Olietemperatuur CX (GTiT)
wannabee
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 202
Geregistreerd: 16-01-2005

Gepost: 04 oktober 2006 01:51 AM

Eviltwin schreef in het topic over Sans-pareil zijn Turbo het volgende:

Als je olie boven de 120C komt hebt je een ander probleem, dan is het blok namelijk ook >120C en gaat je lichtmetalen cilinderkop eraan.

(of blok, maar niet op een CX T )

Dit roept bij mij wat vragen op, om het andere topic niet te vervuilen heb ik maar een nieuw geopend.

Ik heb ooit begrepen dat olietemperaturen tot 140 C geen probleem hoeven te zijn. Begrijp ik dat dit toch slecht voor de motor is?
Meestal verschilt de temp tussen mijn koelwater en olie zo’n 15 a 20 graden, is dit teveel? Als ik lang een kruissnelheid van 160 a 170 rijdt wordt de olie makkelijk 114 graden, het koelwater blijft altijd tussen de 80 en 90. Op zich heb ik het idee dat de motor zich hier wel goed bij voelt. Of is dit toch een indicatie om de koeling onder handen te gaan nemen?

Profiel  
 
beerpeet
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 04 oktober 2006 02:06 AM
  [ # 1 ]

Zoals je bij sans-pareil’s topic waarschijnlijk gelezen hebt, maak ook ik me zorgen om de olietemp sinds de laatste verversing in juni bij mijn CX.

120 km/u = 105 graden
160-200 km/u = 115 - 120 graden
Watertemperatuur idd standaard 80 - 91 graden.

Stelling van Eviltwin - 120+ graden is schadelijk voor de kop - vind ik dan ook wel enigszins alarmerend.

Volgens advies Ernst zou ik de metertjes met een korrel zout moeten nemen. Deze waarden zijn echter simpelweg anders dan ik gewend ben, hoewel er zich verder geen problemen voor lijken te doen. Maar ik ga toch ‘s synthetische olie proberen, zonde van de laatste verversing, maja.

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 04 oktober 2006 01:12 PM
  [ # 2 ]

Ik ga ook nog eens een olie/luchtkoeler bijplaatsen, als je je olie temp wat lager wilt hebben is dat ook nog een oplossing. Gewoon een setrab oliekoelertje in het systee toevoegen. Tegen de tijd dat ik daar eindelijk aan toe kom maak ik er wel een verslagje van. Kan het oliefilter gelijk op een plek waar een normaal mens er wel bij kan.

Wat de temp betreft. Mijn eerste GtiT, een T1 serie 1 was dat had een olie temp die op lange hoge snelheidstrajecten en een paar haartjes onder het rood bleef hangen. In een heleboel hele snelle km’s geen problemen mee gehad. Dacht dat dat ook uitkwam op iets van 120 graden.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
Gepost: 04 oktober 2006 04:13 PM
  [ # 3 ]

Toeval wil dat ik vorige zondag ook de olie temperatuur van m’n serie 1 sterk in de gaten had, dit omdat deze volgens mij ook hoger dan normaal zat.
Nu heeft een serie 1 niet de digitale metertjes maar wijzers en is het maar gokken op hoeveel de temperatuur juist zit.
Er staat een merkteken op 40->90->150.
Tegen een snelheid van 130 zat de wijzer bijna in de helft tussen de 90 en 150, nu is de vraag hoe dit overeen komt met de digitale meter van de serie2 turbo 1.
Feit is wel dat ik bij de motorwissel niet de nieuwe radiator heb ingebouwd die er voorheen in zat.(dit omdat ik de motor eerst grondig wilde spoelen voordat de nieuwe radiator er terug inging)
Nogthans komt de watertemperatuur tijdens het rijden nooit over te 80 graden markering.
1 van de volgende weken gaat de nieuwe radiator er terug in en dan verwacht ik wel een verbetering van de olietemperatuur.
Ik heb in het verleden al ondervonden dat een nieuwe radiator de olietemperatuur merkelijk lager houd ookal was de watertemperatuur niet zorgwekkend met de oude radiator.

sans-pareil schreef:

...Wat de temp betreft. Mijn eerste GtiT, een T1 serie 1 was dat had een olie temp die op lange hoge snelheidstrajecten en een paar haartjes onder het rood bleef hangen. In een heleboel hele snelle km’s geen problemen mee gehad. Dacht dat dat ook uitkwam op iets van 120 graden.

Ik heb ergens testverslagen liggen van de serie1 daarstaat in dat bij snelheden +200 de olietemperatuur heel dicht tegen het rood zat , en rood is dus 150 graden.
Dat waren dus testen met nieuwe wagens Exclamation
@wannabee&beerpeet; ik zou de oliefilter eens nakijken.
Nu zit er bij mij een Purflux op echter bestaat de originele filter niet meer en is dit een vervanger die wel kleinder is volgens mij remt dit enigsinds de doorstroming af en dus minder koeling.
Vroeger had ik altijd Fram filters de PH4703 (dit is een filter die van formaat even groot is als de voorgeschreven purflux)en was volgens mij de olietemperatuur toen lager

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 04 oktober 2006 04:53 PM
  [ # 4 ]

Re: Olietemperatuur CX (GTiT)

wannabee schreef:

Eviltwin schreef in het topic over Sans-pareil zijn Turbo het volgende:

Als je olie boven de 120C komt hebt je een ander probleem, dan is het blok namelijk ook >120C en gaat je lichtmetalen cilinderkop eraan.

(of blok, maar niet op een CX T )

Dit roept bij mij wat vragen op, om het andere topic niet te vervuilen heb ik maar een nieuw geopend.

Ik heb ooit begrepen dat olietemperaturen tot 140 C geen probleem hoeven te zijn. Begrijp ik dat dit toch slecht voor de motor is?
Meestal verschilt de temp tussen mijn koelwater en olie zo’n 15 a 20 graden, is dit teveel? Als ik lang een kruissnelheid van 160 a 170 rijdt wordt de olie makkelijk 114 graden, het koelwater blijft altijd tussen de 80 en 90. Op zich heb ik het idee dat de motor zich hier wel goed bij voelt. Of is dit toch een indicatie om de koeling onder handen te gaan nemen?

de olie in een sm wordt 150 graden bij 220kmh, en dat is geen probleem.
In een moderne ferrari is 170 graden ook geen probleem, zolang je een olie van hoge kwaliteit gebruikt.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 04 oktober 2006 07:20 PM
  [ # 5 ]

Re: Olietemperatuur CX (GTiT)

waterman771 schreef:
wannabee schreef:

Eviltwin schreef in het topic over Sans-pareil zijn Turbo het volgende:

Als je olie boven de 120C komt hebt je een ander probleem, dan is het blok namelijk ook >120C en gaat je lichtmetalen cilinderkop eraan.

(of blok, maar niet op een CX T )

Dit roept bij mij wat vragen op, om het andere topic niet te vervuilen heb ik maar een nieuw geopend.

Ik heb ooit begrepen dat olietemperaturen tot 140 C geen probleem hoeven te zijn. Begrijp ik dat dit toch slecht voor de motor is?
Meestal verschilt de temp tussen mijn koelwater en olie zo’n 15 a 20 graden, is dit teveel? Als ik lang een kruissnelheid van 160 a 170 rijdt wordt de olie makkelijk 114 graden, het koelwater blijft altijd tussen de 80 en 90. Op zich heb ik het idee dat de motor zich hier wel goed bij voelt. Of is dit toch een indicatie om de koeling onder handen te gaan nemen?

de olie in een sm wordt 150 graden bij 220kmh, en dat is geen probleem.
In een moderne ferrari is 170 graden ook geen probleem, zolang je een olie van hoge kwaliteit gebruikt.

Dat is wel een probleem, afhankelijk van het soort aluminium legering stort de sterkte en stijfheid van Aluminium flink in tussen 100C en 150C. van wikipedia:

Aluminium also will accumulate internal stresses and strains under conditions of overheating; while not immediately obvious, the tendency of the metal to “creep” under sustained stresses results in delayed distortions, for instance the commonly observed warping or cracking of aluminium automobile cylinder heads after an engine is overheated, sometimes as long as years later, or the tendency of welded aluminium bicycle frames to gradually twist out of alignment from the stresses accumulated during the welding process.

Dat een Sm blok 150C eenmalig overleeft zegt dus niks.

Het probleem is groter wanneer een alu’ kop op een (giet)ijzeren blok zit. De kopbouten dwingen het alu dezelfde thermische expansie te volgen als het ijzer, met extra spanningen als gevolg, op hogere temperaturen treedt er door het zakken van de treksterkte spanningsrelaxatie op en raakt de kop permanent vervormd. Is zowel blok als kop alu’ heb je dit niet.

In het algemeen wordt 120C als grens aangehouden, zoals ik al zei hangt het van de exacte Alu legering af hoeveel de sterkte en stijfheid zakken:

tussen 5% en 20% verlies van 100C naar 150C,
tussen 30% en 80% verlies van 100C naar 200C.

De 120C wordt ook voor het ontwerp van andere delen onder de motorkap aangehouden. Denk bijv. aan het kunststof inlaat-spruitstuk van de CX GTi.

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 04 oktober 2006 07:35 PM
  [ # 6 ]

Re: Olietemperatuur CX (GTiT)

eviltwin schreef:
waterman771 schreef:
wannabee schreef:

Eviltwin schreef in het topic over Sans-pareil zijn Turbo het volgende:

Als je olie boven de 120C komt hebt je een ander probleem, dan is het blok namelijk ook >120C en gaat je lichtmetalen cilinderkop eraan.

(of blok, maar niet op een CX T )

Dit roept bij mij wat vragen op, om het andere topic niet te vervuilen heb ik maar een nieuw geopend.

Ik heb ooit begrepen dat olietemperaturen tot 140 C geen probleem hoeven te zijn. Begrijp ik dat dit toch slecht voor de motor is?
Meestal verschilt de temp tussen mijn koelwater en olie zo’n 15 a 20 graden, is dit teveel? Als ik lang een kruissnelheid van 160 a 170 rijdt wordt de olie makkelijk 114 graden, het koelwater blijft altijd tussen de 80 en 90. Op zich heb ik het idee dat de motor zich hier wel goed bij voelt. Of is dit toch een indicatie om de koeling onder handen te gaan nemen?

de olie in een sm wordt 150 graden bij 220kmh, en dat is geen probleem.
In een moderne ferrari is 170 graden ook geen probleem, zolang je een olie van hoge kwaliteit gebruikt.

Dat is wel een probleem, afhankelijk van het soort aluminium legering stort de sterkte en stijfheid van Aluminium flink in tussen 100C en 150C. van wikipedia:

Aluminium also will accumulate internal stresses and strains under conditions of overheating; while not immediately obvious, the tendency of the metal to “creep” under sustained stresses results in delayed distortions, for instance the commonly observed warping or cracking of aluminium automobile cylinder heads after an engine is overheated, sometimes as long as years later, or the tendency of welded aluminium bicycle frames to gradually twist out of alignment from the stresses accumulated during the welding process.

Dat een Sm blok 150C eenmalig overleeft zegt dus niks.

Het probleem is groter wanneer een alu’ kop op een (giet)ijzeren blok zit. De kopbouten dwingen het alu dezelfde thermische expansie te volgen als het ijzer, met extra spanningen als gevolg, op hogere temperaturen treedt er door het zakken van de treksterkte spanningsrelaxatie op en raakt de kop permanent vervormd. Is zowel blok als kop alu’ heb je dit niet.

In het algemeen wordt 120C als grens aangehouden, zoals ik al zei hangt het van de exacte Alu legering af hoeveel de sterkte en stijfheid zakken:

tussen 5% en 20% verlies van 100C naar 150C,
tussen 30% en 80% verlies van 100C naar 200C.

De 120C wordt ook voor het ontwerp van andere delen onder de motorkap aangehouden. Denk bijv. aan het kunststof inlaat-spruitstuk van de CX GTi.

Hoezo eenmalig? Ik rijd al 64.000 km plankgas, in het buitenland soms enkele uren met snelheden van 180+ en ik ken er een paar die al 20 jaar 200+ rijden met hun SM.
Bij mij blijft het dus gewoon heel, er ploffen geen kopbouten uit het aluminium onderblok, en de koppen scheuren nooit.
Ik heb een moderne warmtewisselaar op de SM, om de temp een beetje te verlagen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
wannabee
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 202
Geregistreerd: 16-01-2005

Gepost: 04 oktober 2006 10:54 PM
  [ # 7 ]

Dank voor de reacties. Heb het idee dat er niet echt een eenduidend antwoord is. In mijn omgeving hoor ik ook beide verhalen, hoge temp. tot 140 graden (of hoger) geen probleem, anderen houden inderdaad de redenatie aan van Eviltwin.

Als ik"Nederlands” rij blijft de waard evan mijn olietemp onder de 100 graden. Bij de volgende oliewissel ga ik ook eens een FRAM filter gebruiken, heb nu de Purflux. Verder heb ik nu een semisynthetische olie.
Zou een indicatie voor de Turbo-motor kunnen zijn dat hij wat hogere temp aankan vanwege het gietijzeren(?) inlaat-spruitstuk?

200+ met een SM, ooit….als ik groot ben..

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 05 oktober 2006 12:02 AM
  [ # 8 ]
wannabee schreef:

(..)
Zou een indicatie voor de Turbo-motor kunnen zijn dat hij wat hogere temp aankan vanwege het gietijzeren(?) inlaat-spruitstuk?

Nee, de Turbo heeft een gegoten aluminium inlaatspruitstuk vanwege de turbo overdruk, het kunststoffen deel (van de GTi) zou bol gaan staan.

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
wannabee
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 202
Geregistreerd: 16-01-2005

Gepost: 05 oktober 2006 12:15 AM
  [ # 9 ]
eviltwin schreef:
wannabee schreef:

(..)
Zou een indicatie voor de Turbo-motor kunnen zijn dat hij wat hogere temp aankan vanwege het gietijzeren(?) inlaat-spruitstuk?

Nee, de Turbo heeft een gegoten aluminium inlaatspruitstuk vanwege de turbo overdruk, het kunststoffen deel (van de GTi) zou bol gaan staan.

Oke thnx, ‘t was een gokje. Nog bedankt voor je reactie!

Profiel  
 
J-Roen
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 19-11-2006

Gepost: 07 februari 2007 12:09 AM
  [ # 10 ]

Zat dit topic nog eens door te spitten. Ik heb ongeveer dezelfde temperaturen als de rest. Met 140km/h zit ik rond de 100-105 graden 170-180km/h kom ik rond de 115 graden en boven de 200 kom ik net voorbij de 120 graden.

Niet echt iets om me zorgen over te maken denk ik, aangezien iedereen hier deze temperaturen ongeveer heeft.

Wat ik me zat af te vragen, waar zit de temperatuuropnemer van de olie in het circuit?

De grootste boosdoener voor de hoge temperaturen is denk ik het tonnetje met de schoepen erin die rond de 20.000 rpm draait. Den turbo, zeker omdat deze wordt aangedreven door de o zo warme uitlaatgassen.

Misschien dat de olie die de kop in stroomt wel weer een stuk koeler is dan de meter weergeeft, in dat geval hoeven we ons zeker geen zorgen te maken of onze aluminium koppen…

Of redeneer ik de verkeerde kant uit?  Rolling Eyes

Karakter herken je aan de auto…

Profiel  
 
PBuijsman
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 314
Geregistreerd: 16-06-2006

- SM 2,7 IE
Gepost: 10 februari 2007 12:30 AM
  [ # 11 ]

De gedachtengang dat bij een olietemperatuur van 120 gr de kop “dus"ook 120 gr moet zijn lijkt me onjuist. het hele blok wordt gekoeld door het koelwater waarvan de temperatuur niet boven de 115 gr komt. Olie wordt wel heel wat heter dan 120 gr. op sommige punten: bij de verbrandingsruimten bijvoorbeeld. Een goed olie kan daar gemakkelijk tegen. De koelvloeistof doet de rest.

Gutta cavat lapidem…

Profiel  
 
maartens
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1039
Geregistreerd: 03-11-2006

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 03 juli 2015 01:15 PM
  [ # 12 ]

Via Ebay heb ik een watertemperatuurmeter gekocht die bij de serie I CX naast de stuurkolom werd ingebouwd. Mijn CX heeft daar een klokje en heeft een temp meter in het klokkenpaneel.
Dat klokje kan me gestolen worden omdat ik als ik de auto parkeer altijd de hoofdstroom afsluit en dus staat het klokje nooit gelijk.
Ik vroeg me af of ik deze temp meter zou kunnen gebruiken voor de olietemp. De CX heeft een sensor voor olie temp wat een lampje activeert, maar er zijn ook CX-en met een olietemp meter.
M.i. moet het theoretisch lukken om de meter op een sensor aan te sluiten. Vraag is natuurlijk of de weergave een beetje overeenkomt met de werkelijkheid.
Normale bedrijfstemp. zou de meter in het midden moeten staan en bij 130 graden oid richting het rood gaan. Of die manieer kan ik de warmte van de motor een beetje bijhouden, naast natuurlijk de watertemp waarvoor ik al een meter heb.

Het is maar een idee….

mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 03 juli 2015 01:30 PM
  [ # 13 ]

De sensor die er nu in zit zal wel een thermocontact zijn. Die moet je dan vervangen door een sensor die bij de meter hoort.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook