2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
Pallas dakrand
Mr DS
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 396
Geregistreerd: 17-03-2006

- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
Gepost: 16 maart 2007 03:30 AM
  [ # 16 ]
Serge schreef:

Mijn polyester dak is ook gespoten in het verleden, maar is nu tamelijk krakelee. Ik vermoed toch dat dit te maken heeft met een slappere constructie, of meer werking van het materiaal.

Je laatste veronderstelling klopt, ik heb in het verleden veel met polyester gewerkt en het materiaal is gevoelig voor warmte, zon dus, dan verliest het een gedeelte van z’n vormvastheid. Alhoewel dit bij een DSdak wel mee zal vallen gezien de vorm en daardoor de stijfheid.

Dit euvel wordt veroorzaakt door de weekmakers die in polyester verwerkt zitten, die zorgen er voor dat het materiaal eigenlijk nooit compleet uithard. Polyester is overigens perfect strak te maken en te spuiten. Als de lak gekrakeleerd is dan is de voorbewerking waarschijnlijk niet juist uitgevoerd of er is met een watergedragen lak over een synthetische lak heen gespoten zonder goede tussenlaag. (primer)

Gert

Van Citroën Traction Avant, via DS 23 pallas 23ie naar CX 2500 GTi Turbo2 en weer terug.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25394
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 16 maart 2007 11:06 AM
  [ # 17 ]

Een poly dak spuit je het liefst met een polyester verf( uit de botenbouw). DoubleCoat van De Ijssel is zo’n lak. Probleem is dat je em op kleur moet maken.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Mr DS
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 396
Geregistreerd: 17-03-2006

- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
Gepost: 16 maart 2007 12:13 PM
  [ # 18 ]
bogaard77 schreef:

Een poly dak spuit je het liefst met een polyester verf( uit de botenbouw). DoubleCoat van De Ijssel is zo’n lak. Probleem is dat je em op kleur moet maken.

Dat kan, maar is echt niet noodzakelijk. Jachtreparatie en restauratie was jaren mijn beroep, ik mag zeggen dat ik bekend ben met het fenomeen.
Toch worden mijn auto’s die polyester delen hebben gewoon met autolak gespoten, bekijk de foto’s op mijn site maar eens. De cobra die daar afgebeeld is werd strak gemaakt door een specialist en daarna op de conventionele manier gespoten met (watergedragen) autolak. Dat klusje is 6 jaar geleden gedaan en er zijn geen problemen met de lak.

Gert.

Van Citroën Traction Avant, via DS 23 pallas 23ie naar CX 2500 GTi Turbo2 en weer terug.

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3210
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 16 maart 2007 12:13 PM
  [ # 19 ]

Hmm… Als ik dat zo bekijk dan denk ik dat ik dat dak beter kan vervangen voor een alu exemplaar, nu ze toch uit elkaar ligt en nog gespoten moet worden.

Die daken zijn wel zonder aanpassing uitwisselbaar, toch?

Animal triste post coitum

Profiel  
 
Mr DS
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 396
Geregistreerd: 17-03-2006

- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
Gepost: 16 maart 2007 12:23 PM
  [ # 20 ]
Serge schreef:

Hmm… Als ik dat zo bekijk dan denk ik dat ik dat dak beter kan vervangen voor een alu exemplaar, nu ze toch uit elkaar ligt en nog gespoten moet worden.

Die daken zijn wel zonder aanpassing uitwisselbaar, toch?

Ook aludaken zijn niet probleemvrij; mijn huidige 23 Pallas heeft een fabrieksschuifdak en dus een aludak. Dit dak is 4 jaar geleden gespoten en vertoont nu weer kleine bloemkooltjes in de lak. Mijn conclusie is dat er niet de juiste tussenlagen zijn opgebracht door de spuiter. Het gaat om een soort oxidevorming die onder de lak een wit poeder oplevert, daardoor ontstaan blazen in de lak. Dit kan jaren zo blijven zitten omdat het proces op een gegeven moment stopt of beduidend langzamer gaat. Maar het is natuurlijk geen fraai gezicht. Evil or Very Mad

Dit fenomeen doet zich vooral voor in de buurt van de randen van het dak.

Gert.

Van Citroën Traction Avant, via DS 23 pallas 23ie naar CX 2500 GTi Turbo2 en weer terug.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25394
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 16 maart 2007 12:37 PM
  [ # 21 ]

Dat komt door potentiaal verschillen. Je hebt bij elkaar in de buurt ijzer, RVS en Alu. De zwakste gaat roesten(oxideren)...
Ik zou een mooi poly dak zoeken en dat nu ie los is mooi strak maken. Poly is makkelijker te verwerken dan alu.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Mr DS
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 396
Geregistreerd: 17-03-2006

- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
Gepost: 16 maart 2007 12:45 PM
  [ # 22 ]
bogaard77 schreef:

Dat komt door potentiaal verschillen. Je hebt bij elkaar in de buurt ijzer, RVS en Alu. De zwakste gaat roesten(oxideren)...
Ik zou een mooi poly dak zoeken en dat nu ie los is mooi strak maken. Poly is makkelijker te verwerken dan alu.

