













































Totaal aantal Berichten: 43406
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
ernst23 schreef:Nou ja, ik wil eigenlijk weten of het werkt en of ik het dus moet laten monteren. Bij Carbalt zeiden ze ook dat ze er geen slechte ervaringen mee hebben, maar ook geen goede kunnen melden omdat het nog niet zo lang bestaat en dus gemonteerd is.
cxfanatic schreef:Ach ja, persoonlijke meningen houd je altijd.
Het enige wat Flashlube doet is het smeren van de klepgeleiders. Daar de verbrandingstemperaturen van LPG veel hoger liggen, zal er dus altijd sprake zijn van snellere slijtage van de klepzittingen. Daar kan Flashlube niets aan veranderen, al helemaal niet omdat het met name in het inlaattraject terecht komt. De materialen waar de klepgeleiders en klepzittingen van de Ds en cx zijn gemaakt zijn van zeer hoge kwaliteit. Ik heb vorige week nog een cilinderkop van een DS afgesloopt ( die van Bogaard77 ) en daar was pas na 350.000 km sprake van versleten klepzittingen. Geen slecht resultaat toch, op LPG zonder Flashlube? De klepgeleiders waren nog steeds prima. Ons revisie bedrijf vertelde ons dat er geen beter materiaal is om klepzittingen van te maken dan dat wat Citroen al sinds 1965 gebruik. ( Xantia 1.8 daar buiten gelaten dan..).
Ik vraag me dan ook af wat Flashlube kan toevoegen. Ik werk al 13 jaar aan diverse Citroens, met name DS. In al die jaren is gebleken dat een kop ca. 300.000 a 400.000 km mee gaat op LPG, mits je netjes klepspeling in de gaten houd. Ik heb 2 auto’s van leaseklanten gehad waar na een motorrevisie ( op hun eigen verzoek) flashlube in gezet is. Na 320.000 km was de eerste kop weer aan revisie toe, en de andere ging na 340.000 km. Daarmee is voor MIJ bewezen dat Flashlube geen toegevoegde waarde heeft op een Ds of CX. Maar, op zo’n engels ding met pisbakkenstalen klepgeleiders en zittingen is bewezen dat het kan werken…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste


















Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Kijk, dat soort ervaringen en info is wat ik bedoel; daar heb je iets aan. Dank voor deze info Waterman.
waterman771 schreef:ernst23 schreef:Nou ja, ik wil eigenlijk weten of het werkt en of ik het dus moet laten monteren. Bij Carbalt zeiden ze ook dat ze er geen slechte ervaringen mee hebben, maar ook geen goede kunnen melden omdat het nog niet zo lang bestaat en dus gemonteerd is.
cxfanatic schreef:Ach ja, persoonlijke meningen houd je altijd.
Het enige wat Flashlube doet is het smeren van de klepgeleiders. Daar de verbrandingstemperaturen van LPG veel hoger liggen, zal er dus altijd sprake zijn van snellere slijtage van de klepzittingen. Daar kan Flashlube niets aan veranderen, al helemaal niet omdat het met name in het inlaattraject terecht komt. De materialen waar de klepgeleiders en klepzittingen van de Ds en cx zijn gemaakt zijn van zeer hoge kwaliteit. Ik heb vorige week nog een cilinderkop van een DS afgesloopt ( die van Bogaard77 ) en daar was pas na 350.000 km sprake van versleten klepzittingen. Geen slecht resultaat toch, op LPG zonder Flashlube? De klepgeleiders waren nog steeds prima. Ons revisie bedrijf vertelde ons dat er geen beter materiaal is om klepzittingen van te maken dan dat wat Citroen al sinds 1965 gebruik. ( Xantia 1.8 daar buiten gelaten dan..).
Ik vraag me dan ook af wat Flashlube kan toevoegen. Ik werk al 13 jaar aan diverse Citroens, met name DS. In al die jaren is gebleken dat een kop ca. 300.000 a 400.000 km mee gaat op LPG, mits je netjes klepspeling in de gaten houd. Ik heb 2 auto’s van leaseklanten gehad waar na een motorrevisie ( op hun eigen verzoek) flashlube in gezet is. Na 320.000 km was de eerste kop weer aan revisie toe, en de andere ging na 340.000 km. Daarmee is voor MIJ bewezen dat Flashlube geen toegevoegde waarde heeft op een Ds of CX. Maar, op zo’n engels ding met pisbakkenstalen klepgeleiders en zittingen is bewezen dat het kan werken…
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”




Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 30-10-2006
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- XM 2.1 TD Pullman
Jo manne!
Ben ‘n paar dagen weggeweest.. Allen merci vd vele reacties. Hier hebben we idd allen wat aan!
Ik kan maw. één en ander gaan natrekken. Ben benieuwd!
En zodra ik iets weet post ik hier, wat de oorzaak was/is


















Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Graag citroenzot!
En wij moeten over LPG verder buurten in het andere topic
citroenzot schreef:Jo manne!
Ben ‘n paar dagen weggeweest.. Allen merci vd vele reacties. Hier hebben we idd allen wat aan!
Ik kan maw. één en ander gaan natrekken. Ben benieuwd!
En zodra ik iets weet post ik hier, wat de oorzaak was/is
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”






















Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
ray schreef:Je zou een electronische ontsteking kunnen proberen.
Een maat van mij heeft er een in z,n athena gezet,die kwam van een 22trs af,de cx is beduid beter gaan lopen en trekken.
In deze cx zit ook lpg.
Bij jou zou je op zoek moeten naar een universele elec.tronische onsteking,je hebt nog het oude type motor.Gr Raymond
Hmm, even wat aanvullende quotes uit een ander topic:
waterman771 schreef:T(h)ijs schreef:waterman771 schreef:T(h)ijs schreef:AFAIK niet, maar voor 123 is het niet veel werk. De DS verdeler past zo op het blok. Hij moet enkel de andere kant op draaien en andere ontstekingscurve. Alleen de markt lijkt/is niet groot genoeg voor die mannen.
De verdeler van een 2400 Gti past ook en die is electronisch. Dat de curve niet geheel gelijk is maakt niets uit. Ik heb ze een aantal keren in een 2000/2200/2400 carbu geklust en dat werkte prima!
Kijkaan, en das plug en play? Want dan ga ik zon ding zoeken.
ja, plug and play. Maar let wel een beetje op, er schijnen twee typen verdeelkappen te bestaan en natuurlijk is er één bijna niet meer te vinden. Ik weet alleen niet precies meer welke…...
@Ray: wel opmerkelijk, over ‘t algemeen hoor je juist dat LPG beter samengaat met een carburateur.




Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 30-10-2006
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- XM 2.1 TD Pullman
Afgelopen week zijn de platinnes vervangen, die waren blijkbaar redelijk ingebrand. Vermoedelijk vorige keer vergeten vervangen. Ook de bougies zijn weer nieuw en de kleppen werden weer afgesteld. Ook de kabels zijn nagemeten, maar die waren ok.
Het probleem qua vermogen op benzine is nu ook opgelost. Blijkbaar was de carburateur redelijk wa vuil ah verzamelen. Die is inmiddels netjes gereinigd en ze is weer helemaal raket! Nja.. voor zover dat kan uiteraard
Oh ja.. Ik tank nu LPG bij Total. Daar gaat ze precies romiger mee om.
Ook weer reclame van Touring Wegenhulp gehad voor ASTA3000. Dat is een door hen aangemoedigd aditief dat je bij de motorolie kapt en ook in de benzinetank. Ik had dit in het verleden reeds gebruikt in m’n XM Td12 en CX2400IE. Nu ook id CX20 gekapt en weer blijkt dit een product dat echt iets doet. De motor is koud even stil dan dat ie vroeger warm was en het toerental valt veel mooier en vlotter terug wanneer ontkoppelt. Alles gaat gewoon veel “smoother”






















Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Lang geleden had ik ook zo`n type motor in mijn 2000 confort 4-bak uit 1975 (orga 1974!).
Na een heeele lange rit probeerde ik het gaspedaal iets verder in te trappen dan de gebruikelijke 110, en het werd 120, 130 , 140 , 150, en uiteindelijk 160, en harder wilde ze dan ook echt niet.
Normaal gesproken ben ik ook niet van de harde aanpak en de vorige bestuurder waarschijnlijk ook niet.
Echter, een aantal dagen later kon ik zelfs in de 4e versnelling een viaduct pakken, die ik daarvoor alleen maar in de 3 haalde.
Het heeft dus wel z`n vruchten afgeworpen, en als een auto in een goed onderhouden staat verkeert, kan het echt geen kwaad om hem/haar een keer met de zweep te geselen…
Het verbruik op de lange ritten was nadien ook netter, namelijk 1 op 13 bij 110, daarvoor 1 op 9 á 10 maximaal.
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist




Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 30-10-2006
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- XM 2.1 TD Pullman
@Maurice
Bedankt voor je reactie. Misschien is dat geen slecht idee om es zachjes aan de motor los te rijden (met liefde voor de mechaniek uiteraard).
In feite is ze mak hoor, zeker als ik de motor vergelijk met een maat z’n ds met dezelfde 2-liter. Die rijdt met de vingers in de neus 160kph en dan heeft ie nog overschot. Bovendien heeft ie 2 liter/100km minder nodig.
De 2 vorige eigenaars waren ook cx-lovers en cruisers en als je weet dat er nog geen 70000km opstaat op bijna 30 jaar… Sinds oktober 2006 heb ik deze gekocht en ondertussen zo’n 5000km gereden. Ze verkeert in blakende gezondheid. Ik kan dus misschien es rustig proberen om het tempo wat op te trekken. 130kph ben ik nog nooit tegengekomen op de rol..



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
moet je achteruit rijden. ga je ineens 200 toch?




Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 30-10-2006
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- XM 2.1 TD Pullman
Dat ik daar nog niet aan gedacht heb!



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
citroenzot schreef:Jo manne!
Ben ‘n paar dagen weggeweest.. Allen merci vd vele reacties. Hier hebben we idd allen wat aan!
Ik kan maw. één en ander gaan natrekken. Ben benieuwd!
En zodra ik iets weet post ik hier, wat de oorzaak was/is
en de vrouwû????

























Totaal aantal Berichten: 6515
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
(orga 1974!).
Die werd toen nog niet gebruikt toch?
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Mulder schreef:(orga 1974!).
Die werd toen nog niet gebruikt toch?
en zo ja, waar vond je die dan????

























Totaal aantal Berichten: 6515
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Onder de motorkap op de linker wielkast (rechter wielkast als je met je neus naar de auto staat). Zijn ze volgens mij pas in 1977 mee begonnen. Mijn CX (datum eerste toelating 5 juli 1977) heeft er geen en is dus voor 1977 van de band gerold.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
o, de gewone plaats dus. de mijne, volgens de papieren van februari 78, heeft geen nummer. allerlei onderdelen suggereren een auto uit 77.