MOTORREVISIE wat en hoe??
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 14 oktober 2006 11:44 AM

Zoals julie al mss in sommige posts in verschillende draadjes kon lezen, ben ik van plan om mijn motor te reviseren deze winter!
Nu zijn alle tips welkom aangaande:waar het materiaal(deugdelijk materiaal) te verkrijgen is en wat er zoal meestal gereviseerd dient te worden??
Wat ik zeker al weet en ga uitvoeren is:
1)vervangen uitlaatkleppen en eventueel geleiders
2)Alle pakkingen waar nodig zoals: de klepseals, alle dichtingspakkingen,waterpompkeerring,oliekeerringen,en de ring vooraan de motor,waar de distributieas uitkomt! tips voor welke pakkingen of keerringen nog ,die ik eventueel vergeet?)
3) de 3 distributiekettingen + spanner(hydraulisch of mechanisch?? ik ben er steeds nog niet uit!!)
4) zuigerveren:Hoe oordeel ik of die aan vervanging toe zijn?? want ik heb een aanzienlijk olieverbruik!! En bij eventuele vervanging,wat moet ik zelf allemaal doen voor er tot vervanging kan over gegaan worden??
Dan! Zijn er dingen die ik absoluut moet doen en vergeten ben??
Ook weet ik van de alternator en de compressor van de airco,maar dit is mogelijk zonder de motor uit te bouwen!!
Ook laat ik de startmotor reviseren,aja als het blok er uit is kan je er zo aan!!
Zo ,wat raden julie mij nog aan,dus ik bedoel alles wat julie noodzakelijk achten bij een uitgebouwde motor??
@citrods: mocht je tijd hebben,kan jij dan eens een lijstje opmaken,met wat jij allemaal gedaan hebt aan uw motor??

Dank bij voorbaat,blooper1963

Profiel  
 
citrods
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 13-05-2005

Gepost: 14 oktober 2006 12:18 PM
  [ # 1 ]

Re: MOTORREVISIE wat en hoe??

blooper1963 schreef:

@citrods: mocht je tijd hebben,kan jij dan eens een lijstje opmaken,met wat jij allemaal gedaan hebt aan uw motor??

Dank bij voorbaat,blooper1963

Als ik vanavond even tijd heb, zal ik het zo goed mogelijk proberen op te sommen.

Profiel  
 
citrods
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 13-05-2005

Gepost: 14 oktober 2006 09:53 PM
  [ # 2 ]

Hier gaan we dan met wat er tot nu toe gedaan is.
Ik hoop dat ik niets vergeet.

Eerst en vooral, mijn motor heeft ooit een fabrieksrevisie gekregen en waarschijnlijk daarna niet veel meer gereden want begin jaren ‘80 is zij voor de laatste keer naar de keuring geweest.

Na demontage en reinigen van het blok:

- vervangen van de 6 uitlaatkleppen door rvs kleppen
- vervangen van de seals op de inlaatkleppen
- roderen van de 12 kleppen
- kleppen regelen
- nieuwe zuigerveren op maat laten maken, doordat ze bij de vroegere revisie een maat gebruikt hadden die nu niet meer als “standaard” leverbaar is
- lichtjes honen van de cilinders
- hydraulische kettingspanner
- 2 nieuwe cilinderkoppakkingen
- 3 nieuwe kettingen
- 2 nieuwe keerringen voor de tussenas
- vervangen oliepompas door verbeterde versie
- nieuwe waterpomppakking
- nieuwe uitlaatpakkingen
- montage warmtewisselaar in plaats van de oliekoeler
- nieuwe oliefilter
- carburatoren reinigen
- controle startmotor
- nieuwe bougies

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3189
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 16 oktober 2006 11:11 PM
  [ # 3 ]

Thermostaat zeker vervangen en het pîjpje van het ontluchtingsslangetje dat naar het expantievat toeloopt open maken ( even met een boortje erdoor totdat je het vanbinnen er ziet uitkomen )

Durft nog al eens dichtraken waardoor je allerlei rare dingen krijgt , omdat de thermostaat niet goed ontlucht raakt .

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 18 oktober 2006 02:52 AM
  [ # 4 ]
wbogaerts schreef:

Thermostaat zeker vervangen en het pîjpje van het ontluchtingsslangetje dat naar het expantievat toeloopt open maken ( even met een boortje erdoor totdat je het vanbinnen er ziet uitkomen )

Durft nog al eens dichtraken waardoor je allerlei rare dingen krijgt , omdat de thermostaat niet goed ontlucht raakt .

Walter

Die thermostaat? Is dat dezelfde als in een DS injection? Want zo een heb ik nog liggen!! maar da zal wel dezelfde ni zijn zeker?

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook