Maar dat is dan toch geen punt. Met een paar ringen kan ik dus gewoon dat nieuwe spul gebruiken. Of kan ik ongestraft die nieuwe koppeling overzetten op dat oude vliegwiel? Heb je in het andere geval een tip hoe ik kan meten hoeveel ruimte er opgevuld moet worden bij de gaffel, of komt dat niet zo precies?
Animal triste post coitum












































Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nieuwe koppeling op oude vliegwiel kan zowiezo als dat vliegwiel niet geribbeld of verkleurd is.
Met ringen is het trial en error. Een nieuwe koppeling zit wel altijd ‘verder’ (bout 14 indraaien)dan de oude. Als de vingers na montage niet idioot diep in de drukgroep liggen zit het goed.( bij de oude stonden za van de drukgroep af)
Omdat de boel toch naast de auto staat zou ik het oude vliegwiel eens proberen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Een oud topic is nu voor mij actueel geworden…
Mijn DY3 is ook ter ziele gegaan (met korte 5 bak) en ik wilde ook overstappen op een DY2, gewoon wegens de beschikbaarheid hiervan.
Een korte inspectie geeft echter de volgende vraag: de verdeler op deze DY2 zit achterop, dus naast de distributie, en NIET naast de waterpomp, zoals op de DY3.
De andere verschillen kloppen wel, dus eenvoudig uitlaatspruitstuk en een kleine carburateur.
Verder is er nog een verhaal over 9- en 10-tands startmotor/vliegwiel combinatie…en een DY3 is 2000cc en een DY2 is 1900cc!
Mijn insteek is dus de DY2 te koppelen aan de oude 5-bak:
1. het vliegwiel, drukgroep en koppelingsplaat haal ik van de DY3 af en zet ik over op de DY2: dan kan de startmotor van de DY3 ook overgezet worden zonder problemen, want de startkrans zit om het vliegwiel heen.
2. het pennetje voor de aandrijving van de 1-plunjer LHM-pomp haal ik eruit en dicht het gat af met plaatje met pakking ertussen: er is toch wel een bevestigingsoog voor de 7-plunjer LHM-pomp van de DY3?
3. het oude DY3 spruitstuk (4 in 2) zet ik over op de DY2 met nieuwe pakkingen.
4. het oude inlaatspruitstuk met enkele carburateur van de DY2 gaat er af en vervang ik door het grotere van de DY3 met de dubbele carburateur. Ik rijd overigens op LPG, is dit overbodig werk, maw merk je verschil alleen op benzine? Of past de gasring dan weer niet?
Nu heb ik een passende combinatie met ongeveer hetzelfde aantal pk’s als de oorspronkelijke DY3.
5. Hoe beoordeel ik de motorsteunen? Kan ik links en rechts verwisselen, dus bv een steun van de inlaatkant van een sloper op de uitlaatkant zetten?
6. Rest de vraag over de ontsteking, op de DY2 zat die toch echt achterop, moet ik dat nog aanpassen en zo ja, waarom/hoe?
En natuurlijk de laatste vraag, hoe is het verder gegaan met de auto van dit topic??
1. kan, je loopt wel een risico met onbalans in de krukas, maar meestal gaat het redelijk goed.
2.bevestigingsoog zit op de bak.
3.goed plan.
4.mogelijk probleem. in combinatie met de ontsteking achterop heb je waarschijnlijk een vierkant inlaatspruitstuk met een horizontaal lopende waterslang naar de waterpomp. het grote inlaatspruitstuk gaat niet passen op je cyl.kop.
De venturi van de carburateurs zijn verschillend. goede gasmengstukken zijn hier opaangepast/uitgekozen. niet uitwisselbaar of liever niet uitwisselen.
5. schotel mag maximaal 0.5 cm onder de steun uitkomen in gemonteerde toestand, zelf monteer ik ze dan al niet meer.
links en rechts zijn uitwisselbaar ,waarbij rechts het meest lijdt door warmte en de kantelingsrichting van de motor.
6.ja, plaatje met 2 M7 boutjes uit een blok van rond “70 of een dop uit een nieuwer type blok, anders wordt het nogal vettig en lawaaierig onder de kap.





