1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Vaag schakelen in 1 & 3
Gepost: 24 april 2007 02:59 AM

Sinds een paar dagen schakelt de GTi 2400 uit ‘79 vrij beroerd, met name in z’n 1 en 3. Het inleggen van de 1&3 vraagt veel gevoel en nog pakt ie soms niet, met name in 1, wat het een en ander aan gekraak veroorzaakt. Doet pijn. Nu heb ik vanavond de baksteun vervangen voor een nieuwe, eitje, maar dat helpt maar een beetje.

Probleem zit ‘m dus ergens anders, pook zelf lijkt de boosdoener. In het verleden is er veel met aanhanger gereden met deze wagen. Schakelstangen zijn verstelbaar maar voor ik mij daar aan waag hoor ik graag de mening van ervaringsdeskundigen.

Groet,
Erik

Profiel  
 
Doc
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 318
Geregistreerd: 21-03-2005

- CX 2000
- CX 2000
- CX 25 GTi Turbo 2
- Axel 11
Gepost: 24 april 2007 04:34 PM
  [ # 1 ]

Re: Vaag schakelen in 1 & 3

Prestige2400 schreef:

Sinds een paar dagen schakelt de GTi 2400 uit ‘79 vrij beroerd, met name in z’n 1 en 3. Het inleggen van de 1&3 vraagt veel gevoel en nog pakt ie soms niet, met name in 1, wat het een en ander aan gekraak veroorzaakt. Doet pijn. Nu heb ik vanavond de baksteun vervangen voor een nieuwe, eitje, maar dat helpt maar een beetje.

Probleem zit ‘m dus ergens anders, pook zelf lijkt de boosdoener. In het verleden is er veel met aanhanger gereden met deze wagen. Schakelstangen zijn verstelbaar maar voor ik mij daar aan waag hoor ik graag de mening van ervaringsdeskundigen.

Groet,
Erik

Hallo Erik,

Een paar jaar geleden heb ik hetzelfde gehad met de derde versnelling en toen bleek dat de synchromeshring beschadigt was. Meteen ook de andere ringen + koppeling laten doen. Succes!

Een Citroën roest niet… Een Citroën vergaat op natuurlijke wijze.
http://citrovisie.nl/pages/cx.html

Profiel  
 
Gepost: 24 april 2007 07:19 PM
  [ # 2 ]

Brr…, dat riekt naar een flinke klus. Vandaag nog een stukje gereden en het valt op dat je de pook in z’n vrij als soeplepel kan gebruiken. Veel speling dus. 1 & 3 moet je bij het inleggen flink doorduwen, alsof je een te gare biefstuk moet snijden. Versnelling klikt er niet lekker in.

Nog meer tips?

Dank,
Erik

Profiel  
 
beerpeet
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3026
Geregistreerd: 22-08-2006

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 24 april 2007 07:31 PM
  [ # 3 ]

Kun je de pook ook op en neer bewegen? Als dat zo is, is misschien alleen ‘t plastic balletje/draaimechanisme onderaan de pook versleten. Zou simpel te vernieuwen zijn.

Ik vraag dit omdat ik m’n CX 1 keer na een transport heb teruggehad met gesloopt pookmechanisme (ze konden de achteruit waarschijnlijk niet vinden…). Symptomen daarvan waren ongeveer dezelfde als jij beschrijft: moeilijk bereikbare versnellingen, flink moeten doordrukken en heel erg veel speling, soeplepel-idee Wink

Profiel  
 
Gepost: 25 april 2007 04:05 AM
  [ # 4 ]

Kan de pook zeker op en neer bewegen. Toch voelt dat alsof het zo hoort. In z’n vrij kan de pook op en neer (zeg maar de slag om hem in z’n achteruit te schakelen) maar ook flink heen en weer (soeplepel). Valt ook hakerig in de tweede versnelling. Volgens mij wen je ook aan de nukken van je auto, begin nu qua schakelen overal op te letten.

De bovenste motorsteun, hondenbot, hangt na het verwisselen van de baksteun nog steeds scheef. Kan dat er nog iets mee te maken hebben? De positie van schakelstangen is nu niet optimaal. Aan de andere kant moet daar de nodige flexibiliteit ingebouwd zitten wat betreft kantelen van de motor bij lastwisselingen.

Profiel  
 
beerpeet
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3026
Geregistreerd: 22-08-2006

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 25 april 2007 04:15 AM
  [ # 5 ]

Pook hoort niet (nauwelijks) op en neer te kunnen bewegen, ook niet in z’n vrij. Motorsteunen kunnen volgens mij geen tot nauwelijks invloed hebben op ‘t schakelen. Kan me niet voorstellen dat een 2400-bak of een GTiT-bak hier verschil maakt.

Klinkt nog steeds als versleten pookmechanisme.

Hakerig in de versnelling vallen is echter wat anders dan dat de versnelling moeilijk bereikbaar/zwaar in te leggen is en dan ga ik wel eerder aan een bakprobleem denken.

Profiel  
 
Gepost: 25 april 2007 04:32 AM
  [ # 6 ]

Mmmm, 1 & 3 zijn echt lastig in te leggen, 1 springt af en toe zelfs uit z’n versnelling (met gekraak, doet pijn aan m’n kiezen).
Kennelijk is er niets aan de ‘bol’ onder je pook te verstellen?

Profiel  
 
beerpeet
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3026
Geregistreerd: 22-08-2006

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 25 april 2007 01:52 PM
  [ # 7 ]
Prestige2400 schreef:

Mmmm, 1 & 3 zijn echt lastig in te leggen, 1 springt af en toe zelfs uit z’n versnelling (met gekraak, doet pijn aan m’n kiezen).
Kennelijk is er niets aan de ‘bol’ onder je pook te verstellen?

Aan de bol onder je pook valt idd niets te verstellen. Als die, of beter, de ‘houder’ waar die inligt, versleten is, is de enige optie vernieuwen.

Maar uit de versnelling springen heeft duidelijk niets met een versleten pookmechanisme te maken, tenzij je de versnelling daardoor niet goed hebt in kunnen leggen. Dan had je echter al voordat ‘ie eruit sprong, nl. zodra je de koppeling op liet komen, poetsende tanden gehad…

Dus ook dat wijst toch helaas op een bakprobleem Sad

Profiel  
 
Jacobs GTi
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 14-04-2006

Gepost: 26 april 2007 02:30 AM
  [ # 8 ]

Ik heb vroeger ook een paar keer gehad dat hij uit de eerste versnelling sprong. Dat kwam omdat er niet genoeg olie in de versnellingsbak zat, lekke pakking. Dat kan je controleren. Moet je de reserveband eruit halen en dan zie je een peilstok in de versnellingsbak zitten.. Hopelijk is het dat..
Groetjes..

Profiel  
 
ray
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 735
Geregistreerd: 10-10-2004

Gepost: 26 april 2007 08:51 PM
  [ # 9 ]

Onder het subframe hangt ook nog een schakelmechaniek,daar gaan de beide stangetjes vanaf de versnellingsbak heen.
Dat mechaniek wil ook wel eens versleten zijn.
Ik zou toch maar eens langs een specialist gaan,anders blijft het gissen.

Gr Raymond

Het was een cx of niks

Profiel  
 
Gagarinn
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 76
Geregistreerd: 10-03-2007

Gepost: 27 april 2007 04:28 PM
  [ # 10 ]

Mijn CX 20 TGE break heeft dit ook enkel in de 1ste en voor de rest schakelt hij goed.  Bij mij gaat het hoogstwaarschijnlijk extreem stroef schakelmechanisme (een aantal kniegewrichten met reuma).  Ik doe hem de 7de mei binnen en krijg hem de 9de terug, daarnaa laat ik jullie weten waaraan het lag…Misschien interessant voor jullie naar de toekomst toe

Hobby kost geld en neen je verdient er niks aan…echt niet!

Profiel  
 
Gepost: 11 mei 2007 03:44 AM
  [ # 11 ]

Vanavond eindelijk eens onder de CX gelegen en inderdaad, het is het mechaniek onder het subframe. Dank je, Ray. Daar zit een kogelgewricht wat normaliter de bovenste schakelstang fixeert. In dat gewricht mist iets met als gevolg dat de bovenste schakelstang op de onderste hangt. Dit is trouwens beter van bovenaf te zien/voelen met het reservewiel verwijdert.

Ik weet nu dat daar iets mist, kunststof houdertje oid waar het kogeltje ingeklikt zit? Heeft iemand een idee? In de Haynes kan ik niets vinden, nog een of ander Duits boek gecheckt (tsja, ik wil weer lekker schakelen…) maar geen afbeelding kunnen vinden. Rara, hoe zit dat daar? Overigens een erg slecht bereikbare plek….. Heb nog een beetje gevoeld en gekeken bij mijn Prestige maar ik kan niet zien wat daar nou mist bij de GTi.

Grtz,
Erik

Profiel  
 
Gagarinn
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 76
Geregistreerd: 10-03-2007

Gepost: 11 mei 2007 11:01 PM
  [ # 12 ]

Hey Erik,

Je kan er aan, maar dat is geen sinecure.  Je kan het tijdelijk verhelpen met een serieuze guts kruipolie.  De beste en enigste manier om het goed en snel te doen is motor eruit.  Ik heb mijn break zoals gezegd bij een kenner (garagehouder en lid van onze Citrosfeer club Vlaanderen) binnengedaan en die heeft het dus tijdelijk verholpen met kruipolie.

Ik weet niet of wat je ziet wel degelijk uit elkaar hangt, want anders zou je toch helemaal niet meer kunnen schakelen…

Veel succes…..

Joeri

Hobby kost geld en neen je verdient er niks aan…echt niet!

Profiel  
 
Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 12 mei 2007 05:48 PM
  [ # 13 ]

Ik heb vandaag mijn CX 2000 opgehaald en heb een soorgelijk probleem, nou ja, iets anders. Tijdens het rijden schakelt de bak als boter. Als ik echter vergeet vóór ik helemaal stilsta in te schakelen, krijg ik haar niet meer in de versnelling. De koppeling komt goed vrij, dat was mijn eerste gedachte. Valt ook dit op met het omschreven defect te verklaren?

Corrosion sympa!

Profiel  
 
Gagarinn
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 76
Geregistreerd: 10-03-2007

Gepost: 12 mei 2007 06:17 PM
  [ # 14 ]

Hey Freek,

Wat mij betreft valt dit in dezelfde categorie.  Zelfs bij warmer weer schakeltj hij als nieuw, maar vochtiger of kouder weer moet je hem juist weten aan te pakken.

Ben mijn Break vandaag gaan halen en heb het nog een keertje gevraagd…Beste oplossing is motor eruit en dan goed smeren.  Anders met een slangetje en kruipolie (wagen op de hefbrug).

Hobby kost geld en neen je verdient er niks aan…echt niet!

Profiel  
 
ray
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 735
Geregistreerd: 10-10-2004

Gepost: 12 mei 2007 09:55 PM
  [ # 15 ]

Zover ik weet moet je dat mechaniek ook kunnen vervangen zonder de motor eruit te hengelen.
Vraag het eens na bij een cx-specialist (citroville).
Volgens mij kun je geen losse onderdelen bestellen om de oude te reviseren,maar moet je hem in z’n geheel vervangen.


Gr Raymond

Het was een cx of niks

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook