Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Hoi allen. Ik wil zelf eens preventief de bakolie van de beruchte 4HP18 automaat (de oude bak dus) verversen. Dit vooral omdat ik het recente verleden niet zo vertrouw hierin, en iedereen waarschuwt dan maar preventief 2-3x te verversen. Ook zou je iedere keer een zeef/filter moeten verversen.
Nu heb ik wel vaker wat geklust (zie mijn GSA-verleden), maar hier heb ik ff wat Jip-en-Janneke tekst/fotowerk nodig. Want ook de Vraagbaak is zeeeer abstract hierin.
Wat zijn de stappen die je door moet lopen? En liefst met foto/uitleg waar welke plug/vulopening zit en welke hulpmiddelen (slangen, trechters, ...) je moet gebruiken. Ik denk dat veel amateur-klussers van automaten hiermee geholpen kunnen zijn. Wie kan het eenvoudig uitleggen?
Alvast bedankt!
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
heel simpel:
- Rij de olie warm, warme olie tapt makkelijker af
- Zet de auto op bokken of op een brug
- Kijk onder de motorkap, net onder/naast de accu bak zie je een gele peil stok, trek deze los en controleer de kleur op een wit stukje keukenpapier
- bovenop de bak zit een zwarte dop, dit is de ontluchting van de bak, draai deze dop los
Nu onder de auto, zoek de versnellingsbak (aan de bestuurderskant natuurlijk)
- Je ziet overduidelijk 3 10 mm boutjes die een plaatje vasthouden.
- Draai de 3 10 mm bouten los en bewaar de boutjes
- Zorg voor een teil, olie bak of wat dan ook
- Hou die bak onder het plaatje en trek het plaatje er af
- Nu donderd 30% van de bakinhoud in het bakje, pak ‘m beet 2,5 liter
- Kijk nu in het gaatje
- Zie je een donker stukkie plastic met 3 pennentje er aan
- Trek het er voorzichtig uit, beetje wiebelen en hij komt los met een restantje ATF als verrassing
- Controleer of er een klein rechthoeking magneetje in het plaatje zit. Als hij weg is, heb je een probleem, heb je hem wel, maak hem schoon want hij is zwart van het slijpsel en olie
- Maak het filter schoon en blaas hem droog of vervang hem als je hem nieuw kunt vinden.
- Zorg dat je alle onderdelen bij de hand hebt en dat ze schoon zijn en monteer alles in omgekeerde volgorde
- Eerst filter terug, dan plaatje MET MAGNEETJE terugsteken en de 3 10 mm bouten vastdraaien (vast is vast)
Dan de auto laten zakken
Een trechter met 30 cm slang en een stukje koperen pijp maak je een perfecte vulslang. Vul de bak met exact dezelfde inhoud als dat er uit is gekomen van bovenaf via de ontluchting (kan officieel niet, maar werkt prima, officieel vullen moet via de peilstokopening maar die loopt snel over)
Als hij gevuld is, draai de ontluchting er weer op en zet de peilstok terug
Start de motor en controleer het peil (olie is koud, dus meet COLD op de peilstok) Zit er genoeg in, ga rijden en warm de olie op en controleer weer het oliepeil. Bijvullen indien nodig.
Als je zin hebt, begin dan weer van voor af aan en dan nog een keer en dan nog een keer. Hopelijk is de olie nu mooi rood van kleur en schakeld je bak super
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Ik had al stilletjes op jouw automaten-ervaring gehoopt, Willem Bedankt voor de heldere uitleg
Alleen voor het magneetjesverhaal ben ik een beetje bang nu nog. Wat doet dat magneetje eigenlijk, hoe hoort het vast te zitten (puur op magnetisme?) en als het er niet meer zit, dan zit ‘t in de afgetapte olie of in de bak?
Groeten,
Rogier
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
het magneetje werd(word) nogal eens vergeten bij een ververs beurt.
gewoon kwijtraken in bedrijf is eigenlijk onmogenlijk.
het bijft op zwaartekracht liggen op het dekseltje.
dekseltje is rond met die 3 M6 boutjes.
zorg voor een nieuwe Oring (rubber) of haal er een als je het dekseltje eraf hebt.
als je lekkage krijgt op het dekseltje ,dan is die rubber Oring vaak de oorzaak.
het warmrijden van de bak duurd langer dan het warmrijden van bv het koelwater of motorolie, dus een rit van 20 minuten is minimaal nodig daarvoor.
daarnaast is het MIZ niet direct noodzakelijk bij het verversen van ATF olie.
die is van nature al een stuk dunner en lager in viscositeit,tegen bv motorolie.
een manier om extra olie uit de bak te krijgen tijdens verversen =::
als alle olie uit de bak is, start de motor in de Neutrale positie of de P stand, en laat deze ongeveer 5 seconden draaien.
hierdoor haald de pomp nog ongeveer een halve liter ruim uit de koppelomvormer.
het kan geen kwaad, echter ga in die situatie GEEN gas geven.
gewoon 900 rpm,ongeveer 5 seconden.
mvgr wupke:
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
er zijn ook twee aftappluggen aanwezig (inbus) op de bak.
een op het differentieel en de ander in de buurt van het filter(rechter zijkant).
daar zit ook nog wat olie achter.
suc6 dennis
alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Het differentieel is toch afgesloten van de rest van de bak omdat daar een aftapplug op zit. Daar ging volgens mij ook gewone transmissie-olie in…...
Kan het compleet mis hebben
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Willem schreef:Het differentieel is toch afgesloten van de rest van de bak omdat daar een aftapplug op zit. Daar ging volgens mij ook gewone transmissie-olie in…...
Kan het compleet mis hebben
ik vrees dat je het mis hebt Willem.
IDD zijn er de 2 extra pluggen, (was ik ook ff vergeten,is alweer ff geleden dat ik er een onder mn vingers had.)
maar je diff,huis is direct verbonden met de bak zelf, edoch doordat deze wat achterover helt,bijft daar altijd een restje ATF zitten,, vandaar die plug.
mvrg wupke
Hoeveel is de aangeraden interval om te verversen?
Ik kan me indenken dat mijn bakolie nog nooit is ververst…
Totaal aantal Berichten: 25395
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Kan vervuilde ATF ook het vage schokkerige stationair gedrag veroorzaken? Vooral koud? De bak twijfelt of ie moet ontkoppelen of niet…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Daffodil31LE schreef:Hoeveel is de aangeraden interval om te verversen?
Ik kan me indenken dat mijn bakolie nog nooit is ververst…
Elke 10.000 km wordt aanbevolen, Citroën zegt elke 20.000 km
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
bogaard77 schreef:Kan vervuilde ATF ook het vage schokkerige stationair gedrag veroorzaken? Vooral koud? De bak twijfelt of ie moet ontkoppelen of niet…
Zou kunnen, maar het kan ook aan het oliepeil liggen
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Willem schreef:Daffodil31LE schreef:Hoeveel is de aangeraden interval om te verversen?
Ik kan me indenken dat mijn bakolie nog nooit is ververst…
Elke 10.000 km wordt aanbevolen, Citroën zegt elke 20.000 km
De dealer hier om de hoek had het over 40.000 km. In elk geval; ik heb een probleem met het starten van de auto, zal wel een rotte draad tussen contact en starter zijn. En dat enkel ‘s morgens; als de auto eenmaal loopt, dan kan ik ‘m de rest van de dag gewoon starten. Vandaar dat-ie nu bij de dealer staat, die zoekt het maar eens goed na. En dan mag-ie meteen even de bakolie vervangen. De teller staat nu op 237.000 dus grote kans dat de olie heel erg oud is…
Totaal aantal Berichten: 25395
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Willem schreef:bogaard77 schreef:Kan vervuilde ATF ook het vage schokkerige stationair gedrag veroorzaken? Vooral koud? De bak twijfelt of ie moet ontkoppelen of niet…
Zou kunnen, maar het kan ook aan het oliepeil liggen
Olie is ruim op pijl maar wel bruin…. Wat de auto ook doet: rustig rijden en gas los voel je een schokje. als weer gas geeft weer een schok, alsof er een fusee los hangt( maar dat is niet zo!).enz enz. Ik hoop eigenlijk dat dat vergaat als ik de bakolie ververs.
Zou dat kunnen Willem?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
zit ‘m waarschijnlijk in het motormanagement. trek de accu eens een kwartiertje los…..
Olie moet ook ververst worden, de kleur moet rood zijn
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Totaal aantal Berichten: 25395
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Willem schreef:zit ‘m waarschijnlijk in het motormanagement. trek de accu eens een kwartiertje los…..
Olie moet ook ververst worden, de kleur moet rood zijn
Check!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Niet schrikken, Citroen zegt elke 60.000 verversen….
Dit om te voorkomen dat de auto te lang meegaat…..
Net als de 4HP20 en AL4. Sealed for life….. Inderdaad, voor het bak leven… Als je hem vaker ververst (zeg elke 30.000) dan wordt het leven een stuk langer.
Tip van flip, de 4HP20/AL4 hebben heel andere speciale bakolie. Dit is iets anders als de standaard ATF2D voor de 4HP18.
Domme vragen bestaan niet.