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Duidelijk, maar schept natuurlijk nieuwe vragen…
het inlaatspruitstuk van de DY3 past niet omdat de verdeler achterop in de weg zit.
het stukkie over afdekken met plaatje M7 boutjes gaat over het gat van de LHM-pomp, toch?
of bedoelde je ombouwen van de verdeler naar de voorzijde en afdekken van het dan ontstane gat?
en betekent dit dat het simpel is om aan de voorzijde een verdeler in te prikken? nokkenas moet dan wel vertanding hebben…
misschien is het dan toch het beste om de inlaatkant zo te laten, dus kleine carburateur met bijpassende spruitstuk, verdeler achterop laten zitten en alleen ander gasmengstuk zoeken dat bij deze carb past.
Ik begin er aan te twijfelen of jij wel een DY2 blok hebt. Ik meen dat die vanaf september ‘68 gekomen zijn en toen had je, meen ik eveneens, geen ontstekingshuis meer achterop.
Je wilt in elk geval een DY3 blok maken.
Dan zou ik de nokkenassen demonteren en goed vergelijken. De nokken van de oudere blokken (voor oct ‘68) zijn anders . Die hadden daardoor een ander kleppendiagram. Als je de nokkenas van je huidige DY3-blok gebruikt weet je ook zeker dat de ontsteking voorop kan.
Als de onsteking naar voren gaat dan moet je 2 gaten afdichten , lhm pomp en ontstekingshuis. beide met een plaatje.
Ik zou niet een eigen blok gaan componeren met lukraak weggeplukte inlaat en uitlaatspruitstukken, carburateur, ontstekingshuis, nokkenas, cilinderkop etc.
Al heel vaak is gebleken dat Citroen er ook over heeft nagedacht en niet zonder reden.





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Pierre schreef:
Al heel vaak is gebleken dat Citroen er ook over heeft nagedacht en niet zonder reden.
Hardstikke mee eens!
Je twijfel aan de typering DY2 begin ik ook te delen…
Het is in ieder geval een 1900cc blok met ontsteking achterop, een kleine carburateur en een eendelig uitlaatspruitstuk. En compleet en draaiend.
Ik zou graag mijn huidige 5-bak behouden, maar dat gaat sowieso lukken als ik vliegwiel en koppeling meeneem van mijn oude DY3.
De startmotor (heb nu een “snelle”) kan dan ook mee.
Heb inmiddels gezien dat het oog voor de LHM-pomp op de bak zit, dus dat gaat ook lukken.
Het zal nu beter zijn om dit blok verder niet te wijzigen, en voor lief te nemen dat er zo’n 10 pk minder uitkomen.
De enige aanpassing is dan de LPG-inlaat, want de carburateur zal wel andere (kleinere) maat hebben…
Alvast weer bedankt voor aanvullende info!
Rob.
Als je twijfelt weet ik het wel zeker Je hebt een DV motor.
84 pk , dat is 15 pk minder dan een DY3 motor.
Voor die DV motor zou ik geen 5-bak willen hebben. Kies voor de DV motor en een 4-bak of voor een DY3/DX2 met een 5-bak.
Het moet niet lastig zijn een fatsoenlijk DY3 motor te vinden.
Wat is er mis met je eigen blok?





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Te heet geworden, ongeveer 10.000km lang met drie en een halve liter olie gereden, de oliepeilstok deugde niet (rubbertje naar boven geschoven): kwam ik pas achter bij olie verversen!
Oververhit geraakt en vervolgens rammelen, en geen vermogen meer. Draait nog wel, trouwens.
Revisie kost € 3000, dus iets anders gezocht.
Kon nu dus een (DV-)blok op de kop tikken, zou met korte 5-bak kunnen, toch?
Enige indicatie hoeveel €€‘s ik moet uittrekken voor een DY3?
Ja, fysiek kan kan het wel.
Veel vlakke weg, weinig tegenwind,niet te veel massa in de auto en zeker geen ballast erop of er achter, dan kun je nog wel eens in de 5e versnelling terecht komen.
Zoek naar een ander type blok, ombouwen wil je toch niet te vaak doen al is het hobby?.





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
De auto wordt versleten voor woon/werk verkeer van 250 km per dag, dus ik rijd solo (en vandaar op LPG), eigenlijk alleen snelweg (in nederland).
Warm draaien en gaan op de 100/110 in de stroom op de linkse baan
Verder geen fraai exemplaar van de buitenkant, dus wil niet teveel €€‘s besteden, maar de wagen ook niet slopen, zodoende.
Gezien de snelheid en de beschikbaarheid van de motor zou ik een 4-bak kiezen.
Gezien de afstanden en de omstandigheden (veel snelweg) zou ik voor de 5-bak kiezen in combinatie met een goede motor. Van een DY2,DV2 en DV3 kun je eenvoudig zoals al eerder beschreven een DY3 motor maken.
Het mag toch wel iets kosten?





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Pierre schreef:Gezien de snelheid en de beschikbaarheid van de motor zou ik een 4-bak kiezen.
Gezien de afstanden en de omstandigheden (veel snelweg) zou ik voor de 5-bak kiezen in combinatie met een goede motor. Van een DY2,DV2 en DV3 kun je eenvoudig zoals al eerder beschreven een DY3 motor maken.
Het mag toch wel iets kosten?
Kosten tellen wel degelijk mee, maak steeds scherpe calculatie van de investeringen (eigenlijk is alles weggegooid geld, maar je hobby mag ook wat kosten ).
Als je er vanuit gaat dat een gebruikte motor altijd een gok is, en normaal al een 200.000km gedraaid zal hebben, dan heeft die ook geen 99 pk meer, maar misschien 70%, zet daar nog eens LPG op (reductie 15%) dan ben ik met mijn oude DY3 gewend aan 99pk maal 70% maal 85% is 59pk!
Als je uitgaat van de DV-motor met 84pk en je maakt dezelfde rekensom kom je op 84pk maal 70% maal 85% is 50pk. Is misschien allemaal beetje pessimistisch, maar is bedoeld om aan te geven dat de snelheid van een DS met een oude motor niet zo flitsend meer is, en daar ben ik inmiddels wel aan gewend!
En verder heb ik vertrouwen in de verkoper, zodat ik hoop dat de DV-motor misschien wel aan de 80% van zijn oorspronkelijk waarde zit, en dat levert dan 84pk maal 80% maal 85% is 57pk. Toch ?














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Pierre schreef:Als je twijfelt weet ik het wel zeker: Je hebt een DV motor.
84 pk , dat is 15 pk minder dan een DY3 motor.
Voor die DV motor zou ik geen 5-bak willen hebben. Kies voor de DV motor en een 4-bak of voor een DY3/DX2 met een 5-bak.
Het moet niet lastig zijn een fatsoenlijk DY3 motor te vinden.
Wat is er mis met je eigen blok?
Ik neem aan dat je weet dat de DV-motor van origine met een lange 4 bak is geleverd? Deze heeft een 4e versnelling die bij 1000 tpm 36 km/h loopt.
Dat is dus NET ZO LANG als een 5 bak!
Ok, het trekt voor geen meter, maar het gaat prima!
Dit geldt voor de eerste DV motor, geleverd in de ID19, van september 1966 tot augustus 1968. Deze motoren zijn te herkennen aan de stroomverdeler achterop.
Als je nu een lange 5-bak op die dv motor wil zetten, dan heb je dus dezelfde eindoverbrening als de originele 4 bak. Voordeel is een extra versnelling, wat erg fijn is omdat het gat tussen 3 en 4 erg groot is bij de orginele lange 4 bak. De lange 5 bak heeft als code 107.
Een korte 5 bak kan ook, de code daarvan is 108. Die bak draait bij 1000 tpm in 5 slechts 33 km/h.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Goede aanvulling met data, mijn verkoper zei hetzelfde maar dat is op basis van vertrouwen, dat groeit bij deze weer beetje meer !
Heb aan mijn huidige DY3 een korte 5-bak zitten die ik erg plezierig vindt rijden, kan nl in de stad in 4 rijden ipv 3, en op de snelweg redelijk rustig toeren (herrie).
Aanvullend vraagje…
weet iemand iets te melden over de aanwezigheid van een bultje aan het blok ter plaatse van de montagevlak van de versnellingsbak? Je zou dan eventueel stuk uit het koppelingshuis moeten frezen om een recentere bak te kunnen monteren?
Welke motoren hadden dan zo’n bultje eigenlijk? En waarom, natuurlijk!