LPG in C3 Exclusive
Marc2547
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 01-06-2006

Gepost: 01 juni 2006 01:34 PM

Ik ben nieuw hier en vraag mij af of er reeds iemand ondervinding heeft met lpg in C3 1.4?? Surprisedops:

M.v.g.
    Marc

Profiel  
 
martijn141
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 05-06-2006

Gepost: 05 juni 2006 05:28 AM
  [ # 1 ]

Sinds begin december heb ik een nieuwe c3 1.4 exclusive met lpg. Nu 23.000km op de teller.
Daarvoor twee jaar in een 307 met lpg gereden.

Door de gastank past je reservewiel niet meer in je auto. bij de 307 had ik ‘m tussen voorstoelen en de achterbank of plat achterin de kofferruimte. Bij een c3 past dat niet (ook zonder die gekke vloerplank). Hij ligt nu dus in de berging.

De indicatieledjes worden aan de linkerkant van het stuur geplaatst. Daar is al een plekje voor gereserveerd. Helaas is dit achter de hendel voor snelheidsbegrenzer & cruisecontrol. Je ziet er dus niets van.
De lpg-installatie van de 307 piepte als íe leeg was, die in m’n c3 niet. Het gebeurde dus regelmatig dat ik een tank benzine leeg reed.
Oplossing Twee weken geleden is door de dealer het indicatieding verplaatst naar de middenconsole, onder de airco, bovenin het vakje tussen de ruitenbediening. Dit bevalt prima.

Daarnaast telt de benzine meter af. Ook als je op LPG rijdt. Ook als je de motor uit zet en de volgende dag weer gaat rijden, telt ‘ie af waar ‘ie gebleven was. Dit is erg rot want op een gegeven moment zegt je auto dat er bijna geen brandstof is zit, terwijl er genoeg benzine is. Het lijkt erop dat de brandstof in keer in de paar dagen gemeten worden. Dus niet elke keer als je start. Ook de indicatie hoeveel km je nog kan rijden is niet op lpg afgestemd.

Soms hoor je op de radio reclame dat je geen performance verlies hebt met lpg. Dat is dus wel zo. Als je sportief wilt rijden kan je beter gas uitzetten. Op benzine ligt je topsnelheid ook 5 km hoger. Ik los dit op door later te schakelen. En in z’n vier gaat ie vaak harder dan in z’n vijf.

Vorige week is m’n auto voor de vijfde keer teruggeweest voor hetzelfde probleem hij slaat soms af. Meestal was dat bij het eerste stoplicht of kruispunt, maar hij heeft ‘t ook twee keer op de snelweg gedaan. Nu is beloofd dat het echt is opgelost. Het zou aan de kleppenafstelling hebben gelegen. Weet niet of dit verband heeft met rijden op LPG.
Verder nog diverse storingen (olieindicatie/snelheidscontrole) en foutjes in de audio (mute/pauze werkt soms niet / alleen muziek voor en niet achter / automatisch volume schakelt zich regelmatig uit). (Ondanks/door de mgt-update van drie weken geleden)

Over het algemeen ben ik wel tevreden. Je krijgt waar voor je geld. En dat betekent dat het kwalitatief geen volvo is.
-de cd speler speelt geen mp3’s en het is rot om dat wel in te bouwen
-de speakers klinken goedko(o)p(er dan het oude model c3)
-de voorkant bij het nieuwe model is aangepast, hierdoor i.m.o. veel zwakker. als de onderkant op de grond komt (na een drempel) valt ‘ie uit elkaar. (en ook heeft het nwe model geen plafondhandvat voor de bestuurder)

Groot nadeel van LPG is dat je telkens naar binnen moet bij een tankstation om af te rekenen (nadat je je een weg hebt gebaand door reclamemateriaal en de rij). Ken maar een paar shell stations waar je kan pinnen aan de pomp.

Als je met bovenstaande kunt leven is het een prima auto.
[/klaag]

Profiel  
 
PSA
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 582
Geregistreerd: 03-11-2005

- GS/GSA GSpecial 1015
Gepost: 05 november 2006 10:39 PM
  [ # 2 ]

Hoe zit het eigenlijk met de ‘oude’ spookverhalen van 8 kleppers op lpg, zoals bij de Xantia’s het geval was?

Kunnen de nieuwe 8 kleppers wel tegen LPG? Of kun je toch maar beter voor een 16v gaan?

Profiel  
 
Marc2547
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 01-06-2006

Gepost: 06 november 2006 02:11 PM
  [ # 3 ]

Ondertussen heb ik LPG laten plaatsen,en ben erg blij dat ik de stap heb genomen.O.K.,wel wat problemen met de bougies(na 7000 km vervangen)Nu steken er NGK van het koudere type in.Dit is wel ffe zoeken,maar dit euvel kende ik ook met mijn vorige wagen(Daewoo),de juiste bougies gevonden,en de laatste heb ik vervangen toen ie 60.000km had.Hij is verkocht toen ie 125.000 km had Smile

M.v.g.
    Marc

Profiel  
 
PSA
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 582
Geregistreerd: 03-11-2005

- GS/GSA GSpecial 1015
Gepost: 06 november 2006 02:21 PM
  [ # 4 ]

Ok dan en jij hebt ook een 8 klepper toch?

Profiel  
 
Marc2547
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 01-06-2006

Gepost: 07 november 2006 04:25 AM
  [ # 5 ]

Yep!Dus kan best,volgens mijn bescheiden mening

M.v.g.
    Marc

Profiel  
 
PSA
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 582
Geregistreerd: 03-11-2005

- GS/GSA GSpecial 1015
Gepost: 07 november 2006 10:58 AM
  [ # 6 ]

Met welke km stand ben je met LPG begonnen? Welk type bougies zitten er in, wellicht een belangrijke tip voor potentiele gasrijders.
Houd ons op de hogte van eventuele problemen.
Hoe zit het met, merkbaar, vermogensverlies?

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 07 november 2006 11:38 AM
  [ # 7 ]
martijn141 schreef:

Soms hoor je op de radio reclame dat je geen performance verlies hebt met lpg. Dat is dus wel zo. Als je sportief wilt rijden kan je beter gas uitzetten. Op benzine ligt je topsnelheid ook 5 km hoger. Ik los dit op door later te schakelen. En in z’n vier gaat ie vaak harder dan in z’n vijf.

Als je het vermogensverlies werkelijk “moet” compenseren door meer toeren te draaien dan kan ik je aanraden om een wagen met meer vermogen te kopen.
Het vermogensverlies is vooral enigzins merkbaar als het motortje aan de top van zijn kunnen zit. Dus alleen maar merkbaar als je op topsnelheid rijd of op zijn snelst accelereerd. (of natuurlijk b.v. een zware aanhanger trekt)
Het vermogensveries is doorgaans op een zeer acceptabel nivo, dit was zelfs al zo in de tijd van de G1 installaties (carburatie motoren). Mits goed afgesteld!

Een topsnelheidsverschil van 5Km/uur vind ik trouwens erg weinig!

Profiel  
 
bschilder
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 09-02-2005

Gepost: 06 december 2006 11:03 AM
  [ # 8 ]

IK ben de eigenaar van een C3 XTR en rij vanaf het begin op Gas. Ik moet zeggen dat het redelijk goed gaat echter het afslaan klinkt bekend.

Momenteel 42000 op de teller staan. Ik heb ook de problemen dat je benzine tank kleeg aangeeft en je vervolgens maar 15l kan tanken.

Tevens heb ik gemerkt dat de gastank gaat happeren als de benzinetank bijna leeg is. Als je vervolgens weer benzine tank loopt de auto op gas ook weer als een zonnetje?

Profiel  
 
rf
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 712
Geregistreerd: 02-08-2004

- Overig Panhard Dyna Alu
Gepost: 06 december 2006 01:00 PM
  [ # 9 ]

De ervaringen die Martijn14I optekent kan allemaal waar zijn, maar voor een deel heeft dit niets met LPG te maken. Dat zich een weg door het reclame-materiaal gebaand moet worden, het geluid van een CD/Mp-3 speler….
En dan bougies welke elke 7000 km moeten worden vervangen? Confused:

Ik heb op dit forum wel eens wat meer geschreven over het LPG-gebruik in mijn Saxo. Ga ik niet weer doen, maar bij de inbouw bij Eurogas vroeg ik naar het onderhoud. Slechts de bougies ipv eens in de 60.000, verkorten naar eens in de 30.000 km, voor de rest normaal onderhoud.

Ik rij nu 22.000 op gas met de Saxo 1100, gewoon met de 8-kleps motor.
En er is geen storing of hapering te bespeuren geweest, sinds de inbouw. Ook niet afgelopen zomer met het gezin en aanhanger bij 35 gr in de Pyreneen.

En volgens mij is los van de cylinderkop en de andere boring/slagverhouding hetzelfde blok als in de C3 1.4.

Ja, het brandstofgasfilter moet na 30.000 km. vervangen worden. Is extra onderhoud. En de tank heb ik nog niet leeggereden, die schijnt idd te gaan piepen. En ik zou (als een soort noodsituatie) een koude start op gas kunnen maken.

Kortom, ik heb geen klagen. Maar ik moet erbij zeggen dat de installatie door Eurogas zelf is ingebouwd. En dat zijn me een stel techneuten daar..

Dyna Z1: Tout alu.

Profiel  
 
martijn141
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 05-06-2006

Gepost: 22 januari 2007 12:49 PM
  [ # 10 ]
rf schreef:

En dan bougies welke elke 7000 km moeten worden vervangen? Confused:

De teller staat nu op 49.000, en als ik de garage moet geloven zijn de bougies nu 4 keer vervangen.
(dat zeggen ze elke keer als ik vraag wat ze nou precies gedaan hebben: ‘ja we hebben dingen afgesteld en bougies vervangen’)

De problemen die ik eerder schreef zijn er helaas nog steeds met als extra meer airbag/gordel storingen, parkeersensor-aan/uit-schakelaar die stuk is (ook al gebruik je die bijna nooit) en als hoogtepunt is nu de startblokkering defect. Ik nam de storingen maar voor lief als ‘ie maar reed…maar dat doet ik nu ook niet meer. Gelukkig heb ik nu een polo als vervangende auto (1.4 59 KW) die 10 keer zo lekker rijd. (Appels en peren natuurlijk, maar ‘t gaat om het gevoel toch?)

Profiel  
 
Marc2547
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 01-06-2006

Gepost: 23 januari 2007 12:41 PM
  [ # 11 ]

Ik heb de bougies gevonden,volgens mijn bescheiden mening Laughing :Voor een Citroën C3 1.4,bouwjaar 2006 zijn het voor mijn part de bougies van het merk “Splitfire,type TP392C(dit zijn er wel platina pinten,en kosten wel behoorlijk(56.03 €,verkrijgbaar bij Autovision,Parellaan 6 2130 AL Hoofddorp).Volgens de verkoper moeten de bougies 150.000km mee Confused:

M.v.g.
    Marc

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 23 januari 2007 01:31 PM
  [ # 12 ]
PSA schreef:

Hoe zit het eigenlijk met de ‘oude’ spookverhalen van 8 kleppers op lpg, zoals bij de Xantia’s het geval was?

Kunnen de nieuwe 8 kleppers wel tegen LPG? Of kun je toch maar beter voor een 16v gaan?

Excusez moi, maar dit is weer zo’n klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt verhaal.

De Xantia 1.6 en 1.8 8v (XU motor) hadden last van snel slijtende klepzittingen. Dat heeft niks te maken met het principe dat 8 kleppen slecht is, maar gewoon met het feit dat er waarschijnlijk met de productie van die cilinderkoppen gebruik is gemaakt van materialen die minder sterk zijn. Dezelfde cilinderkoppen in de BX (XU 1.6/1.9) hadden er nooit last van, maar waren wel uitwisselbaar met de Xantia. Goeie remedie om een gas Xantia kop te fixen was gewoon een oude BX kop erop zetten en hij kon weer een hele tijd mee.

De TU motor in de C3 waar we het nu over hebben (1.1,  1.4 of 1.6) is een heel ander type motor en voor zover ik weet hebben die geen last van versnelde slijtage van de klepzittingen op LPG.

Het komt mij voor dat de bougies vaker zijn vervangen dan wellicht strikt noodzakelijk. Het eerste wat de dealer lijkt te doen als er iets niet goed loopt is de bougies vervangen terwijl je je ook af zou kunnen vragen of er geen andere oorzaak is. Bougies moeten ook op LPG langer dan 7000 km meekunnen.

Profiel  
 
rf
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 712
Geregistreerd: 02-08-2004

- Overig Panhard Dyna Alu
Gepost: 12 februari 2007 10:44 PM
  [ # 13 ]

Bij de 1.1 van de Saxo schrijft het onderhoud 1x in 60.000 km bougies vervangen voor. Toen mijn lpg was ingebouwd kreeg ik van Eurogas het advies de bougies-vervangtermijn te vervroegen met de helft.

Dat is nog altijd 30.000 km…. Wink

Dyna Z1: Tout alu.

Profiel  
 
Arno
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 254
Geregistreerd: 29-08-2004

Gepost: 03 augustus 2007 10:26 PM
  [ # 14 ]

Graag wil ik in mijn c3 1.4 gas laten inbouwen. Heeft iemand ervaring met gas in dit type? Geeft het storingen of andere problemen??

Een dag niet gecitroend is een dag niet geleefd.
(Vrij naar T.H.)

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook