Rust Arrestor VS Fertan
Gepost: 10 juli 2006 02:52 AM

Hallo iedereen,

bij deze zou ik effe de producten Rust Arrestor en Fertan “bekend” willen maken aangezien het beide zeer goede producten zijn waar ik gebruik van maar.

Rust Arrestor:  

Dit product heb ik ontdekt op citromobile.
Was naar het kraampje gegaan en doodleuk gevraagd “Wat is het voordeel van uw product tov fertan”.
Antwoord dat ik kreeg was dat Rustarrestor de roest stopt, Fertan niet(maar dat klopt niet geheel) en dat na het aangbrengen van Rust arrestor je hetzelfde resultaat verkrijgt als zandstralen.

Uiteraard moet het dan blote roest zijn en geen kit/verf.

Dus klein bussie gekocht voor €11 en Ruben kon gaan schuren.

Eerste wat ik ermee gedaan heb ik het dak van men SPORT.
De rand is helemaal verroest dus met de staalborstel op de boormachine de grote rommel eraf gehaald en het product erop gezet.

Moet zeggen dat het een goed effect heeft.
De roest die niet weggeborsteld is is mooi verkleurd/omgezet/gestopt zoals het hoort.

Uiteraard kan ik ook niet 100% zeggen of het goed is… Het gene wat ik zie zeg ik, dat is alles…

De neus van het rechterscherm gezandstraald en achteraf eveneens behandeld met Rust Arrestor:

De roest op het linkerscherm lichtjes opgeschuurd en behandeld met Rust Arrestor:


De resultaten volgen Wink

Fertan:  


Fertan is een roestomzetter. Deze “zet” roest om in een poedervorm.
Het product is milieu vriendelijk en niet giftig, enkel blijft met wat aan je hangen hangen soms Rolling Eyes  Laughing

Fertan is ideaal voor bijvoorbeeld een trekhaak.

Je verwijderd de pellen verf en roest met een staalborstel, neemt een borstel en wrijf het er gewoon op.

Raar maar waar moet het te bewerken onderdeel eerst nat worden gemaakt…

Na een paar dagen is de roest behandeld en zie je een donkerbruin/zwart residu.

Als je het ook op bloot metaal hebt aangebracht zal je merken dat je het er gewoon met een doek kan afwrijven, op de roest blijft het zitten, eventueel dus even terug afborstelen en er een nieuw laagje opzetten.

Waarom zo iedeaal voor een trekhaak o.d.?
Als je heel je trekhaak behandeld ziet heel je trekhaak mooi zwart/bruin terug!

 

Prijs:
- Rustarrestor: €11 voor 0.25l (= €44/l)
- Fertan: €24 voor 1l

Verbruik:
- Rustarrestor: 0.15l per m²
- Fertan: niet gevonden.. Uit ervaring niet veel meer als Rustarrestor.

 


Heb onlangs een zelfgelaste wiel blokkeer sleutel behandeld met Fertan.
Deze lag ongespoten buiten in de regen, zat dus redelijk wat roest op.

Foto’s hiervan volgen zeker!

 

Alle ervaringen, info en tips zijn welkom, zo worden we er allemaal wat wijzer van!


mvg
Ruben

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 10 juli 2006 02:59 AM
  [ # 1 ]

ik gebruik brunox epoxy, vooral die epoxy vind ik er goed aan Confused
http://www.brunox.ch/

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Gepost: 10 juli 2006 03:12 AM
  [ # 2 ]

stopt dat ook de roest(men duits is belabberd Laughing )

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 10 juli 2006 03:30 AM
  [ # 3 ]
Citroenbx schreef:

stopt dat ook de roest(men duits is belabberd Laughing )

zet de roest ook om, krijg je dus ook zo een zwarte kleur terwijl het produkt eerder doorschijnend is

maar verder voordelen zijn ook dat het snel werkt, binnen de 2 uur droog
en kan daarna tegen 180°c, meegenomen als je stukken in de droogcabine wil leggen
te koop in de DHZ en autozaken

nadeel is wel dat ze meerdere lagen aanbevelen (omwille van zeker een gesloten epoxy laag te krijgen), staat toch zeker zo op de spuitbus dat ik hier heb (ook te krijgen voor met de kwast)

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
KlaasBaas
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 411
Geregistreerd: 26-04-2006

Gepost: 10 juli 2006 08:13 PM
  [ # 4 ]

Ja ik gebruik ook Brunox.
Klein oranje spuitbusje, ik meen iets van 12 a 17 euro.
Het zet de roest om, en maakt een epoxy laagje erop.
Het overtollige kan je met spiritus weg krijgen.
En zeker meerdere lagen doen 2 minimaal.

KB

XM 2.0 CT VSX

Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 10 juli 2006 08:48 PM
  [ # 5 ]

12 euro voor de kleine busjes en 17 voor de grote Wink

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 10 juli 2006 08:57 PM
  [ # 6 ]
paso schreef:

12 euro voor de kleine busjes en 17 voor de grote Wink

Interessant allemaal. Wie is er uiteindelijk niet op zoek naar die ultieme roest excorcist!

Owatrol puur heb ik niet kunnen betrappen op enige lange termijn werking. Het penetreert prachtig, maar het droogt snel op en gaat weer verder. Owatrol met menie doet het vooralsnog beter.

ML (vloeibare wax) voor holle ruimten heeft mijn linkerdeurscharnier niet van het roesten af kunnen houden. Al zou je wel de stelling kunnen poneren dat het de roestwerking vertraagd heeft (inmiddels 5 jaar).

Echte roestomzetters heb ik ook wel eens gebruikt al heette het dan weer geen fertan of rust errostor. Eens soort melkachtige omzetter die de roest diepzwart doet kleuren en claimt dat je er vervolgens overheen kan schilderen. Ik ben met dat soort producten altijd wel huiverig of ook echt alle roest wordt omgezet in een stabiele verbinding waar je veilig overheen kan schilderen.

Tips als: slijp alle roest eruit en las het opnieuw zijn niet altijd bruikbaar. lassen introduceert namelijk in de naburige naden nieuwe roest omdat de bodycoating verbrandt. Je moet dus wel degelijk iets hebben dat een beetje roest veilig isoleert.

Karels tip: spuitvet of vaseline werkt ook wel aardig voor geisoleerde stukken die niet zo’n last hebben van regen of steenslaginwerking.

Profiel  
 
Gepost: 13 juli 2006 12:19 AM
  [ # 7 ]

Morgen paar zakken straalzand gaan halen en Ferro primer, voor de motorruimte(fertan staat er al effe op Wink )

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 24 mei 2007 05:02 AM
  [ # 8 ]

http://www.corrosion-control.nl/acf-50_bestanden/cb.htm

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Gepost: 24 mei 2007 05:16 PM
  [ # 9 ]

Zandstralen en Epoxy primer, beter kan het niet… Wink

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
FutureBXChicdriver
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 214
Geregistreerd: 18-04-2007

Gepost: 24 mei 2007 05:32 PM
  [ # 10 ]

Ik heb Caprotech RX (5) gebruikt. Gebruikt niemand anders dat? Ben er best tevreden over, is een “roestomvormer”. Geen last meer gehad van roest.

Profiel  
 
Gepost: 24 mei 2007 05:52 PM
  [ # 11 ]

hoe lang zit het er al op?

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook