Comfortbollen of de oude 70 bar bolletjes
PSA
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 582
Geregistreerd: 03-11-2005

- GS/GSA GSpecial 1015
Gepost: 21 mei 2006 01:18 AM

Ik wil graag mijn bollen gaan vervangen, omdat het opboren naar mijn mening geen succes is geweest en de auto niet zo fijn meer veert. Hij klapt, bonkt, rammelt en veert niet comfortabel.

Ik ben voor van 1.5 mm naar 1.8 gegaan en achter van 1.2 naar 1.5. Vooral achter zit het niet goed. Bij het afrijden van een drempel hoor ik altijd een bonk, en lijkt het of de auto in de stops klapt.

Hoewel het geen extreme uitboorwaardes zijn, is het blijkbaar teveel en zullen er andere onder moeten. Ze zijn immers moeilijk te repareren Wink

Nu twijfel ik tussen comfortbollen, of de oude combinatie van 70 bar voor en 40 achter. Later zijn alle Xantia’s overgegaan op 55 bar voor en 30 achter.

Ik heb hier en daar al gelezen dat de 70 bar bollen itt de 55 bar bollen wat zachter veren, maar zijn de comfortbollen nog fijner? En welke bol heeft de beste wegligging? De uitgeboorde 55 bar bollen die ik nu heb, zijn qua wegligging niet zo geweldig.

Profiel  
 
Martijn de Ruijter
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004

- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Gepost: 21 mei 2006 03:02 AM
  [ # 1 ]

Ik vind de Xantia’s met de 70 bar/40 bar combinatie het comfortabelst veren, maar ik vind ook dat de latere Xantia’s met de 55/30 bar bollen net even iets strakker rijden…. Overigens ben ik wel groot voorstander van het origineel houden van het veersysteem, en vind ik de 55/30 Xantia (zoals die van jou) comfortabel zat!

Gr Martijn

Profiel  
 
Klussie
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 253
Geregistreerd: 23-04-2004

Gepost: 21 mei 2006 10:20 AM
  [ # 2 ]

Re: Comfortbollen of de oude 70 bar bolletjes

PSA schreef:

... Bij het afrijden van een drempel hoor ik altijd een bonk, en lijkt het of de auto in de stops klapt.

Dat had ik ook nadat ik voor een behandeling bij Chyparse was geweest.
En hij klapt idd op de stops.

Stel je auto even af op een andere hoogte achter en je bent van dit probleempje af. Razz

Arie

C5 2.0 LPG van 2005 met 235.000 km

___
Ex: C5 1.8 16V LPi van 2002 - 375.000 km
Ex: Xantia 1.8-16V SX break aug.98-LPG G3-CC-Airco- 326.000 km
Ex: Xantia 1.8-8V SX break van juni 97 LPG/G3 - cc - Airco en 295.000km
Ex:  Xantia 1.8-8V SX van Okt.93 op LPG km/st 405.000

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 21 mei 2006 12:24 PM
  [ # 3 ]

Re: Comfortbollen of de oude 70 bar bolletjes

hammie schreef:
PSA schreef:

... Bij het afrijden van een drempel hoor ik altijd een bonk, en lijkt het of de auto in de stops klapt.

Dat had ik ook nadat ik voor een behandeling bij Chyparse was geweest.
En hij klapt idd op de stops.

Stel je auto even af op een andere hoogte achter en je bent van dit probleempje af. Razz

Als hij te laag staat dan kan dat. Maar als de bollen gewoon te zacht zijn dan is deze maatregel slechts symptoombestrijding.

Profiel  
 
Bassman
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1170
Geregistreerd: 12-07-2004

Gepost: 21 mei 2006 04:18 PM
  [ # 4 ]

Mijn Xantia vertoonde hetzelfde gedrag totdat kort geleden de achterste hoogteregelaar definitief overleed. Ik heb er voor gekzoen om dit gewoon met nieuw materiaal bij mijn vaste dealer te laten repareren (wel prijzig, maar daar kies ik zelf voor) en nu veert de auto als nooit tevoren (ik heb de Xantia 2,5 jaar en vrij snel na aankoop alle bollen al eens laten vervangen).
Het “op de stops klappen” is bij mij definitief verdwenen. Maar misschien dat enig afstelwerk ook al soelaas biedt. Het kan zijn dat het dus niet in de bollen zit. Succes!

Hans

Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville

Profiel  
 
PSA
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 582
Geregistreerd: 03-11-2005

- GS/GSA GSpecial 1015
Gepost: 21 mei 2006 06:03 PM
  [ # 5 ]
Bassman schreef:

Mijn Xantia vertoonde hetzelfde gedrag totdat kort geleden de achterste hoogteregelaar definitief overleed. Ik heb er voor gekzoen om dit gewoon met nieuw materiaal bij mijn vaste dealer te laten repareren (wel prijzig, maar daar kies ik zelf voor) en nu veert de auto als nooit tevoren (ik heb de Xantia 2,5 jaar en vrij snel na aankoop alle bollen al eens laten vervangen).
Het “op de stops klappen” is bij mij definitief verdwenen. Maar misschien dat enig afstelwerk ook al soelaas biedt. Het kan zijn dat het dus niet in de bollen zit. Succes!

Ik heb onlangs mijn achterste hoogteregelaar laten vervangen door chyparse en de wagenhoogte is goed (18,5 - 19 cm)

Profiel  
 
Double Chevron
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 16-05-2006

Gepost: 27 mei 2006 11:04 PM
  [ # 6 ]

Ik ben nog tamelijk nieuw op dit forum (maar ken citroën wel al een tijdje) vandaar mijn vraag: “Wat bedoelen jullie met op de stops kloppen?”.
Wijzelf zitten immers bij onze Xantia met het volgende probleem. Sinds kort werkt de hoogteregeling niet meer ideaal. Achteraan nog wel maar vooraan is heel het systeem ontregeld. Als de auto van de laagste stand komt komt hij niet meer omhoog, en als je dan naar de hoogste stand gaat zakt hij daarna niet meer (slechts een klein beetje). Maar het grootste probleem is eigenlijk dat hij naar omlaag zakt als hij bv een nacht stilstaat, en als je dan de volgende ochtend wil wegrijden komt hij dus niet omhoog. Als we er zo mee rijden veert hij totaal niet, over elk bultje blijft hij een minuut naspringen. Ik veronderstel dat dit ook niet goed is voor de auto. Oplossing is dus op hem eerst op de hogere stand te zetten en daarna terug omlaag. Maar zoals ik dus al zij zakt hij dan niet meer voldoende. Hij veert dan dus veeel te hard (vergelijkbaar met een BMW 300) en ik heb de indruk dat ik dan ook niet meer op de wegligging mag vertrouwen. Vermoedelijk is ook dit niet goed voor de auto. Rijd ik mijn auto kapot als ik zo nog een tijdje blijf verder rijden of moeten we dit zo snel mogelijk laten herstellen.

Greetz

Misschien was deze vraag wel een beetje Surprisedfftopic

Always Smile Smile

Profiel  
 
PSA
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 582
Geregistreerd: 03-11-2005

- GS/GSA GSpecial 1015
Gepost: 28 mei 2006 02:18 PM
  [ # 7 ]

vering knalt in de stops als de auto te laag staat of als de vering te soepel is. Stops zijn rubberen doppen die slag van de draagarm tijdens het veren ‘stoppen’ als deze te ver gaat. Dat kan gebeuren als de auto te laag staat. Dan is de weg die arm kan afleggen kort. Bij soepele vering veert de auto meer in en kan hij tegen de stops aan komen.

Wat betreft jouw probleem: snel laten oplossen en niet zo mee gaan rijden. Zeer slecht voor de auto, jouw rug en het imago van de HP-geveerde auto. “Daar gaat er weer zoeens”  Very Happy

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook