2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Aankooptips BX
B_iks
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1505
Geregistreerd: 18-08-2005

Gepost: 28 februari 2007 08:28 PM
  [ # 16 ]
Ijs schreef:
mpostma schreef:

Is het geen idee voor dat distributieriem gebeuren een apart sticky topic te maken?

Lijkt me een goed idee. Hebben het er nog wel even over Smile

Geweldig plan! Ik zit er op te wachten Very Happy!

Profiel  
 
norbert
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 107
Geregistreerd: 13-10-2004

Gepost: 22 maart 2007 01:09 AM
  [ # 17 ]

Wellicht nog een aanvulling,

Direct na het startten gaf mn bx een gierend geluid. Licht aanzetten of sturen gaf haast geen verandering van toon. Na paar minuten was het geluid weg. Nadat ik de dis.riem met aandrukrol!! had vervangen, bleek dat de oude rol zeer zwaar liep en met de hand rollend al kon gieren.
Moet er niet aan denken wanneer het ding vast zou slaan.
De riem had behoorlijk speling, en was volgens de sticker vervangen bij 150K(1997), nu staat er 252K op. Echter het ding zag eruit als bijna nieuw , de tekst was nog te lezen, geen droogte scheurtjes ofzo. De andere snaren waren wel gaar.

Profiel  
 
Jdt
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 819
Geregistreerd: 20-04-2005

Gepost: 22 maart 2007 01:38 PM
  [ # 18 ]
norbert schreef:

Wellicht nog een aanvulling,

Direct na het startten gaf mn bx een gierend geluid. Licht aanzetten of sturen gaf haast geen verandering van toon. Na paar minuten was het geluid weg. Nadat ik de dis.riem met aandrukrol!! had vervangen, bleek dat de oude rol zeer zwaar liep en met de hand rollend al kon gieren.
Moet er niet aan denken wanneer het ding vast zou slaan.
De riem had behoorlijk speling, en was volgens de sticker vervangen bij 150K(1997), nu staat er 252K op. Echter het ding zag eruit als bijna nieuw , de tekst was nog te lezen, geen droogte scheurtjes ofzo. De andere snaren waren wel gaar.

Waarschijnlijk gevalletje van riem vervangen maar niet de drukrol..  Confused

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 22 maart 2007 07:36 PM
  [ # 19 ]

Hoe test je de koppeling van een BX ?

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 22 maart 2007 07:40 PM
  [ # 20 ]
Lelijke Eend schreef:

Hoe test je de koppeling van een BX ?

Net zoals elke koppeling. Zoek eens rond, is vaak genoeg beschreven.

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 22 maart 2007 07:45 PM
  [ # 21 ]

Dat doe ik dan later eens (koppijn).

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
Autofan
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3354
Geregistreerd: 26-01-2006

- 2CV Auto
Gepost: 24 maart 2007 06:50 PM
  [ # 22 ]

Handig zo’n topic ik heb gelijk de beginpost van IJs in Word gekopieerd en opgeslagen voor hoop ik volgend jaar.
Ik heb al helemaal zin om volgend jaar te gaan naar een BiX. Voor mij moet hij gewoon roestvrij zijn omdat ik niet kan lassen, maar er mogen wel motorische problemen zijn zodat ik daarmee naar huis kan rijden en de zaterdag erop naar Amsterdam om er aan te gaan sleutelen en hem tiptop in orde te maken. Ik denk dat zo’n tiplijst wel handig is om te gebruiken bij het kijken naar een BX.

Misschien is het handig om bij ieder model een tiplijst te maken… Rolling Eyes

Profiel  
 
PhoenixNL
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 255
Geregistreerd: 29-04-2007

- BX 1.9 GTi
- Xantia 1.8 16v
Gepost: 30 april 2007 01:20 PM
  [ # 23 ]

De dieselmotoren in de bx zijn zeer betrouwbaar gebleken in al die jaren van gebruik. De ongeblazen dieselmotoren zijn vrijwel probleemloos, ook de turbomotoren hebben een lange levensduur. De turbodiesels zijn echter minder “hufterproof” en gevoelig voor mishandeling. Resultaat van onzorgvuldig gebruik is soms een lekke koppakking of gescheurde kop. Let hier goed op. (Maak de dop van expansievaatje (turbo) of radiateur los en laat een helper de motor starten. Luchtbelletjes of een korte stijging van het koelvloeistofpeil duidt op een lekke of gescheurde kop of koppakking.)

TurboMOTOREN zijn vrij betrouwbaar gebleken maar TurboDIESELS niet?
Wat is het verschil? en welke is dan minder goed? de TD of de TZD?

bvd en mvg

Citroën C3 1.6 e-HDi 2011

Exen: Xantia 1.8 16V ‘98, BX 1.9D ‘92, BX 1.9 GTi ‘87, Xantia 1.8 16V, Xsara Berline 1.4 LPG

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 30 april 2007 01:29 PM
  [ # 24 ]

Moet je anders lezen… de turbodiesels hebben een lange levensduur, MAAR zijn gevoelig voor mishandeling. Gaat dus beide keren over de turbodiesel.

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 30 april 2007 01:54 PM
  [ # 25 ]
PhoenixNL schreef:

TurboMOTOREN zijn vrij betrouwbaar gebleken maar TurboDIESELS niet?
Wat is het verschil? en welke is dan minder goed? de TD of de TZD?

bvd en mvg

We hebben het hier over de 1.8 (1769cc) turbodiesel die alleen in de BX is gezet (en bij mijn weten in enkele oudere Peugeots ?)...niet over de 1905 turbodiesel die in zowel de Xantia, ZX en latere Peugeot’s kwamen vanaf zo rond 1991-92.

De TD en TZD uitvoering van de BX zijn geen turbodiesels maar de gewone 1905.
De gewone (ongeblazen) 1.9 motor heeft in het algemeen een langere levensduur dan die oude 1.8 Tzd-turbo….en dan doel ik natuurlijk op de cylinderkop die nogal eens lek gaat bij hogere km.st. (meestal boven de 3 ton).

Dat is een vrij duur klusje als je het moet laten doen….en dan maar hopen dat je geen gescheurde kop hebt, want dan komen er nog meer kosten bij. Confused

Nog even over die BX TD en TZD….qua motoren zijn ze exact gelijk (zelfde aantal PK’s)...het is alleen het uitrustingsniveau waar verschil in zit….de TD is een kale (basis) BX, zonder STB, electr ramen, CV met AB e.d…..de TZD heeft dat allemaal wel.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 30 april 2007 03:03 PM
  [ # 26 ]
Bram schreef:

De gewone (ongeblazen) 1.9 motor heeft in het algemeen een langere levensduur dan die oude 1.8 Tzd-turbo….en dan doel ik natuurlijk op de cylinderkop die nogal eens lek gaat bij hogere km.st. (meestal boven de 3 ton).

ALs je lekker doortrapt heb je die turbodieselkop binnen een maand verziekt. Daar hoef je geen 3 ton over te doen. Maar als je normaal rijdt (warm mag best stevig, maar koud rustig aan) dan kan die turbodiesel ook 5 ton mee.

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 30 april 2007 03:27 PM
  [ # 27 ]
mpostma schreef:
Bram schreef:

De gewone (ongeblazen) 1.9 motor heeft in het algemeen een langere levensduur dan die oude 1.8 Tzd-turbo….en dan doel ik natuurlijk op de cylinderkop die nogal eens lek gaat bij hogere km.st. (meestal boven de 3 ton).

ALs je lekker doortrapt heb je die turbodieselkop binnen een maand verziekt. Daar hoef je geen 3 ton over te doen. Maar als je normaal rijdt (warm mag best stevig, maar koud rustig aan) dan kan die turbodiesel ook 5 ton mee.

Ja….maar het probleem is nu juist dat je niet kunt achterhalen bij aankoop van een BX Tzd-turbo..HOE er in het verleden mee is omgegaan Confused

Het is dus gewoon een gok…zoals ook het geval is met *onze* Tzd-turbo….die BX heeft nu 289.000 gereden…en Renz gaat er goed mee om (zoals het hoort dus)...maar je weet niet zeker met deze motoren OF en Wanneer die koppakking er alsnog uitvliegt.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 30 april 2007 03:41 PM
  [ # 28 ]
Bram schreef:

Ja….maar het probleem is nu juist dat je niet kunt achterhalen bij aankoop van een BX Tzd-turbo..HOE er in het verleden mee is omgegaan Confused

Dat zul je moeten inschatten bij de verkoper. Wat voor type is het, wat voor rijstijl heeft hij/zij? Eigenlijk als de auto al meer dan een jaar in bezit is van de huidige verkoper en hij ziet er netjes uit en is niet afgeleefd dan mag je er welhaast vanuit gaan dat ie er fatsoenlijk mee om kan gaan, anders was ie al eerder kapot gegaan. Natuurlijk wel kijken in het expansievaatje. En bij twijfel niet kopen. Bij particulieren is dat natuurlijk makkelijker in te schatten dan bij een handelaar.

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook