klepspeling 22trs
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2063

Gepost: 27 februari 2007 01:44 AM

Ben bezig met de 22trs, ny wil ik de kleppen stellen.
Weet alleen iemand wat de klepspeling moet zijn?
Kan het niet in de vraagbaak of haynes boek vinden.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  

trxke
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1377

- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Gepost: 27 februari 2007 09:41 PM
  [ # 1 ]

0.10 voor de inlaat en 0.25 voor de uitlaat.

Dit bij koude motor Exclamation

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  

verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2063

Gepost: 28 februari 2007 12:22 AM
  [ # 2 ]

oke bedankt! Heeft iemand nog een lijst met de volgorde?
Hoewel .je er zo ook wel uitkomt

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  

Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4959

Gepost: 28 februari 2007 12:35 AM
  [ # 3 ]

Edit: Nevermind

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  

CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 794

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 02 maart 2007 03:53 AM
  [ # 4 ]

Blijft een apart fenomeen dat kleppen stellen.
Volgens de vraagbaak mag een alumotor alleen volgens de zogenaamde “geheel geopende uitlaat” methode gesteld worden….

Nou heb ik dat éénmaal geprobeerd, en het ding liep als een krant, vervolgens weer gewoon de “tuimelen” methode gedaan en daarmee nooit problemen gehad.

Of het is een fout in de vraagbaak, of er is wat anders aan de hand, wie het weet mag het zeggen….
Speling is inderdaad 0.10 inlaat 0.25 uitlaat

suc6

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  

Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4959

Gepost: 02 maart 2007 10:08 AM
  [ # 5 ]

Ik heb natuurlijk de pagina voor het DS blok online geplempt. Daar had ik even niet bij nagedacht. Klepspeling is ook anders voor dat blok. Excusez.

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  

alexander
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 812

- ID/DS ID 19 P
Gepost: 14 juni 2007 01:29 AM
  [ # 6 ]
CEE-IKS schreef:

Blijft een apart fenomeen dat kleppen stellen.
Volgens de vraagbaak mag een alumotor alleen volgens de zogenaamde “geheel geopende uitlaat” methode gesteld worden….

Nou heb ik dat éénmaal geprobeerd, en het ding liep als een krant, vervolgens weer gewoon de “tuimelen” methode gedaan en daarmee nooit problemen gehad.

Of het is een fout in de vraagbaak, of er is wat anders aan de hand, wie het weet mag het zeggen….
Speling is inderdaad 0.10 inlaat 0.25 uitlaat

suc6

Ik heb vanavond ook mijn kleppen gesteld volgens de “geheel geopende uitlaat” methode en krijg ze ook niet goed afgesteld, ze blijven rammelen.

Wat bedoeld men met de “tuimelen” methode? gewoon iedere klep open zetten en afstellen?????
Sad

MVG

Profiel  

ernst23
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1745

- C1 Ambiance
- CX Gti
Gepost: 14 juni 2007 01:56 AM
  [ # 7 ]

Ik denk dat ze bedoelen dat als de kleppen van 1 cilinder staan te tuimelen, de kleppen van 1 van de andere 4 volledig gesloten en dus te stellen zijn. Als ik het goed heb is het bij een 4-cilinders zo dat, wanneer er 2 zuigers bovenin staan, er 2 onderin staan. Van de 2 bovenste krijgt er 1 ontsteking en 1 begint er met de aanzuigslag. De cilinder die de verdichtingsslag maakt is te stellen wanneer de inlaatklep net helemaal gesloten is.

Als de je de kleppen met koude motor stelt, en ze rammelen daarna nog, dan betekent het dat de kleppen niet volledig geopend waren. Je stelt ze dus terwijl de speling niet maximaal is.
Het kan ook zijn dat de motor compleet naar z’n grootje is, maar daar gaan we ff niet vanuit Laughing

super.alexander schreef:

Ik heb vanavond ook mijn kleppen gesteld volgens de “geheel geopende uitlaat” methode en krijg ze ook niet goed afgesteld, ze blijven rammelen.

Wat bedoeld men met de “tuimelen” methode? gewoon iedere klep open zetten en afstellen?????
Sad

MVG

Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”

Profiel  

alexander
> 800 berichten

- ID/DS ID 19 P
Gepost: 14 juni 2007 11:24 AM
  [ # 8 ]
ernst23 schreef:

Ik denk dat ze bedoelen dat als de kleppen van 1 cilinder staan te tuimelen, de kleppen van 1 van de andere 4 volledig gesloten en dus te stellen zijn. Als ik het goed heb is het bij een 4-cilinders zo dat, wanneer er 2 zuigers bovenin staan, er 2 onderin staan. Van de 2 bovenste krijgt er 1 ontsteking en 1 begint er met de aanzuigslag. De cilinder die de verdichtingsslag maakt is te stellen wanneer de inlaatklep net helemaal gesloten is.

Als de je de kleppen met koude motor stelt, en ze rammelen daarna nog, dan betekent het dat de kleppen niet volledig geopend waren. Je stelt ze dus terwijl de speling niet maximaal is.
Het kan ook zijn dat de motor compleet naar z’n grootje is, maar daar gaan we ff niet vanuit Laughing

super.alexander schreef:

Sad

MVG

Ok, Ik ga dat eens proberen. De motor is niet naar z’n grootje, heeft slechts 148000 km erop zitten en de klepspeling was goed voordat ik aan de distributieriem begon, waarbij je volgens het handboek de kleppen volledig dicht moet zetten!

Thanks Wink

Profiel  

CEE-IKS
> 700 berichten

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
Gepost: 14 juni 2007 06:56 PM
  [ # 9 ]

Ik denk dat ze bedoelen dat als de kleppen van 1 cilinder staan te tuimelen, de kleppen van 1 van de andere 4 volledig gesloten en dus te stellen zijn

Je doet het als volgt: draait met de draairichtig van de kruksas totdat je de de in en uitlaatklep van één cilinder ziet tuimelen. dat wil zeggen: de ene klep gaat dicht en de ander open. soms moet je een beetje heen en weer met de krukas om het moment op te zoeken waar dat gebeurd.

Dan even opletten! Als cilinder 1 op tuimelen staat, moet je cilinder 4 afstellen. Als Cilinder 3 op tuimelen staat, kun je 2 afstellen. Als cilinder 4 op tuimelen staat kun je cilinder 1 afstellen en als 2 op tuimelen staat cilnder 3 afstellen.

Ik doet het altijd zo bij deze motoren, en eigenlijk nooit een probleem gehad. Alleen wanneer ik die methode uit de vraagbaak gebruik, dan gaat het mis….

Ik ben benieuwd of het gelukt is, en je geen gerammel meer hebt…

Grtz

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  

wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 8480

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 14 juni 2007 09:14 PM
  [ # 10 ]

Alleen wanneer ik die methode uit de vraagbaak gebruik, dan gaat het mis….

daarom noem ik dat ding ook vraagbraak

Profiel  

alexander
> 800 berichten

- ID/DS ID 19 P
Gepost: 14 juni 2007 11:08 PM
  [ # 11 ]
CEE-IKS schreef:

Ik denk dat ze bedoelen dat als de kleppen van 1 cilinder staan te tuimelen, de kleppen van 1 van de andere 4 volledig gesloten en dus te stellen zijn

Je doet het als volgt: draait met de draairichtig van de kruksas totdat je de de in en uitlaatklep van één cilinder ziet tuimelen. dat wil zeggen: de ene klep gaat dicht en de ander open. soms moet je een beetje heen en weer met de krukas om het moment op te zoeken waar dat gebeurd.

Dan even opletten! Als cilinder 1 op tuimelen staat, moet je cilinder 4 afstellen. Als Cilinder 3 op tuimelen staat, kun je 2 afstellen. Als cilinder 4 op tuimelen staat kun je cilinder 1 afstellen en als 2 op tuimelen staat cilnder 3 afstellen.

Ik doet het altijd zo bij deze motoren, en eigenlijk nooit een probleem gehad. Alleen wanneer ik die methode uit de vraagbaak gebruik, dan gaat het mis….

Grtz

Het is gelukt, heb de kleppen gesteld volgens bovenstaande methode. De motor is weer lekker stil. Ik ben weer blij Very Happy Very Happy Very Happy

Bedankt!

Profiel  

ernst23
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1745

- C1 Ambiance
- CX Gti
Gepost: 15 juni 2007 01:53 AM
  [ # 12 ]

@CEE-KS: Jij legt uit wat ik bedoelde Laughing

@super-alexander: Ik neem aan dat hij nu ook weer lekker mooi rond loopt?

super.alexander schreef:
CEE-IKS schreef:

Grtz

Het is gelukt, heb de kleppen gesteld volgens bovenstaande methode. De motor is weer lekker stil. Ik ben weer blij Very Happy Very Happy Very Happy

Bedankt!

Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”

Profiel  

alexander
> 800 berichten

- ID/DS ID 19 P
Gepost: 15 juni 2007 03:07 AM
  [ # 13 ]

Motor loopt idd mooi rond, heerlijk om met de auto te rijden. Bedankt jongens! Very Happy

Profiel  

CEE-IKS
> 700 berichten

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
Gepost: 15 juni 2007 03:18 PM
  [ # 14 ]