Schokbrekerprobleem?
wkrop
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 12-12-2005

Gepost: 30 juli 2006 06:08 PM

Heb het al naar voren gebracht bij mijn voorstellingsmailtje. Maar nu dan even bij het C4-afdeling.

De wielophanging van mijn C4 (1.6, vijdeurs Ambiance) gaat heftig te keer op korte, felle hobbels: net alsof de schokbrekers het niet aan kunnen: het kraakt en de tik wordt heel rauw opgevangen. Gebeurt vooral als de wagen achterin beladen is In een ADAC-test werd dit ook al gemeld, maar het stoort me meer dan ik verwachtte.

De dealer heeft er al twee keer naar gekeken met als conclusie: hangt samen met het stugge karakter van de C4. Ze willen er wel andere schokbrekers onder zetten van een andere C4, maar ik denk dat nu juist daar het probleem zit. Herkent iemand dit probleem. En nog belangrijker: heeft iemand een oplossing? Koni’s of Monroes bijvoorbeeld?

Wimpie

Profiel  
 
daaristieweer,wiedurft
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 370
Geregistreerd: 06-12-2005

Gepost: 01 augustus 2006 02:38 AM
  [ # 1 ]

schokbrekerprobleem

Was het ook niet gewend, en vind dat het ook niet went!
Zeker op korte richels in het asfalt, voel je de carroserie gewoon torderen, en als dit soort richels in de weg zitten, dan stapt de auto gewoon opzij!
Maar het hoort bij het model, ook dat je alles voelt in het stuur, die bijna uit je handen slaat. Had hiervoor een xsara, en daar kon je alles mee doen in de bochten!

groeten,
C4hdi 110
bx 16v mk1

Profiel  
 
niels84
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 48
Geregistreerd: 23-10-2005

Gepost: 01 augustus 2006 02:53 AM
  [ # 2 ]

hoi!

dus dat het stuur soms enorm raar doet, naar alle kanten trekt bij het remmen tot stilstand is volgend jouw normaal bij de c4?

Profiel  
 
wkrop
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 12-12-2005

Gepost: 01 augustus 2006 12:13 PM
  [ # 3 ]

Schokbrekers

Ik moet zeggen dat ik het veergedrag van mijn wagen helemaal niet onplezierig vind. Stugger dan ik gewend ben, maar het is allemaal lekker ‘afgerond’. Behalve dus op die richels.

Het sturen vind ik zelfs heel plezierig: direct en met gevoel. Ik heb niet veel last van reacties in het stuur, althans minder dan in de Picasso. Ook het remmen verloopt stabiel. (net even een stuk in een Volvo XC90 gereden: over beroerd weggedrag gesproken. Wat een engerd!).

Maar ik begrijp wel dat het een echt C4-probleem is. Ik leg het toch ook maar eens bij Citroën Nederland neer, denk ik (als ze dit al niet lezen…..). Ga ook Koni eens polsen.

Wimpie

Profiel  
 
daaristieweer,wiedurft
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 370
Geregistreerd: 06-12-2005

Gepost: 10 augustus 2006 03:12 AM
  [ # 4 ]

schokbrekerprobleem

Ik rijd lekker stevig door, maar daar heb ik ook een 110 pk voor.
Het weggedrag op de snelweg, vind ik niet passen bij de auto, en eigenlijk ook niet normaal. Ik ben het ook niet eerder tegen gekomen in een ander type of merk. Het word afgedaan met dat hoort bij de auto. Het is een lease auto, waar ik niet de keus voor heb gemaakt, maar wel blij mee ben omdat het een leuke auto om te zien is, maar ermee rijden is anders. Omdat ik veel op de snelweg zit, merk ik gewoon dat je eigenlijk met de kleinste zijwind al moet tegensturen, dat als je over richels rijd, het onderstel er geen raad mee weet en dus gaat klapperen zoals hierboven door topic starter is vermeld, en dan heb ik het nog niet eens als die richels in een bocht liggen!
Dan heb ik echt het idee, en dat voel je ook in het stuur, dat ie een stapje opzij doet. Ook witte strepen op het wegdek voel je, en dat hoeft voor mij niet!

Groeten,

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 10 augustus 2006 03:20 AM
  [ # 5 ]

Goedendag allemaal,

Ik heb zelf een xsara en heb een maandje geleden een c4 mee gekregen als leenauto voor een weekje. Het weggedrag wat jullie hierboven beschrijven is precies de reden dat ik mn xsara NOOIT in zal ruilen op een c4! Het is een heel leuke auto om te zien, maar de xsara is gewoon een veeeel plezierigere rijdersauto. In een bocht bijvoorbeeld heb ik het gevoel dat ik de auto echt onder de duim heb.
In de c4 voelde ik de auto echter op ieder klein richeltje in het wegdek een stap opzij zetten. Niet echt een plezierig en veilig gevoel…
Eigenlijk vond ik de auto over de hele linie veel te stug. Een spoorwegovergang is gewoon een verschrikking Shocked

Xsara_Coupe

Profiel  
 
boonbeest
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 395
Geregistreerd: 09-02-2006

Gepost: 10 augustus 2006 08:30 AM
  [ # 6 ]

waarom heb ik die problemen niet???

of is het omdat ik een vw vento met verlagin -60/-40 gewent ben

nuja ik heb geen problemen op mijn vering vind ik noch op mijn stuur

ik heb mijn wagen nu -45mm verlaagt en heb nog steeds het probleem niet

ook al ligt deze harder

maar als je ooit moest veranderen
zou ik toch wel kw of koni of weitec pakken
en het liefst voor jouw regelbaar in hardheid

maar dan spreken wel over een beetje budget Confused

Profiel  
 
wkrop
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 12-12-2005

Gepost: 17 augustus 2006 05:32 PM
  [ # 7 ]

Voor wie het weten wil.

Ik heb even rondgeneusd om het schokbrekerprobleem dat ik signaleerde op te lossen.

1. Het zijn inderdaad de schokbrekers, in combinatie met de wens van Citroën om in het segment van de Golf de daar een nu eenmaal graag geziene ‘harde’ auto (met dank aan al die autojournalisten die van ‘recht een hoek om gaan’ zo opgewonden raken) aan te kunnen bieden.

2. Er zijn geen plannen bij Citroën om dit karakter te gaan wijzigen

3. Koni blijkt met het FSD-systeem de oplossing in huis te hebben. De auto wordt er comfortabeler en nog strakker van, en het ergste slaan en vooral het springen van de ophanging behoort er mee tot het verleden.

4. Zo’n complete set komt inclusief montage op zo’n 850 tot 900 euro. Een goede stoot geld dus.

5. Er rijdt bij Citroën-dealer Van Splunder in Oud-Beijerland een C4 Exclusieve met 17-inch lichtmetalen velgen en FSD-demping rond als demo. Voldoet volgens zeggen erg goed.

In algemene zin heerst de mening dat je er met alleen de achterschokbrekers vernieuwen (ik denk het alleen achterin te voelen) niet bent.

Als ik het ga laten monteren (weet het nog niet zeker) zal ik laten weten wat het doet. En alle andere suggesties blijven uiteraard welkom.

Wimpie

Profiel  
 
Jorikl
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 424
Geregistreerd: 10-04-2006

- C3 PURETECH 110 S&S SHINE
- C6 (2005-2012) 2.7 V6 HDiF
Gepost: 21 augustus 2006 01:18 PM
  [ # 8 ]

Ik heb mijn C4 (VTS) vanochtend net naar de dealer gebracht o.a. voor het kraken en kreunen van de achterwielophanging. De meneer bij de receptie vertelde dat de schokbrekers vervangen zouden worden en dat het een bekend probleem is.

Ik moet wel zeggen dat de overstap van een C5 Break naar een C4 Coupé VTS qua comfort wel een hele erge aderlating is… Wink  Volgende keer toch maar weer een hydropneumaat…

Citroen ID19P Confort (1966)  Citroën 2cv AZ (1968)  Citroën 2cv6 Spécial (1981)
Citroën C5 Break VTR (2006)  Citroën C4 VTS (2006)  Citroën C4 Picasso (2007)
Citroën C5 Tourer (2010)  Citroën DS3 (2012)  Citroën C6 2.7 V6 HDiF (2006)  Citroën C3 PURETECH 110 S&S Shine (2017)
Citroen C5 Aircross 180pk EAT8 (2019)  Citroen C1 Airscape Shine (2019) DS 4 E-Tense Opera (2023)

Profiel  
 
wkrop
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 12-12-2005

Gepost: 21 augustus 2006 01:35 PM
  [ # 9 ]

Schokbrekers

Jorikl,

Kan je laten weten of dat het probleem oplost? Ik heb ook de aanbieidng van de dealer om er nieuwe schokbrekers onder te zetten. Maar dat zijn dan wel dezelfde die er af fabriek al op gemonteerd worden. Komen er bij jouw wagen brekers van een ander merk/type op?

Hoor het graag.

Wimpie

Profiel  
 
Jorikl
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 424
Geregistreerd: 10-04-2006

- C3 PURETECH 110 S&S SHINE
- C6 (2005-2012) 2.7 V6 HDiF
Gepost: 21 augustus 2006 04:26 PM
  [ # 10 ]

Ik zal het vanmiddag eens navragen en zal je op de hoogte houden.

Citroen ID19P Confort (1966)  Citroën 2cv AZ (1968)  Citroën 2cv6 Spécial (1981)
Citroën C5 Break VTR (2006)  Citroën C4 VTS (2006)  Citroën C4 Picasso (2007)
Citroën C5 Tourer (2010)  Citroën DS3 (2012)  Citroën C6 2.7 V6 HDiF (2006)  Citroën C3 PURETECH 110 S&S Shine (2017)
Citroen C5 Aircross 180pk EAT8 (2019)  Citroen C1 Airscape Shine (2019) DS 4 E-Tense Opera (2023)

Profiel  
 
RogerH
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 157
Geregistreerd: 14-05-2005

Gepost: 21 augustus 2006 06:00 PM
  [ # 11 ]

Ik heb het probleem ook als mijn C4 stevig in de veren moet. Ik wacht even de bevindingen hier af en kaart het dan aan bij de dealer. Over een week op 6 moet de wagen toch naar de garage voor de onderhoudsbeurt en dan kunnen ze dit punt gelijk meenemen.

Profiel  
 
Jorikl
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 424
Geregistreerd: 10-04-2006

- C3 PURETECH 110 S&S SHINE
- C6 (2005-2012) 2.7 V6 HDiF
Gepost: 22 augustus 2006 12:37 PM
  [ # 12 ]

Gisteren mijn auto weer opgehaald bij de dealer. Hij is 1 juni jl. afgeleverd en naast de piepende/krakende achterwielophanging had ik nog een paar puntjes.

- slecht starten wanneer auto koud is (geen storing kunnen vinden, bougies zijn vervangen)
- krakend linker portierraam (citroënkwaaltje, tweede poging gedaan dit te repareren)
- losse strip halverwege achterruit Coupé (schijnt bij de Coupé ook bekend te zijn)

Maar wat betreft de achterwielophanging kan ik meedelen dat ze nieuwe schokbrekers hebben gemonteerd. Volgens de dealer kampen alle C4’s hier vanaf het begin al mee. Daar was hij heel eerlijk in. Ik heb het nagevraagd en ze hebben een ander type schokbreker gemonteerd. Gisteren toen ik weer naar huis reed, was het geluid niet meer te bespeuren, maar vanochtend dacht ik het piepende geluid bij uitveren na een drempel weer te ontwaren. Oké, ik ben kritisch maar toch.

Hoewel je het anders zou verwachten, heb ik het idee dat mijn vorige auto (C5 Break VTR phase II) degelijker in elkaar was geschroefd dan mijn huidige C4.

Desondanks nog erg tevreden over de auto. Nog steeds veel complimenten van medeweggebruikers voor de uitvoering (VTS in de kleur Noir Obsidien met creme leren bekleding en panoramadak)

Citroen ID19P Confort (1966)  Citroën 2cv AZ (1968)  Citroën 2cv6 Spécial (1981)
Citroën C5 Break VTR (2006)  Citroën C4 VTS (2006)  Citroën C4 Picasso (2007)
Citroën C5 Tourer (2010)  Citroën DS3 (2012)  Citroën C6 2.7 V6 HDiF (2006)  Citroën C3 PURETECH 110 S&S Shine (2017)
Citroen C5 Aircross 180pk EAT8 (2019)  Citroen C1 Airscape Shine (2019) DS 4 E-Tense Opera (2023)

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook