Totaal aantal Berichten: 794
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Hallo iedereen!
Ik ben op dit moment bezig mijn onlangs in frankrijk gekochte CX Athena rijklaar te maken. Ik heb de auto in Frankrijk gekocht en ermee naar Nederland gereden. Probleem was een versleten koppeling, voor plaatjes van de auto kun je kijken bij: http://jeffcxm.skyblog.com (die Beige Nevada Athena)
Aangezien de koppeling vervangen moest worden, meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om de auto goed aan te pakken.
Op dit moment ligt de motor en de versnellingsbak naast de auto en is het subframe al helemaal schoon. Wat een feest zo’n zuidfranse auto zonder roest!
Aangezien ik mijn 20 pallas na een hele grote beurt platgereden heb kan ik nog een hoop onderdelen gebruiken. De avond voor het ongeval nog alle bollen vervangen bijvoorbeeld.
Wat gaat er allemaal vervangen/gedaan worden?
*Koppeling compleet drukgroep, plaat en lager
* Toplager in de krukas voor prise-as
*Motor helemaal droogmaken (krukaskeeringen, oliepompkeeringen, cartepakking etc
*Nieuwe distributieriem
*Nieuwe motorsteun onder
*6 nieuwe bollen +Lhm verversen
*Alle aandrijfashoezen vervangen
*Stuurhuishoezen vervangen
*Aandrijfaskeeringen vervangen
* Hele grote beurt met bougies, filters, olie, koelvloeistof,
kleppenstellen, nieuwe contactpuntjes etc
contactpunten etcetc
Verder heeft de auto nog recente draagarmlagers, koppakking, uitlaat enzovoort, dus daar hoef ik niets aan te doen.
Ik ga er dus vanuit dat ik de komende jaren weer redelijk probleemloos kan gaan rijden. LPG erin en het grote genieten kan weer beginnen.
Zoals jullie zien een hele waslijst, maar ik ben al bijna zover dat ik weer de motor kan gaan inbouwen.
Aangezien ik nu overal goed bij kan vroeg ik me af of ik toevallig nog iets over het hoofd zie, of dat iemand nog een tip heeft iets preventief te vervangen waar ik nu makkelijk bij kan in plaats van later met de gebakken peren te zitten, en te moeten zeggen “had ik maar”.......
De auto heeft overigens 150.000 kilometer op de teller en de motor loopt als het spreekwoordelijke zonnetje!
Tips zijn van harte welkom!
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?
nu je overal bij kan zet hem dan goed in een roestwerend produkt
Op CXNL ging een lijstje van Bert Wilms over wat je allemaal kon/moest vervangen als het blok eruit lag. Ik zal zo na de brunch eens kijken of ik het kan vinden.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Er is iets fubar aan de opmaak/characterinterpretatie maar je krijgt een idee.
Bijwerkzaamheden voor als de motor er toch uit is
Vervangen aan de motor
* 2 Steunlagers (tussenllagers) van de aandrijfassen
(differentieel) ?46 \226 ?75 B18
* 1 Steunlager van de aandrijfas Rechts ? 30\22655 B14 Art. 79 03
090 234
* Nokkenaslager achter poelie ?20 \226 ?47 B14 (of B10?)
* Nokkenaskeerring ?29 \226 ? 46 B 10
* Toplager prise as FAG 6203.2RSR ?17 \226 ?40 B12
* Krukaskeerring (achter vliegwiel) ?95 \226 ?112 B12,5
* Keerringen op de aandrijfassen ?30 \226 ?40 B7 of B8 kan ook zijn
?36 \226 ?50 B7
* Distributieketting met spanrol
* Bij twijfel onderste motorsteunen vervangen (motorsteun bakzijde
95 495 715)
* Motoroliefilter vervangen
* controle carterpan op lekkage en zodanig pakking vernieuwen
* controle overbrengingstangen van de versnelling
* Lagerschaaltjes van de 4 drijfstanglagers (als de motor zo\222n
300.000 km heeft gelopen)
* 2 ashoezen wielzijde 00713
* 2 ashoezen bakzijde 00927

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
Ik ben inderdaad ook aan het antiroesten, nu het blok eruit ligt, de auto krijgt nog een complete antiroestbehandeling, maar er zijn toch van die plekken waar je nu goed bij kunt.
T(h)ijs: Als ik zo het lijstje bekijk zijn het allemaal heel bekende onderdelen. Steunlager van de as is nog goed, dus laat ik zitten en de kop is er 8000 kilometer geleden afgeweest, en de nokkenas keeringen waren helemaal droog. In tegenstelling tot de krukaskeerringen van 26 jaar oud. Carterpakking van kurk was ook niet meer oliedicht… dat is inmiddels allemaal al klaar…..
Ik wacht alleen nog op het toplagertje en het de oliepompkeering…
Zou ik nu echt niets meer over het hoofd zien???
Een kameraad van mij heeft een athena die lekkage heeft bij het oliefilterhuis,hier zitten o-ringen achter die uitharden,als je er toch bij kunt.
Gr Raymond
Het was een cx of niks

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
Aah kijk dat is een mooie!!
Aangezien ik toch een motorpakkingsset heb liggen kan ik die ringen dus vervangen.
Ga het er zeker even afschroeven en kijken hoe het zit.
Ik neem aan dat dat er gewoon afgeschroefd kan worden zonder dat er ergens wat uitvalt?
Als goed is komt vandaag de keerring van het oliepomphuisje binnen, want daar zat er ook een lekkage…
tja na 26 jaar is het ook niet zo gek dat er dingen uitharden en uitdrogen….
En het is die beige op je blog? Mooie wagen zeg….

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
Het is inderdaad de beige!
De blog is van de vorige eigenaar.
Ik moet nog wel wat dingetjes doen qua uiterlijk, wil de spoiler eraf en de chroomlijstjes weer om de deuren doen. Maar de auto is hard, en straks technisch weer helemaal tiptop.

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
Gister en eergisteren weer flink aan de slag geweest met de cx, en met het gewenste resultaat! De eerste proefrit is weer gemaakt.
Het was wel nachtwerk geworden, maar nog met het franse kenteken erop leek me dit ook wel het meest geschikte tijdstip voor de proefrit….
Wat een genot zeg, nieuwe koppeling, een droog motorblok, nieuwe bollen, alle vloeistoffen nieuw, en bij het aantal hoezen, keerringen en andere rubbertjes die ik vervangen heb ben ik inmiddels de tel kwijtgeraakt. Tevens nieuwe remblokken, remslangen en motorsteun. Alles werkt weer en het lijkt wel of het een nieuwe CX is…...
Tegenvaller was nog wel dat de retourslang van de drukregelaar en de octupus lek waren. Nu is laatse niet meer leverbaar, dus gerepareerd. De eerstgenoemde was nog wel leverbaar besteld bij de dealer (voor de lieve somma van EUR 155,-=klaar…
Eersdaags nog de kleppen stellen, onsteking stellen met nieuwe contactpunten (nu pingelt de motor nog een beetje) en de carburateur afstellen. Eerst maar eens richting RDW komende week voor het aanvragen van een kenteken…
Binnenkort dus te bewonderen op ‘s Neerlands wegen een CX Athena (beige Nevada) kenteken nog onbekend…...
Binnenkort eens een filmpje maken en op YouTube zetten, Mike? Rij maar langs
Frank
AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93
Ik heb hetzelfde blok (Athena) en deze lekt ook olie.
Ik zag op ebay deze dichtingset, maar volgens mij is de carterpakking niet van kurk? Past deze wel of is het (inferieure) imitatie?
Ook ben ik er nog niet achter waar de lekkage precies zit. Als ik de motor een tijdje laat lopen, ligt er een plasje onder, aan de bijrijderskant. De carterpakking “zweet” wel wat, maar niet met plasjes tegelijk. In de buurt van de krukaskeerring (distributiekant) op het eerste gezicht ook niet echt een lekkage (ik heb de afdekkap van de distributie nog niet verwijderd; de distributieriem zelf ziet er iig droog uit.)
Waar moet ik het zoeken? Lastig kijken als je onder je auto moet liggen..
Gijs (Athena 1980)
CX Athena sable doree 1980 (lpg)
voorheen:
CX Athena gris espadon 1981 (lpg)
D Spécial 1974 (lpg)
CX 20 Pallas 1984
CX 2500 Pallas diesel 1978
In de originele kurk pakking zitten metalen plaatjes,afstandhouders.
Zal een beetje van de dikte van de papieren pakking afhangen.
Dit merk is wel bekend in de revisiewereld,ik zou hem zelf wel durven monteren,zou vantevoren wel even de dikte opmeten.
Ik heb zelf ook zo,n set hier liggen.
Gr Raymond
Het was een cx of niks

Totaal aantal Berichten: 3909
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
lampen
Bonjour,
fraaie auto !! gefeliciteerd !!
leuke oplossing voor die extra lampen voor: achter de grille.
wel aanwezig, maar optisch niet erg storend.
zitten die daar nog ? of tijdelijk verwijderd ivm naderende RDW keuring ?
mistlampen of verstralers ?
nog functioneel in die positie ?
(bij mijn serie 2 zitten daar overigens mijn trompetten ipv boven de accu)
ga je zelf nog een blogje / site met wat foto’s plaatsen ?
groet,
Jim
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje