bogaard77 schreef:dat kopje kan je beter vervangen door een goede…Alles kan natuurlijk gelast worden maar wat is wijsheid….
Tja, dat weet ik dus niet. De compressiemetingen waren bij alle 4 zeer goed..
@vikingo; vertel een iets precieser waar en hoe die smit rond die bout heeft lopen stoken (zijkant van het blok?), als je wilt.
Ik heb helaas geen autogeen, alleen electrode en TIG.
Animal triste post coitum
Bij mij gingen de afgebroken bouten eruit nadat ik ze een dag in de kruipolie had staan. Voor het losdraaien een paar flinke tikken op de stompjes om ze los te schrikken, grote moordenaar erop en losdraaien maar….....
Sept cent millions de chinois Et moi, et moi, et moi ....
Serge schreef:bogaard77 schreef:dat kopje kan je beter vervangen door een goede…Alles kan natuurlijk gelast worden maar wat is wijsheid….
Tja, dat weet ik dus niet. De compressiemetingen waren bij alle 4 zeer goed..
@vikingo; vertel een iets precieser waar en hoe die smit rond die bout heeft lopen stoken (zijkant van het blok?), als je wilt.Ik heb helaas geen autogeen, alleen electrode en TIG.
Hij deed het met een soort snijbrander. Aan de uitlaat bouten is er een uitstulping in het blok waar de draad voor de bout in zit. deze verdikking goed warmstoken, niet te veel op het vlakke gedeelte (bovenkant) van het blok..
Dan de vise grip en draaien maar.
hij heeft wel een 2 a 3tal minuten staan heetstoken..
groeten
vikingo schreef:
Hij deed het met een soort snijbrander. Aan de uitlaat bouten is er een uitstulping in het blok waar de draad voor de bout in zit. deze verdikking goed warmstoken, niet te veel op het vlakke gedeelte (bovenkant) van het blok..
Dan de vise grip en draaien maar.
hij heeft wel een 2 a 3tal minuten staan heetstoken..groeten
Duidelijk. Eens kijken of ik een snijbrander of autogeen ergens kan lenen. Dat in combi met een opgelaste moer zou toch moeten lukken.
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 25829
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Serge schreef:vikingo schreef:
Hij deed het met een soort snijbrander. Aan de uitlaat bouten is er een uitstulping in het blok waar de draad voor de bout in zit. deze verdikking goed warmstoken, niet te veel op het vlakke gedeelte (bovenkant) van het blok..
Dan de vise grip en draaien maar.
hij heeft wel een 2 a 3tal minuten staan heetstoken..groeten
Duidelijk. Eens kijken of ik een snijbrander of autogeen ergens kan lenen. Dat in combi met een opgelaste moer zou toch moeten lukken.
Wel voorzichtig zijn met het zeer plaatselijk verhitten van gietijzer! Ik zou eerst de moerlas optie proberen!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Maar het heetstoken van de bouten zelf heeft sowieso geen zin: dan worden ze groter (lees dikker) en zitten ze dus nog vaster…...
Totaal aantal Berichten: 25829
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Doordat je er een moer op last wordt de moer en het blok heet. De roest die tussen de twee zit zal dan breken en dan draait ie los! gagarandeerd. Soms moet je er wel drie of vier keer een nieuwe moer oplassen daarentegen…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ook al gedacht om een gleuf erin te dremelen/flexen en dan alsnog eruit te schroeven ..
Je moet zeker zeer voorzichtig zijn met het plaatselijk heetstoken van gietijzer, met een beetje pech knapt de hele boel uit elkaar, zeker niet roodgloeiend stoken en vooral breed uitwaaieren….....ik zou zeggen niet doen als je hier geen ervaring mee hebt
Sept cent millions de chinois Et moi, et moi, et moi ....
Totaal aantal Berichten: 25829
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ijs schreef:Ook al gedacht om een gleuf erin te dremelen/flexen en dan alsnog eruit te schroeven ..
Ijs, als je de bout afbreekt met een dopsleutel op de bout ga je em er niet uitdraaien met een schroevendraaier. Geloof me….
![]()
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Ijs schreef:Ook al gedacht om een gleuf erin te dremelen/flexen en dan alsnog eruit te schroeven ..
Ijs, als je de bout afbreekt met een dopsleutel op de bout ga je em er niet uitdraaien met een schroevendraaier. Geloof me….
![]()
Dat denk ik er ook van ![]()
Tip:
Neem een klein bankschroefje (tafelmodel) en klem dat zo vast als je kan op de stomp. En dan draaien maar, uiteraard met beleid.
Ik heb zo 2 kopbouten losgekregen met een stomp die véél kleiner was.
(zie mijn artikeltje in la Bombe van een paar jaar geleden, “je kop weer op orde”)
Totaal aantal Berichten: 43616
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70 Summum
- Overig Saab 96 V4
bogaard77 schreef:Ijs schreef:Ook al gedacht om een gleuf erin te dremelen/flexen en dan alsnog eruit te schroeven ..
Ijs, als je de bout afbreekt met een dopsleutel op de bout ga je em er niet uitdraaien met een schroevendraaier. Geloof me….
![]()
De kopbouten van een DS breken niet omdat ze vastrotten in het gietijzer van het blok, maar omdat de stalen bouten vastrotten in de aluminium cilinderkop. Dat is ook de reden dat er heel vaak een stompje boven het blok uit blijft steken als je de kop er eenmaal af hebt. Heb je de kop er af, en geef je een goede klap met de hamer op de afgebroken bout, dan draai je in 90% van alle gevallen de afgebroken bout zo uit het blok! Soms zelfs met je vingers….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Het is gelukt! [smilie=361.gif]
Ik heb m’n TIG-set op een iets verhoogt amperage ingesteld en de moeren vastgesmolten op de bouten. Tot mijn grote verbazing kon ik ze vervolgens alle drie na een licht draaitje van de ratel er fluitend met de hand uitdraaien ![]()
Hier ben ik verdomd blij mee!!! Ik had welliswaar al meerdere malen gelezen dat het eerder regel dan uitzondering is, dat een kopbout knapt, dus ik had me er al op voorbereid. Maar tof is anders.
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 25829
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Serge schreef:. Tot mijn grote verbazing kon ik ze vervolgens alle drie na een licht draaitje van de ratel er fluitend met de hand uitdraaien
Ook als tapeinden( uitlaatspruitstuk) in je kopafbreken kan je bijna altijd er wel een moertje op lassen en draai je ze er zo uit!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

