2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
kan je een diesel verzuipen?
supercees
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 06-06-2005

Gepost: 05 november 2006 06:50 PM
  [ # 16 ]

ik heb de handpomp gevonden, inderdaad geen weerstand, flink gepompt tot er weersand was, en jawel, na 3 keer aanslaan bleef de motor lopen. triomf!

maar dan nu de vraag, hoe komt er lucht in de leiding? is er een “standaard” plek waar ik het eerst kan kijken?

CX Gti automaat
2cv6
Dyane
Plymouth Satellite Custom Stationwagon 1974

Profiel  
 
Chinco
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 746
Geregistreerd: 26-10-2005

Gepost: 05 november 2006 07:24 PM
  [ # 17 ]

De handpomp zelf? Ik ken het systeem van de CX niet, maar dat is bij de BX het meestvoorkomende probleem. Daarna zijn de leidingen onder de auto verdacht. Daarna alle slangenwerk nakijken op lekkage. Lucht is veel lichter dan diesel, dus het vervelende is dat er eerder lucht naar binnen lekt dan diesel naar buiten.
Je kunt in ieder geval weer rijden en de wagen op hoogte brengen, dat scheelt best in het zoeken! Gefeliciteerd!

Groeten,
Jan

Profiel  
 
Mr DS
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 401
Geregistreerd: 17-03-2006

- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
Gepost: 05 november 2006 08:27 PM
  [ # 18 ]

kijk, dat is nog eens een uitgebreid antwoord. ik ga eerst de gloeispiralen, verstuiver en brandstofpomp vervangen en eens kijken wat er dan gebeurt. deze hoop ik volgende week binnen te hebben voor rond de 100 euro.

het blok heeft nu 360.000 km gedraaid, lijkt mij nog niet zo veel, toch?

Jammer zo een cynisch antwoord, ik heb slechts geadviseerd waar je de storing zou kunnen zoeken en wat mogelijke Controles zouden kunnen zijn om eerst een diagnose te stellen. Verder heb ik het gevoel dat je niet begrijpend kunt lezen; nergens heb ik geschreven dat je alles maar zou moeten vervangen en al helemaal niet voor € 100.
Om je verder even uit je droom te helpen, ik werk al meer dan veertig jaar aan allerlei motoren, geavanceerd en ja ook veel diesels. (Scheeps)dieseltjes van 2100 pk heb ik er ook genoeg van onder handen gehad. Maar antwoorden als deze doen me weer de lust vergaan om op een forum iets zinnigs neer te schrijven waar anderen dan ook wat aan hebben. Twisted Evil

Van Citroën Traction Avant, via DS 23 pallas 23ie naar CX 2500 GTi Turbo2 en weer terug.

Profiel  
 
supercees
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 06-06-2005

Gepost: 05 november 2006 10:36 PM
  [ # 19 ]

sorry hoor, maar mijn antwoord was absoluut niet cynisch bedoeld, ik was juist blij met het uitgebreide verhaal. uit je verhaal heb ik zelf een conclusie getrokken, ook met het voorgaande rijgedrag in gedachten, mijn inziens lag het aan een combinatie vn de gloiespiralen, verstuivers en pomp, wat ook de topsnelheid van nog geen 140 zou kunnen verklaren.

blijkt nu lucht geweest te zijn, maar ja, ik heb geen verstand van diesels.

excuses in ieder geval voor het feit dat je het gevoel kreeg dat mijn antwoord cynisch was, echt niet de bedoeling.

CX Gti automaat
2cv6
Dyane
Plymouth Satellite Custom Stationwagon 1974

Profiel  
 
Mr DS
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 401
Geregistreerd: 17-03-2006

- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
Gepost: 06 november 2006 02:07 AM
  [ # 20 ]

OK ik ben blij dat te horen, maar je antwoord was idd voor een dubbele uitleg vatbaar, was maar net een kwestie van hoe je het leest..

Ik heb niet beschreven hoe je dingen kunt testen maar dat is met simpele middelen voor een deel zelf te doen. De brandstofpomp is pas verdacht als je alle andere zaken op orde hebt en er zijn dan nog vermogensproblemen, je kunt overigens de pomp wel laten testen bij een hierin gespecialiseerd bedrijf. Verstuivers kun je testen door ze een voor een te demonteren behalve de toevoerleiding; laat een helper kort starten en kijk wat je ziet (wel effe een glazen potje eronder anders wordt het zo’n bende) als de verstuiver een straalje diesel geeft in een richting of in een conische cirkel verstuift maar met allerlei warrige patronen ga er dan maar vanuit dat de nozle vernieuwd moet worden en automatisch wordt dan de juiste inspuitdruk ook weer afgesteld. En gloeispiralen; die doen het of ze zijn kapot, ze doen het niet een beetje. Een kapotte gloeier merk je direct omdat er dan maar drie cylinders zijn die het werk doen, maar goed om ook even te checken.

Toch geloof ik niet helemaal dat het in jouw geval lucht was, je trekt die conclusie wel, maar ik denk eerder aan vuil. Een diesel heeft een brandstofsysteem wat deels onder lage druk en deels onder hoge druk werkt. Waar het bij lucht in het systeem om draait is het feit dat waar lucht zit in bijvoorbeeld een leiding of een filter, kan de brandstof geen druk opbouwen.
In feite is het zelfs zo dat een zeer klein luchtlek al voor problemen zorgt en ik heb zeer vaak diesels onderhanden gehad die wilden lopen en 4 tot 6 minuten sloegen ze af. Dan moest je idd via de opvoerpomp druk opbouwen en dan deed de motor het weer voor een paar minuten.

Mijn vraag is nu; loopt de motor nu gedurende langere tijd probleemloos?
Zo ja dan is de kans zeer groot dat het vuil is geweest in het aanzuigcircuit van je brandstofsysteem, zoniet dan valt er idd aan lucht te denken. Er zijn overigens nog twee oorzaken te bedenken die nauw zouden kunnen samenhangen met het probleem; water in de brandstof en de andere mogelijkheid; bacteriën in je brandstof. Deze laatste mogelijkheid kun je snel controleren door je filter te inspecteren is de diesel zwartig van kleur dan heb je te maken met bacteriën in je tank.De beestjes zelf zijn geen probleem maar hun uitwerpselen wel die vervuilen je brandstof. Gevolg continue dichtlopende filters.
Het kan misschien sowieso geen kwaad om je tank eens te laten reinigen, 
overigens verkopen scheepsbunkerstations een preparaat dat de groei van de bacterie in je tank tegengaat.

Nogmaals succes met je missie.

Van Citroën Traction Avant, via DS 23 pallas 23ie naar CX 2500 GTi Turbo2 en weer terug.

Profiel  
 
supercees
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 06-06-2005

Gepost: 06 november 2006 10:19 AM
  [ # 21 ]

zodra de motor aanslaat, loopt hij netjes op 4 cilinders. bij onbelast plankgas geven lopen de toeren direct op naar zo’n 4.200.

met rijden echter is het een ander verhaal, voornamelijk in z’n 1e en 2e versnelling lopen de toeren zeg maar per 500 op. dus ik trek op, verander de stand van het gaspedaal niet, en de toeren lopen op tot ongeveer 1.500, motor houdt wat in, er verschijnt een blauwe rookwolk uit de uitlaat (de motor verbruikt geen olie), toeren lopen snel weer op tot zo’n 2.000, weer inhouden, weer meer rook, en zo door tot 3.000 toeren, daarna loopt het gelijkmatiger op.

in de hogere vernellingen heb ik er minder last van. dit lijkt mij een brandstofpompprobleem, wat denk jij?

maar goed, ik zal eerst het filter controleren, zit dat in de ronde bus onder de handpomp? ik rijd de tank altijd behoorlijk leeg voordat ik hem weer helemaal volgooi, kan ik dan de conclusie trekken dat er waarschijnlijk geen water in de diesel zit? of blijft het water in de tank achter omdat het zwaarder is dan diesel?

de tank reinigen betekent waarschijnlijk de tank er onder uit moet?

CX Gti automaat
2cv6
Dyane
Plymouth Satellite Custom Stationwagon 1974

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 06 november 2006 01:13 PM
  [ # 22 ]
supercees schreef:

zodra de motor aanslaat, loopt hij netjes op 4 cilinders. bij onbelast plankgas geven lopen de toeren direct op naar zo’n 4.200.

Doe je dat als de motor net loopt of als ie netjes op tempertatuur is?

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 06 november 2006 04:54 PM
  [ # 23 ]

nog even een aanvulling op de adviezen:

1e: gloeispiralen kun je heel makkelijk zelf testen door ze er uit te halen en op een accu aan te sluiten met startkabels.
na een paar seconden moet alleen de top roodgloeiend worden.
als er 1 of meer stuk zijn kun je ze wel het beste allemaal vervangen.

2e: het brandstof handpomje is een zwak punt bij de cx diesel.
er zijn revisiesetjes voor te koop bij de cx specialisten, maar als je niet heel erg aan originaliteit hangt een dieselfilter van een golf (volgens mij type 2) past en gaat veel langer mee.

3e: het vermogensverlies kan aan veel dingen liggen, zeker ook aan lucht.
maar als ik het verhaal zo lees kan het ook goed zijn dat je pomp een tandje verkeerd staat.
is dit probleem ontstaan na het vervangen van je distributie?

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
Chinco
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 746
Geregistreerd: 26-10-2005

Gepost: 06 november 2006 05:59 PM
  [ # 24 ]

Eerst en bovenal: zorg dat je je luchtprobleem opgelost. Anders ga je nutteloze investeringen doen terwijl het niet nodig is. Het kan zeker ook de oorzaak zijn van horten en stoten en van een grijze / zwarte uitlaatwalm. Blauwe walm is meestal olie, maar dat kun je heel snel ruiken als je erachter gaat rijden en iemand anders in jouw wagen laat rijden. Dan weet je het direct, onverbrande diesel ruikt heel anders dan een oliestoker.
Dat je op hogere toeren minder last hebt is wel logisch, bij hogere toeren valt het minder op dat ie een keertje overslaat. 10 slagen van de 1000 per minuut missen is veel meer dan 10 slagen van de 3000 per minuut missen…
Volgens mij is het handpompje hetzelfde als in de XM en de BX, dus het is een goed idee om die eerst te verdenken.
Succes!

Groeten,
Jan

Profiel  
 
supercees
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 06-06-2005

Gepost: 06 november 2006 07:42 PM
  [ # 25 ]
Alcyone schreef:
supercees schreef:

zodra de motor aanslaat, loopt hij netjes op 4 cilinders. bij onbelast plankgas geven lopen de toeren direct op naar zo’n 4.200.

Doe je dat als de motor net loopt of als ie netjes op tempertatuur is?

ik wacht netjes tot de motor warm is

CX Gti automaat
2cv6
Dyane
Plymouth Satellite Custom Stationwagon 1974

Profiel  
 
supercees
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 06-06-2005

Gepost: 07 november 2006 09:54 AM
  [ # 26 ]
erikkuiper schreef:

maar als ik het verhaal zo lees kan het ook goed zijn dat je pomp een tandje verkeerd staat.
is dit probleem ontstaan na het vervangen van je distributie?

nee, het is in loop van de tijd ontstaan

CX Gti automaat
2cv6
Dyane
Plymouth Satellite Custom Stationwagon 1974

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 07 november 2006 12:13 PM
  [ # 27 ]

dan is de handpomp de eerste verdachte.

een ander veel voorkomend probleem is lekkage van de spindelafdichting van je brandstofpomp.
dit is overigens per type pomp verschillend.

wat voor pomp heb je?

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook