2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
Elektrolytisch ontroesten
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 03 januari 2007 08:20 PM
  [ # 16 ]

Ik overweeg het te gaan proberen omdat ik nog wat zooi heb dat schoon moet. Alleen dat zijn veel moertjes en boutjes en dergelijke, dus ik denk dat ik een metalen mandje koop/ga maken (van betonijzer) om alles in te doen.

Overigens, wat is “washing soda” of “Sodium Carbonate” (Na2CO3) in het Nederlands ?

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 03 januari 2007 08:28 PM
  [ # 17 ]
Lelijke Eend schreef:

Ik overweeg het te gaan proberen omdat ik nog wat zooi heb dat schoon moet. Alleen dat zijn veel moertjes en boutjes en dergelijke, dus ik denk dat ik een metalen mandje koop/ga maken (van betonijzer) om alles in te doen.

Overigens, wat is “washing soda” of “Sodium Carbonate” (Na2CO3) in het Nederlands ?

Je moet er wel op letten dat vooor een goede werking ALLE boutjes en moertjes goed metallisch contact moeten maken met het metalen mandje (dat dan ook aan een van de polen is bevestigd). Ik betwijfel of dat lukt met zo’n mandje.

Dit is gewone soda in Nederland verkocht door de firma Driehoek in de supermarkt onder de naam keukensoda (vlak naast de allesreiniger: en die vind je weer bij de schoonmaakmidddelen).

Je hebt ook caustische soda: bekend als gootstoonontstopper en van de croftybommen. Dat moet je beslist niet gebruiken om dat het veel te aggressief is.

Gewone soda werkt trouwens ook perfect om gigantisch aangebrande pannen weer feilloos te reinigen (tijdje uitkoken met soda en klaar is kees).

Trouwens, aluminium schijnt hevig te gaan oxyderen door soda. Ik denk dus niet dat het geschikt is voor aluminiumdelen. Mogelijk gaat in zo’n badje met ijzer het aluminium (wat onedeler is dan ijzer) zich helemaal in een razend tempo opofferen.

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 03 januari 2007 09:00 PM
  [ # 18 ]
mpostma schreef:
Lelijke Eend schreef:

Ik overweeg het te gaan proberen omdat ik nog wat zooi heb dat schoon moet. Alleen dat zijn veel moertjes en boutjes en dergelijke, dus ik denk dat ik een metalen mandje koop/ga maken (van betonijzer) om alles in te doen.

Overigens, wat is “washing soda” of “Sodium Carbonate” (Na2CO3) in het Nederlands ?

Je moet er wel op letten dat vooor een goede werking ALLE boutjes en moertjes goed metallisch contact moeten maken met het metalen mandje (dat dan ook aan een van de polen is bevestigd). Ik betwijfel of dat lukt met zo’n mandje.

Als het ene boutje via het andere boutje contact maakt met het mandje zou het toch ook goed moeten zijn ? Er moet volgens mij gewoon stroom doorheen kunnen ...

Dit is gewone soda in Nederland verkocht door de firma Driehoek in de supermarkt onder de naam keukensoda (vlak naast de allesreiniger: en die vind je weer bij de schoonmaakmidddelen).

Danke !

Je hebt ook caustische soda: bekend als gootstoonontstopper en van de croftybommen. Dat moet je beslist niet gebruiken om dat het veel te aggressief is.

Gewone soda werkt trouwens ook perfect om gigantisch aangebrande pannen weer feilloos te reinigen (tijdje uitkoken met soda en klaar is kees).

Trouwens, aluminium schijnt hevig te gaan oxyderen door soda. Ik denk dus niet dat het geschikt is voor aluminiumdelen. Mogelijk gaat in zo’n badje met ijzer het aluminium (wat onedeler is dan ijzer) zich helemaal in een razend tempo opofferen.

Misschien kan ik eens iets vinden van aluminium wat ik niet meer gebruik/nodig heb en het uittesten.

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 03 januari 2007 09:22 PM
  [ # 19 ]
Lelijke Eend schreef:

Als het ene boutje via het andere boutje contact maakt met het mandje zou het toch ook goed moeten zijn ? Er moet volgens mij gewoon stroom doorheen kunnen ...

Goed metallisch contact is wat anders dan dat het spul elkaar aanraakt. Maar je kunt het allicht proberen: zou’k zeggen.

Lelijke Eend schreef:

Misschien kan ik eens iets vinden van aluminium wat ik niet meer gebruik/nodig heb en het uittesten.

Haha, nou….. ik geloof dat ik beneden in mijn hok niet lang zou hoeven graven.

Profiel  
 
Visa Ventje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 852
Geregistreerd: 14-09-2006

Gepost: 03 januari 2007 09:33 PM
  [ # 20 ]

Mensen,

Ik heb vandaag het uitgeprobeerd. In een plastic bakje met water en gewone keukenzout. Via netspanning omvormen met een trafo (van LGB rails 16 volt) en dan aan de - pool het roestige boutje. Aan de + een RVS pijpje. Wat prik er op gooien en huppatee. Het begon meteen te borrelen. Na ongeveer een half uur weer kijken en ja hoor: een vieze bruinige laag op het water. Het boutje bekijken en het was minder roestig. Het ging niet erg vlug maar wel zichtbare resultaat.

Geregeld kreeg ik sluiting. Ik weet niet waar van het komt. Maar dan het RVS pijpje er af: het draad smolt weg, maar geen sluiting meer. Pijpje was zeker te groot.

Vinger in het water kon ook, geen last. Prik opmeten. Het water gaf mooi 12 volt aan. Maar het water werd te vies, misschien ook te weinig zout (verbruikt het reageren zout?)

Het schijnt dat er ook waterstof vrijkomt. Aansteker erbij, mwah zag niet veel…  Of ik fikte het kabeltje op of het waren de gasbelletjes. Leuk proefje, maar kweet niet precies waarom en hoe Smile

HET nieuwe brandstof Razz ??

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 03 januari 2007 09:37 PM
  [ # 21 ]

RVS ? ? ? 8-[  ](*,)

Heb je dit stukje gelezen waarin staat dat je beter geen RVS kan gebruiken omdat er dan zware chemicaliƫn vrij komen en je beter handschoenen kan gebruiken als je het staafje RVS op de + pool van de spanningsbron zet ? ? ?

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
Visa Ventje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 852
Geregistreerd: 14-09-2006

Gepost: 03 januari 2007 09:42 PM
  [ # 22 ]

Nee niet gelezen nee. Maar wellicht was het geen RVS dan.. ik kwam met RVS aanzetten, collega had al iets anders gepakt. Hij vond het maar stom dat RVS er in moest.. Hahaha, mja, stond het in het andere wel zo dan.. GEEN RVS gebruiken?

Mja jullie hebben het ook over een metalen bakkie, waarom, met plastic wil het ook..?

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 03 januari 2007 09:45 PM
  [ # 23 ]

Geen RVS gebruiken, daar wordt duidelijk tegen gewaarschuwd. Het werkt wel, maar er komt zwaar chemische troep vrij.

Ook staat er in dat je keukensoda (Na2CO3) moet gebruiken. Over gewoon tafelzout (NaCl) staat er niets in (helaas).

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 03 januari 2007 09:53 PM
  [ # 24 ]
Lelijke Eend schreef:

Ook staat er in dat je keukensoda (Na2CO3) moet gebruiken. Over gewoon tafelzout (NaCl) staat er niets in (helaas).

Jawel:
Solutions of ordinary table salt can generate chlorine gas (toxic) at the positive electrode (anode).

Vertaald:

Een oplossing van normaal keukenzout kan chloorgas genereren bij de positieve pool.  Klopt wel: het positieve Ion (CO3) is ongevaarlijk opgelost in water. Bij keukenzout is het positief geladen Ion CL2 (choorlgas) en da is wel gevaarlijk. Vandaar! Maar goed: aangezien het keukenzout in dit geval dient om het water te laten geleiden en niks verandert aan de chemische reactie van de roest is het dus op zich wel bruikbaar, mits je maar voldoende ventileert.

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 03 januari 2007 10:37 PM
  [ # 25 ]

Dan heb ik niet goed gelezen Surprisedops:

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
Visa Ventje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 852
Geregistreerd: 14-09-2006

Gepost: 03 januari 2007 10:55 PM
  [ # 26 ]

Galvaniseren gaat op dezelfde manier, alleen geen zout maar zinkpoeder. Hebben jullie enig idee waar ik dat vandaan kan halen of waar je het (uit huistuinkeukenproduct) uit kan halen?

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 03 januari 2007 11:06 PM
  [ # 27 ]
Visa Ventje schreef:

Galvaniseren gaat op dezelfde manier, alleen geen zout maar zinkpoeder. Hebben jullie enig idee waar ik dat vandaan kan halen of waar je het (uit huistuinkeukenproduct) uit kan halen?

Een oude dakgoot aan stukken scheuren en oplossen met zwavelzuur, zou ik denken. Dan vervolgens dat weer elektrolytisch opbrengen.

Ik weet echter niet precies of het afval (zinkoxyde opgelost in water) schadelijk en/of giftig is. Volgens wikipedia is zinkoxyde wel giftig, maar weet niet in welke mate.

Edit:

Meer info over passiveren/galvaniseren .

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 03 januari 2007 11:54 PM
  [ # 28 ]
mpostma schreef:
Visa Ventje schreef:

Galvaniseren gaat op dezelfde manier, alleen geen zout maar zinkpoeder. Hebben jullie enig idee waar ik dat vandaan kan halen of waar je het (uit huistuinkeukenproduct) uit kan halen?

Een oude dakgoot aan stukken scheuren en oplossen met zwavelzuur, zou ik denken. Dan vervolgens dat weer elektrolytisch opbrengen.

Ik weet echter niet precies of het afval (zinkoxyde opgelost in water) schadelijk en/of giftig is. Volgens wikipedia is zinkoxyde wel giftig, maar weet niet in welke mate.

Edit:

Meer info over passiveren/galvaniseren .

niet vergeten dat het materiaal heel zuiver moet zijn voor het galvaniseren, dus eerst badje zoutzuur of zo

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Visa Ventje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 852
Geregistreerd: 14-09-2006

Gepost: 04 januari 2007 01:39 PM
  [ # 29 ]

Het badje zuiver moet zijn? Wat bedoel je daar mee? Ik heb trouwens deze site bezocht

http://212.120.115.74/joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=15
(was link naar in deze topic)

en daar staat “de min van de voeding verbinden met het roestige onderdeel en de plus verbinden met een stuk RVS.”

Praten iedereen elkaar nu tegen dan?

Is zinkpoeder niet ergens te koop of waar gebruikt men het in/voor/??

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 04 januari 2007 03:28 PM
  [ # 30 ]
Visa Ventje schreef:

Het badje zuiver moet zijn? Wat bedoel je daar mee? Ik heb trouwens deze site bezocht

http://212.120.115.74/joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=15
(was link naar in deze topic)

en daar staat “de min van de voeding verbinden met het roestige onderdeel en de plus verbinden met een stuk RVS.”

Praten iedereen elkaar nu tegen dan?

Je moet alles geloven wat ze schrijven en zeker niet op internet. Kijk dus zelf kritisch naar de gebruikte argumenten, voors en tegens. Die laatste zegt gewoon dat je RVS moet gebruiken en nietwaarom. De andere heeft een heel verhaal waarom wel of niet. Dan kun je toch zelf je conclusies wel afleiden?

Profiel  
 
 
2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook