1.9D,DW8,EGR.uit graag.
jean
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 29-12-2005

Gepost: 13 mei 2006 11:00 PM

Beste Citrofielen,

Mijn Berlingo heeft een DW8 motor. Nu heb ik gelezen dat op sommige auto`s een EGR-klep zit, die er voor zorgt dat uitlaatgas gerecirculeerd wordt .    Zit zo`n ding ook in de DW8?    Als dat zo is ,wil ik hem graag uitschakelen. Idea
Kan dat ?  En hoe dan?        Het lijkt mij dat de motor daar toch beter door gaat draaien ,omdat er dan meer schone lucht/zuurstof binnen komt.
Misschien wordt mijn Berlingo daar wel pittiger van ook. Very Happy

Ben benieuwd naar de reacties.

Groet,

Jean

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 14 mei 2006 01:33 AM
  [ # 1 ]

Geen idee of op de DW8 ook een EGR zit, misschien dat iemand anders dat kan vertellen of als je een foto kan plaatsen hier. Maak dan een foto zonder die plastic kap erop, van de achterkant van de motor, zeg maar het in/uitlaat gedeelte wat tussen de motor en het schutbord in zit.

Mocht je een EGR hebben en deze afkoppelen, maak dan ook de inlaat eens lekker schoon, meestal zit deze vol met bagger (roet).

Oh Surprisedops: , ik vergeet je te verwelkomen, welkom bij deze Razz

Profiel  
 
dennis van der ven
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
Gepost: 14 mei 2006 02:25 AM
  [ # 2 ]

dw 8 zit ook egr dat is de metalen pijp die (als je ervoor staat) links over de klepdeksel naar de inlaatbuis loopt.

alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 14 mei 2006 05:56 AM
  [ # 3 ]
dennis van der ven schreef:

dw 8 zit ook egr dat is de metalen pijp die (als je ervoor staat) links over de klepdeksel naar de inlaatbuis loopt.

Ah dan zat er op mijn Xsara1.9D uit 1999 ook een EGR.
In dat geval is het zo een blinkend en geribbelde buis.

Profiel  
 
langevelsloo
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005

- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
Gepost: 14 mei 2006 10:43 AM
  [ # 4 ]

Als het vermogen oplevert gaat ie er bij mij ook af.  Cool

DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 14 mei 2006 02:47 PM
  [ # 5 ]
langevelsloo schreef:

Als het vermogen oplevert gaat ie er bij mij ook af.  Cool

Iets meer vermogen, je merkt het vooral bij het optrekken en het rijden in de stad, lage snelheid dus.

Ik bedenk me opeens of het wel goed gaat als je de EGR bij een DW8 af koppelt, i.v.m. de ECU, gaat deze dan niet gek doen Confused:
In dat geval zou afkoppelen en afstoppen van het vacuum slanggetje naar de EGR voldoende moeten zijn.

Profiel  
 
jean
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 29-12-2005

Gepost: 14 mei 2006 08:29 PM
  [ # 6 ]

Net te laat heb ik je opmerking over het vacuumslangetje gelezen.

Na het afkoppelen en afdoppen van de EGR lukte het starten niet meer Confused .
Duidelijk geval van jammer dan, dacht ik en heb de boel maar weer aangesloten. De ECU snapt het kennelijk niet. Nu geen tijd meer om het opnieuw te doen inclusief vacuumslangetje. Ga het zeker nog eens proberen. Ik houd het forum op de hoogte.

Groet
Jean

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 14 mei 2006 09:50 PM
  [ # 7 ]

Grappig, dat weten we dan ook weer, dat de ECU niet voor gek gehouden kan worden Confused
Blijf het wel een vreemde constructie vinden op die manier, stel je heb een breuk in dat onbeduidende draadje van de EGR of de bijbehorende elektro klep, doet de motor het niet meer Confused

Enkel het vacuum slanggetje afkoppelen en afstoppen zou het moeten doen, dacht dat kV8Wuppo het laatst ook zo gedaan had bij een Berlingo met startproblemen.

Profiel  
 
jakkerma
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 540
Geregistreerd: 23-01-2005

- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Gepost: 16 mei 2006 10:20 PM
  [ # 8 ]

Maar wat moet je nou doen om de EGR veilig uit te schakelen??
Ik krijg de indruk dat de 1999 Berlingo met DW8 zonder EGR wat feller was dan de 2004 Berlingo met DW8 en EGR..
Jaap.

Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 280k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 07 juni 2006 04:00 AM
  [ # 9 ]
peugeotlover schreef:

de vaciuum slang losmaken en afdichten met een boutje doet ok al wonderen Rolling Eyes

Inderdaad, Wuppo heeft die truuk al een keer met sucses toegepast Razz

Profiel  
 
jean
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 29-12-2005

Gepost: 20 juli 2006 12:52 PM
  [ # 10 ]

Klopt allemaal.

Het vacuumslangetje afgeklemd met een infuusklem (wat dat betreft is de gezondheidszorg nog wel leuk ) en klaar is Jean.
Inderdaad merk ik enig verschil met optrekken,hij is wat gretiger geworden. Very Happy   Twisted Evil Very Happy Twisted Evil  Very Happy Twisted Evil  Very Happy Twisted Evil  Very Happy
Allen dank voor de respons.

Gr Jean

Profiel  
 
BIG charlie
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 797
Geregistreerd: 24-07-2005

Gepost: 20 juli 2006 03:52 PM
  [ # 11 ]
jean schreef:

Klopt allemaal.

Het vacuumslangetje afgeklemd met een infuusklem (wat dat betreft is de gezondheidszorg nog wel leuk ) en klaar is Jean.
Inderdaad merk ik enig verschil met optrekken,hij is wat gretiger geworden. Very Happy   Twisted Evil Very Happy Twisted Evil  Very Happy Twisted Evil  Very Happy Twisted Evil  Very Happy
Allen dank voor de respons.

Gr Jean

Is dat het vacuumslangetje dat van het pompje rechts van het kleppendeksel komt en zo naar de egr klep gaat ???
En moet de opening op de egr klep zelf dan ook afgedicht worden ? of hoeft dat niet ( waar het slangetje op zat )
Of is dat het slangetje dat onderaan de egr klep vertrekt zo naar de blauwe afdekkeing op de egr klep zelf.
Het is mij nog niet echt duidelijk….
Surprisedops:  Surprisedops:

Greetz Cool

BIG charlie

Picasso was niet alleen een schilder…......

Profiel  
 
hogervp
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004

- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Gepost: 20 juli 2006 04:00 PM
  [ # 12 ]

De EGR zit er op ivm uitlaatemissies. Namens natuur en milieu: bedankt voor de extra emissie Sad .

Maar even zonder grappen en grollen, in andere draadjes staat geschreven dat er nog wel eens vuil en andere rommel zich ophoopt door de EGR. Die ervaring heb ik niet gehad met mijn ex-ZX en die heeft in al die jaren echt niet in kracht ingeboet. Het komt mij daarom elke keer weer vreemd over dat de EGR maar eens uit moet. Het scheelt wel ongeveer 5 pk (4kW), maar in koppel scheelt het vrijwel niets. Overigens trek ik jullie verhaal niet in twijfel qua trekkracht.

Patrick

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook