Koelventilator slaat aan, alle licht dimt even
BX16TGI
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 757
Geregistreerd: 11-05-2004

Gepost: 13 september 2004 12:19 AM

Zoals ik al in het onderwerp vertelde, wat me al een tijdje aan mijn BX opvalt: als ik na een rit de garage inrij slaat meestal de koelventilator even aan. (logisch) Maar dan merk ik dat de motor er moeite mee heeft, die gaat wat lager in de toeren (als ie stationair draait) en op het moment dat de ventilator aanschakelt dimt alle verlichting even Shocked
Zóveel stroom trekt die ventilator toch niet?

Profiel  
 
Maarten Deen
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 286
Geregistreerd: 16-07-2004

Gepost: 13 september 2004 01:11 AM
  [ # 1 ]

Re: Koelventilator slaat aan, alle licht dimt even

Meer stroom dan waarvoor de zekering goed is zal hij niet trekken nee. Bij de ZX is dat geloof ik 30A.
Bij lage toeren kan ik me er wel wat bij indenken. Als ik weer naar de ZX kijk hoort de dynamo bij 2000 1/min 32A te leveren. Bij 800 1/min (of wat jou stationair toerental is) is dat uiteraard een stuk minder. Kan ook samenhangen met een dynamo die aan het verslijten is.

Bij mijn Peugeot 404 (die toch al een wisselstroomdynamo heeft) heeft de dynamo bij stationair toerental niet voldoende vermogen om de verlichting en de kachelventilator te laten draaien. Je ziet de accuspanning dan inzakken.

Peugeot 404 cabriolet 1966
ZX 1.8i Furio Orga 5971, 258.116 km (verkocht)
Fiat Punto Evo 1.3 diesel 2010
Zien waar je geld naar toe gaat?

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 13 september 2004 01:26 AM
  [ # 2 ]

Re: Koelventilator slaat aan, alle licht dimt even

BX16TGI schreef:

en op het moment dat de ventilator aanschakelt dimt alle verlichting even Shocked
Zóveel stroom trekt die ventilator toch niet?

Ik vind dit op zich niet zo vreemd, dit had ik ook met mijn Xsara en 306, die 2 ventilatoren hadden ook. Mijn huidige ZX heeft er 1 en als die aanslaat bij stationair toerental dan dimt ook alles heel even, maar niet zo heftig als bij de Xsara en 306.
Die ventilatoren trekken dus behoorlijk veel stroom, als ze op 30A zijn gezekerd, dan is het 12V x 30A = 360Watt vermogen, is aardig wat vermogen Shocked

Profiel  
 
BX16TGI
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 757
Geregistreerd: 11-05-2004

Gepost: 13 september 2004 01:47 AM
  [ # 3 ]

Aardig wat stroom Shocked
Op de valeo dynamo zag ik 50 ampére staan.
Ik ga morgen (als ik weer nuchter ben Rolling Eyes ) nog effe de stekkertjes nakijken. Sommige waren nogal groen van binnen, misschien heeft de aansluiting van de ventilator hetzelfde euvel.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 13 september 2004 02:23 AM
  [ # 4 ]

Je kan contactpunten van de stekkers schoonmaken met contactspray, haalt vuil, vet en oxidatie weg. Zit in een blauw/rode spuitbus van CFS (CFS contactspray CS90). Verkrijgbaar bij de Gamma voor c.a. 5 euro.

Profiel  
 
BX16TGI
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 757
Geregistreerd: 11-05-2004

Gepost: 14 oktober 2004 03:29 AM
  [ # 5 ]

Beetje een late update:
In de radiator zit een thermostaatschakelaar voor de koelventilator, drie polig, voor de twee snelheden van de ventilator. Ik heb het stekkertje even losgehaald en alle aangekoekte groene drab even verwijderd. Probleem lijkt opgelost te zijn.

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 20 oktober 2004 05:15 AM
  [ # 6 ]

Die thermostaatschakelaar is een onderdeel wat wel eens de geest kan geven. De mijne bijvoorbeeld is stuk. Hou er rekening mee dat er belachelijke stromen lopen door dat component. Beter om de boel via een relais te laten lopen (dat ga ik binnenkort zelf ook regelen).

Maar dat lichten een beetje dimmen vind ik normaal. Zo’n ventilator trekt meer dan 100 watt.

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook