lucht in dieselleiding
spruijt
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 10-02-2006

Gepost: 08 februari 2007 06:12 PM

Sinds ik mijn Berlingo naar de garage heb gebracht voor het vervangen van de distibutieriem, hakkeld ‘ie de eerste kilometers na het starten ( blauw-grijze rook), vooral bij lage toerentallen.
Het doorzichtige leidinkje na het dieselfilter vertoont een constante stroom luchtbelletjes, dus ik neem aan dat het daaraan ligt.
Maar: hoe los je dit op? Waar en hoe zoek je het snelst het lek en wat moet je dan vervangen?

Joska

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 08 februari 2007 08:58 PM
  [ # 1 ]

Re: lucht in dieselleiding

spruijt schreef:

Sinds ik mijn Berlingo naar de garage heb gebracht voor het vervangen van de distibutieriem, hakkeld ‘ie de eerste kilometers na het starten ( blauw-grijze rook), vooral bij lage toerentallen.
Het doorzichtige leidinkje na het dieselfilter vertoont een constante stroom luchtbelletjes, dus ik neem aan dat het daaraan ligt.
Maar: hoe los je dit op? Waar en hoe zoek je het snelst het lek en wat moet je dan vervangen?

Joska

dieselfilter even losmaken en kontroleren of de dichting correct zit! anders hebben ze mss een leiding geraakt bij het wisselen van de distrib! Wink

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 09 februari 2007 12:22 AM
  [ # 2 ]

Neem aan dat het om een 1.9D of TD uitvoering gaat?

Daar loopt de aanvoerleiding uit de tank achter het schutbord omhoog langs de D-riem kast, kan heel goed dat er iets geraakt is of niet goed terug vastgezet. Heb je al geprobeerd om voor het starten een paar keer te pompen in het knijpballetje, tot deze hard aanvoelt?

Profiel  
 
spruijt
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 10-02-2006

Gepost: 09 februari 2007 02:21 PM
  [ # 3 ]

Ik zal de ring even controleren. Mocht het dat niet zijn: is uit te leggen welke leidingen de boosdoener zouden kunnen zijn?
Ik neem aan dat ik in eerste instantie kijk naar de leidingen vóór het filter omdat na het filter lucht in de leidingen zit, of zie ik nu iets over het hoofd?
Verder heb ik inderdaad al een paar keer gepompt. Dat lijkt wel een beetje te helpen, maar niet volledig. Ik heb de indruk dat de de lengte waarover er dan lucht in de leidingen komt korter wordt ( dus het gehik lijkt korter te duren) maar ik krijg niet alle lucht er uit. De volgende dag is het natuurlijk gewoon weer raak.
En oh ja:  het is een DW8 motor, 1.9 D uit 1999.

groeten
Joska

Profiel  
 
Piet Visser
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 407
Geregistreerd: 01-11-2006

- C5 Charactére
Gepost: 09 februari 2007 06:53 PM
  [ # 4 ]

Als je die ring gaat controleren zul je erna moeten ontluchten.
Onderin de filterkom zit aan de voorzijde een kunstof aftapdopje om eventueel water af te tappen.
Als dit dopje te hard wordt aangedraaid barst het kunstof/rubberen afdichtringetje welke erom zit.
Aangezien er in de filterkom normaal gesproken onderdruk heerst zal dit niet meteen leiden tot brandstoflekkage naar buiten maar wel tot luchtlekkage naar binnen.
Mischien iets om meteen mee te nemen?
Succes!

Profiel  
 
spruijt
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 10-02-2006

Gepost: 09 februari 2007 06:59 PM
  [ # 5 ]

Goede tip Piet, daar kijk ik ook meteen even naar.
Joska

Profiel  
 
spruijt
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 10-02-2006

Gepost: 12 februari 2007 12:50 AM
  [ # 6 ]

Nou, ik heb de ring en het aftapdopje bekeken en die lijken in orde te zijn. Kom ik eigenlijk weer terug bij mijn vorige vragen. Nog ideeën?

Joska

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 12 februari 2007 12:55 AM
  [ # 7 ]

Re: lucht in dieselleiding

spruijt schreef:

Sinds ik mijn Berlingo naar de garage heb gebracht voor het vervangen van de distibutieriem, hakkeld ‘ie de eerste kilometers na het starten ( blauw-grijze rook), vooral bij lage toerentallen.
Het doorzichtige leidinkje na het dieselfilter vertoont een constante stroom luchtbelletjes, dus ik neem aan dat het daaraan ligt.

Maar: hoe los je dit op? Waar en hoe zoek je het snelst het lek en wat moet je dan vervangen?

Joska

Naar die garage terug gaan en vertellen dat NA die reparatie de Berlingo slechter is gaan lopen dan voordat je hem daar bracht….en zij dat zullen moeten oplossen ? (gratis !)

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook