








Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005
- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Sleutelaars,
Enige tijd geleden zag ik op het internet een filmpje de ronde doen, misschien ook wel op het forum, van een XM Turbo C.T. met dumpvalve.
Zelf heb ik ook plannen om er eentje in te bouwen. Enig idee wie hier ervaring mee heeft?
Ik wil het doen om de turbo wat minder te belasten en meer rendement te hebben. Iets waar de dump-valve voor staat dus.
Hopelijk is hier iemand die me er meer over kan vertellen voor het plaatsen in een XM
Alvast dank!
See, buy, fly C5 V6
ZX-Cruiser in Nunspeet had een XM met dumpvalve.
DIe had hij meen ik zelf ingebouwd.
Die dumpvalve was toch ter bescherming van je Turbo bij
gas loslaten ?
KB
XM 2.0 CT VSX
Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!
Ja en misschien info over hoe je zulks bouwt.
Ik begrijp dat je XM bij Jeroen28 terecht is gekomen.
Ondanks dat ik jouwe niet gekocht heb, heb ik er wel
veel van geleerd. Daarvoor mijn dank nog
KB
XM 2.0 CT VSX
Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!









Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005
- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
‘k Heb me helemaal blauw gezocht op het internet naar mensen die zoiets in een TCT hebben geplaatst. Gewoon niet te vinden.
Maar ZX Cruiser, enig idee wat het geintje ongeveer gekost heeft? Was een HKS of een Forge? Of een zelfbouw misschien?
Ben erg benieuwd naar de pics!
See, buy, fly C5 V6









Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005
- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
ZX-Cruiser schreef:Was een Forge. Dumpvalve is nog beschikbaar, is er allemaal af gegaan bij verkoop. Ik zal eens kijken of m’n broer hem kwijt wil, denk het niet, is een leuke relikwie
Dus die heb je nodig, stukkie slang en nog een stukkie slang naar de inlaat.@ KB, geen probleem joh
Kijk kijk…das mooi om te weten! Als je even wilt informeren, heel graag! Heb er zeer veel interesse in…hij komt dan immers weer in een XM
Anders ff weten welk type. Via de foto’s zie ik dan wel hoe die gemonteerd moet worden, neem ik aan.
Thanks voor het snelle reageren!
See, buy, fly C5 V6









Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005
- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Het ziet er idd niet moeilijk uit! In feite dus 2 slangen aansluiten en klaar.
Ben benieuwd of hij ‘m wilt verkopen, dat zal wel geweldig zijn namelijk.
Maar waarom moet hij dubbelwerkend zijn eigenlijk? Heb je enig idee?
See, buy, fly C5 V6









Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005
- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Heeft hij deze?? http://www.forgemotorsport.co.uk/content.asp?inc=product&cat=0006&product=FMDV004
‘k denk het wel, dubbele werking en voor wagens met luchtmassa meter.
Het gaat dus om de FMDV-004.
See, buy, fly C5 V6









Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005
- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
ZX-Cruiser schreef:Ja dat is hem, is denk ik een wel iets nieuwere versie.
Dubbelwerkend heeft met de werking te maken, wat het precies was moet ik opzoeken, maar enkelwerkend gaat niet goed.
Dank je wel! ‘k Ga op zoek naar een dealer van het spul
Als ik meer weet en in heb gebouwd laat ik het natuurlijk weten!
See, buy, fly C5 V6









Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005
- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Jazeker, hij zit erin. Binnen een half uur erin geschroefd, leuk klusje, stelt niets voor.
En ja, ‘k merk wel degelijk verschil. Als je boven de 3000 toeren komt en schakelt hoor je een heerlijke “pssssjj” en als je dan doortrekt in de volgende versnelling voel je gewoon dat de turbo lekker mee doet.
Een geweldige uitvinding!
Hier wat plaatjes:
En aangezien je ook altijd mooie vrouwen ziet in die Tepper bladen…hier mijn eigen “vrouw” in mantelpakje Leuk voor een nieuw topic, “je vrouw met je vrouw”
See, buy, fly C5 V6







Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004
- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
xm_turbo schreef:Jazeker, hij zit erin. Binnen een half uur erin geschroefd, leuk klusje, stelt niets voor.
En ja, ‘k merk wel degelijk verschil. Als je boven de 3000 toeren komt en schakelt hoor je een heerlijke “pssssjj” en als je dan doortrekt in de volgende versnelling voel je gewoon dat de turbo lekker mee doet.
Een geweldige uitvinding!
Kan je uitleggen wat dat ding doet, en heb je nu meer vermogen beschikbaar? Heeft het verder nog nadelige gevolgen voor de slijtage, of voor de souplesse van de motor? Ik heb namelijk begrepen dat de Turbo CT meer voor de continue power is gemaakt als voor een piek vermogen, want met chippen krijg je er zo 180 pk uit schijnt.









Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005
- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Een turbo comprimeert lucht, gecomprimeerde lucht zorgt voor een betere ontbranding van de benzine.
Maar wanneer er geschakeld wordt, kan de gecomprimeerde lucht nergens heen, oftewel, het wil overal naar buiten…dus ook door turbo. Het is maar een 0,5 bar, maar het zorgt er wel voor dat het schoepenrat in de turbo een dreun krijgt (zwaar afgeremd).
Een dumpvalve zorgt ervoor dat de lucht naar buiten kan ontsnappen. Wanneer er gekoppeld wordt gaat de dumpvalve open en de lucht kan ontsnappen. De turbo kan nu lekker op toeren blijven draaien.
Het schoepenrat krijgt de dreun niet meer, zo slijt de turbo minder snel.
Zonder dumpvalve heb je ook een groter turbogat, d.w.z. wanneer er gekoppeld wordt moet de turbo weer op toeren komen om prestaties te leveren. Door de dumpvalve wordt dit gat kleiner, omdat hij op toeren blijft (het schoepenrat wat door uitlaatgassen wordt aangedreven).
Een beknopte uitleg, hopelijk duidelijk
See, buy, fly C5 V6





















Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
wat kost zo’n ding? zijn ze ook in wat minder opvallende chrome uitvoeringen te krijgen?
‘k wil gewoon een zwarte, ‘k ben niet zo van de bling bling….
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Ja ik wil dit ook wel eens erop bouwen.
Ben alleen nog benieuwd hoe het nu zit met de aansluiting
op de Garrett turbo zelf. Maar dat is geen showstopper.
En ja het liefst misschien niet bling bling, maar zo’n ding
kan je vies maken
Ze benne meen ik iets van 140 euri.
KB
XM 2.0 CT VSX
Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!









Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005
- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Klopt, je hebt ze in het blauw en misschien ook wel in het zwart.
Bling bling vond ik wel leuk.
Kostte me 135, valt wel mee dus…als je je turbo ermee spaart.
Het is al voorbereid, via de slang van de intercooler, dop eraf en dikke slang erop. En via luchtinlaat, zit ook een klein dopje. Je bent echt zo klaar!
See, buy, fly C5 V6









Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005
- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
ZX-Cruiser schreef:Je hebt ook dumpvalves die geen geluid maken
Zelfs op sommigen auto’s zitten standaard (plastic) dumpvalves.
Idd, de gesloten kleppen…of de recirculatie kleppen. Ze sturen dan de overtollig lucht terug de turbo in.
‘k Moet zeggen…het geluid is wel iets om verliefd op te worden, ook al is het niet zo hard
See, buy, fly C5 V6





Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006
- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
En zou dit ook werken op een 2.1 TD ?
.
Nu C5 tijger…