Profiel  
 
Bacobonnie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 26-09-2009

- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 110 pk ligne ambiance
Gepost: 20 maart 2012 08:55 PM
  [ # 41 ]

Ik snap nog steeds niet waarom de lampen 12 volt zijn terwijl de geleverde spanning iets van 14.5 volt is. Je blijft lampen vervangen, waarom maken ze de lampen dan ook niet 14 volt?

Overigens laat ik het probleem oplossen door diegene die het ook gemaakt heeft. Iedere keer je handen openhalen is niet mijn ding, de dealer vervangt ze voor ongeveer 7,50 Euro per stuk ( heavy duty lampen want hij zit ook niet 2 maandelijks op mij te wachten…  tongue wink ).

Is het met de c4-2 beter geregeld of ook nog steeds een drama?

Citroën AX 1.1i Image
Peugeot 306 1.9 d
Peugeot 306 1.9 d break
Peugeot 306 2.0 HDI break
Citroën C4 berline 1.6 HDI Ligne Ambiance

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3420
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 24 september 2020 12:52 PM
  [ # 42 ]
edotax schreef:

Wie zich dit weekend verveeld een tip: probeer voor de gein eens een lampje te verwisselen in de koplamp. Wat een gepruts zeg….. ik ben er 1 1/2 uur mee bezig geweest.

Blij met je verhaal. Na een uur vergeefs klooien dacht dat ik inmiddels seniel was geworden….

Typisch Citroen: Het kan niet schelen of het beter is, als het maar anders is.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3420
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 24 september 2020 02:12 PM
  [ # 43 ]

Nog even in detail:

Hoe hard ik ook op dat beugeltje druk, ik krijg hem niet naar rechts.
Dus maar een gereedschap gemaakt:

En ook daarmee lukt het niet. Ik ga de klus nu uitbesteden. Ik ben er klaar mee.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9836
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 24 september 2020 03:03 PM
  [ # 44 ]

Eerst naar voren drukken, dan naar rechts. Lukt dat echt niet? Ik had er trouwens wel een spitsbektangetje voor nodig….

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3420
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 24 september 2020 03:37 PM
  [ # 45 ]

Bij mijn APK Turk om de hoek voor €20 incl 1 H7 lamp, beide kanten gedaan. Eén lamp had ik al.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
 
3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook