Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
bogaard77 schreef:Walter,
dus houd je zelf ook niet de 20W50 regel aan. of maakt dat niet uit omdat de motor gereviseerd is?
met een 10W60 is het viscositeitsbereik groter dan 20W50, dus alleen maar beter lijkt me..
Totaal aantal Berichten: 3189
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
ieksEmmu schreef:bogaard77 schreef:Walter,
dus houd je zelf ook niet de 20W50 regel aan. of maakt dat niet uit omdat de motor gereviseerd is?
met een 10W60 is het viscositeitsbereik groter dan 20W50, dus alleen maar beter lijkt me..
Juist maar je zit wel met veel te veel reinigingsadditieven op je oude aangeladen motor en dichtingen .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 43056
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
bogaard77 schreef:Walter,
dus houd je zelf ook niet de 20W50 regel aan. of maakt dat niet uit omdat de motor gereviseerd is?
jongens toch, jullie weten toch dat er voor de sm maar 1 olie de beste is??
CASTROL TWS RACING 10W60…
gebruik het al 60.000 km, en van der Laan al 20 jaar…...
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Totaal aantal Berichten: 870
Geregistreerd: 03-02-2006
- C5 X Hybrid 225
- C6 (2005-2012) V6 -3.0 HDI Exclusive
- DS 9 E-Tense Rivoli+ FO
Gereviseerd
Indien gereviseerd lijkt me een
Esso Ultron of Mobil1 geen enkel probleem.
citroenist.
1) Visa SuperE 2) CX GTI 2400 3)XM 2.0 4)BX 14Biaritz 5)XM 2.0 Break 6)Xantia Activa TCT 7) Xantia Activa Excl. HDI 8.)ZX 14 9)Berlingo Multispace 10)C8 2.0HDI 11)C5 2.0 HDI eXCL. 12) c5 2.0 HDI Break 13)C6 V6 2.7 HDI Excl. 14) DS5 1600 Bus edition 15)C4 Grand Picasso rel.1 16)C6 V6 3.0 HDI excl. 17)C4 Grand Picasso 1600 HDI Rel2 18) c5 Tourer 2.0 HDI Excl. 19) DS7 Crossback BlueHDI 180 Aut. So Chic FO 20) DS9 E-Tense Rivoli+ FO 21) C5X Hybrid 225 Magnetic Blue
Totaal aantal Berichten: 43056
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Re: Gereviseerd
CITROENIST TOT IN DE KIST schreef:Indien gereviseerd lijkt me een
Esso Ultron of Mobil1 geen enkel probleem.
te dun bij hoge temperaturen
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Totaal aantal Berichten: 3189
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
waterman771 schreef:bogaard77 schreef:Walter,
dus houd je zelf ook niet de 20W50 regel aan. of maakt dat niet uit omdat de motor gereviseerd is?
jongens toch, jullie weten toch dat er voor de sm maar 1 olie de beste is??
CASTROL TWS RACING 10W60…
gebruik het al 60.000 km, en van der Laan al 20 jaar…...
Ook bij “oude” motoren ???
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 43056
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
wbogaerts schreef:waterman771 schreef:bogaard77 schreef:Walter,
dus houd je zelf ook niet de 20W50 regel aan. of maakt dat niet uit omdat de motor gereviseerd is?
jongens toch, jullie weten toch dat er voor de sm maar 1 olie de beste is??
CASTROL TWS RACING 10W60…
gebruik het al 60.000 km, en van der Laan al 20 jaar…...
Ook bij “oude” motoren ???
Walter
Ja, ook bij de oudere en niet geheel nieuwe motoren…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
waterman771 schreef:bogaard77 schreef:Walter,
dus houd je zelf ook niet de 20W50 regel aan. of maakt dat niet uit omdat de motor gereviseerd is?
jongens toch, jullie weten toch dat er voor de sm maar 1 olie de beste is??
CASTROL TWS RACING 10W60…
gebruik het al 60.000 km, en van der Laan al 20 jaar…...
@waterman771
deze dus??
Totaal aantal Berichten: 43056
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
blooper1963 schreef:waterman771 schreef:bogaard77 schreef:Walter,
dus houd je zelf ook niet de 20W50 regel aan. of maakt dat niet uit omdat de motor gereviseerd is?
jongens toch, jullie weten toch dat er voor de sm maar 1 olie de beste is??
CASTROL TWS RACING 10W60…
gebruik het al 60.000 km, en van der Laan al 20 jaar…...
@waterman771
deze dus??
Ja, dat is em!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Wim van der Laan geeft mij inderdaad ook de Castrol TWS Racing10W60,
maar nu dit….Mijn olieverklikker gaat branden als het oliepeil het midden houdt tussen minimum en maximum. Gebeurt dit bij jullie ook?
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
citrob schreef:Wim van der Laan geeft mij inderdaad ook de Castrol TWS Racing10W60,
maar nu dit….Mijn olieverklikker gaat branden als het oliepeil het midden houdt tussen minimum en maximum. Gebeurt dit bij jullie ook?
Bedoel je het oliedruklampje? is ofwel te weinig druk, of de zender naar de haaien! druk kan je altijd eens laten meten,of zelf meten als je een aangepaste manometer hebt! zender van de oliedruk kan je uitmeten,maar ik weet niet exact,welke waarde die hij moet aangeven bij welke druk! waterman??
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
volgens mij(ik ben absoluut geen kenner) heeft de guru gelijk!! de motor is ontworpen voor op 20 W 50 te draaien NIEUW,dus zou ik er al zeker na 35 jaar geen dunnere olie in doen! maar mocht er 20 W 50 bestaan in half syntheet,zou ik die mij toch eens wagen en tussendoor en na 5000 km het olie level eens chekken! en als dit redelijk stabiel blijft, zou ik daar mee verder gaan,full syntheet heeft te veel reinigende aditieven en zou niet bestendige keerringen ed. kunnen beschadigen
Totaal aantal Berichten: 43056
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Blooper1963 schreef:volgens mij(ik ben absoluut geen kenner) heeft de guru gelijk!! de motor is ontworpen voor op 20 W 50 te draaien NIEUW,dus zou ik er al zeker na 35 jaar geen dunnere olie in doen! maar mocht er 20 W 50 bestaan in half syntheet,zou ik die mij toch eens wagen en tussendoor en na 5000 km het olie level eens chekken! en als dit redelijk stabiel blijft, zou ik daar mee verder gaan,full syntheet heeft te veel reinigende aditieven en zou niet bestendige keerringen ed. kunnen beschadigen
Nooit problemen met olielekkage gehad hoor, op TWS racing 10W60. En, ook dat verhaal van een sterke reinigende werking kan ik niet bevestigen. Echter, ik heb de motor eerst uit elkaar gehad voor ik op 10w 60 ging rijden. Feit is wel, dat er nog NOOIT een nederlandse SM op 10W60 stuk is gelopen wegens onvoldoende smering, iets wat in het verleden en met andere olie toch wel gebeurde! Overigens, altijd een revisie motor laten inlopen op 20W50 mineraal!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Wat is wijs ?
Ik rijdt al jaren met 5W50 voll-synthetisch: Bij warme motor dik genoeg, bij koude motor dunner als de 20W50, dus da’s goed met koud starten.
Ja, de SM motor is gemaakt voor 20W50, dat was toen in de 70’r jaren het beste. ( toen racete men nog met monograde olien !).
Wat een SM nodig heeft is dikke olie bij warme motor, gooi er maar eens 0W30 in en je ziet het olieverbruik toenemen/verdubbelen/verdrievoudigen. Niet doen DUS.
Dan komen we terug op welke manier u uw SM gebruikt:
- Als u rond de 5000 km per jaar of minder rijdt, en relatief rustig rijdt ( geen uur op hoge snelheid zodat uw olie erg heet wordt), dan kunt u gerust 20W50 gebruiken, en dan mineraal. Ieder jaar verversen en klaar is kees.
( En, in 1970 was een 20W50 SC klasse, nu is een 20W50 al snel SF, dus al een stuk beter als in 70!).
- Rijdt u meer, rijdt u vaak hard: Dan synthetisch, en of u nu 5W50 of 10W50 of 10W60 gebruikt hangt veel af van de verkrijgbaarheid bij uw merk.
- Speciale sportolie? Hoe veel belast u uw SM? Gaat u er mee racen? Speciale olien voor sportieve doeleinden zijn “gemaakt” om na iedere belangrijke race/inspanning vervangen te worden, maximale bescherming/prestatie in plaats van lange levensduur, dus wat wilt U?
groet,
Peter
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Citroensmgz schreef:Wat is wijs ?
Ik rijdt al jaren met 5W50 voll-synthetisch: Bij warme motor dik genoeg, bij koude motor dunner als de 20W50, dus da’s goed met koud starten.
Ja, de SM motor is gemaakt voor 20W50, dat was toen in de 70’r jaren het beste. ( toen racete men nog met monograde olien !).
Wat een SM nodig heeft is dikke olie bij warme motor, gooi er maar eens 0W30 in en je ziet het olieverbruik toenemen/verdubbelen/verdrievoudigen. Niet doen DUS.Dan komen we terug op welke manier u uw SM gebruikt:
- Als u rond de 5000 km per jaar of minder rijdt, en relatief rustig rijdt ( geen uur op hoge snelheid zodat uw olie erg heet wordt), dan kunt u gerust 20W50 gebruiken, en dan mineraal. Ieder jaar verversen en klaar is kees.
( En, in 1970 was een 20W50 SC klasse, nu is een 20W50 al snel SF, dus al een stuk beter als in 70!).
- Rijdt u meer, rijdt u vaak hard: Dan synthetisch, en of u nu 5W50 of 10W50 of 10W60 gebruikt hangt veel af van de verkrijgbaarheid bij uw merk.
- Speciale sportolie? Hoe veel belast u uw SM? Gaat u er mee racen? Speciale olien voor sportieve doeleinden zijn “gemaakt” om na iedere belangrijke race/inspanning vervangen te worden, maximale bescherming/prestatie in plaats van lange levensduur, dus wat wilt U?groet,
Peter
Ik wil olie,waarvan mijn motor niet in de soep draait en die er na de 5000 km,nog min of meer zich er in bevind, in het blok!af en toe wil ik ook wel eens de paardjes gebruiken die de maseati bezit,dus….