Totaal aantal Berichten: 448
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
@Erik,
Ja, deze plek is werkelijk goed gaar. Er is inderdaad een stukje bodemplaat bij de achterbank rot, ongeveer 10 x 10. het achterscherm valt best mee, de chassisbalken zijn zonder laswerk te redden (beetje gezwollen randen, niet ernstig). Voor de APK is deze dorpel voldoende.
Maar: het totaalplaatje is dat van een roestbak. Al het plaatwerk is eigenlijk aangetast, met als hoogtepunt de motorkap waarvan onder- en bovenplaat los van elkaar gerot zijn. Ik help haar door de APK, en ga dan eerst maar eens een wintertje rijden. Op basis daarvan zie ik wel, of ze een verdere opknapbeurt verdient. Feit blijft, ze rijdt fantastisch en de investering van 350 euro was overzichtelijk…
Ik zou hem je graag, zoals je aanbood, komen laten zien maar zou dan in elk geval weer een portier moeten inbouwen. Dank in elk geval!
En wat die colberts betreft: Je schat mijn kledingsmaak te bohemien in, het betreft de achterkant van een gescheurde stoel
Corrosion sympa!

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Door werk enzo schiet de klus niet erg op, maar na wat slijpwerk ziet de boel er al een stuk vrolijker uit. Een enorm gat is toch al leuker voor het oog dan een roestige bende… Nieuwe foto’s volgen.
Mijn vraag blijft eigenlijk hetzelfde, maar ik kan wat meer details geven. In de dorpel zit achteraan een steun, ten behoeve van de onder de dorpel gelaste kriksteun. Het gaat om een tamelijk dik, driehoekvormig stuk metaal dat (voor de kijker) tegen de achterkant (of “cabinekant”) en tegen de bodem zit gelast.
Ik moet die steun opnieuw maken. Dat zal nog wel gaan. Dan wil ik een passtuk maken om het gat in de dorpel te vullen. Dat zal ook wel lukken, maar hoe las ik die steun vast? Ik kan er natuurlijk niet meer bij als ik het passtuk op z’n plaats heb, en omgekeerd moet het passtuk geplaatst worden om uberhaupt de steun vast te kunnen lassen.. Een gordian knot…. Heeft iemand dat eerder gedaan?
Tot nu toe heb ik twee ideeen:
1. De steun maken van een lange bout die door een gaatje in het passtuk steekt. Passtuk eromheen, zodat de bout als het ware door de dorpel naar buiten steekt. Dorpel aan de bout vastlassen en afslijpen.
2. De onderkant van het passtuk vastlassen en terugbuigen. Steun vastlassen, dan de bovenkant van het passtuk terugduwen en ook bovenaan vastlassen.
Heeft iemand dit eerder gedaan? Is de omschrijving uberhaupt te volgen?
Corrosion sympa!

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Dank voor je reactie! heb jij daar helemaal geen kriksteun dan? al eerder verloren gegaan, of is dat break-specifiek? Ik heb er ook over gedacht hem weg te laten, maar het is wel een handig ding en bovendien is het mijn eer te na… Hoe heb je precies die dikke plaat bevestigd?
Corrosion sympa!

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Newflash
Nieuwe foto’s volgen, maar het werk is bijna klaar. Ik sprak zéér lelijke woorden, laste (als beginneling) inmiddels drie meter rups, versleep vier dunne slijpschijven en werkte er een halve fles argon door (dit alles is iets overdreven maar schetst de gevoelens ), en ben nu aan het laatste stuk toe: het achterste deel van de dorpel. Overigens kletterde ook mijn buitenste binnenscherm nog op de grond bij het dichtgooien van een deur. Fijne hoek om te liggen, bij het lassen daarvan! Er zit nu een stuk Skoda-dak in:-)
Op dit punt herhaal ik mijn vraag over de kriksteun! Hoe zet ik die er nou weer fatsoenlijk op, of zouden jullie hem weglaten? Het grootste punt is, de verstevingsplaat die in de dorpel zit goed vast te zetten…
Corrosion sympa!