Drukgroep bijgeluiden
Edwin van Seggelen
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 134
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 15 januari 2007 10:03 AM

Beste mensen,

De drukgroep van mijn CX 25 GTI T2 (1987) begint steeds meer lawaai te maken. Naast de auto staand hoor je bij stationair toerental een schel geluid en al rijdende, bij het bedienen van de koppeling, klinkt het alsof het een hydraulisch systeem is Shocked . Als je de koppelingskabel ontlast (pedaal omhoog duwt) is het geluid bijna weg.
De koppeling werkt verder soepel en slipt niet.

Wat kan ik het beste doen (is er nog een andere oplossing mogelijk dan de drukgroep te vervangen)?

De dame is altijd “gepampered” en heeft aantoonbaar slechts 114.000 km gereden.

Citroën CX 25 GTI TURBO 2, C’est Démon!

Surf eens naar: http://www.citroen-cxclub.nl/

Ex DS 21 Pallas (1969)
Ex CX 25 GTi T2 (1987)
Ex XM V6 Exclusive Aut. (1998)

Profiel  
 
trxke
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1377
Geregistreerd: 08-01-2005

- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Gepost: 15 januari 2007 02:53 PM
  [ # 1 ]

Eerst en vooral welkom op het forum.

Wat betreft het lawaai van je koppeling:
Dit word veroorzaakt door een drooglopend druklager ,het druklager rust tegen het diafragma van de drukgroep ook als je niet ontkoppeld.
Bij CX van voor ‘83 komt het druklager enkel tegen het diafragma als je ontkoppeld.

Door het feit dat het geluid sterk minder is als je het koppelingspedaal handmatig omhoog haalt mag je zeker zijn dat je druklager stuk is, er zit dus niets anders op dan de motor er uit te halen en een nieuwe koppeling set te monteren.

Een hele klus , klik maar eens op de linken in dit topic:

http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=169217&start=0

Vervang ook zeker de krukas en nokkenas keerring, het lager in het vliegwiel en het nokkensas lager.

Succes

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
Snoekie69
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 23-08-2006

Gepost: 15 januari 2007 05:42 PM
  [ # 2 ]

Even een vraagje gewoon uit nieuwsgierigheid:

Is het bij een CX nodig de complete motor eruit te halen indien je koppeling / drukgroep wilt vervangen of kun je ‘m ook “oplichten” (dus zonder alles eruit te halen)?

Groetjes,
Marcel

Déesse - Alleen de naam al…...

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 15 januari 2007 06:09 PM
  [ # 3 ]

Ik weet niet beter dan dat de hele zooi er uit moet.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
trxke
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1377
Geregistreerd: 08-01-2005

- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Gepost: 15 januari 2007 08:57 PM
  [ # 4 ]
Snoekie69 schreef:

Even een vraagje gewoon uit nieuwsgierigheid:

Is het bij een CX nodig de complete motor eruit te halen indien je koppeling / drukgroep wilt vervangen of kun je ‘m ook “oplichten” (dus zonder alles eruit te halen)?

Groetjes,
Marcel

De motor+bak moeten er idd samen uit om de koppeling te vervangen.
Bij de M-motoren moet je er niet aan beginnen met de motor in de wagen.
Enkel bij de 2/2.2l douvrin zou het met veel gepruts lukken om de bak van de motor te halen in de wagen, maar zelfs dan moeten de aandrijfassen eruit ,uitlaat +motorsteunen los enz.
Zelf zie ik dat niet zitten en denk ik dat je even snel de motor er uit haalt + dat het dan veel makkelijker werkt , ook de bak terug op de motor krijgen wil wel eens moeilijk gaan met de motor naast de wagen…

Een motor uit een CX 2/2.2l halen is nu ook zo veel werk niet, bij een GTiT is het echter wel milimeter werk Smile

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
Edwin van Seggelen
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 134
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 15 januari 2007 11:07 PM
  [ # 5 ]

Bedankt voor jullie reacties!
Misschien is het dan ook verstandig maar meteen de motor- en baksteunen en de moeilijk bereikbare koelwaterslangen te vervangen?
Dat wordt leven op water en brood de komende maanden Evil or Very Mad .

Citroën CX 25 GTI TURBO 2, C’est Démon!

Surf eens naar: http://www.citroen-cxclub.nl/

Ex DS 21 Pallas (1969)
Ex CX 25 GTi T2 (1987)
Ex XM V6 Exclusive Aut. (1998)

Profiel  
 
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 15 januari 2007 11:16 PM
  [ # 6 ]

Er slingert ergens een lijstje met dingen te vervangen op het moment dat je blok eruit ligt. Bak en motorsteunen horen daarbij. Zoek even in het CX forum.

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
Edwin van Seggelen
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 134
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 16 januari 2007 09:40 AM
  [ # 7 ]

Tsja, mooie dames hebben soms zo hun nukken… Laughing

Citroën CX 25 GTI TURBO 2, C’est Démon!

Surf eens naar: http://www.citroen-cxclub.nl/

Ex DS 21 Pallas (1969)
Ex CX 25 GTi T2 (1987)
Ex XM V6 Exclusive Aut. (1998)

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook