1 van de 2
 1 2 Volgende > 

temp waarschuwing
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5165

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 19 maart 2007 09:35 AM

Hallo,

Op de boordcumpu wordt ik steeds regelmatiger gewaarschuwd voor te warm koelwater. Dit natuurlijk icm het stopteken en het thermometertje-tekentje dat ernaast staat

Dit gebeurt aan het begin van een rit wanneer volgens de thermometer op het dashbord het water nog geen 90 graden heeft bereikt. Ik krijg het zeker als ik te veel toeren maak met een koude motor.

Haperende thermostaat? Of heeft iemand betere ideeen?

Groet,

Ree

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  

Matthijs2006
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2276

Gepost: 19 maart 2007 02:09 PM
  [ # 1 ]

Ik had een jaar geleden ook zoiets als dit, met mijn eerste XM V6, bleek een kapotte koppakking…  Sad

Profiel  

Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2329

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 19 maart 2007 02:32 PM
  [ # 2 ]

vaker voorkomend probleem bij de serie 2 met de oude V6.
Het draadje tussen de sensor en de Bitron-module (die de melding verzorgt) heeft dan een slechte verbinding.

Nieuw stukkie draad doet wonderen

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  

Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 19 maart 2007 11:53 PM
  [ # 3 ]
Matthijs2006 schreef:

Ik had een jaar geleden ook zoiets als dit, met mijn eerste XM V6, bleek een kapotte koppakking…  Sad

hmmm, ik probeer het verband te vinden tussen een kappotte koppaking en deze melding maar dat lukt me niet zo 123… Volgens mij is het koelwater in het begin warmer dan de olie, dus zelfs als er olie richting de temp meter stroomt zie ik niet niet in waarom ie een dergelijk signaal zal geven. Iemand een suggestie wat het verband tussen de koppakking en een dergelijke melding kan zijn?

Willem schreef:

vaker voorkomend probleem bij de serie 2 met de oude V6.
Het draadje tussen de sensor en de Bitron-module (die de melding verzorgt) heeft dan een slechte verbinding.

Nieuw stukkie draad doet wonderen

Kijk, dat hoor ik natuurlijk liever Wink  Bedankt voor de tip!

Het lijkt me ook plausibel, omdat de melding komt voordat de temperatuurmeter op het dashbord zegt dat het water op 90 graden is. Daarom durf ik er ook mee rond te rijden   Confused

Maar dan kan ik nog steeds niet verklaren waarom het alleen in het begin van een rit is, en eigenlijk alleen maar als ik in het begin een beetje te veel van van de motor gevraagd heb.

Iemand?

ps, waar zit de temp sensor bij een V6.12

Forget safety.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  

Ree
> 5000 berichten

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 22 maart 2007 09:35 AM
  [ # 4 ]

update:
Oliepeil stond onder minimum. Kostte een tijdje om te ontdekken omdat de auto nooit waterpas staat.

Direct naar benzinestation gereden, goedkoopste olie €23,50 per liter Twisted Evil

Doorgereden naar de volgende pomp, ging halverwegen mijn temp lampje branden Surprisedops:

1 liter bijgevuld sindsdienm geen error. Toen ik overtuigd was dat het verhoplen was, ging bij het parkeren het lampje weer branden. Het is 12000 km sinds de laatste beurt, dus ik denk dat ie daarna weer als nieuw is.

Nu snap ik dus niet meer het oliepeil metertje in het dashbord. Het geeft een max en een min waarde aan. En hij stond nog altijd op 2/3. Of het metertje is niet te vertrouwen, of ik interpreteer deze verkeerd.

Groet,

Ree

Forget safety.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  

Willem
> 2000 berichten

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 22 maart 2007 10:06 AM
  [ # 5 ]

metertje is niet te vertrouwen, zelfs in m’n vele malen recentere P206 klopt er geen bal van

Profiel  

Ree
> 5000 berichten

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 02 april 2007 12:04 PM
  [ # 6 ]

Helaas moet ik hem toch weer een kickje geven. Wanneer ik koud start heb ik er nooit meer last van, echter…

Wanneer ik na een korte pauze weer ga rijden krijg ik het probleem bij te veel toeren maken. In het begin moet ik soms onder de 2500 toeren blijven. Na een paar minuutjes onder de 3000 en zo voort.

Maak ik tien seconden te veel toeren, gaat het lampje branden, moet ik weer terug zakken en gaat het na een paar minuutjes weer uit.

Mijn meest prangende vraag is: wordt de koelwatertemperatuur op 2 plekken gemeten??? De temp meter op mijn dash (boven het oliepeilmetertje) zegt namelijk dat alles goed zit, maar het lampje dus niet.

Waar meet de temperatuur meter die het aantal graden aangeeft?

Waar meet de sensor die de rode lampjes laat branden?

Ik kan de info nergens vinden mbt een V6.12 mortor.

Groet,

Ree

Forget safety.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  

Willem
> 2000 berichten

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 02 april 2007 01:58 PM
  [ # 7 ]

als je links van je zwarte V6 deksel kijkt, zie je 2 stekkers op een buis zitten, dit zijn de 2 sensoren die je ECU en je metertje voorzien van een spanning. Als deze veel spanning doorlaten, dan weet de ECU dat de temperatuur van het koelwater laag is.

Als je lampje gaat branden, komt er te weinig spanning uit de sensor, of helemaal geen spanning door een draadbreuk.

Trouwens, als je lampje gaat branden, gaan je fans dan ook op orkaanstand loeien?

Profiel  

Ree
> 5000 berichten

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 02 april 2007 02:21 PM
  [ # 8 ]

Die twee stekkertjes ben ik onderweg al eens tegegekomen. Ik heb langs de weg overwogen om te kijken of ze los konden, maar ik had geen schuurpapier/contactspray etc bij de hand dus heb er niet te veel moeite in gestopt. Kan er een stekkertje los? Het is gebleven bij wat vriemelen, en daanra ook geen error meer gehad. Maar dat kan ook heel goed aan mijn rijstijl gelegen hebben…

Zitten deze twee stekkertjes aan dezelfde kant van de thermostaat? Ze zitten heel dicht bij elkaar, maar het zou kunnen zijn dat de thermostaat ertussen zit. Dan zou een luie thermostaat de oorzaak kunnen zijn. Dit was al mijn vermoeden bij mijn openingspost maar kan verder niet op bijval rekenen…

Thermostaat sluit na stilstand en gaat te langzaam open wanneer de motor weer draait. Een sensor vindt de temperatuur okay (degene aan de radiator kant van de thermostaat) maar de andere vind de temperatuur te hoog (degene aan de mortorkant). Omdat ie veel te langzaam opent is na verloop van tijd het probleem verholpen.

Eerste keer warmt de motor niet zo snel op, dus doet het probleem zich ook niet zo snel voor. Dit scenario baart me een beetje zorgen omdat het wel degelijk schade aan de motor kan veroorzaken.

De fans heb ik nog nooit op orkaansnelheid horen draaien. Mede omdat ik graag zsm de motor uitzet wanneer het lampje brandt. Volgende keer wanneer het lampje brand zal ik direct stoppen om dit te controleren. Het zou echter zinloos zijn, want mijn radiator voelt niet erg warm aan nadat ik stop.

Ook weet ik 100% zeker dat ik geen koelvloeistof kwijt raak. Ook voelt de motor niet te warm aan, en de radiator dus ook niet.

Anyway, lang verhaal, maar samengevat:
- zijn het twee tempmeters?
- komt de error dan uit degene naar de ECU? en gaat de andere direct naar het dash?
- zijn het stekkertjes die los kunnen en schoongemaakt kunnen worden?
- zit er een thermostaat tussen?

Vanavond ga ik in ieder geval het draadje van de dikke slang naar de ECU nalopen.

Dank!

Raymond

Forget safety.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  

Ree
> 5000 berichten

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 02 april 2007 03:26 PM
  [ # 9 ]

Even tijdens de lunch gekeken voor mijn eerste antwoorden…

- zijn het twee tempmeters?
@Ze zijn in ieder geval verschillend. Ik kan me voorstellen dat de ecu een ander signaal wilt dan het thermometertje. Ik kan niet zo 123 zien welke naar de ecu gaat, en welke naar de thermometer.

- zit er een thermostaat tussen?
@Gezien de locatie zit er geen thermostaat tussen. Ze zitten te diep in het gietijzere gedeelte van het motorblok en te dicht bij elkaar. Niet dat ik exact weet waar ie wel zit…

Vanavond even de deksel eraf halen om te kijken of er stekkertjes los kunnen. Ik durf het niet hier te doen ivm bevestiging van vooroordelen op het werk Smile

Groet,

Ree

Forget safety.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  

Willem
> 2000 berichten

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 02 april 2007 06:57 PM
  [ # 10 ]

Ja, het zijn 2 temperatuursensoren, de kleur verteld je je functie, die ik ook niet weet Laughing

De thermostaat zit tussen de waterpomp en de dikke slang die naar de radiateur gaat.

Hij moet overigens vrij snel warm worden, das mijn ervaring tenminste

Profiel  

Ree
> 5000 berichten

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 02 april 2007 11:08 PM
  [ # 11 ]
PeterK1 schreef:

Waar zitten die twee sensoren op ‘n 2.5TD? Ik heb sinds vrijdag hetzelfde geneuzel Razz

Ik heb voor je in de Haynes gekeken, maar kon het niet zo 123 vinden. Maar er gaat vanuit de motor een dikke slang naar de radiator toe. Het is aan het begin van deze dikke slang, nog in het motorblok.

Wat betreft mijn situatie, ik heb de 2 sensoren eraf gehaald. 1 zag er goed uit. Bij de andere had het stekkertje een witte uitslag en was één van de twee vrouwtjes polen een beetje uitgelubberd. Corrosie heb ik eraf gehaald maar het stekkertje kon ik niet verder dicht drukken. Ik had er een stukje plastic tussen kunnen stoppen, maar dat ging gepruts worden en heb ik dus niet gedaan. Na het schoonmaken weer alles terug gezet. Als de error terug komt ga ik het stekkertje vervangen.

Slotje. Hoop ik Wink

Groet,

Ree

Forget safety.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  

Ree
> 5000 berichten

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 03 april 2007 11:00 AM
  [ # 12 ]

Check Wink

Forget safety.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  

Ree
> 5000 berichten

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 21 juni 2007 08:36 PM
  [ # 13 ]

Helaas, ik heb een 3 liter 12 klepper, ik heb geen idee waar ze zitten in de 8 kleppers.

Er zijn ongetwijfeld mensen die je dit wil kunnen vertellen!

Ik denk dat ik wel een hint heb, waarschijnlijk zitten ze daar waar een dikke koelwaterslag je motor uitkomt. Deze gaat richting je radiator.

Groet,

Ree

ps, mijn problemen zijn definitief verholpen met het schoonmaken van het stekkertje…

Forget safety.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  

eXpelliarMus
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4871

- Xsara Scootertje.
Gepost: 22 juni 2007 01:32 AM
  [ # 14 ]
DrogerT schreef:
Ree schreef:
PeterK1 schreef:

Waar zitten die twee sensoren op ‘n 2.5TD? Ik heb sinds vrijdag hetzelfde geneuzel Razz

Ik heb voor je in de Haynes gekeken, maar kon het niet zo 123 vinden. Maar er gaat vanuit de motor een dikke slang naar de radiator toe. Het is aan het begin van deze dikke slang, nog in het motorblok.

Wat betreft mijn situatie, ik heb de 2 sensoren eraf gehaald. 1 zag er goed uit. Bij de andere had het stekkertje een witte uitslag en was één van de twee vrouwtjes polen een beetje uitgelubberd. Corrosie heb ik eraf gehaald maar het stekkertje kon ik niet verder dicht drukken. Ik had er een stukje plastic tussen kunnen stoppen, maar dat ging gepruts worden en heb ik dus niet gedaan. Na het schoonmaken weer alles terug gezet. Als de error terug komt ga ik het stekkertje vervangen.

Slotje. Hoop ik Wink

Groet,

Ree

Heej, Ree

Ik heb sinds kort hetzelfde probleem. Ik heb een 2 liter 8 klepper type 1

Kun je mij vertellen waar die 2 sensors exact zitten?

Mijn dank is uitermate groot!

Roger

Rechts achter boven het blok je moet er ff over heen tussen door gluren, dan zie je hem zitten, er zit er ook een op het expantievat en de radiateur! Wink

” Citroën amateur monteur in ruste!?  Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “

Profiel  

Ree
> 5000 berichten

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 18 juni 2008 01:11 AM
  [ # 15 ]

Ik heb weer hetzelfde probleem. Zonder twijfel weer hetzelfde stekkertje. Even kijken of ik het met contactspray ga oplossen of iets permaneters ga vinden Wink

Ree

Forget safety.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook