Ik had gisteren een discussie met een mede CX-rijder. Hij verklaarde dat het mogelijk moest zijn een 25 GTi, zoals ik heb, op een diagnosekast aan te sluiten. Er moest ergens een stekkertje hangen dat hiervoor bedoeld was.
Nou heb ik nog nooit ergens zo’n stekkertje zien hangen en geloof dus ook weinig van dit verhaal.
Aan de andere kant intrigeert deze eventuele mogelijkheid mij echter enorm, aangezien het een hoop ellende kan schelen in het zoeken naar storingen.
Is er iemand die hier meer vanaf weet, of dat er misschien een andere mogelijkheid bestaat om bij deze wagens storingen uit te lezen?






















Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Dat kan als het goed is inderdaad, maar je hebt er alleen iets aan als de storing zich op het moment van diagnose ook voordoet, omdat de CX-computer (ECU, injectiecomputer) geen langetermijn geheugen heeft…
Dus toch!
Da’s mooi!
Waar zit dat stekkertje precies, waar de boel op aangesloten wordt?






















Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Euh, even de Haynes erbij.
Afhankelijk van het type CX dat je hebt zouden de units achter het dashboardkastje moeten zitten (brandstofinjectiecomputer) en/of achter de linker koplamp (ontstekingscomputer). Maar het is Haynes (Engels) dus volgens mij is het ‘t kastje achter de rechterkoplamp.
Als ik het goed heb kun je alleen die achter het dashboardkastje uitlezen. Die heeft volgens mij alleen een aansluiting op het kastje zelf, waarvoor je weer speciale uitleesapparatuur nodig hebt.
Maar als iemand anders hier meer van weet…
‘T is een gewone 25 GTi, zonder turbo.
Als ik het verhaal goed begrijp, gaat het dan om een diagnosestekker aan de ECU onder het dashboard.
Dat kan nog een behoorlijke operatie worden dus, nog afgezien van de vraag of de reguliere diagnoseapparatuur hierop aangesloten kan worden…






















Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Operatie valt misschien wel mee. Voorzover ik weet is het niet per se nodig het dashboardkastje te verwijderen (wel handiger). Uitlees/diagnoseapparatuur zal bijv. Timmer in Groningen iig nog wel hebben of een fan/dealer zoals Oldenhage.
Ben in ieder geval blij dat het kan!
Zal ‘es op zoek naar iemand hier in de omgeving die er iets mee kan.
Zal Timmer niet worden. “Koop nimmer bij Timmer” is hier in de buurt een gevleugelde uitspraak…






















Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Meen al een keer zois ehood e heben. Mmm. volgens mij begeef m’n teenbord t. evne nieuwe batterijen scoren…
Apprentice schreef:Ben in ieder geval blij dat het kan!
Zal ‘es op zoek naar iemand hier in de omgeving die er iets mee kan.
Zal Timmer niet worden. “Koop nimmer bij Timmer” is hier in de buurt een gevleugelde uitspraak…
precies; dan nog beter BM of die andere (hoe heet ie ook alweer)
wat ook een prettige Citroen man is is Antonisse uit Koekange.
ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”
Momenteel Volvo V70 en een Punto
Denk dat je met die andere Veldma bedoelt. Vind ik ook wel een sympathiek adres.
Is die man in Koekange een beetje bekend met CX’en?
Krijg bij BM altijd de indruk dat ze er eigenlijk niet meer mee willen zitten.
Ho Ho Ho, er hangt geen los stekkertje ergens! De computers in de CX zijn op analoge basis, dus niks uitlezen met een computer. Je kunt alleen een testkast tussen de aansluiting van de compuer zelf en de stekker plaatsen en dan kan je alleen maar waardes aflezen zoals weerstand spanning enz. Dit doe je dmv een keuzeknop waarmee je de diverse in en uitgangsaansluitingen selecteert. Je kunt dan bijv de impedantie van een sensor uitlezen. Voor de EAI is ook zo’n testkast beschikbaar. Je kunt hetzelfde doen met een goede multimeter.
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Dat wordt dan dus eindeloos weerstandjes meten…
Daar heb ik dus totaal geen sjoege van. Ben op het gebied van electrische schema’s geen kwartje waard.
Is er misschien iemand die me daar eens bij kan helpen?
Ik hoop eindelijk eens achter de oorzaak van het schokken te komen. Dat is namelijk nog steeds niet helemaal over.
Apprentice schreef:Dat wordt dan dus eindeloos weerstandjes meten…
Daar heb ik dus totaal geen sjoege van. Ben op het gebied van electrische schema’s geen kwartje waard.
Is er misschien iemand die me daar eens bij kan helpen?
Ik hoop eindelijk eens achter de oorzaak van het schokken te komen. Dat is namelijk nog steeds niet helemaal over.
Nieuwe boegies en kabels???
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Is allemaal nieuw. Heb bijna alles al vervangen en gecontroleerd, maar het probleem blijft zich voordoen.






















Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Ehm, kweenie hoor, maar ik heb me toch echt door een CX specialist laten vertellen dat uitlezen (en niet alleen maar allemaal weerstandjes meten) wel degelijk kan. Kwestie is dan natuurlijk wel wat je onder ‘uitlezen’ verstaat.
Zoals ik het heb begrepen, levert uitlezen in ieder geval ook geen kant en klaar overzicht op van wat goed gaat en wat fout, maar moet je de waarden kennen die eea moet hebben.
Zal eens even rondbellen binnenkort wat de mogelijkheden zijn. Weerstandjes meten wil ik, als het enigszins kan, zien te voorkomen.