1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
1.6HDi of 1.9D
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 13 september 2006 03:26 AM

Goedendag allemaal,

Wij staan op t punt om voor ons bedrijf een aantal berlingo’s er bij te nemen. Is op dit moment al een aardig aantal. De huidige zijn allemaal uitgerust met de uber betrouwbare 1.9D diesel van citroen. Geen enkel probleem gehad tot nu toe. Nu vertelde de dealer dat er een nieuwe motor aangeboden wordt. De 1.6 HDi. Onze vraag is: wat is het verschil in levensduur en betrouwbaarheid tussen de twee?
De 1.6 HDi is op papier zuiniger, dat weten we, maar betrouwbaarheid en levensduur van de motor is wel erg belangrijk in onze ogen.
Graag hoor ik van jullie ervaringen met de verschillende motoren!

Zovast bedankt,

Xsara_Coupe

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4302
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 13 september 2006 11:12 AM
  [ # 1 ]

De 1900cc heeft zich bewezen “hufterproof” te zijn , dat moet de 1600 cc HDI nog maar bewijzen….

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 13 september 2006 11:19 AM
  [ # 2 ]

Re: 1.6HDi of 1.9D

ik zou zeker voor de HDI gaan.
de 1.9D is een slak en verbruikt meer en heeft vaker onderhoud nodig.
qua levensduur is de 1.9D een betrouwbare motor gebleken, maar de 1.6 zal er heus niet voor onderdoen Wink
ik heb een 1.9 D berlingo gehad en nu heb ik in de C5 de 1.6 HDI en ik vind de 1.6 echt veel fijner. Wink

Profiel  
 
PlusMinus
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 82
Geregistreerd: 07-02-2006

- Berlingo I 1.6 HDi 75 Image
- Berlingo II 1.6 e-HDi 92 Millenium
- Berlingo III 1.2 PureTech 110 MAN6 S&S Feel
Gepost: 13 september 2006 12:25 PM
  [ # 3 ]

De 1.9 ken ik van in een Xantia. Nu rijd ik met een Berlingo met de 1.6 HDi 75 pk. Een wereld van verschil. Zeer zuinig ook; bij mij gemiddeld 5,1 liter.

Een nieuw type motor heeft uiteraard nog niets bewezen in de tijd. Ik zie het HDi-teken op veel auto’s staan. Velen zullen hopen dat het een goede motor blijft.

Profiel  
 
BIG charlie
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 797
Geregistreerd: 24-07-2005

Gepost: 13 september 2006 12:37 PM
  [ # 4 ]
TurboTilbo schreef:

Lijkt mij dat de HDI door z’n extra vermogen minder hard hoeft te werken om de berlingo voort te slepen en daardoor dus minder hard slijt.

Plus dat diegenen die ermee moeten rijden je dankbaar zullen zijn dat je de HDI neemt ipv dat klote 1.9D blok.

Er zijn nog altijd geen “harde” bewijzen dat de 1.6 HDI minder slijtagegevoelig is dan de 1.9 D… Mad
Dat de HDI minder onderhoud hoeft is nog maar de vraag, de onderhoudsintervallen zijn idd langer, maar ik heb mijn twijfels na bvb 150.000 a 200.000 km ( in een bedrijfsvoertuig wel te verstaan )
De 1.6 HDI bedrijfswagenuitvoering heeft immers ook maar 75 pk en dat zijn er maar 5 meer dan de 1.9 D.
Dat de HDI meer koppel heeft klopt wel.
Mi is de 1.9 D uiterst geschikt als motor in een bedrijswagen als de Berlingo.
Hij is oerdegelijk en betrouwbaar ( bewijs is onomstotelijk ) en zeker snel genoeg om met het verkeer mee te kunnen.
Met de huidige verkeerswetgeving moe je zeker niet meer hebben vind ik… Rolling Eyes
Waarom je de 1.9 D een “kloteblok” noemt is mij een raadsel.
Als dat puur is om de prestaties dan moet je een ander blok nemen, je doet toch immers een proefrit vóór aankoop Mad
Wij rijden al 7 jaar met een Peugeot Partner in personenwagenuitvoering met dit “kloteblok” en die bevalt ons best. Exclamation
Dus ben je tevreden en zijn je werknemers tevreden met de huidige Berlingo´s, blijf er dan bij zou ik zeggen

Greetz Cool

BIG charlie

Picasso was niet alleen een schilder…......

Profiel  
 
rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1162
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 13 september 2006 12:50 PM
  [ # 5 ]

Ik weet niet wat voor bedrijf het is, maar [generaliseren] als het b.v. voor koerierswerk is, is een 1.9D zonder meer hufterproof gebleken. En er wordt nogal gehufterd met die dingen.

Bij een 1.6HDi zit je met een turbo die het niet leuk vindt als ie kokend heet uitgezet wordt, een common-rail injectie die in onderdelen (pomp, injectoren) bepaald niet goedkoop is, en nog steeds dezelfde hufters achter het stuur.

Dat een 1.6HDi waarschijnlijk veel meer koppel heeft en daardoor rustiger bereden wordt, geldt m.i. alleen voor de eerste periode. Daarna is gewenning opgetreden en 75pk is niet veel meer dan 69pk -> trappen dus.

Voordelen voor de 1.6 liggen in verbruik, emissie (roetfilter aanwezig?) en eventueel herverkoopwaarde, maar dat is ook afhankelijk van de inzetduur. De 75pk versie is bepaald niet overpowered, dus ook daar zal een flinke marge inzitten.

Zelf zou ik voor de HDi kiezen, noem het een verbetering van de secondaire arbeidsvoorwaarden voor de berijders. En als eentje iets kapot rijdt, zet je ‘m terug in een 1.9D Twisted Evil.

Overigens: De 1.9D een kloteblok te noemen zegt meer over de beoordeler dan het beoordeelde.

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 13 september 2006 01:15 PM
  [ # 6 ]

De bedrijfswagens worden bij ons vooral gebruikt voor het vervoer van mensen en hun gereedschappen… De auto’s liggen soms aardig vol.
Vwb de snelheid en de auto’s hebben ze het denk ik al niet al te erg te klagen! Alle auto’s zijn uitgerust met dubbele airbags, abs, radio/cd armsteunen etc…..
Bezuinigen op veiligheid is dan ook geen optie.
En aangezien men hiervoor in ford couriertjes reed (en ik mn pa met veel moeite heb kunnen behoeden voor de aanschaf van allemaal opel combo’s Shocked ) is de berlingo al een hele vooruitgang.
Het afkoelen van de turbo is wel een belangrijk punt waar ik zo geen rekening mee had gehouden. Dit is voor veel mensen denk ik een moeilijke opgave Rolling Eyes aangezien er types bij zitten die gewoon een hele beurt overslaan Confused

Xsara_Coupe

Profiel  
 
rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1162
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 13 september 2006 01:39 PM
  [ # 7 ]

Je moet er ook niet al teveel achter zoeken. PSA weet hoe er met de techniek wordt omgesprongen, net als alle andere bestelautofabrikanten. Dus flink gassen als ie koud is, langdurig hoge toerentallen en snel utzetten zitten bij hun wel in de tests opgenomen.

Je moet alleen niet verwachten dat er 3 / 4 / 5 ton mee gereden kan worden zonder kosten. Als je dat in het achterhoofd houdt en de kilometerstanden bij inleveren ergens voor de 200k staan, dan zal je weinig gekkigheid meemaken. Je hebt toch ook garantie op die dingen? Moet je natuurlijk wel de beurten tijdig laten uitvoeren, anders heb je geen poot om op te staan.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 13 september 2006 02:38 PM
  [ # 8 ]
TurboTilbo schreef:
BIG charlie schreef:

Waarom je de 1.9 D een “kloteblok” noemt is mij een raadsel.

Simpel, met een 206 met dat kloteblok kilometers lang het gas op de bodem houden en wat is het ronduit zielige resultaat:
 

Ik heb een BX 1.9 (met de voorloper van dit blok) nog prima op pakweg 175 gehad.

Echter: als jij vermogen het enige belangrijke criterium vind voor de kwaliteit van het blok dan is het idd een kloteblok.

Persoonlijk vind ik duurzaamheid ook wel een belangrijk criterium. Dat zit bij het 1.9d blok echt wel goed.

Profiel  
 
rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1162
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 13 september 2006 02:55 PM
  [ # 9 ]
TurboTilbo schreef:
mpostma schreef:

...Ik heb een BX 1.9 (met de voorloper van dit blok) nog prima op pakweg 175 gehad.

Echter: als jij vermogen het enige belangrijke criterium vind voor de kwaliteit van het blok dan is het idd een kloteblok.

Persoonlijk vind ik duurzaamheid ook wel een belangrijk criterium. Dat zit bij het 1.9d blok echt wel goed.

Vermogen is wel belangrijk ja.

Had ik trouwens ook al verteld dat ik 2 ongeplande stops heb moeten maken op m’n ritje van Oisterwijk naar Raamsdonksveer omdat de 2 temperatuurmetertjes in het rood stonden?

Da’s knap. Waar zit de tweede temperatuurmeter dan?

Net als mpostma heb ik (op een vlakke weg, windstil) de BX met 19D op 180 gehad. En die BX’en hadden weinig kilometerteller afwijking.
Alhoewel de 206 geen XUD9 maar een DW8 heeft, maakt dat qua vermogen niet uit. Als vermogen belangrijk is, dan heb je op dat moment de verkeerde auto.

Kan je 2 dingen doen:
- de zaak kapot rammen.
- accepeteren en aanpassen.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 13 september 2006 03:00 PM
  [ # 10 ]
TurboTilbo schreef:

Had ik trouwens ook al verteld dat ik 2 ongeplande stops heb moeten maken op m’n ritje van Oisterwijk naar Raamsdonksveer omdat de 2 temperatuurmetertjes in het rood stonden?

Ik vraag me af of dit specifieke blok wel goed is. Ik heb de 1.9d blokjes nooit heet gekregen met losse auto en planken.

2.1 TD nog leuker: in 3h45 uur van Puttgarden naar Deventer (ong. 500 km) inclusief tankstop.  Cool

Die 1.9d is misschien naar huidige dieselbegrippen wat langzaam, maar plaats het eens in de context van de historie. Met zijn introductie, begin jaren 80 werd ie snel en pittig gevonden (toen waren diesels nog echt rookhokken die niet harder liepen dan 130) en het blok is zijn vorm nu al meer dan 25 jaar in productie! Hoeveel miljoen er van geproduceerd zijn: geel flauw idee, maar het heeft zijn duurzaamheid echt wel bewezen.

OK: alles kan kapot en er zijn er ongetwijfeld al wel genoeg voortijdig naar de kloten zijn geholpen door uberhufterigheid, slecht onderhoud of domme materiaalpech. Toch: bottomline is het een heel sterk blok dat heel lang mee kan gaan. En dat geldt net zo hard voor zijn 1.8 D broertje dat indertijd in de Peugoet 205 en C15 veelvuldig is toegepast.

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4302
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 13 september 2006 03:49 PM
  [ # 11 ]
kakanox schreef:

Zorg wel dat je medewerkers de turbo rustig laten opwarmen en vooral ook laten AFKOELEN na een lange rit.


En jij geloofd dat de medewerkers dat doen ConfusedExclamation  Confused:

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4302
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 13 september 2006 03:51 PM
  [ # 12 ]
TurboTilbo schreef:
BIG charlie schreef:

Waarom je de 1.9 D een “kloteblok” noemt is mij een raadsel.

Simpel, met een 206 met dat kloteblok kilometers lang het gas op de bodem houden en wat is het ronduit zielige resultaat:
 


Zoals al eerder gezegd is moet je dit blok niet kiezen voor de snelheid maar voor de degelijkheid Wink

Profiel  
 
BIG charlie
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 797
Geregistreerd: 24-07-2005

Gepost: 13 september 2006 04:08 PM
  [ # 13 ]

Vermogen is wel belangrijk ja.

Had ik trouwens ook al verteld dat ik 2 ongeplande stops heb moeten maken op m’n ritje van Oisterwijk naar Raamsdonksveer omdat de 2 temperatuurmetertjes in het rood stonden?[/quote]

Ik heb deze zomer nog met de Partner 1.9D ( die met dat kloteblok.. Shocked )in Italie bij 39° buitentemperatuur ( in de schaduw) volgepakt met 4 personen en een hond met bagagebak op het dak en de airco voluit aan tegen 135 km/h rondgerodst.
Geen enkel probleem en zeker geen temperatuurprobleem. Laughing
Maar ja, ik heb dan ook maar één temperatuurmetertje… Twisted Evil

Greetz Cool

BIG charlie

Picasso was niet alleen een schilder…......

Profiel  
 
GerbenZX
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 242
Geregistreerd: 17-05-2006

- C4 (2004-heden) 2.0 hdi 16v Exclusive H6 berline, 2009
Gepost: 13 september 2006 04:20 PM
  [ # 14 ]

[quote author=“BIG charlieMaar ja, ik heb dan ook maar één temperatuurmetertje… Twisted Evil

Greetz Cool

BIG charlie

....... in mijn vorige ZX D (zo’n kale reflex) zat dat niet eens…........ “Wat niet weet dat niet deert”, maar toen de fan niet meer bleek te werken kreeg ik dat pas door toen tijdens een filerit bij 30 graden het lampje ging branden…... Is allemaal wel goed gekomen, hoor.
Mijn huidige superluxe (...) ZX “x” heeft wel een metertje en je kunt zien dat de fan het doet.

Ex: 3x ZX D, 1x Xsara TD, 1x Xantia V6
Ook in bezit: Volvo 240 sedan, Daf 55

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 13 september 2006 04:33 PM
  [ # 15 ]
BIG charlie schreef:

Er zijn nog altijd geen “harde” bewijzen dat de 1.6 HDI minder slijtagegevoelig is dan de 1.9 D… Mad
Dat de HDI minder onderhoud hoeft is nog maar de vraag, de onderhoudsintervallen zijn idd langer, maar ik heb mijn twijfels na bvb 150.000 a 200.000 km ( in een bedrijfsvoertuig wel te verstaan )
De 1.6 HDI bedrijfswagenuitvoering heeft immers ook maar 75 pk en dat zijn er maar 5 meer dan de 1.9 D.
Dat de HDI meer koppel heeft klopt wel.
Mi is de 1.9 D uiterst geschikt als motor in een bedrijswagen als de Berlingo.
Hij is oerdegelijk en betrouwbaar ( bewijs is onomstotelijk ) en zeker snel genoeg om met het verkeer mee te kunnen.
Met de huidige verkeerswetgeving moe je zeker niet meer hebben vind ik… Rolling Eyes
Waarom je de 1.9 D een “kloteblok” noemt is mij een raadsel.
Als dat puur is om de prestaties dan moet je een ander blok nemen, je doet toch immers een proefrit vóór aankoop Mad
Wij rijden al 7 jaar met een Peugeot Partner in personenwagenuitvoering met dit “kloteblok” en die bevalt ons best. Exclamation
Dus ben je tevreden en zijn je werknemers tevreden met de huidige Berlingo´s, blijf er dan bij zou ik zeggen

Greetz Cool

BIG charlie

Ik sluit me hier graag bij aan…...wel zou je kunnen zeggen dat de 2.0 HDI zich al redelijk bewezen heeft (is er al vanaf zo rond 1998) maar over die 1.6 is nog niet zoveel ervaring mee. Cool

En ik heb nu sinds 1990 een stuk of 13 van die 1905 blokken gehad, ook de TD uitvoering (BX, Xantia, ZX en zelfs nog in een Talbot-horizon)....en zweer erbij. Wink
(alleen nu even niet in het vooronder) Surprisedops:

Profiel  
 
 
1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook