Uitlaatgeur…
johan_braeken
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 11-08-2004

Gepost: 12 februari 2007 12:24 PM

Citroen C3, 1.4 HDi (Diesel), 2003, 100.000km.

Sinds een aantal dagen komt er bij stilstaan met draaiende motor een uitlaatgeur in de auto.

Eerst dacht ik dat het kwam door de auto’s voor mij in de file, maar blijkbaar was de geur er ook als er geen enkele auto in de buurt is.

Na eens geroken te hebben onder de motorkap, blijkt de geur van “achter” de motor te komen aan de pasagierszijde.
Er is geen probleem met starten en geen merkbaar vermogensverlies. Het lek is waarschijnlijk erg klein.

Ik denk dat er een injector in het motorblok niet goed meer afdicht, maar heb dat nog niet kunnen controleren aangezien ik eerst de luchtfilter e.d. moet verwijderen om voldoende te kunnen zien.

Mijn huidige plan is om dat te verifieren en de injector dan aan te draaien.
Mijn vraag is nu of dat wel een goed idee is, en of ik daar met normaal materiaal aankan? Bij de C3 zit alles nogal in elkaar gepuzzeld en is het soms moeilijk om overal aan te kunnen.

Of sla ik de bal helemaal mis en kan de oorzaak iets anders zijn?


Met vriendelijke groeten,

Johan.

Profiel  
 
sat2000
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 143
Geregistreerd: 23-10-2006

Gepost: 12 februari 2007 06:16 PM
  [ # 1 ]

als het inderdaad een lekke injector is, wat mij het meest waarschijnlijke lijkt, heeft het geen zin om hem vaster te draaien.
er is maar 1 remedie, en dat is de betreffende injector te demonteren alles goed reinigen, nieuwe koperen ring onder de injector zetten en weer monteren.
het schoonmaken is een vervelend klusje, en om de pasvlakken weer goed schoon te krijgen raad ik je toch aan een bezoekje aan de dealer te brengen die hier speciale freesjes voor heeft.

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 04 maart 2007 03:51 AM
  [ # 2 ]
sat2000 schreef:

als het inderdaad een lekke injector is, wat mij het meest waarschijnlijke lijkt, heeft het geen zin om hem vaster te draaien.
er is maar 1 remedie, en dat is de betreffende injector te demonteren alles goed reinigen, nieuwe koperen ring onder de injector zetten en weer monteren.
het schoonmaken is een vervelend klusje, en om de pasvlakken weer goed schoon te krijgen raad ik je toch aan een bezoekje aan de dealer te brengen die hier speciale freesjes voor heeft.

Maar, een lekkende injector geeft dan toch eerder diesel-lekkage? Da’s toch iets heel anders dan uitlaatgeur.
Zit er bij deze HDI’s misschien een bijverwarming, en slaat die misschien aan, of hebben ze die bij dit type elektrisch gemaakt?

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
sat2000
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 143
Geregistreerd: 23-10-2006

Gepost: 04 maart 2007 02:54 PM
  [ # 3 ]

het lekken van de injector in dit geval wil zeggen dat de afdichting van de injector ten opzichte van de pasvlakken van de cilinderkop niet goed is.
hierdoor ontsnapt er dus ‘‘uitlaatgas’’ tussen de injector en de cilinderkop langs, en dat ruik je in de auto, en je kan het zien aan de voet van de injector doordat er koolafzetting ontstaat.
het is dus geen diesel lekkage.

Profiel  
 
johan_braeken
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 11-08-2004

Gepost: 25 april 2007 02:10 PM
  [ # 4 ]

Update: Het bleek dus inderdaad de dichting te zijn tussen het motorblok en de injector.

Omdat je voor een C3 speciaal gereedschap nodig hebt om de injector met jet juiste moment terug vast te zetten, heb ik het laten doen:

3 Euro aan materiaal
100 Euro aan werkuren… Sad

Cheers,

Johan.

Profiel  
 
johan20
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 339
Geregistreerd: 10-04-2007

- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDI 110 FAP Dynamic
- C3 SX 1.4 HDI
Gepost: 17 april 2008 03:04 AM
  [ # 5 ]

bij koude start tikt mijn motor(lees blaast)en als je de motorkap opent een lichte diesel geur?soms als ik aan een licht sta te wachten heb ik ook een diesel geur in de wagen.Eens de wagen warm is gereden is het getik verdwenen.ook heb ik ondervonden dat het toerental soms bij traagloop niet 100% dezelfde toeren aanhoud.Zou dit eventueel kunnen dat er een dichting van een van de injectoren stuk is?En kan dit eventueel kosten?
C3 14 HDI 70 Pk
_________________

 
 
15-04-2008/vervolg————————————————————————————————————————
Vandaag naar de garage geweest,daar hebben ze bevestigd wat ik reeds dacht,2 van de 4 dichtingen van de injectoren waren lek.Voor deze vervanging moet er blijkbeer alles dat er boven op de motor zit er af,dit grapje heeft me 20 € aan stukken en 230.10 € aan werkuren gekost,dure grap,maar het probleem is zo te zien opgelost.In de garage hebben ze mij formeel bevestigd dat dit een bekende kwaal van deze motoren is .Nu nog proberen van Citroen Belgie een tussenkomst te verkrijgen,het zal wel noppens zijn.Toch vind ik dit niet normaal bij een kilometer stand van net geen 47.000Km.
_________________

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 17 april 2008 09:11 PM
  [ # 6 ]

legallybored, lijkt me allemaal wel wat duur.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Bixie
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 202
Geregistreerd: 31-07-2005

Gepost: 18 april 2008 07:59 PM
  [ # 7 ]

4 nieuwe (gereviseerde) injectoren voor 200 euri Cool red
Die HDI injectoren kunnen ze ook gewoon ff opensleutelen, schoonmaken en nieuwe loktite ertussen hoor. En laat die smurrie lekker zitten. Een motor hoort vies te zijn Smile

Xantia 1.9TD SX 1997 Noir verni 400.000km met Xantiaclub KPH en type 1a bolletjes
http://images.spritmonitor.de/212694_3.png

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 16 mei 2008 06:47 PM
  [ # 8 ]

Re: Zelfde probleem

legallybored schreef:

Gisteren opeens een telefoontje van de garage, ze hadden de motor opengedaan en een hele hoop smurrie gevonden.

De motor open gedaan? Hebben ze de kop er af geplukt?

Profiel  
 
johan20
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 339
Geregistreerd: 10-04-2007

- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDI 110 FAP Dynamic
- C3 SX 1.4 HDI
Gepost: 16 mei 2008 09:46 PM
  [ # 9 ]
johan20 schreef:

bij koude start tikt mijn motor(lees blaast)en als je de motorkap opent een lichte diesel geur?soms als ik aan een licht sta te wachten heb ik ook een diesel geur in de wagen.Eens de wagen warm is gereden is het getik verdwenen.ook heb ik ondervonden dat het toerental soms bij traagloop niet 100% dezelfde toeren aanhoud.Zou dit eventueel kunnen dat er een dichting van een van de injectoren stuk is?En kan dit eventueel kosten?
C3 14 HDI 70 Pk
_________________

 
 
15-04-2008/vervolg————————————————————————————————————————
Vandaag naar de garage geweest,daar hebben ze bevestigd wat ik reeds dacht,2 van de 4 dichtingen van de injectoren waren lek.Voor deze vervanging moet er blijkbeer alles dat er boven op de motor zit er af,dit grapje heeft me 20 € aan stukken en 230.10 € aan werkuren gekost,dure grap,maar het probleem is zo te zien opgelost.In de garage hebben ze mij formeel bevestigd dat dit een bekende kwaal van deze motoren is .Nu nog proberen van Citroen Belgie een tussenkomst te verkrijgen,het zal wel noppens zijn.Toch vind ik dit niet normaal bij een kilometer stand van net geen 47.000Km.
_________________

 

Dit is het antwoord dat ik gekregen heb van de behulpzame citroen service!!!!!


Twisted Evil  Twisted Evil  Twisted Evil
CITROËN C3 - xxxxxxx- dichtingen verstuivers / / Dossier CRC xxxxxxx

Mijnheer

De contractuele waarborg op elke nieuwe CITROËN is 2 jaar, onbeperkte kilometers.
CITROËN biedt de mogelijkheid de waarborg te verlengen met 1, 2 of 3 jaar.
Deze optie heet CONTRACT PLUS FLEX.
Aangezien u niet voor deze mogelijkheid hebt gekozen, zijn reparaties na het verstrijken van de waarborg ten uwe laste.
Wij kunnen dan ook niet meer tussenkomen in de herstelling van de verstuiverdichtingen.

Met vriendelijke groeten

Michel VANDERMAESEN
Klantenrelaties

Profiel  
 
kenny
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 84
Geregistreerd: 28-02-2007

Gepost: 06 augustus 2008 03:58 PM
  [ # 10 ]

net het zelfde voor gehad zelfs tweemal achter elkaar steeds hetzelfde stuk kapot,,

al veel problemen gehad met mijn c3

ik ken iemand en die had ook dit soort probleem blijkbaar fabricagefout bij c3????

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook