





Totaal aantal Berichten: 532
Geregistreerd: 23-09-2005
- 2CV 2CV 6 club
- C1 c1 ambiance
- DS 3 DS3 1.6 AIRDREAM So Chic E-HDI 90
- DS 4 1.6 eHDI Business
1e tot 50, 2e tot net geen 100, 3e 140, 4e tot 198km/h.
Duurt ff, maar dan heb je ook wat…
En over wedstrijdjes gesproken: de GTi-tjes redden het tot zo’n km of 40, daarboven ga ik er toch echt voorbij met mijn 1533kg….
Lekker puh
Na BX-ZX-Xant-Xant-xx-XM-xx-Xant-2CV (1985) + C5-1 (14-4-2006 tot 1-2-2008) en C5-2 (1-2-2008 tot 23-1-2014, 2.0HDiF 16V Break BVA6 Image (2008)), vanaf 23-1-2014 een zwarte DS3 1.6e-HDi So Chic van 10-2011. en vanaf 05-12-2014 een rode DS4 1.6 e-HDi Business van 09-2011
dieseltje
Blijft lollig.






Totaal aantal Berichten: 532
Geregistreerd: 23-09-2005
- 2CV 2CV 6 club
- C1 c1 ambiance
- DS 3 DS3 1.6 AIRDREAM So Chic E-HDI 90
- DS 4 1.6 eHDI Business
M&M schreef:Harm van Beek schreef:Ff denken, mijn dieseltje trekt in zijn 3e gang nog door tot ca. 140….
Nooit op gelet maar volgens mij is dat nog wel hoger
ops: , als ik bij 140 iemand inhaal gaat hij rustig een tandje terug
Ach, ik let niet altijd op, hoor… ops:
Na BX-ZX-Xant-Xant-xx-XM-xx-Xant-2CV (1985) + C5-1 (14-4-2006 tot 1-2-2008) en C5-2 (1-2-2008 tot 23-1-2014, 2.0HDiF 16V Break BVA6 Image (2008)), vanaf 23-1-2014 een zwarte DS3 1.6e-HDi So Chic van 10-2011. en vanaf 05-12-2014 een rode DS4 1.6 e-HDi Business van 09-2011


Totaal aantal Berichten: 88
Geregistreerd: 28-01-2005
- C5 Tourer 2.0 16v
- C4 (2004-heden) Picasso 5P 1.8 Ambiance
zandvoorta schreef:BGT schreef:Toch vreemd dat ik in al die jaren nooit een Xsara/Picasso of C5 of Peugeot 307SW HDI diesel mij tegen de helling heb zien voor bijkomen.
Denk je nou echt dat iedereen continue een wedstrijdje aan het doen is wie het snelste boven is? Ik rijd echt niet maximaal naar boven hoor. Kom er zo ook wel en ik heb vakantie.
wil t verkeer niet ophouden met de caravan dus een beetje stevig doorrijden kan geen kwaad
BGT schreef:
wil t verkeer niet ophouden met de caravan dus een beetje stevig doorrijden kan geen kwaad
Mijn favoriete plek voor een caravan is nog altijd verfrommeld onderin het ravijn.





















Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
mpostma schreef:BGT schreef:
wil t verkeer niet ophouden met de caravan dus een beetje stevig doorrijden kan geen kwaad
Mijn favoriete plek voor een caravan is nog altijd verfrommeld onderin het ravijn.
Ach ja, daar komen de mensen ook wel te liggen die denken dat het een wedstrijd is om met de caravan zo hard mogelijk te rijden
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
zandvoorta schreef:
Ach ja, daar komen de mensen ook wel te liggen die denken dat het een wedstrijd is om met de caravan zo hard mogelijk te rijden
overignes wel boeiend hoe dit soort discussies over koppel/vermogen bij diesels/benzine auto’s zich keer op keer weer herhaalt.





















Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Tsja, ik ben diesel gek dus voor mij is een diesel de ideale trekker, helemaal in de bergen
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
in de echte bergen, op hoogte merk je natuurlijk ook het verschil tussen een atmosferische motor en een turbo dubbel zo goed. Dat geeft de meeste Diesels dus ook een voordeel.
Verder sluit ik me bij Harm aan, je kan koppel niet los zien van vermogen. Iemand heeft er ooit bedacht dat het handig was om het maximum koppel van motoren op te geven, maar dat is irrelevant. Koppel kan je altijd verkrijgen door met de overbrenging te stoeien, vermogen is gegeven.
Het gaat erom hoeveel vermogen er (over) is bij een bepaalde snelheid, voor de meeste (turbo-) Diesel met vergelijkbaar vermogen als een benzine is dat al gauw 20-30% meer bij inhaalacties.
Helaas kan je voor het geld dat een complexe Diesel kost ook al snel een dikkere benzine kopen. Ten koste van hogere brandstofkosten, dat wel…
hier een vergelijking voor de C5 Ph.I (toen de V6 nog een handbak had):
Diesel 205km/h 136pk 320Nm max @ 80-100-120km/h 50-67-80kW
190km/h 110 250Nm 80-100-120km/h 39-52-62kW
Benzine 208km/h 140pk 190Nm max @ 80-100-120km/h 42-60-72kW
196km/h 115pk 160Nm 80-100-120km/h 35-50-60kW
V6 240km/h 208pk 275Nm max @ 80-100-120km/h 55-73-92kW
Je ziet dat bij tussen acceleratie van 80 of zelfs 100 een 2.2HDi in dfe buurt komt van een V6, maar dat het verschil dan rap groter wordt. Hetzelfde geldt bij 80 voor een HDi110pk en een benzine met 140pk, maar dat verschil is vanfa 100 al sterk in het nadeel van de benzine.
Met terugschakelen ben je altijd sneller en aangezien de HDi’s makkelijk dik 4500tpm lopen is dat eventueel een optie, al zullen de meeste Dieselrijders dit nalaten.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije






















Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
zandvoorta schreef:BGT schreef:Toch vreemd dat ik in al die jaren nooit een Xsara/Picasso of C5 of Peugeot 307SW HDI diesel mij tegen de helling heb zien voor bijkomen.
Denk je nou echt dat iedereen continue een wedstrijdje aan het doen is wie het snelste boven is? Ik rijd echt niet maximaal naar boven hoor. Kom er zo ook wel en ik heb vakantie.
Juist.
Ik heb me de afgelopen vakantie verwonderd wat voor cominatie’s me voorbij kwamen met een bloedgang.
VW transporter, dikke tandemasser er achter, kinderen in de dubbele cabine En dan rij ik ook wel een beetje door want 80 is wel erg traag maar bij 90/100 geloof ik het wel. Ik heb toch maar een lichte Rapido klapcaravan
Bovenstaande is deels waar, vermogen is een afgeleide van koppel. Koppel is namelijk de daadwerkelike kracht die ene motor heeft. Hoe lang deze motor de koppel kan vasthouden in toeren geeft pk’s weer. Hoe meer koppel je overhoud bij hoge toeren -> meer pk’s. Koppel wordt al gevormd dus IN de verbrandingskamer door de ontploffing. Daar doet geen eindverhouding of versnelling wat aan, je kan slechts de verliezen inperken.
Ouwe mopperkont


Totaal aantal Berichten: 88
Geregistreerd: 28-01-2005
- C5 Tourer 2.0 16v
- C4 (2004-heden) Picasso 5P 1.8 Ambiance
Als je bij het schakelen zn koppel verloop/toeren weet trek je een diesel met gelijk vermogen er echt wel uit. Het piekerige verloop van een turbodiesel wat koppel betreft, kijk naar de koppelkromme van de 1.6HDI 110pk, is hier volgens mij ook debet aan. Turbodiesels met variabele turbo(Seat Leon) is een ander verhaal. Die blijven doortrekken tot hoog in de toeren.
ik zit regelmatig in de bergen en je hebt wel eens van die plaatsen dat ze net bij berg af tot in het dal aan de weg aan het werken zijn.
mag je max zo’n 70 rijden.
als het vervolgens weer berg op gaat mag je weer voluit (duitsland).
ik maak het vaker mee dat er dan een duitser dan naast mij gaat rijden om weg te komen( audi/Bmw), maar helaas tot boven aan kan hij alleen maar naast mij blijven en eenmaal boven (tja 130 is voor mij goed genoeg ops: ) dan zie je hem weg rijden.


Totaal aantal Berichten: 88
Geregistreerd: 28-01-2005
- C5 Tourer 2.0 16v
- C4 (2004-heden) Picasso 5P 1.8 Ambiance
Die audi/bmw berijders waren misschien schakellui of hebben geen clue/interesse. Een diesel rijd natuurlijk beter als je schakellui bent, geen twijfel hierover.
Je moet met beide motoren gewoon rijden in je powerband, het gebied tussen max koppel en max pk. Als je dat bij een van beide niet doet, zal de ander altijd sneller zijn.
Ouwe mopperkont