



Totaal aantal Berichten: 205
Geregistreerd: 18-08-2004
- CX 2400 GTi '79
- CX 2400 Prestige '76
- Ami 6 Berline '62
- Ami 8 berline '71
- CX 2400 ambulance normalisee '78
- 2CV Special '86
- ID/DS ID20 Prefecture
- XM V6 ESJ9 BVM berline
Sinds een paar dagen schakelt de GTi 2400 uit ‘79 vrij beroerd, met name in z’n 1 en 3. Het inleggen van de 1&3 vraagt veel gevoel en nog pakt ie soms niet, met name in 1, wat het een en ander aan gekraak veroorzaakt. Doet pijn. Nu heb ik vanavond de baksteun vervangen voor een nieuwe, eitje, maar dat helpt maar een beetje.
Probleem zit ‘m dus ergens anders, pook zelf lijkt de boosdoener. In het verleden is er veel met aanhanger gereden met deze wagen. Schakelstangen zijn verstelbaar maar voor ik mij daar aan waag hoor ik graag de mening van ervaringsdeskundigen.
Groet,
Erik




Totaal aantal Berichten: 318
Geregistreerd: 21-03-2005
- CX 2000
- CX 2000
- CX 25 GTi Turbo 2
- Axel 11
Re: Vaag schakelen in 1 & 3
Prestige2400 schreef:Sinds een paar dagen schakelt de GTi 2400 uit ‘79 vrij beroerd, met name in z’n 1 en 3. Het inleggen van de 1&3 vraagt veel gevoel en nog pakt ie soms niet, met name in 1, wat het een en ander aan gekraak veroorzaakt. Doet pijn. Nu heb ik vanavond de baksteun vervangen voor een nieuwe, eitje, maar dat helpt maar een beetje.
Probleem zit ‘m dus ergens anders, pook zelf lijkt de boosdoener. In het verleden is er veel met aanhanger gereden met deze wagen. Schakelstangen zijn verstelbaar maar voor ik mij daar aan waag hoor ik graag de mening van ervaringsdeskundigen.
Groet,
Erik
Hallo Erik,
Een paar jaar geleden heb ik hetzelfde gehad met de derde versnelling en toen bleek dat de synchromeshring beschadigt was. Meteen ook de andere ringen + koppeling laten doen. Succes!
Een Citroën roest niet… Een Citroën vergaat op natuurlijke wijze.
http://citrovisie.nl/pages/cx.html




Totaal aantal Berichten: 205
Geregistreerd: 18-08-2004
- CX 2400 GTi '79
- CX 2400 Prestige '76
- Ami 6 Berline '62
- Ami 8 berline '71
- CX 2400 ambulance normalisee '78
- 2CV Special '86
- ID/DS ID20 Prefecture
- XM V6 ESJ9 BVM berline
Brr…, dat riekt naar een flinke klus. Vandaag nog een stukje gereden en het valt op dat je de pook in z’n vrij als soeplepel kan gebruiken. Veel speling dus. 1 & 3 moet je bij het inleggen flink doorduwen, alsof je een te gare biefstuk moet snijden. Versnelling klikt er niet lekker in.
Nog meer tips?
Dank,
Erik






















Totaal aantal Berichten: 3026
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Kun je de pook ook op en neer bewegen? Als dat zo is, is misschien alleen ‘t plastic balletje/draaimechanisme onderaan de pook versleten. Zou simpel te vernieuwen zijn.
Ik vraag dit omdat ik m’n CX 1 keer na een transport heb teruggehad met gesloopt pookmechanisme (ze konden de achteruit waarschijnlijk niet vinden…). Symptomen daarvan waren ongeveer dezelfde als jij beschrijft: moeilijk bereikbare versnellingen, flink moeten doordrukken en heel erg veel speling, soeplepel-idee




Totaal aantal Berichten: 205
Geregistreerd: 18-08-2004
- CX 2400 GTi '79
- CX 2400 Prestige '76
- Ami 6 Berline '62
- Ami 8 berline '71
- CX 2400 ambulance normalisee '78
- 2CV Special '86
- ID/DS ID20 Prefecture
- XM V6 ESJ9 BVM berline
Kan de pook zeker op en neer bewegen. Toch voelt dat alsof het zo hoort. In z’n vrij kan de pook op en neer (zeg maar de slag om hem in z’n achteruit te schakelen) maar ook flink heen en weer (soeplepel). Valt ook hakerig in de tweede versnelling. Volgens mij wen je ook aan de nukken van je auto, begin nu qua schakelen overal op te letten.
De bovenste motorsteun, hondenbot, hangt na het verwisselen van de baksteun nog steeds scheef. Kan dat er nog iets mee te maken hebben? De positie van schakelstangen is nu niet optimaal. Aan de andere kant moet daar de nodige flexibiliteit ingebouwd zitten wat betreft kantelen van de motor bij lastwisselingen.






















Totaal aantal Berichten: 3026
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Pook hoort niet (nauwelijks) op en neer te kunnen bewegen, ook niet in z’n vrij. Motorsteunen kunnen volgens mij geen tot nauwelijks invloed hebben op ‘t schakelen. Kan me niet voorstellen dat een 2400-bak of een GTiT-bak hier verschil maakt.
Klinkt nog steeds als versleten pookmechanisme.
Hakerig in de versnelling vallen is echter wat anders dan dat de versnelling moeilijk bereikbaar/zwaar in te leggen is en dan ga ik wel eerder aan een bakprobleem denken.




Totaal aantal Berichten: 205
Geregistreerd: 18-08-2004
- CX 2400 GTi '79
- CX 2400 Prestige '76
- Ami 6 Berline '62
- Ami 8 berline '71
- CX 2400 ambulance normalisee '78
- 2CV Special '86
- ID/DS ID20 Prefecture
- XM V6 ESJ9 BVM berline
Mmmm, 1 & 3 zijn echt lastig in te leggen, 1 springt af en toe zelfs uit z’n versnelling (met gekraak, doet pijn aan m’n kiezen).
Kennelijk is er niets aan de ‘bol’ onder je pook te verstellen?






















Totaal aantal Berichten: 3026
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Prestige2400 schreef:Mmmm, 1 & 3 zijn echt lastig in te leggen, 1 springt af en toe zelfs uit z’n versnelling (met gekraak, doet pijn aan m’n kiezen).
Kennelijk is er niets aan de ‘bol’ onder je pook te verstellen?
Aan de bol onder je pook valt idd niets te verstellen. Als die, of beter, de ‘houder’ waar die inligt, versleten is, is de enige optie vernieuwen.
Maar uit de versnelling springen heeft duidelijk niets met een versleten pookmechanisme te maken, tenzij je de versnelling daardoor niet goed hebt in kunnen leggen. Dan had je echter al voordat ‘ie eruit sprong, nl. zodra je de koppeling op liet komen, poetsende tanden gehad…
Dus ook dat wijst toch helaas op een bakprobleem
Ik heb vroeger ook een paar keer gehad dat hij uit de eerste versnelling sprong. Dat kwam omdat er niet genoeg olie in de versnellingsbak zat, lekke pakking. Dat kan je controleren. Moet je de reserveband eruit halen en dan zie je een peilstok in de versnellingsbak zitten.. Hopelijk is het dat..
Groetjes..
Onder het subframe hangt ook nog een schakelmechaniek,daar gaan de beide stangetjes vanaf de versnellingsbak heen.
Dat mechaniek wil ook wel eens versleten zijn.
Ik zou toch maar eens langs een specialist gaan,anders blijft het gissen.
Gr Raymond
Het was een cx of niks
Mijn CX 20 TGE break heeft dit ook enkel in de 1ste en voor de rest schakelt hij goed. Bij mij gaat het hoogstwaarschijnlijk extreem stroef schakelmechanisme (een aantal kniegewrichten met reuma). Ik doe hem de 7de mei binnen en krijg hem de 9de terug, daarnaa laat ik jullie weten waaraan het lag…Misschien interessant voor jullie naar de toekomst toe
Hobby kost geld en neen je verdient er niks aan…echt niet!




Totaal aantal Berichten: 205
Geregistreerd: 18-08-2004
- CX 2400 GTi '79
- CX 2400 Prestige '76
- Ami 6 Berline '62
- Ami 8 berline '71
- CX 2400 ambulance normalisee '78
- 2CV Special '86
- ID/DS ID20 Prefecture
- XM V6 ESJ9 BVM berline
Vanavond eindelijk eens onder de CX gelegen en inderdaad, het is het mechaniek onder het subframe. Dank je, Ray. Daar zit een kogelgewricht wat normaliter de bovenste schakelstang fixeert. In dat gewricht mist iets met als gevolg dat de bovenste schakelstang op de onderste hangt. Dit is trouwens beter van bovenaf te zien/voelen met het reservewiel verwijdert.
Ik weet nu dat daar iets mist, kunststof houdertje oid waar het kogeltje ingeklikt zit? Heeft iemand een idee? In de Haynes kan ik niets vinden, nog een of ander Duits boek gecheckt (tsja, ik wil weer lekker schakelen…) maar geen afbeelding kunnen vinden. Rara, hoe zit dat daar? Overigens een erg slecht bereikbare plek….. Heb nog een beetje gevoeld en gekeken bij mijn Prestige maar ik kan niet zien wat daar nou mist bij de GTi.
Grtz,
Erik
Hey Erik,
Je kan er aan, maar dat is geen sinecure. Je kan het tijdelijk verhelpen met een serieuze guts kruipolie. De beste en enigste manier om het goed en snel te doen is motor eruit. Ik heb mijn break zoals gezegd bij een kenner (garagehouder en lid van onze Citrosfeer club Vlaanderen) binnengedaan en die heeft het dus tijdelijk verholpen met kruipolie.
Ik weet niet of wat je ziet wel degelijk uit elkaar hangt, want anders zou je toch helemaal niet meer kunnen schakelen…
Veel succes…..
Joeri
Hobby kost geld en neen je verdient er niks aan…echt niet!




Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Ik heb vandaag mijn CX 2000 opgehaald en heb een soorgelijk probleem, nou ja, iets anders. Tijdens het rijden schakelt de bak als boter. Als ik echter vergeet vóór ik helemaal stilsta in te schakelen, krijg ik haar niet meer in de versnelling. De koppeling komt goed vrij, dat was mijn eerste gedachte. Valt ook dit op met het omschreven defect te verklaren?
Corrosion sympa!
Hey Freek,
Wat mij betreft valt dit in dezelfde categorie. Zelfs bij warmer weer schakeltj hij als nieuw, maar vochtiger of kouder weer moet je hem juist weten aan te pakken.
Ben mijn Break vandaag gaan halen en heb het nog een keertje gevraagd…Beste oplossing is motor eruit en dan goed smeren. Anders met een slangetje en kruipolie (wagen op de hefbrug).
Hobby kost geld en neen je verdient er niks aan…echt niet!
Zover ik weet moet je dat mechaniek ook kunnen vervangen zonder de motor eruit te hengelen.
Vraag het eens na bij een cx-specialist (citroville).
Volgens mij kun je geen losse onderdelen bestellen om de oude te reviseren,maar moet je hem in z’n geheel vervangen.
Gr Raymond
Het was een cx of niks