Totaal aantal Berichten: 257
- C4 (2004-heden) c4 1.6 coupe
- Jumper 2.2 hdi 150
Vandaag op mijn naam gezet mooie oude neus xsara break van eind 1998, met maar 64dkm onder de wielen (NAP) en ARKO (alle ramen kunnen open).
Tijdens de proefrit viel het ons op dat achter het dashboard enigzins geklots te horen was van vermoedelijk de kachelradiator.
Nog even de afwatering achter de parvan gecheckt maar daar alles netjes droog.
Ter info mijn dealer Zijp te HHWaard gebeld en deze gaf aan dat het waarschijnlijk zou gaan om lucht in het systeem.
Omdat de auto zo weinig km/s heeft gelopen wil ik zowiezo de koelvloeistof verversen en hem/haar (ben ik nog niet uit) een grote verwenbeurt geven alsmede de distributie vervangen.
De vraag : wat is de beste methode voor het verversen en ontluchten van het koelsysteem?
Citroetjes RoelenPe Hoorn
C’est le Nooord!!!
Hoi,
Voor het vullen eerst de drie ontluchtingspunten openen….
de bout op het waterhuis waar de thermostaat in zit,
de schroefdop aan de rechterzijde op de radiateur,
het ventieldopje op de slang v.d. verwarming.
Tijdens het vullen de punten open houden totdat de vloeistof er zonder luchtbellen uit komt.
Daarna evt. met behulp van een vulcilinder op de radiateur, dit om te zorgen dat er voldoende vloeistof in de radiateur blijft zonder lucht te pakken.
Laat de Motor ca. 2000 t/pm draaien en onlucht regelmatig en houd de volgende volgorde aan
Waterhuis,radiateur,verwarming…....van laag naar hoog!!
Als de ventilateur een keer of 3 is aangesprongen moet het goed zijn.
Laat de vloeistof afkoelen en vul daarna het reservoir bij tot onder de Max.
Het klinkt omslachtig,maar valt echt mee….ik heb het vorige maand ook nog gedaan.
Succes! D

Totaal aantal Berichten: 257
- C4 (2004-heden) c4 1.6 coupe
- Jumper 2.2 hdi 150
ontluchten
Ha, perfecte beschrijving, hier kan ik wat mee!!
Het word wel een natte bende, hoe heb je dat opgelost, heb je de boel ingepakt of i.d?
Vr.gr Roel
C’est le Nooord!!!
Je vrouw jampotjes en groentpotjes laten bewaren. Die zijn ideaal voor dit soort dingen. Vloeistof heeft de neiging om één punt op te zoeken. Plastic tasje eronder, potje erop voor de opvang, klaar!
Jos van der Voort