Daar sluit ik me geheel bij aan, ik zou zeker ook voor het polyesterdak gaan.

Gert.

Van Citroën Traction Avant, via DS 23 pallas 23ie naar CX 2500 GTi Turbo2 en weer terug.

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3210
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 16 maart 2007 01:08 PM
  [ # 23 ]

Overtuigd. Maar dan is het dus wel zaak om een wat flexibelere lak te kiezen lijkt me. Die Cobra is waarschijnlijk een modern bouwpakket (of niet?) en ik kan me goed voorstellen dat de koets van een kwalitatief veel beter polyester is gemaakt met de hedendaagse technieken, waarbij de werking in het materiaal flink gereduceerd is. Ik heb namelijk al zo vaak gespoten polyesterdaken zoals die van mij gezien, dat ik me dat niet graag in het vooruitzicht stel na de restauaratie.

Het mogelijke kleurverschil zal overigens niet zoveel problemen opleveren; alleen het dak wordt namelijk zwart, samen met de préfecture-stijltjes. De rest champagne-wit.  love6

Animal triste post coitum

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25394
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 16 maart 2007 01:14 PM
  [ # 24 ]

Volgens mij is polyester gewoon polyester. Op mijn dak zit het al een aantal jaren goed vast. Goed ontvetten is de actie!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Mr DS
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 396
Geregistreerd: 17-03-2006

- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
Gepost: 16 maart 2007 01:31 PM
  [ # 25 ]

De hoofdoorzaken van krimpscheuren zijn; 1 slechte kwaliteit gelcoat of toplaag, 2 een “agressieve” tussenlaag onder de lak (die gaat reageren met je verse lak) 3 een niet goede voorbewerking voor het spuiten ( waaronder dus ontvetten) maar ook verkeerde primer of sealer.

Andere verschillen; bij een boot wordt de kleurlaag in een geheel gespoten en over het algemeen met airless spuitapparatuur. Bij automotive toepassingen wordt en een of meerdere kleurla(a)g(en) en een afwerklaag in blanke lak gespoten ( metaliclakken).

Voor het verspuiten van bootlakken als Double coat moet je over speciale apparatuur beschikken, vaak zijn dit ook 2 componenten PU lakken.

Gert.

Van Citroën Traction Avant, via DS 23 pallas 23ie naar CX 2500 GTi Turbo2 en weer terug.

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3210
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 16 maart 2007 01:37 PM
  [ # 26 ]

Dat zal ik tegen die tijd eens uitzoeken. Desnoods besteed ik het spuiten van het dak uit aan een specialist, als ik met eigen apparatuur niet de juiste producten op kan brengen.

Animal triste post coitum

Profiel  
 
Mr DS
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 396
Geregistreerd: 17-03-2006

- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
Gepost: 16 maart 2007 01:41 PM
  [ # 27 ]
Serge schreef:

Dat zal ik tegen die tijd eens uitzoeken. Desnoods besteed ik het spuiten van het dak uit aan een specialist, als ik met eigen apparatuur niet de juiste producten op kan brengen.

Voor de volledigheid; autolak kun je prima met eigen apparatuur spuiten mits geen twee componenten.

Gert.

Van Citroën Traction Avant, via DS 23 pallas 23ie naar CX 2500 GTi Turbo2 en weer terug.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25394
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 16 maart 2007 01:58 PM
  [ # 28 ]

Ik heb mn mehari met doublecoat (twee complimenten) gespoten met een standaard spuitpistool en een boeren compressor. Ging perfect.
Cool

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 16 maart 2007 01:58 PM
  [ # 29 ]

Het mogelijke kleurverschil zal overigens niet zoveel problemen opleveren; alleen het dak wordt namelijk zwart, samen met de préfecture-stijltjes. De rest champagne-wit.

Mooi! Alleen kan ik je uit ervaring zeggen dat een zwart dak zeer warm is in de zomer. Misschien nog eens heroverwegen?  Overigens vind ik champagne met een aubergine dak nog cooler Smile

Profiel  
 
Dirkman
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 963
Geregistreerd: 14-05-2006

Gepost: 16 maart 2007 06:37 PM
  [ # 30 ]

zwart dak heeft veel meer te leiden dan andere kleuren. dus de problemen waar we het hierboven over hadden roep je dan over je af. ik heb en auto uit california staan, dak is helemaal weg, lak is overal gebarsten.

.komma

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook