1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Eerste aankoop Citroën
Eddy B-flat
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 32
Geregistreerd: 19-02-2007

Gepost: 19 februari 2007 07:08 PM

Ik overweeg om een C4 Grand Picasso te kopen. Het zou m’n eerste Citroën zijn na vele jaren Ford, één ontgoochelende Mercedes C en één Opel Zafira.
Altijd een beetje wantrouwig gestaan tegen Citroën. Terecht of onterecht?
De C4 spreekt me wel aan maar ik weet niks over de betrouwbaarheid van de auto’s.
Men zegt dat Citroën goed is voor een jaar of vier en dan moet je veranderen. Heb ik geen zin in.
Ik zoek een betrouwbare auto die minstens 200 000 km kan rijden en niet na zes maand rammelt aan alle kanten en ook niet om de haverklap in de garage staat.
Zou u mij trouwens een 1600 of een 2000 HDI aanraden? Ik ga vaak op vakantie naar Spanje vanuit België. Door het Centraal Massief. Ik ben goed beladen telkens.

Profiel  
 
ice96
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1093
Geregistreerd: 28-11-2006

- C4 (2004-heden) Berline 2.0 HDI Exclusive
Gepost: 19 februari 2007 07:41 PM
  [ # 1 ]

Re: Eerste aankoop Citroën

Mijn aanbeveling is de 2.0 HDI Exclamation  Zelf heb ik C4 Berlilne met deze motor en dat is echt super rijden. Maar als ik jouw eisen lees (verre vakantie en goed beladen) dan moet je wel 2.0 HDI nemen voor de 7-zitter aangezien hij van voor af aan al zwaarder is dan de Berline.

Over de kwaliteit kan ik uit eigen ervaring nog niet veel zeggen. Dit is mijn eerste Citroen en slechts 1 jaar in het bezit. Tot nu toe (met 46.000km op de teller) heb ik er echter geen problemen mee.

Profiel  
 
hkonin02
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 371
Geregistreerd: 07-12-2006

Gepost: 19 februari 2007 10:21 PM
  [ # 2 ]

Dieselen gaat het best met een motor van PSA. Het is niet voor niks dat verschillende fabrikanten samenwerking met PSA willen. Vooral het geluidscomfort is gewoon goed, t.o.v. mijn huidige Passat. Zeker voor lange stukken is dit belangrijk. Het verbaasd me eigenlijk, dat je loopt te twijfelen na een proefrit. Ik dacht maar aan een ding, waar kan ik tekenen. Goede of slechte auto’s bestaan niet, alleen goede of slechte dealers. Kies er dus een, waar je vertrouwen in hebt.

C4 Picasso 2.0 HDI Exclusive besteld op 15 november. De auto is 17-03-2007 afgeleverd. kilometerstand is nu 230000 km. 30 mei 2013 ingeruild voor een mitsubishi outlander.
C1 1.0 ambiance sensotronic afgeleverd op 27-07-2007 (38000km)
voorzitter van

Profiel  
 
harryhonda7
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 16-01-2007

Gepost: 19 februari 2007 10:30 PM
  [ # 3 ]

Ben 5 jaar geleden overgestapt op Citroën, nu 110.000km verder nog geen noemenswaardig probleem gehad ( een keer een portierslot laten vervangen en een storing van de lambda sonde laten resetten). Wat ik wel ervaren heb is dat als je tegen familie en vrienden zegt dat je een citroen hebt gekocht ze je heel raar aankijken en zeggen “zou je dat nou wel doen. Dat zijn toch van die onbetrouwbare auto’s die steeds rammelen en met pech langs de weg staan?” Ik kan je verzekeren dat ik die problemen allemaal niet heb gehad en ga er ieder jaar met veel plezier mee naar oostenrijk. Wat ook heel grappig is is als mensen met een duitse auto (=vaak volkswagenrijders, zie forum op autoweek bijvoorbeeld) meteen hun auto moeten verdedigen en dat zij in de beste auto rijden ( hij is niet voor niets het meest verkocht zeggen ze dan!!) en dat citroen van geen kanten deugt. Maar mijn citroen rijdt heerlijk met alle comfort en hetzelfde ga ik zeker weer beleven in mijn C4 Picasso, daar ben ik van overtuigd.

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 19 februari 2007 10:51 PM
  [ # 4 ]

Ik heb geen ervaring met de C4, buiten het feit dat ik het prachtige auto’s vind. Wel heb ik ervaring met de betrouwbaarheid van Citroën.. Mijn Xantia heeft er nu in bijna 10 jaar 260.000km op staan zonder noemenswaardige problemen.

Profiel  
 
Eddy B-flat
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 32
Geregistreerd: 19-02-2007

Gepost: 20 februari 2007 02:14 AM
  [ # 5 ]

dank voor deze eerste reacties.
Een 2.0 diesel kost natuurlijk een paar tientallen euro’s meer aan taks in België.

Profiel  
 
citrorob
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 31-10-2006

- (Grand) C4 Picasso 2.2D EB6
- Berlingo Multispace
Gepost: 20 februari 2007 10:53 AM
  [ # 6 ]

Over betrouwbaarheid van citroen kan ik het volgende zeggen. Ik heb al heel wat citroens gereden, nog nooit langs de weg gestaan en nog nooit een probleem gehad met de motor, zowel benzine, gas als diesel. Hieronder volgt een lijstje van auto’s die ik bezat en de kilometerstand waarop ingeruild van jong naar oud (geen van de autos was af):
XM 2.5 turbo D break   275.000 km
XM 2.5 turbo D         360.000 km
XM 2.1 D               465.000 km
BX 1.9 TZD             349.000 km
BX 1.9 TZI             249.000 km

Rij nu nog een Citroen SM waarvan het klokje al meerdere malen rond geweest is en ook die is betrouwbaar. Het is een ex lease bak uit 1972.

Mijn dagelijkse auto is nu een VW pasat vanwege nieuwe werkgever en leaseauto. Dit vind ik net een tank met weinig veer comfort. Het voelt degelijk aan, maar in drie maanden heb ik al meer moeten laten vervangen dan in al mijn jarewn citroen. Deze auto is gelukkig in maar taan het einde van zijn contract met 140.000 km en dan wordt er een C4 picasso of C5 break geleased.

Profiel  
 
cocico
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 690
Geregistreerd: 03-12-2003

Gepost: 20 februari 2007 12:38 PM
  [ # 7 ]
Eddy B-flat schreef:

dank voor deze eerste reacties.
Een 2.0 diesel kost natuurlijk een paar tientallen euro’s meer aan taks in België.

Ik zou gewoon voor de 1.6 HDi gaan en het verschil in aankoopprijs met de 2.0 steken in leuke/nuttige opties. In België is de 1.6 fiscaal véél voordeliger, en naar ik me heb laten vertellen is de 1.6 ruim voldoende voor deze auto. Als je de 2.0 HDi neemt is deze ofwel gekoppeld aan een automatische 6-bak (kost ook weer 1500€ méér) of een elektronische bak. Deze laatste reduceert het koppel van de 2.0 HDi met zo’n 35 Nm.
De 1.6 HDi moet maar om de 30.000km naar de garage, de 2.0 om de 20.000.

Diesel 1.6 HDI (110 pk/240 Nm)
Prestaties: top 180 km/u, 0 tot 100 km/u:12,7 sec
Verbruik: 5,9 l/100 km

2.0 HDI (138 pk/ 270 Nm)
Prestaties: top 195 km/u, 0 tot 100 km/u:12,5 sec
Verbruik: 6,1 l/100 km

Profiel  
 
Eddy B-flat
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 32
Geregistreerd: 19-02-2007

Gepost: 20 februari 2007 01:34 PM
  [ # 8 ]

Ik zou sowieso een automaat moeten nemen want mijn vrouw rijdt niet handgeschakeld. En we keren terug naar één auto voor ons beidjes.
Ik vraag me af of zo’n combinatieschakelsysteem zoals op de C4 Picasso wel voldoende kracht zou genereren om niet te moeten sukkelen als ik bergop rij (A75 centraal massief). De 1600 heeft wel 110 pk maar toch….
Met m’n huidige Zafira handbak 2.0 dti is het soms maar met de hakken over de sloot .
Aan de andere kant heb ik er geen probleem mee om het op lange nijdige hellingen even wat kalmer aan te doen. Maar een kleine helling moet ie zonder probleem en zonder schakelen toch aankunnen vind ik.

Profiel  
 
cocico
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 690
Geregistreerd: 03-12-2003

Gepost: 20 februari 2007 01:38 PM
  [ # 9 ]

Als je gaat voor een automaat dan ben je gebonden aan de 2.0 motoren. De zestrapsautomaat op de 2.0 HDi is een goeie automaat, en kost iets van 1000-1500€ extra. Je krijgt dan wel 17” velgen en bandendrukcontrole erbij Smile

De gerobotiseerde zesbak heb ik al gereden en dat is een ander gevoel: hij werkt beter als je zelf schakelt (het voordeel is dan dat je niet hoeft te koppelen) dan als je ‘m in automaatmodus zet. Maar dan nog blijft het een leuke bak!

Profiel  
 
Eddy B-flat
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 32
Geregistreerd: 19-02-2007

Gepost: 20 februari 2007 02:08 PM
  [ # 10 ]

Ik zou sowieso gaan voor die combinatiebak met de schakelhendeltjes. Goed voor als je eens wil ingrijpen. En vrouwlief kan toch nog lekker automatisch rijden.
Jij hebt die gereden. In welke versie ? De 1.6 of de 2.0?
Eddy

Profiel  
 
hkonin02
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 371
Geregistreerd: 07-12-2006

Gepost: 20 februari 2007 02:15 PM
  [ # 11 ]

Ik heb gereden met de 1.6 HDif EB6V. Dat is de versie met de gerobotiseerde handbak. Het schakelen is wel wat wennen, maar power genoeg. Ik moest toch de 2.0 HDif kopen, omdat ik een caravan van 1500 kg moet trekken, dat mag de 1.6 niet. Anders had ik met de 1.6 kunnen leven.

C4 Picasso 2.0 HDI Exclusive besteld op 15 november. De auto is 17-03-2007 afgeleverd. kilometerstand is nu 230000 km. 30 mei 2013 ingeruild voor een mitsubishi outlander.
C1 1.0 ambiance sensotronic afgeleverd op 27-07-2007 (38000km)
voorzitter van

Profiel  
 
tilanus
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007

- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Gepost: 20 februari 2007 02:20 PM
  [ # 12 ]

Ik heb ook uitgebreid gereden met de 1.6 HDiF EB6V en moet zeggen dat er inderdaad power genoeg in zit. Ik heb ook een aantal malen volgas geaccellereerd heuvel op de snelweg op. Viel mij zeker niet tegen.

Ik had vooraf ook mijn twijfels of die 1.6 zo’n ‘zware’ auto wel voldoende vooruit trok.  Ik heb er uiteindelijk voor gekozen, dus dat zegt genoeg lijkt me.  Wink

Profiel  
 
cocico
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 690
Geregistreerd: 03-12-2003

Gepost: 20 februari 2007 02:22 PM
  [ # 13 ]

Ik heb ook de 1.6 gereden. Zalig. Jammergenoeg moet mijn zus nog haar rijbewijs halen in onze auto, en met de EBV6 was dat dan een rijbewijs voor automatische bakken alleen. Daarom voor de 5-bak gekozen Smile Maar de 1.6 is een hele goeie motor in de Grand C4 Picasso!

Profiel  
 
KAarts
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 66
Geregistreerd: 10-11-2006

Gepost: 20 februari 2007 04:19 PM
  [ # 14 ]

Ik heb ook jarenlang Ford gereden. Mijn eerste auto was een Escort 1.6. In de loop van de jaren daarna nog gevolgd door 3 verschillende modellen Mondeo diesel. Alle lease-auto’s. Heb daar nooit problemen mee gehad. Het zijn auto’s die het (meestal) goed doen. Maar ik miste het stukje extra. Na een zoektocht rij ik sinds een maand particulier in een nieuwe C4 Grand Picasso Exclusive 2.0 benzine EB6V. Wat een verschil. Een heerlijke comfortabele auto met dat stukje extra. Citroën besteedt veel aandacht aan het echte rijplezier, in tegenstelling tot Ford. Ik kreeg en krijg van mijn collega’s ook opmerkingen in de trand van “zou je dat wel doen, Citroën???” en “Duitse auto’s, dat is het”. Deze opmerkingen stammen uit een ver verleden toen Franse auto’s van een mindere kwaliteit waren en Duitse auto’s nog beter waren. Deze tijd ligt inmiddels ver achter ons. De publieke opinie is echter hardnekkig. Maar wat kan ons dat schelen? Wij rijden immers in een heerlijke auto.

@Eddy B-flat: Heb je al overwogen om een 2.0 benzine te nemen? Gebruikt (iets) meer brandstof dan een diesel, maar is stiller, goedkoper en krachtig genoeg om een 1500 kg caravan te trekken (zie caravantrekker.nl). Daarnaast matcht de EB6V beter met de benzine motor dan met de diesel.

Grand C4 Picasso 2.0 EB6V Exclusive Gris Aluminium Pack Hifi sinds 17 januari 2007

Profiel  
 
Eddy B-flat
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 32
Geregistreerd: 19-02-2007

Gepost: 20 februari 2007 04:28 PM
  [ # 15 ]

Ik zal er aan denken als ik met de verkoper rond de tafel ga zitten.
Eerst nu eens uitgebreid gaan proefrijden.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook