Hallo,
volgende vraag: waar duiden ploffende uitlaatgassen op ? Tevens houdt de auto in en komt niet v;ot op snelheid. Om de paar seconden is het ploffend geluid te horen in de demper, eerst was dit in het flexibele gedeelte maar deze is vervangen. Vermoed wordt dat het met de afstelling van de ontsteking te maken zou kunnen hebben maar graag uitleg of andere suggesties.
Re: Ploffende uitlaatgassen
pete72ds schreef:Hallo,
volgende vraag: waar duiden ploffende uitlaatgassen op ? Tevens houdt de auto in en komt niet v;ot op snelheid. Om de paar seconden is het ploffend geluid te horen in de demper, eerst was dit in het flexibele gedeelte maar deze is vervangen. Vermoed wordt dat het met de afstelling van de ontsteking te maken zou kunnen hebben maar graag uitleg of andere suggesties.
Slechte ontsteking. Kan van alles zijn, versleten kontactpunten, verlopen instelling, bougiekabels, bougies en bobine.
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
En daardoor: naverbranding in de uitlaat.
M
dat kan alles zijn… daar heb je echt weinig aan.
heb je iets veranderd? wat?
ploffende uitlaat is niet verbrand mengsel.
tikken en moeite met starten—> uitlaatklep sluit slecht
onregelmatig lopen, slecht in laag toeren, honken?—> een cylinder ontbrand niet, loopt op drie poten, (bougies/bekabeling, luchtschroef!),
af en toe knallen bij afremmen—> denk dan aan ontstekingstimming
.komma
bedankt, contactpunten \ bougiekabels \ bougies zijn nieuw maar ik zou graag wat technische informatie willen hebben over het niet verbrand mengsel…hoe werkt dit nu eigenlijk ...hij ploft trouwens bij stationair draaien.
en Dirkman wat bedoel je met de luchtschroef! ??




Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Niet verbrand mengsel kan op zichzelf, inderdaad, verschillende oorzaken hebben. Het is het makkelijkst omgekeerd uit te leggen: als het brandstofmengsel perfect is en in de juiste hoeveelheid binnentreedt in de cylinder, om vervolgens door een perfecte vonk op het goede tijdstip ontstoken te worden onder de juiste condities (voldoende druk, dus kleppen dicht), en dit alles dan in alle cylinders, dan verbrandt de brandstof zeker volledig. Als één van deze factoren (veel) minder dan perfect is, kan onvolledige verbranding plaatsvinden.
Nou treedt dat zelden onder alle omstandigheden op; de tips hierboven zijn prima om de oorzaak te vinden.
Corrosion sympa!
“contactpunten \ bougiekabels \ bougies zijn nieuw “
aha! dan zou ik daar eerst zoeken.
De korte uitleg:
Je ontsteking staat niet op tijd, te laat waarschijnlijk.
Na de volledige compressie en dus het perfecte moment voor de ontploffing… gebeurt niks.. pas milliseconden later (meestal gegeven in graden) is er “de vonk”. Te laat! De helft van de kracht van de ontploffing komt uit in je uitlaat.
resultaat:
Onderin amper vermogen, ploffende uitlaat, benzine geur etc.
oplossing:
ik weet echt niet hoe die moet staan. maar we maken er een quiz van:
A) het staat al ergens op dit forum
B)googelen
C) iemand zet het hier zo even onder..
kom maar
.komma
Dirkman schreef:“contactpunten \ bougiekabels \ bougies zijn nieuw “
aha! dan zou ik daar eerst zoeken.
De korte uitleg:
Je ontsteking staat niet op tijd, te laat waarschijnlijk.
Na de volledige compressie en dus het perfecte moment voor de ontploffing… gebeurt niks.. pas milliseconden later (meestal gegeven in graden) is er “de vonk”. Te laat! De helft van de kracht van de ontploffing komt uit in je uitlaat.resultaat:
Onderin amper vermogen, ploffende uitlaat, benzine geur etc.oplossing:
ik weet echt niet hoe die moet staan. maar we maken er een quiz van:A) het staat al ergens op dit forum
B)googelen
C) iemand zet het hier zo even onder..
kom maar
D) misshien is eerst handiger te weten om wat voor Ds het gaat met welke motoruitvoering.
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)




Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Als puriteinse reacties me bespaard kunnen blijven, geef ik graag de volgende tip :
Klemboutje zover los zodat de ontsteking (met enige moeite) gedraaid kan worden, starten en stationair laten lopen (dan doet het probleem zich immers voor) en draaien tot het geplof weg is! Proefrijden en bij onbevredigend resultaat nog eens proberen. Meestal, als de auto bij iets verhoogd stationair goed loopt, staat hij bevredigend.
Tja, hier zijn natuurlijk nauwkeuriger methoden voor… geloof me, deze werkt. Uren volgens de regels werken mag ook, maar bedenk wel dat door slijtage van bewegende delen je dan alleen schijn-nauwkeurigheid bereikt. Een aantal DS-bedrijven rekenen daar ruim geld voor, anderen werken op mijn manier.
Corrosion sympa!




Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010
- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Tijdens afremmen op de motor bij lange afdalingen tijdens mijn afgelopen vakantie had ik ook pruttelende, onregelmatige plofjes uit de uitlaat. En volgens Dspecial die achter mij reed kwam er bij de afdalingen ook een blauwe walm uit de uitlaat. Zodra ik een beetje gas gaf waren de plofjes weg.
Wat denken jullie, komen de plofjes van een te late ontsteking? Maar waarom verdwijnen de plofjes dan als ik een klein beetje gas geef?
En de blauwe walm; is dat versleten klepseals op de inlaatklepgeleiders of versleten klepgeleiders?
Die suggestie haal ik tenminste uit het “afremmen op de motor geeft benzinerook” topic.
Het gaat om een DS21H met carburateur en 123ignition op LPG. Volgens mij staat de ontsteking ongeveer 4 krukasgraden vervroegd (123 verdeler circa 2 graden linksom gedraaid t.o.v. groene lampje test).
Hydro
Elle va comme les pompiers!












































Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
als je blauwe walmen hebt bij afremmen op de motor zijn warschijnlijk je klepseals versleten. Bergaf loopt je toerental op en daarmee neemt de auto meer LPG dan nodig is. Resultaat is onvolledige verbranding en ploffen. Bij afdalingen zet ik de gasschakelaar in de tussenstand. Scheelt enorm op het verbruik! pas als je weer gas wil geven zet je hem in de lpg stand.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>




Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010
- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Dat van de gasschakelaar in de neutrale stand zetten lijkt me een goed idee, ga ik eens proberen als ik weer eens een lange afdaling heb.
Blijft staan dat ik niet goed begrijp wat er gebeurt: bij afremmen op de motor zit de gasklep zo goed als dicht (voet van het gas), dus de lucht toevoer en daarmee ook de LPG toevoer zou minimaal moeten zijn, lijkt me.
Hydro
Elle va comme les pompiers!














































Totaal aantal Berichten: 43369
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De eerste modellen DS21, voorzien van het DX motorblok, hebben een andere kop waarbij dat blauw walmen vaak voorkomt. Is niets ergs en hij wordt er 100 mee. Lekker laten zitten dus.
Ploffen kan komen door een luchtlek in de uitlaat!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
doordat je het toerental op laat lopen creer je een enorm vacuum onder de gasklep. Zo zuigt ie lpg mee.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>




Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010
- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Dank Waterman en Bogaard voor jullie reacties.
Ik heb inderdaad een DX motor uit 67, dus daar zou blauwe walm van kunnen komen. Hoef ik me daar geen zorgen over te maken.
En inderdaad had ik twee kleine uitlaat lekjes: bij de inzagingen van de aansluiting van de flexpijp op de demper. Na de vakantie heb ik wat firegum in de inzagingen aan bijde kanten geduwt. Lijkt nu weer dicht te zitten.
Een sterk vacuum creeer je inderdaad bij afremmen op de motor. Mijn inschatting is dat de uiteindelijke lucht doorstroom maar gering is (anders krijg je ook geen vacuum) en dus de LPG aanzuiging ook maar beperkt. Maar LPG afschakelen zal altijd nog weer een beetje helpen.
Dus over een tijdje maar eens op zoek naar een voldoende lange afdaling om te experimenteren met afschakelen LPG en de nu dichte uitlaat. Hopelijk zijn de plofjes dan met en zonder LPG verdwenen.
Hydro
Elle va comme les pompiers!








Totaal aantal Berichten: 758
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Bogaard, ik twijfel erg aan het verhaal over vacuum ONDER de gasklep dat LPG zou aanzuigen van voor de klep. Niettemin, als je je LPG toevoer stilzet is er in elk geval niks dat kan ploffen, dus helpen zal het allicht.
Grootste “nadeel” is dat door het gebrek aan ontbranding de cilinderwand-temperatuur afneemt, waardoor even later (als het gas er weer op gaat) het mengsel niet helemaal mooi verbrandt. Het gevolg is een iets minder fraaie uitstoot. Bij de injectiemodellen was dit effect zo sterk dat men de schakeling die de injectie uitschakelde bij “overrun” (afremmen met gas dicht) na het eeste modeljaar weer heeft laten vervallen, ondanks de brandstofbesparing waar het voor bedoeld was.
Kleppen stellen zal misschien ook helpen tegen het ploffen bij overrun?
De blauwe walm wordt inderdaad vaak wel veroorzaakt doordat het hoge vacuum de olie vanaf de klepbediening door de klepseals de cilinders intrekt.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé