iemand een idee of de cx daar mee geleverd is?
diesel uiteraard
‘t is voor de PPO toestand…
grts, Hugo
ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”
Momenteel Volvo V70 en een Punto
Zover mij bekend is niet, je kunt echter voor een paar tientjes een goede verwarmer via e-bay kopen.
Waar je wel op moet letten is dat de pompen die PSA gebruikt niet ideaal zijn om PPO te rijden. De afdichting van de rotopomp vind de dikkere olie niet echt tof. Bij verwarmen verlaag je de viscositeit weliswaar, maar een pomp blijft duur. Als ik me het goed kan herinneren kun je op ongeveer max 80% PPO rijden de rest moet je bijmengen met diesel voor de zekerheid.
Op http://www.fmso.de kun je een databank vinden met voitures waarin mensen plantaardige olie gebruiken. Zowieso interessante site als je je hierin wilt verdiepen.
Zelf een tijdje een Nissan Primera 2.0td op zonnebloemolie gereden. Boven 20 graden op 100% anders tussen de 50 en 80…
Let wel, ze controleren nog steeds op rode diesel en je krijgt ook een flip als je zonnebloemolie in je tank hebt hangen. Altijd een bonnetje van de duitse buren bewaren dus, daar is het namelijk bij de pomp te krijgen en dan kunnen ze je niks maken.
Karakter herken je aan de auto…
http://search.ebay.de/_W0QQsassZd.p.c.systemQQhtZ-1
Zoiets bijvoorbeeld…
Karakter herken je aan de auto…


































Totaal aantal Berichten: 15738
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
De dieselcxen hebben toch een voorverwarmingselement voor de brandstof aan de zijkant van de cilinderkop hangen? De mijne trok hier namelijk valse lucht langs…
graddus schreef:De dieselcxen hebben toch een voorverwarmingselement voor de brandstof aan de zijkant van de cilinderkop hangen? De mijne trok hier namelijk valse lucht langs…
Voorverwarming is een groot woord. Het is volgens mij het zelfde principe als bij de xud / tud blokken. Dat dus het brandstoffilter warm wordt omdat deze aan de kop bevestigd zit. Dit geeft voor een goed ppo gebruik echter te weinig rendement. Brandstof wordt niet warm genoeg.
Ik zou gaan voor een goede warmtewisselaar, en eventueel een electrische voorverwarming voor koude start.
het ding dat Graddus bedoelt is een alu warmtewisselaartje met twee koperen pijpjes.
de aansluiting tussen het koper en alu gaat heel vaak lekken.
vandaar dat de meesten al gebypast zijn.
lijkt me ook niet heel veel effect hebben.
Ik weet dat een xm 2.5 turbodiesel een warmtewisselaar heeft onder het smeeroliefilter.
misschien dat dat ook wel op een cx blok past.
ipv koelwater laat je er dan diesel of frituurolie door lopen.
weet alleen niet hoe heet dat gaat worden.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v