1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Periodiek Onderhoud Hydraulisch Systeem
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 13 september 2004 06:43 PM

Beste XM’ers,

Een algemene vraag hier. We weten allemaal dat de dealers vrijwel niets doen met het onderhoud van het Hydraulisch systee, en ik geloof dat er van Citroen ook geen echte richtlijnen zijn voor het onderhoud ervan. Mijn XM heeft 360,000 km en het zou me niet verbazen als de LHM nog nooit ververst is en de filters nog nooit schoongemaakt.

Nu vroeg ik me dus af, zijn er misschien mensen die op basis van hun ervaring tot een advies kunnen komen wat betreft periodiek onderhoud van het LHM systeem? Om de hoeveel km/jaar is het wenselijk de LHM te verversen. Hoe vaak is het zinvol om de filters te reinigen? Het zou leuk zijn als er in deze topic een soort kennis centrum ontstaat voor onderhoud van het hydraulisch systeem van de XM.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25386
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 13 september 2004 06:54 PM
  [ # 1 ]

is hier en daar al een draad van. LHM moet om de 60.000 km of elke 4 jaar vervangen worden. Filters reinigen bij elke grote beurt!
Is het lang niet ververst ga dan eerst op spoelolie veren. zo’n 3000km. Daarna verse LHM erin. Het verschil is enorm!
Cool

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 13 september 2004 07:26 PM
  [ # 2 ]

Re: Periodiek Onderhoud Hydraulisch Systeem

sans-pareil schreef:

Beste XM’ers,

Een algemene vraag hier. We weten allemaal dat de dealers vrijwel niets doen met het onderhoud van het Hydraulisch systee, en ik geloof dat er van citroën ook geen echte richtlijnen zijn voor het onderhoud ervan. Mijn XM heeft 360,000 km en het zou me niet verbazen als de LHM nog nooit ververst is en de filters nog nooit schoongemaakt.

Heb je het zelf nog niet gecontroleerd dan? Goede LHM moet zowat licht geven. Het lijkt bijna radioactief zo groen is nieuwe LHM.

Als je de dop eraf haalt, zie je een stukje van een aanzuigfilter, als er zwarte drap aanzit, is het ook niet goed

Nu vroeg ik me dus af, zijn er misschien mensen die op basis van hun ervaring tot een advies kunnen komen wat betreft periodiek onderhoud van het LHM systeem? Om de hoeveel km/jaar is het wenselijk de LHM te verversen. Hoe vaak is het zinvol om de filters te reinigen? Het zou leuk zijn als er in deze topic een soort kennis centrum ontstaat voor onderhoud van het hydraulisch systeem van de XM.

Het lijkt net alsof je net voor het eerst een citroën ziet. Kijk eens op het witte citroën-stickertje onder de motorkap

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
erik wijngaarden
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003

- ID/DS D-Super
Profiel  
 
Richard Kruizinga
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 194
Geregistreerd: 14-07-2004

Gepost: 13 september 2004 07:55 PM
  [ # 4 ]

Stop je vingers eens in het reservoir. Zijn ze groen, dan heb je waarschijnlijk nog schone olie, maar als de auto alleen dealer onderhouden is, wordt de olie ververst op het moment dat de klant aangeeft, dat de auto niet fijn meer veert (dan worden tevens de bollen vervangen).  Waarschijnlijk is je vinger dan zwart. Dat betekent: slecht veren (stoterig) en overmatige slijtage.

Inderdaad: als de bliksem naar een vering specialist:
- olie eruit
- veerbollen op druk laten brengen
- filters schoonmaken
- spoelolie erin (ca. 4000 km)
- na 4000 km spoelolie eruit (is waarschijnlijk al weer zwart)
- wederom filters schoonmaken
- LHM erin

Er bestaan discussies over het nut van spoelolie. Renard (bekend van de blauwe olie) zegt er niet aan te willen. Ik heb met eigen ogen gezien hoeveel vuil de spoelolie nog meeneemt. Ik raad het dus van harte aan.

Totaal (als er geen kapotte bollen zijn) moet je rekenen op zo’n 200 euro. Maar het verschil tussen schone en vieze olie + bolletjes op goede druk is werelds!

Daarna eens in de 60.000 km de olie laten verversen en eens in de 80.000 km de bolletjes weer op druk laten brengen.

Citroën XM 2.9 V6-24V Exclusive 1999 / 210.000 km (juni 2009)

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 13 september 2004 08:30 PM
  [ # 5 ]

@Willem:
Dit is een forum, als je een topic start is het vaak handig deze zo in te richten zodat andere mensen er ook nog eens iets aan hebben. Dus vraag ik wel eens wat wat ik misschien (gedeeltelijk) al wist, of bijvoorbeeld bevestigd wil hebben, of de meningen over wil zien. Bespaar me dus alsjeblieft de opmerkingen als “het lijkt wel alsof je voor het eerst een citroen ziet” want ik zie niet echt wat dat nou toevoegt aan het beantwoorden van de gestelde vraag. Je bent immers niet verplicht te reageren. Verder heb Ik geen citroen stickertjes onder de motorkap die nog leesbaar zijn.

@De Rest
Bedankt voor de tips. Die topic van Ieks had ik idd gezien, en het leek me een mooie opschoon beurt, maar ik vroeg me af hoe vaak een dergelijke behandeling nou eigenlijk zou moeten, aangezien dealers het dus niet standaard doen bij een bepaalde km stand. LHM verversen stond al op mijn todo lijst voor de auto, en ik denk dat ik ook eens ga kijken of ik de veerpoten kan vervangen.

LHM is bijgevuld, en kwa kleur tamelijk radioactief. Zwarte drab valt ook wel mee, maar moet wel eens gaan gebeuren. Veert goed, stuurt goed, maar zakt snel in. Daar heb ik al een topic over gehad op de XM lijst.

Enige wat er nog bij zou kunnen in dit topic is denk ik een “hoe doe ik dit zelf” uitleg, samen met een locatie om de spoelolie aan te schaffen enzo.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 13 september 2004 11:00 PM
  [ # 6 ]
sans-pareil schreef:

@Willem:
Dit is een forum, als je een topic start is het vaak handig deze zo in te richten zodat andere mensen er ook nog eens iets aan hebben. Dus vraag ik wel eens wat wat ik misschien (gedeeltelijk) al wist, of bijvoorbeeld bevestigd wil hebben, of de meningen over wil zien. Bespaar me dus alsjeblieft de opmerkingen als “het lijkt wel alsof je voor het eerst een citroën ziet” want ik zie niet echt wat dat nou toevoegt aan het beantwoorden van de gestelde vraag. Je bent immers niet verplicht te reageren. Verder heb Ik geen citroën stickertjes onder de motorkap die nog leesbaar zijn.

Sorry hoor, maar dit is toch niet je 1e Citroën????

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 13 september 2004 11:10 PM
  [ # 7 ]

Nee dat is waar, maar dat weet ik, dat weet jij, dat weten verschillende andere forummers ook - dan is het toch wat overbodig? Het enige wat ik me kan voorstellen dat het potentieel mensen die echt van niets weten afschrikt als ze dat soort reacties zien staan… en dat lijkt me nou niet de bodoeling.

Maar goed, ik heb het misschien wat hard uitgedrukt, mijn excuses daarvoor. In elk geval heeft iemand die wel echt nieuw is in de hydrauliek een topicje om te bekijken. Is een beetje een afweging of je een algemeen hydrauliek onderhoud topic doet of specifieke howto’s per type. Ik had eigenlijk een “hoe ververs ik stap voor stap de LHM in een XM” topic voor ogen (inc waar zit alles), maar daar kom ik nog wel aan toe. Moet eigenlijk zelf nog een leuke XM vraagbaak opsnorren. De haynes ofzo.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
ieksEmmu
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004

- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Gepost: 14 september 2004 12:38 AM
  [ # 8 ]
sans-pareil schreef:

De haynes ofzo.

Volgens de Haynes manual vernieuw je de LHM om de 36.000 miles…

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 14 september 2004 01:42 AM
  [ # 9 ]

ReNard wil niet aan de spoelolie omdat je dan al het vuil in 1 keer losweekt waardoor alle rotzooi in de koppelingen en kleine gaatjes gaat zitten met verstopping als gevolg.
Hetzelfde zeggen over al die wondermiddeltjes die je in je brandstof moet pleuren.

Het principe:
Als voorbeeld neem ik een zuiger in de motor,
De cilinder komt iedere keer tot op dezelfde hoogte, met als gevolg dat er een laagje troep net boven het randje komt waar de cilinder op het hoogste punt komt.
Dat klinkt vrij logisch, maarnu, je wil de motor schoon hebben en dus gooi je er zo’n flesje Wynn’s o.i.d. in.
Dat randje koekt los en de troep wordt meegenomen in en na de ontbranding(verbranding bij benzine) maar dan wel met het risico dat het weer ergens anders neer komt waar het wel stoort.(niet zoals het bovenste randje boven je cilinder)

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 14 september 2004 02:39 AM
  [ # 10 ]

Hmmm, zijn er nog meer kampen wat betreft de spoelolie? Ben wel enigszins benieuwd. Iedereen lijkt het er dus over eens te zijn dat je rond de 60,000 km LHM moet wissellen, maar die spoelolie verschillen de meningen dus over.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
erik wijngaarden
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003

- ID/DS D-Super
Gepost: 14 september 2004 12:31 PM
  [ # 11 ]

Re: Hydraurinçage !

M&M schreef:

PS : hoort dit onderwerp niet onder “Hydrauliek” , het is niet specifiek XM Laughing

Wink

jup, bij deze verplaatst.

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 14 september 2004 01:48 PM
  [ # 12 ]
sans-pareil schreef:

Hmmm, zijn er nog meer kampen wat betreft de spoelolie? Ben wel enigszins benieuwd. Iedereen lijkt het er dus over eens te zijn dat je rond de 60,000 km LHM moet wissellen, maar die spoelolie verschillen de meningen dus over.

De gedachtengang die Simpele Ziel aangeeft kan ik wel begrijpen, maar als Citroen het spul zelf al gebruikt denk ik dat de risico’s erg zullen meevallen. Ik heb er zelf in elk geval nog nooit problemen mee gehad. Mijn huidige BX heeft deze behandeling ook al eens gehad, en ze is er niets minder van geworden. De 1e eigenaar had er namelijk al jaren niets meer aan gedaan wegens verblijf in het buitenland, en DAT is niet bepaald goed voor de hydraulica! Evil or Very Mad

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25386
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 14 september 2004 02:00 PM
  [ # 13 ]

het vervelende van LHM is dat het vuil niet in de vloeistof blijft zweven maar zicht afzet op de platsen waar de doorstroming laag is.. De spoelolie lost de vuildeeltjes op en maakt niet grote klonten los. Vervolgens blijft het zweven in de vloeistof tot je het aftapt. Zowel bij de SM als bij de DS heb ik het gebruikt en het is een enorm verschil ten opzichte van alleen LHM vernieuwen. De auto stijgt sneller en de hoogteregelaars werken ook beter.
Renard kan huiverig zijn voor het feit dat je twee verschillende soorten vloeistof enigszins gaat mengen. Dat kan klonteringen veroorzaken.
Cool

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Bassman
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1170
Geregistreerd: 12-07-2004

Gepost: 14 september 2004 09:44 PM
  [ # 14 ]
bogaard77 schreef:

Dat kan kloteringen veroorzaken.
Cool

Shocked

Hans

Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 15 september 2004 10:49 AM
  [ # 15 ]

Hmmm, je zult maar een verklote hydraulische systeem hebben… Laughing

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook