1 van de 8
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Hoe vervang ik de hydraulische klepstoters?
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3215
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 29 mei 2006 05:22 PM

1 van de redenen waarom m’n vorige XM op de sloop beland is, dient zich nu weer aan; tikkende kleppen Evil or Very Mad  Ik meende vorige week al eens zachtjes een klep te horen tikken, dus afgelopen zaterdag bij de sleutelmeeting heb ik de motor eerst 20min. laten draaien met kleppenreiniger en vervolgens de olie ververst. Ik had daarna op weg naar huis het idee dat het motortje net ff wat soepeler liep en de kleppen heb ik toen niet gehoord. Vandaag was het echter weer aanwezig; stationair hoorde ik zachtjes 1 klep tikken en rijdend tot zo’n 60kph. Zowel met koude motor als redelijk warm.

Nu loopt er in zeer milde mate tot nu toe nog maar 1 te muiten, dus ik heb de stille hoop dat het met 1 of ander additief aan de motorolie misschien wel weer goed kan komen. Heeft iemand misschien tips voor een goed product, of andere ideeen om dit op te lossen?

Voor de duidelijkheid; het gaat om een 2.1D12 met bijna 310dkm op de teller.

Animal triste post coitum

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3215
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 30 mei 2006 12:56 AM
  [ # 1 ]

Net maar eens een hydraulische klepreiniger erin gegooid en 100km gereden om het zaakie ff lekker rond te krijgen. Als het binnen een week niet beter wordt dan moet ik er maar nieuwe klepstoters in zetten. Ik heb er een hard hoofd in. De kofferbak was vandaag ook nog eens zeikenat aan de rechterkant… K#tzooi…..

Animal triste post coitum

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3215
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 30 mei 2006 06:33 PM
  [ # 2 ]

Ik heb al ff in de Haynes gekeken hoe ik de klepstoters kan vervangen, maar het is me nog niet helemaal duidelijk. Is er iemand met ervaring, die mij in ‘Jip en Janneke taal’ uit kan leggen hoe ik te werk moet gaan?

Animal triste post coitum

Profiel  
 
Gepost: 30 mei 2006 07:05 PM
  [ # 3 ]

Ik denk niet dat je er met jip en jannekes taal gaat komen…

Heb eventueel wel de wphb-en, PM me effe als je interesse hebt.

mvg
Ruben

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3215
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 30 mei 2006 07:46 PM
  [ # 4 ]

Hee Ruben, je hebt een mailtje.

Animal triste post coitum

Profiel  
 
ieksEmmu
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004

- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Gepost: 31 mei 2006 06:21 PM
  [ # 5 ]

bij een diesel kun je blijkbaar niet met tikkende kleppen doorrijden?  Rolling Eyes

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3215
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 31 mei 2006 08:00 PM
  [ # 6 ]

Oh, jawel hoor, maar ik baal ervan dat ik na 20dkm in m’n nieuwe XM alweer naar een kleppenconcert mag luisteren. Ik heb m’n portie wel gehad bij de vorige, dus deze stoters gaan vernieuwd!

Animal triste post coitum

Profiel  
 
ieksEmmu
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004

- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Gepost: 31 mei 2006 08:44 PM
  [ # 7 ]
V2 schreef:

Puur om mijn behoefte naar informatie te bevredigen, hoe werkt zoiets? Normaliter worden de kleppen toch direct bediend door de nokkenas (overhead camshaft enzo), klepstoters waren toch dingen ‘uit het verleden’? Hoe moet ik me dit voorstellen, dat hydraulische? Heeft toch niet ook met LHM te maken? Razz
(sorry als ik te offtopic ga Razz ben gewoon enorm nieuwsgierig)


hear hear!

wij willen foto’s!  Smile

Profiel  
 
Gepost: 31 mei 2006 08:44 PM
  [ # 8 ]

compris? Laughing

Tif wil men server niet uploaden en bmp daar heeft het citfo geen zin in, dus maar een linkie:roll:
 

 

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
Gepost: 31 mei 2006 08:53 PM
  [ # 9 ]

btw, dit is een basis leervoorstelling, ze kunnen uiteraard op verschillende manieren geplaatst worden.

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
Gepost: 31 mei 2006 08:56 PM
  [ # 10 ]

syteem heeft vele voordelen (en nadelen)

Ingenieur dienen idd toch nog voor iets Wink

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
Gepost: 31 mei 2006 09:02 PM
  [ # 11 ]

Het WPHB schreef er niets over, dus dan is het maar de franse revue technique geworden:

 
 
 
 

Op de 1ste scan kan je dus ook ne nokkenas/klepstoter/tuimelaar configuratie zien.

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
ieksEmmu
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004

- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Gepost: 31 mei 2006 09:12 PM
  [ # 12 ]

maaruh was het nou zo dat niet alle xm’s hydraulische kleppen hadden?

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6348
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
Gepost: 31 mei 2006 09:58 PM
  [ # 13 ]

De 2.0 8-klepper heeft ze geloof ik niet.

Over oplossingen, ik heb een keer op aanraden van een specialist een liter ATF(!) bij de motorolie gegooid, het is toen een paar duizend kilometer weg geweest, maar het kwam toch weer terug natuurlijk. Was bij een ZPJ V6 overigens.

Groet,

L

Profiel  
 
Gepost: 31 mei 2006 10:28 PM
  [ # 14 ]

@ Lucas:
- 2.0 staat als enigste in het WPHB om kleppen bij te stellen Wink
- ATF lijkt me toch echt niet gezond als additief op de motorolie, heeft hele andere eigenschappen… Er bestaan additieven genoef om de boel goed te houden hoor…

@ V2: Dat is het em inderdaad, op zen Jip en Jannekes dan Laughing

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3215
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 01 juni 2006 02:51 PM
  [ # 15 ]

Ik ga meer voor wat je eerst zei; daar is niet zoveel Jip en Jannekes aan. ik ga die tekeningen eens goed bestuderen en die tekst door Babelfish halen en dan komen er vast nog wel een stapelje vragen.


Iig SUPER bedankt, voor de moeite die je er in hebt willen steken om die scanns te maken Exclamation

Animal triste post coitum

Profiel  
 
 
1 van de 8
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook