3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
SM en klapperen van de ketting?
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 02 februari 2007 12:02 PM
  [ # 31 ]
fluidphreak schreef:

Klopt het verhaal dat Maserati oorspronkelijk een andere spanner wilde installeren, maar dat Citroen deze wel goed genoeg vond? Ik heb wel eens gehoord dat de zwakke punten van de SM motor precies terug te voeren zijn op de wijzigingen van Citroen t.o.v. het originele ontwerp…

Die verhalen doen de ronde, maar zijn nooit bevestigd door medewerkers van Maserati. Vergeet vooral niet dat er in die tijd veel minder goede materialen waren te krijgen als vandaag de dag. Een motorrevisie na 60 of 70.000 kilometer werd door de Ferrari of maserati eigenaar uit die tijd heel normaal gevonden. De Citroenrijders waren dat nooit gewend, een DS motor ging met gemak 200.000 tot 400.000 km mee….....

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3188
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 02 februari 2007 09:58 PM
  [ # 32 ]
fluidphreak schreef:

Klopt het verhaal dat Maserati oorspronkelijk een andere spanner wilde installeren, maar dat Citroen deze wel goed genoeg vond? Ik heb wel eens gehoord dat de zwakke punten van de SM motor precies terug te voeren zijn op de wijzigingen van Citroen t.o.v. het originele ontwerp…

Een ander verhaal is dat de ingenieurs GEEN rekening hebben gehouden bij het berekenen van de ketting en spanner met de belasting op de tussenas door HD pomp , alternator en airco .

Bij een GEWONE auto is dit altijd aangedreven door de krukas ..

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 02 februari 2007 11:30 PM
  [ # 33 ]
wbogaerts schreef:
fluidphreak schreef:

Klopt het verhaal dat Maserati oorspronkelijk een andere spanner wilde installeren, maar dat Citroen deze wel goed genoeg vond? Ik heb wel eens gehoord dat de zwakke punten van de SM motor precies terug te voeren zijn op de wijzigingen van Citroen t.o.v. het originele ontwerp…

Een ander verhaal is dat de ingenieurs GEEN rekening hebben gehouden bij het berekenen van de ketting en spanner met de belasting op de tussenas door HD pomp , alternator en airco .

Bij een GEWONE auto is dit altijd aangedreven door de krukas ..

Walter

zou nu toch opgelost moeten zijn met de nieuwe renolds kettingen en spanner van de 2de generatie!! er bestaan dan wel nog verschillende spanners,volgens bouwjaar van de SM!! ik ben haast zeker als wij beider onze motor moesten opengooien er 2 verschillende spanners in zitten!! want na ‘71 is er een modificatie geweest,waar ik niet kan van genieten bij het openleggen van mijn motor!! er schijnt een andere achtercarter bij te horen ook!! en in de wisselstukkenlijst,staat duidelijk dat beide modellen niet uitwisselbaar zijn!! eerste generatie,blijft eerste generatie!! mss hebben ze die spanners nu wel verbeterd,dat weet ik helaas niet!! in de Franse prijslijst staan duidelijk 2 verschillende spanners!!!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 03 februari 2007 08:28 PM
  [ # 34 ]
blooper1963 schreef:

zou nu toch opgelost moeten zijn met de nieuwe renolds kettingen en spanner van de 2de generatie!! er bestaan dan wel nog verschillende spanners,volgens bouwjaar van de SM!! ik ben haast zeker als wij beider onze motor moesten opengooien er 2 verschillende spanners in zitten!! want na ‘71 is er een modificatie geweest,waar ik niet kan van genieten bij het openleggen van mijn motor!! er schijnt een andere achtercarter bij te horen ook!! en in de wisselstukkenlijst,staat duidelijk dat beide modellen niet uitwisselbaar zijn!! eerste generatie,blijft eerste generatie!! mss hebben ze die spanners nu wel verbeterd,dat weet ik helaas niet!! in de Franse prijslijst staan duidelijk 2 verschillende spanners!!!

Nee, ook de spanner van de 2e generatie gaat kapot. Vaak al na 20.000km kan men de stukken uit het carter vissen. De ENIGE afdoende oplossing is de hydraulische spanner!!!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 03 februari 2007 11:56 PM
  [ # 35 ]
waterman771 schreef:
blooper1963 schreef:

zou nu toch opgelost moeten zijn met de nieuwe renolds kettingen en spanner van de 2de generatie!! er bestaan dan wel nog verschillende spanners,volgens bouwjaar van de SM!! ik ben haast zeker als wij beider onze motor moesten opengooien er 2 verschillende spanners in zitten!! want na ‘71 is er een modificatie geweest,waar ik niet kan van genieten bij het openleggen van mijn motor!! er schijnt een andere achtercarter bij te horen ook!! en in de wisselstukkenlijst,staat duidelijk dat beide modellen niet uitwisselbaar zijn!! eerste generatie,blijft eerste generatie!! mss hebben ze die spanners nu wel verbeterd,dat weet ik helaas niet!! in de Franse prijslijst staan duidelijk 2 verschillende spanners!!!

Nee, ook de spanner van de 2e generatie gaat kapot. Vaak al na 20.000km kan men de stukken uit het carter vissen. De ENIGE afdoende oplossing is de hydraulische spanner!!!

kan best zijn!!maar ik heb ‘t geld niet veil om het blok bij van der laan te doen!! ik bezit nu 4 citroenen en er valt wel aan elke eens iets te doen!! Wink

Profiel  
 
citrods
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 13-05-2005

Gepost: 04 februari 2007 12:09 PM
  [ # 36 ]
blooper1963 schreef:
waterman771 schreef:
blooper1963 schreef:

zou nu toch opgelost moeten zijn met de nieuwe renolds kettingen en spanner van de 2de generatie!! er bestaan dan wel nog verschillende spanners,volgens bouwjaar van de SM!! ik ben haast zeker als wij beider onze motor moesten opengooien er 2 verschillende spanners in zitten!! want na ‘71 is er een modificatie geweest,waar ik niet kan van genieten bij het openleggen van mijn motor!! er schijnt een andere achtercarter bij te horen ook!! en in de wisselstukkenlijst,staat duidelijk dat beide modellen niet uitwisselbaar zijn!! eerste generatie,blijft eerste generatie!! mss hebben ze die spanners nu wel verbeterd,dat weet ik helaas niet!! in de Franse prijslijst staan duidelijk 2 verschillende spanners!!!

Nee, ook de spanner van de 2e generatie gaat kapot. Vaak al na 20.000km kan men de stukken uit het carter vissen. De ENIGE afdoende oplossing is de hydraulische spanner!!!

kan best zijn!!maar ik heb ‘t geld niet veil om het blok bij van der laan te doen!! ik bezit nu 4 citroenen en er valt wel aan elke eens iets te doen!! Wink

Ga je er dan voorlopig niets aan doen? Hopelijk wordt het dan achteraf niet meer geld kosten!

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 04 februari 2007 12:17 PM
  [ # 37 ]
citrods schreef:
blooper1963 schreef:
waterman771 schreef:
blooper1963 schreef:

zou nu toch opgelost moeten zijn met de nieuwe renolds kettingen en spanner van de 2de generatie!! er bestaan dan wel nog verschillende spanners,volgens bouwjaar van de SM!! ik ben haast zeker als wij beider onze motor moesten opengooien er 2 verschillende spanners in zitten!! want na ‘71 is er een modificatie geweest,waar ik niet kan van genieten bij het openleggen van mijn motor!! er schijnt een andere achtercarter bij te horen ook!! en in de wisselstukkenlijst,staat duidelijk dat beide modellen niet uitwisselbaar zijn!! eerste generatie,blijft eerste generatie!! mss hebben ze die spanners nu wel verbeterd,dat weet ik helaas niet!! in de Franse prijslijst staan duidelijk 2 verschillende spanners!!!

Nee, ook de spanner van de 2e generatie gaat kapot. Vaak al na 20.000km kan men de stukken uit het carter vissen. De ENIGE afdoende oplossing is de hydraulische spanner!!!

kan best zijn!!maar ik heb ‘t geld niet veil om het blok bij van der laan te doen!! ik bezit nu 4 citroenen en er valt wel aan elke eens iets te doen!! Wink

Ga je er dan voorlopig niets aan doen? Hopelijk wordt het dan achteraf niet meer geld kosten!

ja wel! eerst en vooraal kijken welke er reeds in zit,want mijn SM is reeds lid geweest van de Franse SM club!! god weet wie of wat er in zit!! een hydraulische denk ik niet, maar daar heb ik het geld niet voor voorlopig!! 900 € is niet niks voor een spannertje!!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 04 februari 2007 12:24 PM
  [ # 38 ]

Ik weet zeker dat als jij je motor kaal en schoon bij Wim van der Laan op de werkbank neerzet, hij er geen 900 euro voor zal vragen om een spanner te installeren. Hoe minder werk hij er aan heeft, hoe goedkoper het zal zijn!!! Cool

Ik ben wel van mening dat je helemaal GEK bent als je bij een motorrevisie geen hydraulische spanner zou monteren!! Wink  Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 04 februari 2007 12:26 PM
  [ # 39 ]
waterman771 schreef:

Ik weet zeker dat als jij je motor kaal en schoon bij Wim van der Laan op de werkbank neerzet, hij er geen 900 euro voor zal vragen om een spanner te installeren. Hoe minder werk hij er aan heeft, hoe goedkoper het zal zijn!!! Cool

Ik ben wel van mening dat je helemaal GEK bent als je bij een motorrevisie geen hydraulische spanner zou monteren!! Wink  Wink

ja maar ik ben bang van Mevr. van der laan Laughing  Laughing

Profiel  
 
citrods
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 13-05-2005

Gepost: 04 februari 2007 12:27 PM
  [ # 40 ]

Ik heb het zo gedaan en was inderdaad geen 900 euro.

Was voor de montage van de spanner (als ik mij niet vergis) 350 + btw.

En je moet dan ook naar het verschil tussen beiden zien.

Profiel  
 
citrods
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 13-05-2005

Gepost: 04 februari 2007 12:29 PM
  [ # 41 ]
blooper1963 schreef:

ja maar ik ben bang van Mevr. van der laan Laughing  Laughing

Dat viel best mee.

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 04 februari 2007 12:35 PM
  [ # 42 ]

En ook!! Ik zou dit graag zelf kunnen doen, volgens die foto van op internet,ziet er,ik zeg wel ziet er dat niet zo moeilijk uit!! Ik weet er moet precies geboord worden!! maar wijst dat zichzelf niet wat uit? Je kan namelijk die spanner toch op geen 20 plaatsen gaan monteren!! Enkel daar waar hij op de ketting kan drukken?? en ik vermoed dat dat ongeveer dezelfde plaats is als waar de mechanische nu drukt?? Tja!Ik probeer enkel maar logisch na te denken hoor,verder weet ik niet juist,waar bvb zich dat hogedruk oliekanaal bevind! Ik vermoed op dit pasvlak??

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 04 februari 2007 12:45 PM
  [ # 43 ]
blooper1963 schreef:
waterman771 schreef:

Ik weet zeker dat als jij je motor kaal en schoon bij Wim van der Laan op de werkbank neerzet, hij er geen 900 euro voor zal vragen om een spanner te installeren. Hoe minder werk hij er aan heeft, hoe goedkoper het zal zijn!!! Cool

Ik ben wel van mening dat je helemaal GEK bent als je bij een motorrevisie geen hydraulische spanner zou monteren!! Wink  Wink

ja maar ik ben bang van Mevr. van der laan Laughing  Laughing

Ja, wie niet!! ha ha als je op het verkeerde moment binnenkomt…... gun

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3188
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 04 februari 2007 01:32 PM
  [ # 44 ]

De laatste versie van de GEWONE mechanische spanner in combinatie met een NIEUWE reynolds ketting en een lange geleiding doet het ook prima Exclamation

en ja als je mis bent met het boren naar dat oliekanaaltje kan je wel je blok wegkieperen .

@ Blooper : om je uitlaatkleppen te vervangen moet het motorblok er niet uit .

Zijn er al motors total los geraakt door een vesleten kettingspanner ????

Afgebroken klepjes staat de stand in BELGIE momentel al op 7 : deze week nog een “gelukkige”  Crying or Very sad  Crying or Very sad eigenaar aan de telefoon gehad Exclamation

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 04 februari 2007 01:41 PM
  [ # 45 ]
wbogaerts schreef:

De laatste versie van de GEWONE mechanische spanner in combinatie met een NIEUWE reynolds ketting en een lange geleiding doet het ook prima Exclamation

en ja als je mis bent met het boren naar dat oliekanaaltje kan je wel je blok wegkieperen .

@ Blooper : om je uitlaatkleppen te vervangen moet het motorblok er niet uit .

Zijn er al motors total los geraakt door een vesleten kettingspanner ????

Afgebroken klepjes staat de stand in BELGIE momentel al op 7 : deze week nog een “gelukkige”  Crying or Very sad  Crying or Very sad eigenaar aan de telefoon gehad Exclamation

Walter

wanneer heb je de klepjes??? ik wacht vol ongeduld!! en die pomp kunststofring wil ik ook eens van naderbij bekijken!! denk niet dat die bij mij gaat passen!! want ik heb gezien dat de diameter van de as verschillend is bij beide versies van die impellers!! Wink

Profiel  
 
 
3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook