4 van de 6
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende > 
   
5-versnellingsbak: twee soorten?
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 06 december 2011 09:41 PM
  [ # 46 ]

Met een 23 carbu gaat het ook wel hoor. Maar, op een helling waar je normaal bij een 4 bak in 4 kan blijven en bij een 5 bak terug naar 4 kan moet je bij zo’n lange 4 bak écht naar 3 en dat maakt véél kabaal en zuipt…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
charlesdegaulle21
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006

- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Gepost: 06 december 2011 09:44 PM
  [ # 47 ]

Maar als je dan met je 23carb, 4 personen meeneemt….dan wordt het al een lastig verhaal, of is een 23 carb wel een volhouder? (ik ben 21 carb gewend)

Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 06 december 2011 09:45 PM
  [ # 48 ]

In NL gaat het wel hoor. Maar ideaal is het niet!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1182
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 06 december 2011 09:57 PM
  [ # 49 ]

bedankt Egbert, je bevestigt wat ik zeg.
Het is dus technisch mogelijk, alleen vraag ik me af of het echt zin heeft.

Voorbeeld : laten we eens kijken naar het schakelgedrag in de praktijk volgens bovenstaande gegevens.
Laten we aanemen dat er wordt teruggeschakeld naar een lager ( voorbeeld van 5->4 of 4->3 ) versnelling bij 2500rpm en geschakeld wordt naar een hoger versnelling bij 3500rpm ( vb van 4->5 of 3->4 )

1. Bak 4BVH
Bij 3500rpm in zijn 3 is de snelheid 82,25km/h. Je schakelt op dit moment naar zijn 4, het toerental zakt dan terug naar +/- 2500rpm.

2. Langere 4 bak
bij 3500rpm in zijn 3 is de snelheid 84,7km/h. Je schakelt naar zijn 4, het toerental valt terug op +/- 2350rpm.

3. Lange 5 bak :
bij 3500rpm in zijn 4 is de snelheid 102km/h. Schakelen naar zijn 5 geeft +/- 2830rpm.
bij 3000rpm in zijn 4 is de snelheid 88km/h. Schakelen naar zijn 5 geeft +/- 2420rpm.

Het valt mij op dat bij eenzelfde toerental, de langere 4 bak sneller is dan de 4BVH en de lange 5bak het snelste.
Het toerental zakt bij de 4 bakken zo’n 1000rpm, terwijl de 5 bak het toerental maar met 5 à 700rpm doet terugvallen.

De hernemingen zijn dus beter bij de lange 5 bak dan bij de 4bakken.
Maw, je moet de motor langer in zijn 3 jagen - met de nodige motorlawaai - om te schakelen bij een toerental voor een goede herneming. Dit is nog meer uitgesproken bij de ‘langere 4 bak’.
Maar.. als ik nu een motor neem met een goed koppel onderin de toeren, zoals bv DS21, DS21IE, DS23 en DS23IE - dan kan de motor beter hernemen bij een lager toerental toch ?

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 06 december 2011 10:14 PM
  [ # 50 ]

Ik heb alleen het kroonwiel/pignon in de originele bak verwanderd van 7/..  naar 8/35. Dus de afstanden tussen alle versnellingen blijft gelijk.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1182
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 06 december 2011 10:33 PM
  [ # 51 ]

ik zie het zo :
De lange 5bak vind ik een knappe bak voor diegene die hard wilt gaan,graag (terug)schakelt,  op zijn verbruik let en geen pallas uitvoering heeft vanwege de betere geluidsisolatie.

De 4 lange bak is ideaal voor diegene die niet graag teveel schakelt ( zoals mij ), die houdt van de lange 3 ( zoals mij), een pallas heeft ( zoals mij ) en niet teveel op zijn verbruik let ( zoals mij )  Smile

De langere 4-bak zie ik alleen zitten in de DS23(ie) pallas

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 06 december 2011 10:52 PM
  [ # 52 ]

De 3 is niet langer, die is net zo kort als altijd.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1182
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 06 december 2011 11:03 PM
  [ # 53 ]

ik bedoel de 3 in een 4-bak is toch langer dan de 3 in een 5-bak ?

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
CLL Martin
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1413
Geregistreerd: 19-10-2007

- 2CV 6 Club
- C3 1.2 Shine smile
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Gepost: 07 december 2011 09:55 AM
  [ # 54 ]

Nu ik dit zo mee lees, die mensen die in 67 een ID19 kochten en die bak (onverwacht?) in hun auto hadden, dat moet toch een drama geweest zijn met die 19 motor?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 07 december 2011 10:53 AM
  [ # 55 ]

Niet helemaal. Door gebruik van een enkele carburateur komt deze motor met deze lange bak misschien traag op gang en zal je ver in de 3 moeten doortrekken, de id19 loopt er met z’n slechts 75 pk wél 160 km/h mee!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Erict
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 15-06-2007

Gepost: 07 december 2011 11:24 AM
  [ # 56 ]
Mr. Smith schreef:

ik zie het zo :
De lange 5bak vind ik een knappe bak voor diegene die hard wilt gaan,graag (terug)schakelt,  op zijn verbruik let en geen pallas uitvoering heeft vanwege de betere geluidsisolatie.

De 4 lange bak is ideaal voor diegene die niet graag teveel schakelt ( zoals mij ), die houdt van de lange 3 ( zoals mij), een pallas heeft ( zoals mij ) en niet teveel op zijn verbruik let ( zoals mij )  Smile

De langere 4-bak zie ik alleen zitten in de DS23(ie) pallas

Met een lange 5-bak kun je in een 21-er behoorlijk schakkellui rijden en dat geldt nog meer voor een 23-er. Je kunt hem rustig in z’n vijf terug laten vallen tot 60 km p/u en de meeste bochten in z’n drie nemen. Kortom terugschakelen kan, maar is niet perse noodzakelijk. En als je een keer op wilt schieten komt ‘ie ook nog eens behoorlijk van z’n plek af.

Kortom als je de keuze hebt en niet perse hydraulisch bediend wilt schakelen, dan zou ik altijd gaan voor de lange 5.

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 08 december 2011 10:38 AM
  [ # 57 ]

Interessant topic. Ik heb een maagdelijk schone 5 bak (schakelt ook strak, dus zal wel vrij nieuw zijn) maar waar vind ik een nummer(plaatje)?

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
Erict
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 15-06-2007

Gepost: 08 december 2011 12:37 PM
  [ # 58 ]

Een aantal posts terug staat een foto waarop je de plek kan zien waar het plaatje zich bevindt.

Profiel  
 
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1182
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 08 december 2011 02:18 PM
  [ # 59 ]
Erict schreef:
Mr. Smith schreef:

ik zie het zo :
De lange 5bak vind ik een knappe bak voor diegene die hard wilt gaan,graag (terug)schakelt,  op zijn verbruik let en geen pallas uitvoering heeft vanwege de betere geluidsisolatie.

De 4 lange bak is ideaal voor diegene die niet graag teveel schakelt ( zoals mij ), die houdt van de lange 3 ( zoals mij), een pallas heeft ( zoals mij ) en niet teveel op zijn verbruik let ( zoals mij )  Smile

De langere 4-bak zie ik alleen zitten in de DS23(ie) pallas

Met een lange 5-bak kun je in een 21-er behoorlijk schakkellui rijden en dat geldt nog meer voor een 23-er. Je kunt hem rustig in z’n vijf terug laten vallen tot 60 km p/u en de meeste bochten in z’n drie nemen. Kortom terugschakelen kan, maar is niet perse noodzakelijk. En als je een keer op wilt schieten komt ‘ie ook nog eens behoorlijk van z’n plek af.

Kortom als je de keuze hebt en niet perse hydraulisch bediend wilt schakelen, dan zou ik altijd gaan voor de lange 5.

Eric, bedankt.
Ik heb gisteren nog proefgereden ( mijn wagen is een DS21 4BVH )en gelet op de koppel/hernemingen onderin de toeren.
Het is beter wat ik had verwacht, de motor pakt idd goed op bij 1500rpm.
Als jij 60 km/h in zijn 5 rijdt, dan maak je ongeveer 1650rpms. 
Ik ben een beetje bang dat ik met een 5versnellingen net dat iets teveel moet (terug)schakelen, ik ben de 4 versnellingen in mijn hydraulique zo gewoon dat ik lui ben geworden Laughing
Mijn prioriteit vandaag is een hydraulique boven een 5versnellingen, maar gelukkiglijk hoef je vandaag geen compromissen te sluiten tussen een 4BVH en 5BVM - een 5BVH is nu ook mogelijk, weliswaar met een serieuze cost adder Confused

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1182
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 08 december 2011 02:27 PM
  [ # 60 ]

Nu ben ik toevallig te weten gekomen dat met één oog gefixeerd op mijn toerental en andere op de snelheidswijzer bij het proefrijden dat mijn snelheidswijzer liegt..
ikke maar aan de wettelijke snelheid houden van 120km/h op mijn snelheidswijzer terwijl mijn gps 132km/h afklokt!
Ik vond het al vreemd dat ik steeds tussen de bwm’s en audi’s op linker rijvak reed   Laughing

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
 
4 van de 6
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook