dat zal ik ook checken.
CX Gti automaat
2cv6
Dyane
Plymouth Satellite Custom Stationwagon 1974
ik heb een flesje dieselreiniger van texaco in de tank gegooid, na zo’n 100 km is het toptoerental reeds opgelopen naar de 4.000, dus ben benieuwd waar ik op eindig als deze tank op is.
CX Gti automaat
2cv6
Dyane
Plymouth Satellite Custom Stationwagon 1974
Na drie jaar stilstand zou ik minstens twee flesjes in 1 tank gooien en dat na 1 tankbeurt overslaan nog een keer herhalen. Je weet nooit wat voor vocht en zooi zich opgehoopt heeft in het systeem. En ik zou een ERG goed filter plaatsen, daarna de tank leegrijden (jerrycan dieselmeenemen) en daarna in de tank de laatste zooi eruit halen. Daarna een nieuw filter monteren en vrolijk verder tuffen. Dan weet je in ieder geval zeker dat het niet aan de kwaliteit van de diesel ligt. Ik heb geen idee of het mogelijk is om in de tank te kijken als ie leeg is, bij de latere modellen kun je onder de achterbank er zo bij.
Groeten en succes,
Jan (als oud-dieselaar volg ik dit topic graag )
Chinco schreef:Ik heb geen idee of het mogelijk is om in de tank te kijken als ie leeg is, bij de latere modellen kun je onder de achterbank er zo bij.
er zit nu een vlakke laadvloer in, dus tank zal eronder uit moeten om er in te kunnen kijken, ik houd het dus voorlopig nog maar even op de flesjes wonderspul. vanavond op en neer naar belgië om een achterbankje van een 2cv op te halen, zal er nog een flesje inkiepen.
CX Gti automaat
2cv6
Dyane
Plymouth Satellite Custom Stationwagon 1974
wie weet is het misplaatst maar als je auto 3 jaar heeft stilgestaan zou ik eerst de distributieriem vervangen voor je flink gas gaat geven en een beurt (klepjes, vloeistoffen filters, etc.) zodat je het e.e.a aan achterstallig onderhoud uitsluit.
verder veel succes gewenst.
ik heb ook net een ambu gekocht, ook met dieselblokje zonder turbo.
heb nog niet ops: het beurtje gedaan en heb ‘m nog niet boven de 140 km/h gehad, waar ‘ie trouwens relatief makkelijk kwam.
het schijnt dat ‘ie ong 155 km/h zou moeten kunnen lopen maar ik ga natuurlijk niet plankgas rijden.
mijn teller is ook want ‘ie staat op 87.000 en dat lijkt me erg weinig na 21 jaar…
ik blijf je nog even volgen en nogmaals succes
ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”
Momenteel Volvo V70 en een Punto
offtopic, wat is een HZ?
ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”
Momenteel Volvo V70 en een Punto
hugo schreef:wie weet is het misplaatst maar als je auto 3 jaar heeft stilgestaan zou ik eerst de distributieriem vervangen voor je flink gas gaat geven en een beurt (klepjes, vloeistoffen filters, etc.) zodat je het e.e.a aan achterstallig onderhoud uitsluit.
hij heeft voordat’ie weer ging rijden een erg grote beurt gehad, dus naar die zaken is gekeken. mijn vermoeden is nu zelf dat de pomp, om wat voor reden dan ook, te weinig diesel levert. rijdt wel zuinig, moet ik zeggen. heb me nu ook afgevraagd waarom ik geld zou uitgeven om minder zuinig te gaan rijden .
CX Gti automaat
2cv6
Dyane
Plymouth Satellite Custom Stationwagon 1974
1950
wow, respect…
ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”
Momenteel Volvo V70 en een Punto














































Totaal aantal Berichten: 43406
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
supercees schreef:maximaal 3.600 toeren onbelast dus.
Het lijkt me gewoon wijs om eerst eens het maximale toerental af te gaan stellen, dat moet volgens mij ergens rond de 4200 liggen.
Ik heb vaak dit soort problemen kunnen oplossen door het maximum toerental af te stellen volgens de opgave van Citroen.
Dat maximum toerental is namelijk ook de wijze waarop de inspuithoeveelheid wordt geregeld, en dus van grote invloed op acceleratie en topsnelheid.
150 Km per uur moet echt wel mogelijk zijn, en dan zou ie dus tegen de 4200 tpm moeten draaien.
De 25D zonder turbo heeft namelijk een kortere bak dan een turboD en draait dus op 120 km al 3000 toeren.
Probeer maar eens met iemand die een roetmeter heeft het toerental af te stellen.
Succes, ik ben benieuwd
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





















Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
waterman771 schreef:supercees schreef:maximaal 3.600 toeren onbelast dus.
Het lijkt me gewoon wijs om eerst eens het maximale toerental af te gaan stellen, dat moet volgens mij ergens rond de 4200 liggen.
Heb ik ook al vermeld, is idd het beste om dat eerst te controleren voor je andere dingen gaat doen
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
vandaag eerst even langs piet de lasser, de uitlaat is helemaal vooraan doorgebroken. hoop herrie, veel dieselstank.
CX Gti automaat
2cv6
Dyane
Plymouth Satellite Custom Stationwagon 1974
het toptoerental is nu opgelopen tot 4000, naast het flesje reiniger ben ik ook overgestapt op de v-power diesel van shell, weet dus niet welke invloed de één of de ander heeft. maar ik vind het best zo.
CX Gti automaat
2cv6
Dyane
Plymouth Satellite Custom Stationwagon 1974





















Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
supercees schreef:het toptoerental is nu opgelopen tot 4000, naast het flesje reiniger ben ik ook overgestapt op de v-power diesel van shell, weet dus niet welke invloed de één of de ander heeft. maar ik vind het best zo.
OPPASSENNNN
Dat spul is meermaals de oorzaak geweest van een lekkende dieselpomp bij BX en bij CX zal het dus wel niet veel beter zijn…
Is nooit 100¾wezen maar zijn toch meerdere gevallen van bekend die toch wel naar de V-power kunnen leiden als oorzaak van de lek
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
de mijne rijdt nu ineens ook niet harder dan 125 km/h.
rijdt ook 1 op 10 i.t.t. 1 op 13 voorheen.
trekt prima op maar hoog in de toeren knijpt ie.
heb net daarvoor alle filters vervangen maar zie ‘m niet lekken.
hoop op reactie van supercees en ga anders de verstuivers maar eens laten testen
ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”
Momenteel Volvo V70 en een Punto