1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Nog even over dat metertje
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4863
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 25 augustus 2006 09:58 PM

http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=163997&highlight=oliepeil

Daar word ik niet echt veel wijzer van. We hebben dat metertje met het wijzertje, dat bij het starten netjes max aanwijst en dan naar beneden zakt, maar het uiterst rechtse metertje, dat verlicht wordt als je start, blijft bij mij gewoon op minimaal staan en nadat de motor een seconde of tien loopt gaat het licht in dat metertje uit.

Ik vraag me nog altijd af wat dat heeft te betekenen, ook na vier jaar met volle tevredenhied in deze voiture te hebben gezoefd.

Van de handleiding word je ook niet veel wijzer.

Profiel  
 
plofkop
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 169
Geregistreerd: 29-06-2005

Gepost: 25 augustus 2006 11:29 PM
  [ # 1 ]

dat uiterst rechtse metertje zoals jij het noemt hoort gewoon bij de oliepijlmeter. Het licht op zodat je aandacht er naar trekt en gaat dan weer uit. Het is niet een meter opzich.

Zolang ik wielen heb, rij ik!

Profiel  
 
Ds23man
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1240
Geregistreerd: 30-05-2005

Gepost: 25 augustus 2006 11:45 PM
  [ # 2 ]

Dat is oliepeilmeter, zeer onbetrouwbaar en meestal stuk. Als je auto op contact zet, doet ie een meting. Na een aantal seconden gaat het balkje uit om aan te geven dat hij zichzelf heeft uitgeschakeld. Tijdens draaiende motor werkt hij niet! Zou ook niet logisch zijn omdat een gedeelte van je olie door de motor stroomt. Het beste is om dat ding te negeren en regelmatig handmatig je olie te peilen.

GRG

.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 08 augustus 2016 07:42 PM
  [ # 3 ]

Aangemoedigd door het mooie resultaat bij mijn CX heb ik vandaag de oliepeilmeter van mijn XM V6.24, die zolang ik de auto in bezit heb nooit heeft gewerkt, tot leven gewekt. De sonde bevindt zich aan de voorzijde van het carter, dus niet verticaal op het blok zoals bij andere motortypen.

De (groene) stekker die vanaf de sonde naar het metertje op het dashboard leidt bleek zéér brak. Ik heb de sonde gedemonteerd en schoongemaakt in wasbenzine en ben daarna op zoek gegaan naar een goede stekker. Ik vond een mooie op een sloop-Xantia en hoefde alleen een lipje op de contrastekker van de sonde weg te vijlen (alle kleuren hebben hun unieke aansluiting).

Bij contact aanzetten kreeg de meter duidelijk een puls, maar verder dan 2 à 3 mm steeg hij niet, terwijl het werkelijke oliepeil, traditioneel gemeten, iets onder het maximum zit. De motor opwarmen tot 75 graden en daarna drie kwartier laten afkoelen hielp niet.

Wat is er aan de hand? De draden op de Xantia-stekker zijn 1 mm, die in mijn XM 0,75 mm. Een dikkere draad betekent minder weerstand, dus dan zou je toch geen te lage indicatie verwachten? Het zou ook kunnen zijn dat het metertje op het dash na al die jaren een beetje moet “oefenen”, of dat de sonde zelf weer moet “wennen”. Misschien toch iets anders?

Afbeelding Bijlagen
Oliepeilmeter_615.jpgNwe_stekker_oliepeilmeter_615.jpgOliepeilmeter_615.jpg_(2)_.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 10 augustus 2016 04:35 PM
  [ # 4 ]

Vandaag flink wat gereden, maar er is geen verbetering. Wél viel mij het volgende op: zoals gezegd slaat de meter bij starten maar een heel klein beetje uit (niet in overeenstemming met het werkelijke oliepeil), maar het gekke is dat hij vervolgens in die stand blijft staan, ook als na een aantal seconden het lampje uitgaat. Pas als je de motor afzet valt hij helemaal terug. Iemand een verklaring?

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 11 augustus 2016 08:36 AM
  [ # 5 ]

Het kan natuurlijk zijn dat die van de Xantia elektrisch toch weer anders is (vandaar ook dat andere nokje).

De werking van die meting heb ik nooit helemaal begrepen. Tijdens het vervangen van de carterpakking is die van mijn afgebroken; dat was een lange holle buis met daarin een geleidende staaf. Ik heb destijds nog een laatste nieuwe kunnen bemachtigen en het viel me op dat die beter het niveau aangaf. Beter in de zin dat het meer overeenkomt met wat ik vind dat het zou moeten zijn.
Maar na verloop van tijd reageerde de meter trager, dus ik denk dat het binnenwerkje langzaam dicht slibt of de interne elektrode vervuilt waardoor de nauwkeurigheid van de meting afneemt.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 11 augustus 2016 09:02 AM
  [ # 6 ]

Die Xantia-stekker komt zomaar ergens van de motor af, dus niet van de oliepeilmeter. Het lijkt me dat zo’n ding niet meer doet dan twee draadjes koppelen, of zou er een weerstandje in kunnen zitten? Dat is dan vanaf de voorkant in ieder geval niet te zien. Wat betreft de vervuiling van de sonde: ik heb het ding eerst in wasbenzine gespoeld.

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 11 augustus 2016 09:12 AM
  [ # 7 ]

Hij moet weerstand meten. Die waarde hangt af van de hoeveelheid olie tussen binnenste staaf en buitenmantel en daarmee wordt het olieniveau bepaalt.

Hmmm, ik gezocht maar ik heb geen foto meer van de sensor die ik vervangen heb. Anders had je kunnen zien hoe ielepielig alles is en dat het zo maar kan dat er nog vervuiling op de elektrode zit.

Als je wilt testen of de sensor werkt dan kun je die het beste in water met een zoutoplossing hangen. Met een ohmmeter zou je dan de weerstandwaarde moeten zien veranderen als je de sensor meer of minder in het water hangt.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 11 augustus 2016 12:28 PM
  [ # 8 ]

Is dat wel zo?
De weerstand van olie is enorm hoog en daarom betwijfel ik of de sensor hiermee het niveau kan meten.
(Misschien zou je zo wel de vervuiling van de olie kunnen meten).

De weerstand is zelfs zo hoog dat olie als koelmiddel gebruikt wordt in grote hoogspanningstransformatoren.

Zou in de sensor geen ondergedompeld bi-metaaltje kunnen zitten die bij starten even verwarmd wordt en afhankelijk van de hoeveelheid olie sneller of langzamer buigt om een contactje te geven? En dat dus deze tijd gemeten wordt

Mvg. Alfred.

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 11 augustus 2016 01:28 PM
  [ # 9 ]

Nu je dat over de olie schrijft begin ik me een en ander vaag te herinneren. Volgens mij zit er inderdaad een draad in de sensor. Dat zal dan wel een warmteafhankelijke weerstandsdraad zijn. Dus hoe meer er van die draad in de olie zit, des te beter hij gekoeld wordt. En dat is dan weer een indicatie voor de hoeveelheid olie.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 11 augustus 2016 08:50 PM
  [ # 10 ]

Mannen, ik neem alles hierboven in beraad, maar ik weet wel dat de olietemperatuur geen verschil maakt: contact aanzetten met een koude motor geeft dezelfde meteruitslag als na 100 km rijden. Misschien moet ik het inderdaad zoeken in beter reinigen. Dat de meter wel degelijk iets uitslaat bij contact aan, bewijst dat hij niet definitief is overleden.

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 18 augustus 2016 03:50 PM
  [ # 11 ]

Vandaag nogmaals de sensor los gehad en nog een keer gereinigd, eerst in warm water met keukenzout, toen nog een keer in warm water met schoonmaakazijn. Er kwam echter geen vuil vanaf. Daarna de aangesloten sensor buiten de auto in een bakje met olie gehangen, op maximum niveau. Helaas, het blijft bij de zeer kleine meteruitslag waarover ik eerder schreef.

Volgens mijn garage is die sensor wel de eerste verdachte en bijv. niet het metertje op het dashboard. Helaas staat die sensor in service.citroen op NFP. Andere typen XM dan de mijne, en ook Xantia’s, hebben allemaal een rechte stok die er schuin van boven ingaat; voor mij niet bruikbaar dus.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 18 augustus 2016 07:49 PM
  [ # 12 ]

Wat lijkt het mij verrukkelijk om een XM te hebben waarbij je je zorgen maakt over de oliepeilmeter.
Bij alle XM’s die ik had was er meen ik één waarvan dat metertje het “normaal” deed.
Meestal waren er ernstiger zaken die aandacht vroegen.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 18 augustus 2016 09:28 PM
  [ # 13 ]

Ach Jan, bij de laatste APK informeerde ik of een Dinitrol-behandeling een goed idee zou zijn. De heel eerlijke monteur vroeg zich echter af of ik dat nog wel moest doen, want ik moest er wel rekening mee houden dat zich de komende jaren steeds meer problemen zullen aandienen. Ik ben dus een beetje een struisvogel…

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 25 augustus 2016 04:59 PM
  [ # 14 ]

Volgens het wereldwijde Citroën-voorraadsysteem, waar dealers toegang toe hebben, bevond (voor de 3.0 V6.24 Serie 1 tenminste) de aller-, allerlaatste nieuwe oliepeil-sensor ter wereld zich bij Van Fraassen in Goes. Omdat die sensor altijd verdachte nummer één is als het systeem niet of niet goed functioneert en de kreupele stekker al vervangen was, ben ik vandaag naar Goes gereden (heen en terug samen 350 km) om daar het unicum op te halen.

Thuisgekomen de aangesloten sensor buiten de auto in een flesje met olie gehangen en het contact aangezet… Helaas pindakaas: de meteruitslag op het dashboard is nog steeds dezelfde 2 à 3 mm, veel te weinig dus. Gelukkig was de prijs van de sensor ook redelijk antiek: een kleine 40 euro, maar daar komt natuurlijk de benzine bij.

Nu ga ik eerst maar kijken of het probleem in de meter op het dashboard zit. (Aangezien de meter bij contact aan steeds wel een duidelijke puls krijgt, moet de bedrading goed zijn.) De laatste verdachte is de module die het signaal van de sensor vertaalt in een meteruitslag (vergelijk het soortgelijke verhaal over mijn CX), maar ik weet niet waar die zit. Ten slotte zou het ook nog een combinatie van factoren kunnen zijn; in dat geval heb ik de nieuwe sensor misschien niet voor niets gekocht.

(En ja, het is maar een luxeprobleem natuurlijk…)

Afbeelding Bijlagen
nieuwe_peilstok.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 26 augustus 2016 08:13 AM
  [ # 15 ]

Oh ja, elektrotechnici, zou het ook nog zo kunnen zijn dat de gele Xantia-stekker (zie post # 3) een weerstand bevat, maar dan een andere dan de oorspronkelijke groene stekker en dat de uitslag daardoor minimaal is?

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook