santman1 schreef:He wannabee, prima tips ik ga het eens nalopen. Toch een vraagje: je had dezelfde klachten maar constateerde je toen toch wel vonk en benzine?
Bij de 1e 2 klachten weet ik het zeker vonk en benzine, (bobines en stationairschoef). Bij de andere weet ik het niet zeker, volgens mij zoemde de benzinepomp wel.
De auto vandaag aan de praat gekregen . Tijdens de waterpomp werkzaamheden heb ik ook de bobine omgewisseld met een van mijn reservemotor omdat een van puntjes waar de bougiekabel op zit verroest was. Het gekke is echter dat de reservemotor 2 maanden geleden nog in de sloop-auto zat en dat die motor het gewoon perfect deed. Dan lijkt mij dat het de bobine dus eigenlijk niet kan zijn. OOk na de wissel met de originele deed ze het niet meteen. Pas na een paar keer starten sloeg ze aan. Nadat ze een beetje warm was gelopen weer uitgezet maar starten doet ze nogsteeds met enige tegenzin. De exacte oorzaak heb ik dus nog niet gepinpoint (raar woord…...). Ik blijf nog maar eens even verder zoeken.
Wat ik alleen gek blijf vinden is dat de combinatie benzine, lucht en vonk toch een explosie moet opleveren. Dat moet op z’n minst resulteren in ploffen in de uitlaat. Of de motor verder lekker loopt is een tweede.
Voor wat betreft het verwisselen van de stekkers op de bobine….. probeer het maar het lukt je niet. 1 stekker zal passen de andere niet deze heeft een nokje waardoor het niet past.
Life is short !!!
Drive fast !!!
En ben je al wat wijzer geworden?
wannabee schreef:En ben je al wat wijzer geworden?
Heb helaas niet verder kunnen gaan aangezien ik afgelopen dinsdag bij het werken aan de onerkant van de auto (lekke retourslang) een ontstoken schouderkapsel heb opgelopen. even wachten dus voor ik weer lekker verder kan. Ik hou je op de hoogte.
Life is short !!!
Drive fast !!!
Vandaag de auto weer eens gestart. Deed het na een paar (3) keer starten.
Geen idee of het nu aan de bobine heeft gelegen. Ik ga m nog een keer terugzetten en kijken wat er gebeurd.
So far so good.
Life is short !!!
Drive fast !!!
Ach sommige zaken zijn blijkbaar niet verklaarbaar, die zijn gewoon. Gelukkig heeft ze er weer zin in.
Vandaag weer bezig geweest. Auto wilde weer niet aanslaan. Pas na een aantal keer doorstarten sloeg ze aan. Bij de injectimotoren is het de bedoeling om bij een koude motor het gaspedaal niet aan te raken. Om haar echter te starten moet ik het pedaal volledig indrukken en blijven starten tot ik “plofgeluiden"waarneem en het gas loslaten als ik dit een keer of 4 achter elkaar doet slaat ze aan. Deze motor heeft geen koude startverstuiver dus daar kan het niet aan liggen. Iemand een idee?
Bij een enigzins warme motor start ze redelijk goed.
Life is short !!!
Drive fast !!!
zou wel eens te weinig lucht kunnen krijgen tijdens het starten: als je de slang die parralel over het gasklephuis loopt nou een lostrekt (bij een koude moter) en dan eens start….........slaat ie dan vlot aan ???
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Ik ga het morgen proberen. Ik vraag me alleen af welke slang je exact bedoeldt van waar naar waar loopt ie?
Life is short !!!
Drive fast !!!


Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 19-06-2006
- ID/DS DSpécial
- CX 25 GTI Automatic
- XM V6 VSX
- Xantia Break 1.8 16V Plus
Ik ben vorig jaar ook enige weken op zoek geweest naar de oorzaak van mijn slecht startende CX GTI.
Bij mij was het schoonmaken van de stekkers die tegen het linkervoorscherm boven de binnenzijde van de wielkast liggen uiteindelijk de oplossing.
santman1 schreef:Ik ga het morgen proberen. Ik vraag me alleen af welke slang je exact bedoeldt van waar naar waar loopt ie?
deze (rode pijl / 280) die zit er volgens de werkplaatsboeken op:
en ik weet dat jij geen koudstartverstuiver hebt (575) maar dit plaatje is ter illustratie/voorbeeld. deze extra luchtklep blijft door ouderdom half open staan zodat je te weinig lucht hebt voor de koudstart (moter slaat moeilijk aan) en teveel lucht als de moter warm is (moter loopt belabberd)
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Dat is dus de extra-luchtschuif. Die zit met 2 boutjes vast. (En de stekker en slangen natuurlijk) Als je hem eraf haalt en je kijkt erdoor dan zie je een schuifje. Leg hem eens een uur in de koelkast, dan moet die schuif vrijwel open staan. Na een uur in de kamer bijna dicht. Blijft de doorgang hetzelfde dan is hij stuk. En starten lukt dan alleen met veel gas. Ze zijn wel duur….
Gutta cavat lapidem…












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Die dingen zitten op heel veel volvo’s…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik zou niet teveel tijd in de extra luchtschuif steken,die zorgt alleen maar voor een licht verhoogd toerental tijdens de koude start ,meer doet ie niet.
Of die nu wel of niet werkt mag voor het starten niets uitmaken.
Het verschil is misschien een draai aan de stationaire stelschroef.
Bij mijn gti turbo zat het slechte starten ook in het blauwe stuurrelais.
Zelfs met de benzinepomp direct aan de plus bleef ze slecht starten.
Ik zou beginnen met het schoonmaken van contacten,eventueel wat stekkers vervangen.
Het stuurrelais is door te meten,zeker even doen.
Gr Raymond
Het was een cx of niks
Helaas pas vrijdag en zaterdag de tijd om e.e. van de tips na te kijken. Zondag zal ik het resultaat in het topic gooien. Ben benieuwd.
Ray: jij hebt het over een draai aan de stationairschroef. als de auto warm is en ik laat haar 8/900 toeren draaien is deze toch gewoon goed afgesteld? Laat me even weten hoe ik m moet zetten dan proberen we dat ook nog eens even.
Life is short !!!
Drive fast !!!