Boordcomputer
Marc2547
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 01-06-2006

Gepost: 06 juli 2006 02:40 PM

Beste forummers,

Vlg. week vrijdag gaat mijn C3 1.4I Exclusive(die inmiddels op LPG rijdt)
op eerste nazicht.
Een vraagje over de boordcomputer:Als je het gemiddeld verbruik opvraagt,geeft ie 6.8/100 km.Doch als je het aantal liter gas deelt door het aantal gereden km,die uitkomst vermenigvuldig je met 100,dan kom je aan een werkelijk verbruik van 8.8/100km.Vanwaar dit verschil?Volgens mijn bescheiden mening telt ie het stationair draaien niet mee(alsook het achteruitrijden en te weinig verbruik(komen 4 streepjes op de plaats van de l/100 km.
Dit euvel doet zich ook voor in benzinestand.Heeft iemand hier ondervinding mee?

M.v.g.
    Marc

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 07 juli 2006 11:06 AM
  [ # 1 ]

boordcomputer is een moment opname.
je kunt dat goed zien als je bijvoorbeeld optrekt met de auto of aan een constante snelheid rijdt.
in het eerste geval zal de boord comp aangeven dat je minder km kunt maken met je tank benzine als in het tweede geval.

Profiel  
 
Chinco
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 746
Geregistreerd: 26-10-2005

Gepost: 07 juli 2006 02:24 PM
  [ # 2 ]

Ik heb zelf een Xsara uit 2002, maar wel met BC. Ik heb twee verbruikscijfers erin zitten, namelijk 1 met gemiddeld verbruik en 1 met huidig verbruik. Als je die drie/vier streepjes ziet telt het verbruik wel degelijk door, hoor. Dat kun je testen door te tanken, auto aan te zetten, tweehonderd meter te rijden en dan naar het gemiddelde verbruik te kijken. Je ziet het gemiddelde verbruik dan oplopen tijdens het staan met draaiende motor.
Ik denk trouwens dat jouw probleem anders is: op gas wordt de bc regelmatig gereset zonder dat jij daar de hand in hebt. Dit schijnt te moeten, vraag me niet waarom. Dat is 1 van de redenen die me nog even tegenhouden met het uitzoeken van een gasinstallatie. Wink

Groeten,
Jan

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook