1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Ergonomie
jk
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 186
Geregistreerd: 07-10-2006

Gepost: 08 oktober 2006 05:06 PM

De C4 vind ik een fantastische auto. Is heel fraai van uiterlijk. Rijdt geweldig.  Smile

Maar hem een keer als leenauto gehad hebbend viel mij op dat er niet goed is nagedacht over het volgende.
In een auto moet men kijken respectievelijk op de weg (“oneindig”), het dashboard (vlakbij), de achteruitkijkspiegels (vlakbij), en bij de C4 in een poging tot originaliteit ook naar het stuur nl. voor de toerenteller (onhandig dichtbij).
Juist dat laatste kost relatief veel tijd.
Spiegels en dashboard liggen namelijk op ongeveer dezelfde zichtafstand van de bestuurder, maar voor het kijken op het stuur moet men de ogen behoorlijk accommoderen. Oudere mensen krijgen hiermee meer moeite. Acommoderen kost tijd (tienden van een seconde). Die tijd kan men niet missen want de ogen moeten op de weg gericht zijn.
Conclusie: geregeld naar het midden van het stuur moeten kijken is onveilig.
Ik vind het stuur een prima plek voor sommige schakelaars, maar ongeschikt voor informatie. Ook al staat de naaf stil.

Een andere fout bij de C4 Coupe vind ik de plaats van de knik in de achterruit, die (bij mij althans) het zicht ontneemt op wie achter je rijd. Je kan dus niet zien of er een politie-auto achter je zit, hetgeen ik toch wel essentiele informatie vind.

C5 ph.1 1.8 16V Break (2001) 264.000km
Land Rover Lightweight 24V FFR (1982) 28.000km

Vroeger: BX ph.2 RD Break (1984) - AX ph.3 1.5D (1996) - Xsara ph.2 Coupé 2.0 HDi 90pk (2003) - C3 1.4 HDi 60pk (2003) - C5 ph.1 HDi 110pk Break (2003) - AX ph.2 1.1i - Xantia X1 1.9TD SX Break (1997) - Xantia X2 2.0 HDi 90pk Break (2000)

Profiel  
 
Sep
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 719
Geregistreerd: 03-01-2005

- C3 1.4i Difference
- C5 2.0 16v Break Difference
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 08 oktober 2006 11:40 PM
  [ # 1 ]

vind het wel meevallen eigenlijk, juist wel overnagedacht.

ik kijk eigenlijk nooit naar mijn stuur met rijden Surprisedops: (toerenteller), verder is de voorruit lekker groot, en is de km teller duidelijk af te lezen hoef niet te staren naar klokken maar het zit goed in het gezichtsveld.

die balk in het achterzicht heeft ook voordelen; houdt lekker wat licht tegen van de achterligger heerlijk s’avonds. en ik heb nooit geen politie achter me aan scheelt als je je aan de verkeersregels houdt ik denk ook niet dat daar door citroen over nagedacht is Wink

Profiel  
 
boonbeest
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 395
Geregistreerd: 09-02-2006

Gepost: 09 oktober 2006 12:43 PM
  [ # 2 ]

naar die toerenteller kijk ik ook nooit
op het gevoel en geluid van de motor
dus ik heb er geen problemen mee
de knopjes op het stuur is in het begin wat zoeken maar achteraf niet meer
en dat dash vind ik vele beter zo als dat je een dash hebt zoals andere wagens
met 87 vakjes
ik vind het eigenlijk perfect zo Laughing

Profiel  
 
EJ42
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 16-07-2006

Gepost: 09 oktober 2006 03:22 PM
  [ # 3 ]

Naar mijn toerenteller kijk ik ook nooit, kwestie van gevoel voor de auto hebben. Ik ben het wel met je eens voor wat betreft de knik in de achterruit, erg irritant bleek tijdens de proefrit. Voor mij 1 van de redenen om een berline te nemen ...

Ernst

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 09 oktober 2006 03:27 PM
  [ # 4 ]

Heb eens 2 dagen een C4 als leenauto gehad>> was blij dat ik de C5 terug had Wink

Profiel  
 
jk
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 186
Geregistreerd: 07-10-2006

Gepost: 09 oktober 2006 03:28 PM
  [ # 5 ]
boonbeest schreef:

naar die toerenteller kijk ik ook nooit
op het gevoel en geluid van de motor
dus ik heb er geen problemen mee
de knopjes op het stuur is in het begin wat zoeken maar achteraf niet meer
<snip>

Ik ben alleen een beetje bang dat na die toerenteller het stuur met zijn stilstaande midden voor steeds meer gebruikt gaat worden (het F1-stuur van Schumacher…).

Verder worden auto’s zo geruisloos dat je de toerenteller wel nodig zal gaan hebben. Ik vind dat een verkeerde ontwikkeling, ik hoor liever een beetje motorgeluid.

C5 ph.1 1.8 16V Break (2001) 264.000km
Land Rover Lightweight 24V FFR (1982) 28.000km

Vroeger: BX ph.2 RD Break (1984) - AX ph.3 1.5D (1996) - Xsara ph.2 Coupé 2.0 HDi 90pk (2003) - C3 1.4 HDi 60pk (2003) - C5 ph.1 HDi 110pk Break (2003) - AX ph.2 1.1i - Xantia X1 1.9TD SX Break (1997) - Xantia X2 2.0 HDi 90pk Break (2000)

Profiel  
 
Sep
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 719
Geregistreerd: 03-01-2005

- C3 1.4i Difference
- C5 2.0 16v Break Difference
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 09 oktober 2006 04:14 PM
  [ # 6 ]
EJ42 schreef:

Naar mijn toerenteller kijk ik ook nooit, kwestie van gevoel voor de auto hebben. Ik ben het wel met je eens voor wat betreft de knik in de achterruit, erg irritant bleek tijdens de proefrit. Voor mij 1 van de redenen om een berline te nemen ...

Ernst

ik was een bx met spoiler gewend Smile

verschil tussen c5 en c4 is er natuurlijk wel maar ik moet zeggen dat ik de c4 een enorm fijne wagen vindt.

Profiel  
 
wijnand 16v
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 128
Geregistreerd: 05-01-2006

- BX SPORT
- DS 3 Sport Chic 1.6 blueHDI 120
Gepost: 10 oktober 2006 12:30 AM
  [ # 7 ]

In het begin was het wennen die knoppen op het stuur. Maar kwam uit een C2 en daar zaten ook al knoppen op het stuur voor de cruise control.

Het bedienen van de knoppen is nu een van zelf sprekend. Trouwens voor de cruise control kun je op het grote display precies zien wat je uithaalt met de knoppen.

Het kijken naar de toerenteller gaat vanzelf. Het schakelen gaat altijd op de toeren en niet op gevoel.

En wat betreft de knip in de achterruit. De koplampen van al die#@$@%  die illegaal naar xenon zijn omgebouwd blijven er mooi achter steken zodat ik er geen last van heb in het binnenspiegel.

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 10 oktober 2006 02:47 AM
  [ # 8 ]
Frooty schreef:
ronama schreef:

Heb eens 2 dagen een C4 als leenauto gehad>> was blij dat ik de C5 terug had Wink

een beetje uitleg zo welkom zijn denk je niet.
afval storten kan iedereen.

is dit afval???
maar goed, je gordel vast klikken met die middenarm steun>> waardeloos
het rij gedrag zo stug dat ik er wagenziek van werd>> nee geef mij dan maar de C5

Profiel  
 
Bossie
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 470
Geregistreerd: 24-01-2006

- AX GT
- AX GT racer
Gepost: 10 oktober 2006 03:27 AM
  [ # 9 ]

Ach ja, m’n vriendin werd juist ziek van een auto die te zacht veerde en des te harder de auto afgeveerd was, des te minder last van wagenziekte.

Ik moet ook zeggen dat ik het hherlijk vond die spoiler achter op m’n C4 coupe, geen last van al die gasten die aan het bumperkleven waren met hun verkeerd afgestelde koplampen.  Twisted Evil

Maar goed, ondanks dat ik heerlijk van A naar B reed in mijn C4 coupé, ik heb hem niet genomen vanwege de ergonomie, maar gewoon omdat ik het een bloedmooie auto vind.

Ze reed heelijk en was slecht voor de gehoorzaamheid aan de toegestane snelheid Laughing

Profiel  
 
boonbeest
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 395
Geregistreerd: 09-02-2006

Gepost: 10 oktober 2006 03:39 PM
  [ # 10 ]
jk schreef:
boonbeest schreef:

naar die toerenteller kijk ik ook nooit
op het gevoel en geluid van de motor
dus ik heb er geen problemen mee
de knopjes op het stuur is in het begin wat zoeken maar achteraf niet meer
<snip>

Ik ben alleen een beetje bang dat na die toerenteller het stuur met zijn stilstaande midden voor steeds meer gebruikt gaat worden (het F1-stuur van Schumacher…).

Verder worden auto’s zo geruisloos dat je de toerenteller wel nodig zal gaan hebben. Ik vind dat een verkeerde ontwikkeling, ik hoor liever een beetje motorgeluid.

ik heb eenklein beetje aan dat motorgeluidje gedaan
maar ik hoorde hem zoiezo
Laughing

Profiel  
 
Sep
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 719
Geregistreerd: 03-01-2005

- C3 1.4i Difference
- C5 2.0 16v Break Difference
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 10 oktober 2006 03:39 PM
  [ # 11 ]
ronama schreef:
Frooty schreef:
ronama schreef:

Heb eens 2 dagen een C4 als leenauto gehad>> was blij dat ik de C5 terug had Wink

een beetje uitleg zo welkom zijn denk je niet.
afval storten kan iedereen.

is dit afval???
maar goed, je gordel vast klikken met die middenarm steun>> waardeloos
het rij gedrag zo stug dat ik er wagenziek van werd>> nee geef mij dan maar de C5

vind ik in een c5 ook niet erg handig met de armsteun naar beneden Wink

Profiel  
 
boonbeest
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 395
Geregistreerd: 09-02-2006

Gepost: 10 oktober 2006 03:41 PM
  [ # 12 ]

rijgedrag is zeker niet stug

ik vind het een zeer sportieve wagen
je voelt tenminse als je slecht rijd Laughing

Profiel  
 
jk
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 186
Geregistreerd: 07-10-2006

Gepost: 10 oktober 2006 03:43 PM
  [ # 13 ]
Sep schreef:


je gordel vast klikken met die middenarm steun>> waardeloos

vind ik in een c5 ook niet erg handig met de armsteun naar beneden Wink

In mijn Range Rover (eerste type) moest ik ook eerst de armsteun omhoog doen…

C5 ph.1 1.8 16V Break (2001) 264.000km
Land Rover Lightweight 24V FFR (1982) 28.000km

Vroeger: BX ph.2 RD Break (1984) - AX ph.3 1.5D (1996) - Xsara ph.2 Coupé 2.0 HDi 90pk (2003) - C3 1.4 HDi 60pk (2003) - C5 ph.1 HDi 110pk Break (2003) - AX ph.2 1.1i - Xantia X1 1.9TD SX Break (1997) - Xantia X2 2.0 HDi 90pk Break (2000)

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 10 oktober 2006 03:47 PM
  [ # 14 ]
Sep schreef:
ronama schreef:
Frooty schreef:
ronama schreef:

Heb eens 2 dagen een C4 als leenauto gehad>> was blij dat ik de C5 terug had Wink

een beetje uitleg zo welkom zijn denk je niet.
afval storten kan iedereen.

is dit afval???
maar goed, je gordel vast klikken met die middenarm steun>> waardeloos
het rij gedrag zo stug dat ik er wagenziek van werd>> nee geef mij dan maar de C5

vind ik in een c5 ook niet erg handig met de armsteun naar beneden Wink

in de C5 gaat sdit echt wel gemakkelijker, maar goed ik wilde het hier niet neer zetten maar men vroeg naar mijn afval Wink

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 10 oktober 2006 04:34 PM
  [ # 15 ]
Frooty schreef:

correctie: ik vroeg om kritische argumenten. maar dat had je wel ondertussen geraden, proficiat.

:schater

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook