2 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
Xsara verhogen / Cursus Hulpveren monteren
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7867
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 25 juni 2006 03:48 PM
  [ # 16 ]
fiorano schreef:

de achteras van de Xsara stuurt tog mee?
krijg je daar dan geen problemen mee?( met hulpveren)

De achterwielen sturen passief mee dus er zit wat flexibiliteit in zeg maar.
Je kunt het wel voelen als je flink van richting verandert - bijvoorbeel bij het oprijden of verlaten van een rotonde. De achterkant ‘zet’ zich dan even en dat wil wel eens raar aanvoelen. Ik geloof verder niet dat het een probleem is met hulpveren.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7098
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 25 juni 2006 05:21 PM
  [ # 17 ]

Nee, hulpveren zitten tussen de schokdempers, het flexibele deel zit in de ophanging van de achteras, oftewel,  alles draait mee…

BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7867
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 25 juni 2006 05:58 PM
  [ # 18 ]

Ik heb in ieder geval een MAD set voor 144 ex btw gevonden die bruikbaar zou kunnen zijn - kan misschien nog wel een beetje korting af ook. Morgen in ieder geval de dealert bellen.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Chinco
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 746
Geregistreerd: 26-10-2005

Gepost: 25 juni 2006 08:32 PM
  [ # 19 ]
DigiDaan schreef:

Ik heb in ieder geval een MAD set voor 144 ex btw gevonden die bruikbaar zou kunnen zijn - kan misschien nog wel een beetje korting af ook. Morgen in ieder geval de dealert bellen.

Wat is MAD? En wat voor nut heeft een schroefset?

Groeten,
Jan (die hydrauliek gewend is Wink

Profiel  
 
Bart-xsara
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 325
Geregistreerd: 05-06-2006

Gepost: 25 juni 2006 11:56 PM
  [ # 20 ]

Hoi, ik zat net te zoeken op het forum naar een oplossing van het in de"kont” hangen van de xsara break, en vroeg me af of het nog zinvol is om eerst de oliegevulde schokbrekers te vervangen voor gasgevulde. Deze zie ik op ebay.de vaak aangeboden, of is het plaatsen van hulpveren het enige afdoende middel? Groeten Bart

Pre Citroën tijd: Ford Escort bravo 1.1 1982, Escort 1.4 1987 en Escort 1.4i 1989.
ZX Aura     1.6i 8v 1991.
Xsara Break 1.6i 8V 1999.
Xsara Break 1.6i 16V 2005 (ingeruild na 9,5 jaar trouwe dienst)
VW Golf variant Highline 1,2TSI 2012
Nu: VW Golf variant Highline 1,0TSI DSG 2019

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7867
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 26 juni 2006 12:14 PM
  [ # 21 ]
Chinco schreef:
DigiDaan schreef:

Ik heb in ieder geval een MAD set voor 144 ex btw gevonden die bruikbaar zou kunnen zijn - kan misschien nog wel een beetje korting af ook. Morgen in ieder geval de dealert bellen.

Wat is MAD? En wat voor nut heeft een schroefset?

Groeten,
Jan (die hydrauliek gewend is Wink

MAD is een merk hulpveren, heb daar een en ander over gevonden door te googlen en te kijken in de   database.

Wat een schroefset precies doet weet ik niet behalve dat ‘t een vervanger is voor je schokdempers en meestal qua hoogte en demping instelbaar - maar als dat niet zo is hoor ik het graag.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7867
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 26 juni 2006 12:16 PM
  [ # 22 ]
Bart-xsara schreef:

Hoi, ik zat net te zoeken op het forum naar een oplossing van het in de"kont” hangen van de xsara break, en vroeg me af of het nog zinvol is om eerst de oliegevulde schokbrekers te vervangen voor gasgevulde. Deze zie ik op ebay.de vaak aangeboden, of is het plaatsen van hulpveren het enige afdoende middel? Groeten Bart

Of het verwisselen van de schokbrekers zin heeft weet ik niet. Het lijkt me niet aangezien de schokbrekers alleen voor demping zorgen en niet de koets van de auto omhoog houden.

Er zijn meer mensen met hetzelfde probleem, ik denk dat de dealer zeker een oplossing weet.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7098
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 26 juni 2006 06:59 PM
  [ # 23 ]

Mja, de hoogte is ook niet zozeer het probleem, maar meer het doorslaan van de veren door de te hoge belasting erop…

BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7867
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 27 juni 2006 12:02 PM
  [ # 24 ]
Simpele Ziel schreef:

Mja, de hoogte is ook niet zozeer het probleem, maar meer het doorslaan van de veren door de te hoge belasting erop…

Bij mij is de hoogte wel degelijk een probleem Smile

Iets hoger en iets minder veerweg helpt mij van mijn probleem af…

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Chinco
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 746
Geregistreerd: 26-10-2005

Gepost: 27 juni 2006 12:46 PM
  [ # 25 ]
kakanox schreef:
Chinco schreef:
kakanox schreef:

Met torsie verhogen creëer je een dweil. Hulpveren of sterkere veren = beter.

Leg uit??? Wink IK wil weer de orginele hoogte met iets meer gewicht in de koffer. Waarom zou dat een dweil worden?

Je BX is een goed voorbeeld. Hij blijft op hoogte, ook met 600 kg achterin (misschien een beetje overdreven maar ok). Alleen de besturing wordt er niet beter op.
Volgens mij komt dit doordat je de gewichtsverdeling en de veerkarakteristiek aanpast. Dempers werken nl. alleen goed voor een bepaald gewicht. Wat de exacte reden is kan ik eens voor je navragen, goeie vriend van me (Robin, mocht ik ‘t vergeten dan kan je me nu herinneren Razz) = onderstellenspecialist.

Je opmerking gaat in zoverre mank dat je vergeet dat we nu ook al met gewicht in de koffer rijden. De auto wordt daar nu eenmaal iets staartlastiger van!

Door de hoogte weer op normaal niveau te brengen heb je in ieder geval je veerweg weer terug EN de boel staat weer in normale stand. Het gewicht achterin de koffer zal em blijvend (iets) staartlastiger maken, dat kun je niet wegkrijgen met andere dempers, zonder gewicht blijft ie dan prettiger.

Ik heb een derde bankje achterin staan voor de kids, dus eigenlijk neig ik richting hulpveren. Van de andere kant, zoveel kms maak je nu ook weer niet met het hele gezin. . . Ik twijfel nog even verder. Wink

Vraag je je vriend nog eens wat ie ervan zegt?

Groeten,
Jan

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7867
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 19 juli 2006 04:29 PM
  [ # 26 ]

Zo. Vanmiddag heb ik bij Mascotte Noord Automaterialen in Eindhoven de set hulpveren opgehaald. Kosten 141 euro ex BTW. Mooi dat ik die BTW niet hoefde te betalen (regelmatige klant Cool ) Ook opvallend was dat ik ze dinsdag had besteld en dat ze vandaag (woensdag) al binnen waren. De set bestaat uit de twee veren plus schotels en wat bevestigingsmateriaal en instructies. Overigens hebben de veren een levenslange garantie en zijn RDW-goedgekeurd.

Door middel van een fotoverslag zal ik het (proberen te) monteren van de mooie blauwe hulpveren vast te leggen.

Offtopic ook maar een rolletje plakfolie meegenomen voor het verduisteren van uitstelraampjes achter en misschien de achterklep. Moet icm mijn felgele kar mooi staan.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7867
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 21 juli 2006 01:22 AM
  [ # 27 ]

Yes, ze zitten eronder!

Om te beginnen moet de schokbreker los zodat de draagarm ver genoeg open kan. Anders is het nagenoeg onmogelijk de veren te monteren. Ook betekent dit (gelukkig) dat de veer bij maximale uitslag van de draagarm nog goed vast zit.

Om de schokbreker los te maken heb ik eerst het wiel gedemonteerd en een assteuntje geplaatst (niet zichtbaar) en ben ik aan het ‘sleutelen’ gegaan.

Om de schokbreker ook daadwerkelijk uit zijn vattingen te krijgen is het wel nodig het wiel weer te monteren en de auto in te laten veren.
Zo ziet het er vervolgens uit, met los hangende schokbreker:

De hulpveerset is klaar om gemonteerd te worden. De set bestaat uit de veerschotel (een aparte voor links en rechts) die los op de draagarm past, dan de veer, vervolgens de montageplaat voor het silentblock en daarboven een spacer:

Om de set te monteren moeten eerst het silentblock en de montageplaat daarvoor verwijderd. Montage gaat als volgt, eerst plaatje, dan met een beetje olie het silentblock terug, de veerschotel plaatsen en dan met wat kracht de veer op zijn plaats drukken. Ziet er zo uit:

Hier ben ik de schokbreker weer aan het vastzetten. Ook hier heb ik eerst het wiel weer gemonteerd zodat ik de pen door de vattingen en de schokbreker kan schuiven, vervolgens de boel weer opgekrikt om er beter bij te kunnen. Ziet er zo uit:

En dan het resultaat voor/na: zeker twee centimeter hoger.

Zeker bij het nemen van drempels is te merken dat de achterkant beter bestand is tegen flink inveren. De wielen lopen ook niet meer aan met elk hobbeltje. Niet onbelangrijk vind ik ook dat het er beter uitziet. Helaas lopen in een flinke bocht de wielen nog steeds aan… misschien moet ik er toch nog twee millimeter spacer tussen zetten zodat de ET 15 is ipv 17. Wordt vervolgt!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7098
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 21 juli 2006 01:38 AM
  [ # 28 ]

Ben benieuwd..was vergeten dat je bij een torsie as er inderdaad veren “bij"kan plaatsen, met normale spiraaltjes vering komen er dan rubberen blokken tussen..

Ben benieuwd hoe het gaat met het tinten..als je er ervaring mee krijgt mag je die van mij ook doen/meehlepen Razz
Voordeel van de AX is dat elk raam volledig vlak is… Wink

BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7867
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 21 juli 2006 05:25 AM
  [ # 29 ]

‘t is niet zo moeilijk hoor. Als je twee ruitjes hebt gedaan durf je de rest ook wel aan. Ik moet wel zeggen dat als je die ruitjes er gewoon uithaalt - dat dat een stuk makkelijker werkt. Ik heb ook nog wel een meter of twee van die folie liggen. Tegen die tijd dat ik daar mee klaar ben mag je me wel expert noemen Smile

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 21 juli 2006 10:42 AM
  [ # 30 ]

Daan, ik heb nog spacers liggen van 3mm aluminium..
interesse?

 

Profiel  
 
 
2 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook